LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOM 2009-07-10 Meddelad i Stockholm Mål nr 12692-09 Rotel 202 Sida 1 (14) tz ;. l Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår CM Gruppen AB:s ansökan om åtgärder enligt LOU. Länsrättens interimistiska beslut den 18 juni 2009 upphör därmed att gälla. CM Gruppen AB, 556570-7600 Ombud: Advokat Mårten Stenström och jur.kand Anna Eriksson Advokatfirman Nordia KB Box 70389 107 24 Stockholm MOTPART Skolverket 106 20 Stockholm SAKEN . 2009 -07- 1 3 r,nuJ.11:WlW&tf�-. s1·w,r'_·"" I�J Dok.Id439541 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post: lansrattenistockholm@domse Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Sida 2 LÄNSRÄTTENI DOM 12692-09 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Skolverket genomför en öppen upphandling av lagerhållning och distribu­ tion av Skolverkets publikationer (Dnr 12-2009:271). Bland de leverantö­ rer som lämnat anbud finns CM gruppen AB. Skolverket har i tilldelningsbeslut den 10 juni 2009 meddelat att CM grup­ pen AB inte antagits som leverantör av lagerhållning och distribution av Skolverkets publikationer. Av upphandlingsrapp01ien framgår att CM gruppen AB inte har gått vidare till utvärderingsfasen på grund av brister i uppfyllande av skallkrav vid leverantörskvalificeringen. Länsrätten har den 18 juni 2009 beslutat interimistiskt att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. YRKANDE OCH GRUNDER M.M. CM gruppen AB (CM) ansöker om överprövning och yrkar att upphand­ lingen ska rättas på så sätt att Skolverket förpliktas att utvärdera CM:s ar1- bud. CM anför i huvudsak följande. CM gör gällande att bolaget i erforder­ lig mån har uppfyllt de rimliga krav som kan ställas med hänvisning till de tre punkter enligt vilka CM diskvalificerats. Detta gäller såväl sett till; 1. punkterna som de formulerats 2. hur andra anbudsgivare - vars svar godkänts - har svarat med hän­ visning till de tre kraven, vilket aktualiserar frågor kring likabe­ handling och icke-diskriminering, samt 3. rimligheten och proportionaliteten i de frågor som aktualiserats ge­ nom kraven. Sida 3 LÄNSRÄTTENI DOM 12692-09 STOCKHOLMS LÄN Om CM - rätteligen - hade gått vidare för prövning jämte övriga fyra an­ budsgivare som inte diskvalificerats hade CM, vid en ko1Tekt prövning, bort erhålla uppdraget enligt upphandlingen. Vid kontroll har det visat sig att Skolverket faktiskt har utvärderat CM:s anbud trots att bolaget diskkva­ lificerats. De av CM angivna referenspersonerna har utförligt intervjuats av Skolverket. Skolverket måste därför i efterhand gått tillbaka och diskvalifi­ cerat CM vid insikten om att CM vid en ko1Tekt prövning skulle ha kon­ kurrerat ut deras nuvarande partner, Norstedts juridik. Skallkraven 1. Beskrivning av hur övertagandet planeras avseende samtliga i uppdraget ingående delar Vid en jämförelse mellan den beskrivning CM lämnat och de beskrivningar Skantz Distribution och B7 Logistik & Distribution AB lämnat, kan bl.a. konstateras att inkomna anbud utformats på olika sätt men att innehållet i allt väsentligt är detsamma. Trots att innehållet i de nu nämnda anbuden är i det närmaste identiskt i nu aktuellt avseende samt det faktum att CM:s anbud i vissa delar är mer omfattande än i vart fall det av Skantz Distribu­ tion lämnade anbudet, har Skolverket bedömt CM grnppens anbud som bristfälligt. Skolverket har inte behandlat anbuden på ett likvärdigt sätt och dä1med agerat på ett diskriminerande sätt. 2. Beskrivning av hur kundtjänst och beställningsfunktionen kommer att organiseras så att kraven ovan uppfylls. Trots att innehållet i CM:s och Distributionscenter i Hallstaviks anbud i detta hänseende är i det närmaste identiskt samt det faktum att CM:s be­ skrivning är mer omfattande och detaljerad än B7:s respektive Skantz Dis­ tributions, har Skolverket bedömt att samtliga nu