FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA KLAGANDE DOM 2013-04-09 Meddelad i Uppsala Målm 7037-12 E Enhet 1 Sida 1 (6) BroWest Bygg & Imedning AB, 556521-2197 Oxgatan 1 736 30 Kungsör MOTPART Kommunfastigheter i Arboga AB, 556824-8925 Ombud: Anders Melkersson Västra Mälardalens Kommunalförbund 731 85 Köping SAKEN KONKURRENSVERKET 2013 -04- 1 0 Dnr Avd KSnr Aktbll Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 84448 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 \,\ r i, • ·, .: lande, ombyggnad av kvarteret Vårlöken Nona Norrgården Arboga. I till- 1 i(,',, , • d�ln:i�gsbeslut den21 december2012 har kommunfastigheter beslutat att YRKANDE BroWest Bygg & Inredning AB (bolaget) har ansökt om överprövning av upphandlingen och yrkar rättelse av upphandlingen på så sätt att dess an­ bud bedöms uppfylla samtliga skall-krav i upphandlingen och därmed kva­ lificeras till en vidare utvärdering. Kommunfastigheter bestrider bifall till bolagets yrkande. GRUNDER OCH SAKOMSTÄNDIGHETER Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Bolaget uppfyller samt­ liga skall-krav i upphandlingen och har därmed felaktigt diskvalificerats. Bolaget uppfyller aktuellt skall-krav om en årsomsättning motsvarande minst den dubbla anbudssumman. För aktuellt uppdrag anlitar bolaget fyra underentreprenörer. Både formuleringen i punkten2.1 i förfrågningsun­ derlaget och formuleringen i ABF.12 i förfrågningsunderlaget tyder på att upphandlande myndighet öppnat upp för att anbudet kan omfatta huvud­ entreprenör och eventuella underentreprenörer. Bolaget uppger att inräknat anlitade underentreprenörer överstiger den dubbla anbudssumman för ak­ tuellt uppdrag. I punkten2.1 i anbudsformuläret anges bl.a. följande. "Om underleveran­ törer anlitas för att uppfylla ställda krav ska det i anbudetframgå att leve­ rantören verkligen förfogar över den kompetens hos de underleverantörer ,_,, ,$6> FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2013-04-09 Kommunfastigheter i Arboga AB (härefter kmmnunfastigheter) har ge­ nomfört en förenklad upphandling benämnd "Kv Vårlöken 3, dnr VMFK-U , Sida2 7037-12 BAKGRUND 1 ·).,;,ri,,·,,:,;. '· , ' 1' · · ;, 2012/69" (härefter upphandlingen) som avser ett entreprenadarbete gäl- ,, n �\ , . ··p• · ·- · - · :. I ..,•I I tilJfl�\a LJ ByggTeam AB kontrakt i upphandlingen. t(< ·�· ,..,, ·• . -; -•\ ,..••. / ,·-.· : Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7037-12 2013-04-09 eller motsvarande som ingår i anbudet". Fmmuleringen upplevdes som svårtolkad. Bolaget har dock genom att slaiva under anbudet och genom att svara JA på bl.a. punkterna 3.1 och 3.2 i förfrågningsunderlaget god­ känt underlaget och avtalsvillkoren i sin helhet, samt intygat att det upp­ fyllt samtliga skall-laav i upphandlingen. Vidare anför bolaget att upp­ handlande myndighet inte uppfyllt formlaaven när det gäller meddelat till­ delningsbeslut eftersom det saknades tydliga skäl till varför bolaget diskva­ lificerades. Till stöd för sin talan anför kommunfastigheter bl.a. följande. Bolagets anbud har diskvalificerats ur upphandlingen eftersom bolaget inte uppfyllt skall-laavet om viss ekonomisk omsättning samt inkommit med en tidigare anbudsbilaga där vissa uppgifter som efterfrågats i upphandlingen sakna­ des. Det har inte framgått av bolagets anbud att bolaget avsett använda sig av underentreprenörer eller åberopa annat företags kapacitet för aktuellt uppdrag. Av den kommunikation som skett är det ostridigt att bolaget haft kännedom om att det inte uppfyllt skall-laavet gällande ekonomisk om­ sättning. Bolaget upplystes även om att det inte inkommit med den revide­ rade anbudsbilagan i upphandlingen. I samtalet framkom att bolaget saknat kännedom om att en reviderad anbudsbilaga fanns. Denna innehöll bl.a. uppgift om tillkomna optioner och prisuppgifter som skulle utvärderas, uppgifter som inte efterfrågats i den anbudsbilaga bolaget lämnat in. Den 28 november 2012, dvs. cirka två veckor innan anbudstidens utgång, läm­ nade kommunfastigheter följande informationsmeddelande i det upphand­ lingsverktyg som tillhandahålls av Tendsign. "Kompletterande uppgifter finns att hämta, se bilagor: "(KFU Vårlöken A, V, K) samt (Kfu 1 El), Re­ viderad anbudsbilaga (rev 2012-11-28) med tillkommande uppgift är bi­ lagd, ersätter tidigare anbudsbilaga. " Det ska noteras att informationen skickats ut till den e-postadress som bolaget angav vid registrering av an­ vändarkonto hos Tendsign. Det framgår av AFB.23 i förfrågningsunderla­ get att anbudsgivare själva förväntas kontrollera om nya uppgifter till- I UPPSALA Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7037-12 I UPPSALA 2013-04-09 kommit i upphandlingen såsom t.ex. frågor och svar, tillägg eller ändring­ ar, samt informationsmeddelanden. Tendsign har uppgifter om att bolaget hämtat ut förfrågningsunderlaget genom dess upphandlingsverktyg. Bola­ gets anbud är ankomstdaterat den 12 december 2012. DOMSKÄL Bolaget har i målet gjort gällande att det uppfyller de i förfrågningsun­ derlaget ställda skall-kraven om årsomsättning och riktigt ifyllt anbuds­ formulär. Bolaget har även gj011 gällande att det salmats angivande av skäl till varför bolaget uteslutits ur upphandlingen i det tilldelningsbeslut upp­ handlande myndighet har fattat. Förvaltningsrätten har således att pröva om bolaget på någon av de anförda grunderna har riskerat eller har lidit skada och om det därmed finns anled­ ning att ingripa mot upphandlingen i enlighet med 16 kap. 6 § LOU. I 16 kap. 6 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har bru­ tit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Det följer av likabehandlingsprincipen att en anbudsgivare i en offentlig upphandling måste uppfylla samtliga skall-krav för att kvalificera sig till en vidare ut­ värdering. