FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ SÖKANDE DOM 2012-04-02 Meddelad i Umeå Mål nr 2374-11 E Kansli 1 Sida 1 (5) Ramböll Sverige AB, 5.56133-0506 Box 17009 104 62 Stockholm Ombud: Mats Burström Samhällsbyggnad Umeå, Ramböll Sverige V Norrlandsgatan llB 903 27 Umeå MOTPART Storumans kommun 923 81 Storuman SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. DokJd 19404 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2347 -11 E I UMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Storumans kommun (Kommunen) har infordrat anbud avseende upp­ rättande av miljökonsekvensbeslaivning (MKB) enligt Miljöbalken för detaljplaneändring i anslutning till Hemavan/Tämaby airport i Hemavan, Storumans kommun. - Vid upphandlingen används förenklat förfarande. Ramböll Sverige AB (Ramböll) ansöker om överprövning av upp­ handlingen. Kommunen bestrider bifall till Rambölls ansökan. UTREDNINGEN Förfrågningsunderlaget Under rubriken AFTJ.51 Värderingsgrunder vid anbudsprövning anges följande. Anbud kommer att utvärderas med utgångspunkt från följande laiterier: • Arvode och ersättning • Dokumenterade erfarenheter som uppdragsansvarig • Övrig personal, kontaktnät och referenser • Företagets erfarenheter • Företagets system • Beräknad resursåtgång Betygsskala Bästa möjliga Över genomsnitt Genomsnitt Under genomsnitt Acceptabelt vikt 40 % 20 % 10 % 10 % 10 % 10 % 5p 4p 3p 2p 1 p Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2374-11 E I UMEÅ Det anbud som bedöms vara det för Kommunen mest fördelaktiga med hänsyn till angivna omständigheter kommer att antas och antagandet kan komma att ske utan föregående förhandling. Kommunens utvärderingshandlingar Genom beslut den 7 december 2011 har Kommunen beslutat att anta det anbud som lämnats av MAF Arkitektkontor AB (MAF). Vid anbudsutvär­ deringen har både anbudet från MAF och anbudet från Ramböll erhållit en viktad totalpoäng om 4,6. Anbudet från MAF har erhållit 2,0 viktade poäng för Arvode och ersättning jämfört med 1,6 viktade poäng för Ramböll. Den sammanlagda betygspoängen är 29 för Ramböll och 26 för MAF. Parternas anföranden Ramböll anför bl.a. följande Av förfrågningsunderlaget framgår inte vad som händer när två anbudsgi­ vare uppnår samma viktade poäng. Det framgår dock att "Det anbud som bedöms vara det för kommunen mest fördelaktiga med hänsyn till angivna omständigheter kommer att antas". Vidare framgår att priset viktas till 40 % och övriga parametrar till resterande 60 %. I beslutet har Kommunen dock låtit priset vara avgörande. Därmed har inte det fördelaktigaste anbu­ det valts. Eftersom Rambölls anbud utvärderats med högst totalpoäng är det mest fördelaktigt. Kommunen anför bl.a. följande Det är riktigt att det av förfrågningsunderlaget inte framgår vad som hän­ der om den vägda poängsumman efter utvärderingen blir lika. Kommunen har dock bedömt att priset, som har den högsta enskilda viktningen, är det Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2347 -11 E I UMEÅ kriterium som ska vara vägledande för vilket anbud som ska väljas och inte den högsta, icke viktade, totala poängsumman. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och prop01iionalitet iakttas. ( 1 kap. 9 § LOU) En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphand­ lande myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. ( 15 kap. 16 § första stycket LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. ( 16 kap. 5 § LOU) DOMSKÄL Vid anbudsutvärderingen har både anbudet från Ramböll och anbudet från MAF erhållit en viktad totalpoäng om4,6. Frågan hur den i målet aktuella situationen, dvs. att två anbud efter utvärdering betraktas som likvärdiga, ska lösas regleras inte i LOU. Högsta förvaltningsdomstolen har beträf­ fande en upphandling där utvärderingsgrunden var lägsta pris funnit att två lika anbud kan särskiljas genom lottning, trots att det inte angetts i förfråg­ ningsunderlaget (se RÅ 2 0 09 ref. 6 0). FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 5 2347 -11 E Utvärderingsgrunden i den aktuella upphandlingen är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Av förfrågningsunderlaget framgår inte hur Kommu­ nen avser att särskilja två likvärdiga anbud. Vid anbudsutvärderingen har Kommunen emellertid låtit priset (Arvode och ersättning), som är det krite­ rium som har den högsta enskilda viktningen, vara avgörande. När utvärde­ ringsgrunden det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet används kan det enligt förvaltningsrättens mening inte anses föreligga något principiellt hinder mot att särskilja två likvärdiga anbud genom att låta den viktade poängen för det enskilt viktigaste kriteriet vara avgörande. Det hade i och för sig varit önskvärt att metoden angetts i förfrågningsunderlaget. Att detta inte har skett kan dock inte bedömas som en sådan brist som påverkat anbudsgivamas möjligheter att utforma konkurrenskraftiga anbud varför förfarandet enligt förvaltningsrättens uppfattning inte strider mot den ge­ menskapsrättsliga principen om förutsebarhet. Kommunens agerande med­ för inte heller att någon av de övriga gemenskapsrättsliga principer som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU trätts för när. På grund av det anförda finner förvaltningsrätten att Rambölls ansökan om överprövning ska av­ slås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1C LOU) Tl;omas ilg/lö:; R dman '- Målet har föredragits av Christina Röckner. � /--/4....0.. {J�'