berörda anbud förntom Sida 4 LÄNSRÄTTENI DOM 12692-09 STOCKHOLMS LÄN CM:s uppfyller det ställda skall--kravet. Skolverket har inte heller i detta hänseende behandlat inkomna anbud på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt. 3. Beskrivning av hur administrationen av adressregistret kommer att organiseras så att kraven ovan uppfylls. Trots att innehållet i CM:s och Distributionscenters resp. Norstedts juridiks anbud i detta hänseende är i det närmaste identiska samt det faktum att CM:s beskrivning är långt mer omfattande än B7:s, har Skolverket bedömt att samtliga nu berörda anbud, förutom CM:s, uppfyller det ställda skall­ kravet. De tre kraven har angivits vara skall-krav, utan vilkas uppfyllande anbuds­ givaren inte kan kvalificeras till utvärderingsfasen. Det kan inte vara tillå­ tet att ställa höga krav på beskrivningens utfomming i detta avseende. Det måste vara något som hör utvärderingen till. Det faktum att de ovan relate­ rade anbudsgivarna svarat helt olika och i vart fall inte mer tillfredsställan­ de än CM på de tre punkterna visar att det inte varit möjligt för CM att på bättre sätt än som skett förutse på vilket vis Skolverket önskat få frågorna besvarade. Ifrågavarande måste vara avgörande för vilka slags svar som är att betrakta som acceptabla för att de s.k. skall-kraven skall anses uppfyll­ da. Genom ovan angivna brister har leverantörerna i upphandlingen inte behandlats på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. Vidare har prin­ ciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet inte iakttagits. Ge­ nom den felaktiga tillämpningen har CM lidit skada eftersom CM inte till­ delas uppdraget enligt upphandlingen, vilket en korrekt hantering från Skolverkets sida skulle ha resulterat i. LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 5 12692-09 Skolverket vidhåller tidigare bedömning av aktuella anbud och bestrider bifall till CM:s ansökan. Till stöd för sin inställning anför Skolverket bl.a. följande. Skolverket har utifrån de beskrivningar som CM lämnat i sitt an­ bud avseende hur övertagandet av uppdraget planeras, hur kundtjänst och beställningsfunktionen kommer att organiseras samt hur administrationen av adressregistret kommer att organiseras, bedömt att CM genom dessa beskrivningar inte visat att de ställda kraven uppfylls. Avseende planering­ en av övertagandet har CM tex. föreslagit att Skolverkets nuvarande leve­ rantör har en betydande roll i övertagandet av uppdraget. Avseende CM:s beskrivning av hur kund�jänst och beställningsfunktionen kommer att or­ ganiseras har Skolverket konstaterat att denna i princip är en kopia av den beskrivning av denna del av uppdraget som Skolverket presenterat det i sitt förfrågningsunderlag. Beskrivningen av hur anbudsgivaren kommer att organisera kundtjänst och beställningsfunktionen saknas. Även avseende CM:s beskrivning av hur administrationen av adressregistret kommer att organiseras har Skolverket konstaterat att CM i princip kopierat Skolver­ kets beskrivning av uppdraget och inte vidare beskrivit hur man har för avsikt att organisera detta. Med anledning av den bristfälliga beskrivningen har Skolverket haft anledning att tvivla på att CM har erfarenhet av liknan­ de uppdrag och med anledning av detta har Skolverket valt att kontakta CM:s referens för att utröna huruvida de referenser som uppgetts verkligen avser liknande uppdrag. I samtal med referensen har framkommit att CM de facto inte har erfarenhet av uppdrag som i alla delar motsvarar det Skol­ verket upphandlar. Kontakten med CM:s referens har inte syftat till att ut­ göra en del i utvärderingsfasen utan ett sätt för Skolverket att försäkra sig om att man inte underkänner en anbudsgivare på felaktiga gnmder. Möjli­ gen borde Skolverket, mot bakgrund av den information som kom fram i samtalet, ha underkänt CM:s referenser. Avseende