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. AFB.23 Kompletterande förfrågningsunderlag Frågor med anledning av förfrågningsunderlaget ska ställas genom Tend­ sign, enligt ABF.21. Frågor ska ställas skriftligen, senast 10 dagar före anbudstidens utgång, genom www.opic.com/sv/tendsign/. Frågor och svar Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7037-12 I UPPSALA 2013-04-09 samt eventuella informationsmeddelanden som har betydelse för alla an­ budslämnande kommer att publiceras via Tendsign. Innan anbud lämnas uppmanas därför presumtiva anbudsgivare att själva kontrollera om nya uppgifter om upphandlingen har tillkommit, exempel­ vis frågor & svar, tillägg eller ändringar samt informationsmeddelanden. Notera att infonnation skickas ut till den e-postadress som angavs vid regi­ strering av användarkonto hos Tendsign, www.opic.com/sv/tendsign/. Anbudsgivare som erhållit förfrågningsunderlag från annat håll är skyldig att själva hålla sig uppdaterade under anbudstiden. AFB.51 Prövning av anbudsgivare Anbudsgivare kommer att prövas enligt lagen om offentlig upphandling, SFS 2007:1091, kap. 10 § 1 och 2. Anbudsgivare ska dessutom uppfylla följande kvalifikationer för att anbud ska prövas enligt AFB.52. 1. Anbudsgivare ska ha utformat sitt anbud helt i enlighet med för­ frågningsunderlaget och formulär till anbud med begärda uppgifter ifyllda och begärda bilagor inlämnade. Förvaltningsrättens bedömning Av handlingarna i målet framgår att bolaget inkommit med en tidigare an­ budsbilaga som inte längre varit aktuell i upphandlingen. Enligt de krav som ställs på en anbudsgivare enligt AFB.23 och AFB.51 i upphandlingen, åligger det anbudsgivaren att kontrollera om några nya uppgifter tillkom­ mit i upphandlingen samt tillse att begärda bilagor är inlämnade. Kommun­ fastigheter har gjort gällande att det saknats uppgifter i det av bolaget in­ lämnade anbudsformuläret eftersom nya uppgifter tillkommit i den revide­ rade anbudsbilagan såsom t.ex. nya prisuppgifter och optioner. Bolaget har i målet inte bestridit att det inkommit med en tidigare anbudsbilaga. Det är i målet ostridigt att bolaget använt sig av en tidigare anbudsbilaga, något som medfört att vissa efterfrågade uppgifter saknats i bolagets anbud. Med beaktande av de krav som ställts på anbudsgivaren i enlighet med AFB.23 och AFB.51 och eftersom vissa uppgifter saknats i den av bolaget inläm­ nade anbudsbilagan, finner förvaltningsrätten att bolaget inte uppfyllt FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2013-04-09 Sida 6 7037-12 samtliga skall-krav i upphandlingen. Det har därmed funnits stöd för upp­ handlande myndighet att i enlighet med likabehandlingsprincipen och 1 kap. 9 § LOU utesluta bolaget från en vidare utvärdering i upphandlingen. Vid dem1a bedömning saknar förvaltningsrätten anledning att utlåta sig över de av bolaget i övrigt anförda grunderna. Ansökan ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA-LOU) Öv51/4-tA.� Elisabet Andersson rådman Målet har handlagts av Kristine Nilsson. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga fö1valtningsrättens beslut ska skriva till Karrunarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fö1valtningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsomtnarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kornrner in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Karnrnarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill fö1valtningsrätten kommit eller det annars :finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står fö1valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av · överklagandet till kanunarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnurruner, yrke, postadress och telefonnurruner. Dessutom ska adress och telefonnurruner till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnurnrner samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till" stöd för begäran 01n prövningstillstånd, 5. den ändring av fö1valtningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fö1valtningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnurruner. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om öve1prövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interiinistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information :finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till fö1valtningsrätten. DV 3109/lA LOU