FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 33 SÖKANDE Dalux AB, 556687-8350 Industivägen 15 171 48 Solna MOTPART BESLUT Mål nr 2018-06-08 9188-18 Meddelat i Stockholm Sida 1 (4) KONKURRENSVERKET,_i Huddinge Samhällsfastigheter AB, 556536-9666 Box 1143 141 22 Huddinge Dnr SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avvisar ansökan om överprövning. 2010 ·{:- ,, Aktbll j Avd KSnr Dok.Id 981731 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 0 I E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 9188-18 I STOCKHOLM BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Huddinge Samhällsfastigheter AB (Huddinge Samhällsfastigheter) genom­ för en upphandling av nybyggnad av äldreboende och förskola (Dnr HS 2017:207). Upphandlingen som avser en totalentreprenad, genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. Tilldelningsbeslut meddelades den 18 maj 2018 varvid ett anbud från COBAB Sverige AB antogs. Dalux AB (Dalux) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om och att förfrågningsunderlaget i upphandlingen ska utfo1mas i enlighet med LOU. Till stöd för sin talan anför Dalux i huvudsak följande. Förfrågningsunderlaget innehåller hänvisning till varumärke trots att det är fullt möjligt att beskriva föremålen för upphandlingen tillräckligt preciserat och begripligt utan hänvisningar till varumärken eller dylikt. Då föreskrivna varumärken får en konkurrensfördel strider förfrågningsunderlaget mot li­ kabehandlingsprincipen. Dalux riskerar att lida skada om Huddinge Sam­ hällsfastigheter fullgör upphandlingen i enlighet med nuvarande förfråg­ ningsunderlag. Huddinge Samhällsfastigheter bestrider ansökan om överprövning och hemställer att ansökan avslås. Huddinge Samhällsfastigheter anför bl.a. föl­ jande till stöd för sin talan. Den aktuella totalentreprenaden avser en omfat­ tande nybyggnation. Dalux utför inte byggentreprenader utan tillhandahåller utrustning till restauranger och storkök. Dalux kan därför endast få en roll som underentreprenör till den totalentreprenör som tilldelas kontraktet. En underentreprenör kan inte vara pati i det kontrakt som den upphandlande myndigheten efterfrågar och en underentreprenör kan inte förlora detta kon­ trakt och dätmed lida skada i LOU:s mening. Dalux saknar således talerätt enligt 20 kap. 4 § LOU. Totalentreprenören ska tillhandahålla storköksut­ rustning i entreprenaden men storköksutrustningens fabrikat ska inte anges i Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 9188-18 I STOCKHOLM anbudet och är inte föremål för utvärdering. Det fel Dalux åberopar som grund för överprövning är därmed inte relevant och saknar helt betydelse för val av totalentreprenör. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 20 kap. 4 § LOU får allmän förvaltningsdomstol efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada överpröva en upphandling. Med leverantör avses, enligt 1 kap. 16 § LOU, den som på marknaden tillhandahåller varor eller tjänster eller utför byggentreprenader. Högsta förvaltningsdomstolen har uttalat att en förutsättning för att en leve­ rantör ska ha rätt att få en viss upphandling överprövad är att denne har eller har haft ett intresse av att tilldelas kontrakt i samma upphandling (se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande den 10 november 2017 i mål nr 4876- 16). Förvaltningsrätten konstaterar att den aktuella upphandlingen avser nybygg­ nad av äldreboende och förskola. Av utredningen i målet framgår inte annat än att Dalux, som är en leverantör av storkök, inte utför byggentreprenader. Enligt förvaltningsrättens menig kan Dalux således endast inta ställning som underleverantör till den leverantör som tilldelas det aktuella kontraktet. Ef­ tersom Dalux således inte har möjlighet att tillhandahålla föremålet för upp­ handlingen kan Dalux inte anses ha eller ha haft ett intresse av att tilldelas kontraktet. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att Dalux inte kan anses ha talerätt enligt 20 kap. 4 § LOU. Dalux ansökan om överprövning av upphandlingen ska därför avvisas. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 9188-18 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR �w Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). � K 'A�·J// M ur·y Rådman V Miriam Röstberg Omari har handlagt målet. SVERIGES DoMsroLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i S tockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Fo1ts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorema lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall rar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. wwwdomstol se