Norstedt Juridik AB:s beskrivning av hur administration av adressregister kommer att organiseras konstateras att den visserligen till stora delar liknar såväl CM:s som Distri- LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 6 12692-09 butionscenter i Hallstavik AB:s beskrivningar. Att Skolverket har god kän­ nedom om Norstedt Juridik AB:s kapacitet att administrera adressregister, som i nuläget sköter denna verksamhet, kan inte b01ises ifrån. CM anför bl.a. följande: Referenser Som påtalats tidigare framgår klari och tydligt av förfrågningsunderlaget att upphandlingen bestått av två faser, en kvalificerings- och en utvärde­ ringsfas. Kontakt med angivna referenser skulle komma att ske först under utvärderingsfasen. Enligt tidigare lämnad muntlig uppgift från Skolverket har upphandlingen skett i enlighet härmed. Skolverket har med avseende på skall-kravet referenser inte gjort någon anmärkning mot CM Gruppens anbud. Det som Skolverket anför som skäl för referensinhämtningen från bl. a. Naturvårdsverket och de anmärkningar som Skolverket nu gör i detta avseende är därför såväl irrelevanta som märkliga. Spörsmålet omfattas inte heller av länsrättens prövning. För tyd­ lighets skull skall ändock påpekas att administration av adressregister in­ gått i de uppdrag som CM refererat till i nu aktuell upphandling. Beskrivning av hur övertagandet planeras avseende samtliga i uppdraget ingående delar Vad Skolverket åsyftar i detta hänseende är för CM oklart. CM har på intet sätt förutsatt att den nuvarande leverantören skall "ta en aktiv del infomia­ tionsöverföringen avseende innehållet i de publikationer som uppdraget avser". Däremot anser CM att bolaget vid ett övertagande får förutsättas LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 7 12692-09 erhålla sådan information hos den nuvarande uppdragstagaren som Skol­ verket rätteligen äger och som underlättar övertagandet. Den tidigare leve­ rantörens deltagandegrad enligt CM:s beskrivning kan inte vara något som medför brist gentemot skall-kravet och som därvid skulle prekludera CM från att gå vidare till utvärdering. Beskrivning av hur kundtjänst och beställningsfunktionen kommer att or­ ganiseras så att kraven ovan uppfylls Såvitt gäller kund och beställarfunktion beskrivs personalsarnmansättning­ en under punkten 6 på sidan 9 i CM:s anbud. För övrigt kan konstateras att varken det av Skantz Distribution AB eller B7 Logistik och Distribution AB lämnade anbuden innehåller den infmmation Skolverket nu efterfrågar. Skantz Distribution AB har över huvud taget inte berört frågan om kund­ tjänst/beställarfunktion.ens organisation ur detta perspektiv. När det gäller B7 Logistik och Distribution AB:s anbud framgår tex. varken den tilltänk­ ta personalstyrkans storlek eller huruvida andra uppdrag ska hanteras pa­ rallellt. Trots detta har Skolverket, så som påtalats tidigare, funnit att såväl Skantz Distribution AB:s som B7 Logistik och Distribution AB:s anbud uppfyllt aktuellt skall-krav. Skolverket anför bl.a. föUande: Referenser Som Skolverket tidigare anfört har CM:s anbud inte kvalificerats för utvär­ dering och Skolverket har inte kontaktar referenserna i syfte att erhålla underlag för utvärdering. Skolverket kontaktade referenserna enbart i syfte att försäkra sig om att tolkningen av CM:s anbud varit korrekt. Skolverket anser inte att de referensuppdrag som CM åberopar avser uppdrag i samma Sida 8 LÄNSRÄTTENI DOM 12692-09 STOCKHOLMS LÄN omfattning och innehållande motsvarande delar som det aktuella uppdra­ get. En viktig del i Skolverkets upphandling är administrationen av adress­ register. Denna del av uppdraget ingår inte i något av de referensuppdrag som CM anför i den om fattning som Skolverket upphandlar. Möjligen borde Skolverket ha underkänt CM:s referenser även under punk­ ten krav på leverantören då det framkommit att aktuella referenser faktiskt inte motsvarade uppdraget för Skolverket. Beskrivning av hur övertagandet planeras avseende samtliga i uppdraget ingående delar Avseende denna punkt instämmer Skolverket i CM:s påpekande att över tagande av ett uppdrag naturligen förutsätter ett visst deltagande från tidi­ gare leverantör, men inte i en den omfattning som CM:s anbud förutsätter. T.ex. kan inte krävas av en tidigare leverantör att denne tar en aktiv del i informationsöverföringen avseende innehållet i de publikationer som upp­ draget avser. Beskrivning av hur kundtjänst och beställningsfunktionen kommer att or-• ganiseras så att kraven ovan uppfylls CM har i sitt anbud bekräftat att samtliga krav uppfylls men inte på ett till­ fredsställande sätt beskrivit hur detta kommer att organiseras. Skolverket kan inte förlita sig enbart på en anbudsgivares bekräftelse på att kraven uppfylls. Bedömningen måste ske utifrån den beskrivning som anbudsgiva­ ren presenterar. Den beskrivning som CM lämnat i sitt anbud är huvudsak­ ligen en kopia av den beskrivning av denna del av uppdraget som Skolver­ ket presenterat i sitt förfrågningsunderlag. Skolverket saknar i CM:s anbud information om hur organisationen avseende kundtjänst och beställningar kommer att se ut. T.ex. finns ingen infonnation om hur många personer LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 9 12692-09 som kommer att arbeta inom kundtjänsten, om de kommer att arbeta enbart med Skolverket eller andra kunder också san1t vilka systern som kommer att användas för att hantera beställningarna. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår bl.a. att om den upphandlar1de myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande: 3 Krav på tjänsten Nedan anges omfattning, förutsättningar och krav som ställs på uppdragets genomförande. Anbudsgivaren ska läsa, förstå samt acceptera samtliga ställda krav på omfattning och förutsättningar. Övriga krav ska besvaras i vilken utsträckning de uppfylls samt i förekommande fall ska även en be­ skrivning bifogas. Anbudet ska innehålla bekräftelse på att anbudsgivaren förstår och accepterar samtliga ställda krav. 3.1 Omfattning Anbudsgivaren ska ornbesÖlja lagerhållning och distribution av Skolver­ kets publikationer. Dessutom ska anbudsgivaren tillhandahålla kund�jänst, Sida 10 LÄNSRÄTTENI DOM 12692-09 STOCKHOLMS LÄN ta emot beställningar, plocka, packa och distribuera dessa samt besvara frågor från beställare och fakturera beställt material. Anbudsgivaren ska även administrera Skolverkets adressregister för specialutskick och levere­ ra lagerstatistik. Utöver detta ska anbudsgivaren marknadsföra Skolverkets publikationer på sin egen webbsida och bör också erbjuda möjlighet att beställa Skolverkets publikationer direkt från denna webbsida. 3.2 Förutsättningar för uppdragets genomförande En förutsättning för att kunna genomföra uppdraget med god kvalitet är att anbudsgivaren planerar för övertagandet av uppdraget från Skolverkets nuvarande leverantör samt att anbudsgivarens personal bereds tillfälle att sätta sig in i Skolverkets verksamhet i allmänhet och innehållet i de publi­ kationer som ska hanteras inom avtalet i synnerhet. I uppdraget ingår även att vid avtalstidens slut på ett betryggande och väl organiserat sätt över­ lämna uppdraget och Skolverkets publikationer, adresslistor med mera som hanteras inom uppdraget till en eventuell ny uppdragstagare. Anbudsgiva­ ren ska i sitt anbud beskriva: • Hur öveiiagandet planeras avseende samtliga i uppdraget ingående delar, • Hur överlärnnandet till en ny leverantör planeras vid avtalstidens slut. 3.2.2 Kundtjänst och beställning Anbudsgivaren ska ta emot beställningar samt lämna information om inne­ hållet i Skolverkets publikationer på telefon, fax, per brev och via e-post eller Skolverkets beställningsfunktion på webben. Beställningsfunktionen finns på Skolverkets webbsida och för beställaren framstår det som att be­ ställningen skickas till Skolverket. Beställningar skickas från webbsidan till den e-postadress som anbudsgivaren tillhandahåller. Anbudsgivaren bör också erbjuda möjlighet att beställa Skolverkets publikationer direkt från anbudsgivarens egen webbsida. Anbudsgivaren ska utöver ordinarie externa beställningar även hantera beställningar från Skolverkets egen personal med leveransadress till olika konferensanläggningar, mässor och liknande samt Skolverkets egna be­ ställningar av stora specialutskick till diverse grupper som Skolverket väl­ jer ut ur befintligt adressregister. Specialutskick kan beställas med mycket LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 11 12692-09 kort varsel och anbudsgivaren måste ha beredskap för att hantera stora spe­ cialutskick med kort varsel. I kontakter med Skolverket och beställare ska anbudsgivaren tillhandahålla god service och tillgänglighet. Anbudsgivaren ska 0 Tillhandahålla ett telefon- och faxnummer med ordinarie samtalstaxa (Sverigesamtal), en postadress och en e-postadress för att ta emot beställ­ ningar (externa och interna) och besvara frågor, • Tillhandahålla kund�jänst under kontorstid på helgfria vardagar (8-16), 0 Snabbt, tydligt och kon-ekt besvara frågor som rör beställningar, 0 Ge övergripande information om innehållet i publikationerna, • Spåra försändelser, • Använda svenska språket vid externa kontakter, • Notera beställarens beställarkategori enligt Skolverkets anvisningar på ett sådant sätt att Skolverket senare kan få ut statistik avseende detta. Anbudsgivaren ska beskriva hur kund�jänst och beställningsfunktionen kommer att organiseras så att kraven ovan uppfylls. 3.2.4 Administration av adressregister Anbudsgivaren ska administrera det adressregister som används vid distri­ bution av specialutskick av publikationer som Skolverket beställer. Adress­ registret tjänar som underlag för dessa specialutskick. Registret innehåller i dagsläget ca 25 000 adresser, av dessa ca 10 000 adresser till skolor, skol­ styrelser, skolchefer med flera. Statistiska Centralbyrån, SCB, levererar ett uppdaterat register till anbudsgivaren några gånger per år. SCB:s skol­ adressregister ska läsas in i det befintliga registret hos anbudsgivaren. Ex­ klusive inläsningen av SCB:s skoladresser gjordes ca 700 adressändringar under 2008. 1 uppdraget ingår att söka fram nya adresser till de försändel­ ser som kommit i retur på grund av felaktig adress. Det är Skolverket som äger adressregistret och anbudsgivaren har inte rätt att lämna ut adresser ur det till någon annan än Utbildningsdepartementet. Adresserna ska vara ordnade på sådant sätt att de är sökbara utifrån ett LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 12 12692-09 antal olika parametrar. Till exempel så ska skolorna vara grupperade så att enskilda årskurser kan väljas ut. Det ska vara möjligt att få ut adresslistor på hela eller delar av adressgrupperna. Anbudsgivaren ska: • Administrera, förvalta och regelbundet uppdatera adressregistret dels med uppgifter från SCB och dels i samband med specialutskick, • Gruppera/koda adresserna i registret enligt Skolverkets anvisningar så att urval ur registret blir möjligt (i dagsläget finns ca 30 grupper med under­ grupper), • Leverera en lista över antalet adresser i de olika grupperna och totalt till Skolverket en gång i månaden, • Vid avtalsslut återlämna den senaste versionen av registret till Skolverket i excel format. Anbudsgivaren ska beskriva hur administrationen av adressregistret kom­ mer att organiseras så att kraven ovan uppfylls. Av Skolverkets upphandlingsrapport, daterad den 10 juni 2009, framgår under rubriken "Kvalificering av anbudsgivare" att CM Gruppen AB:s beskrivning av hur överlärm1andet planeras är bristfällig och att beskriv­ ningarna av hur kundtjänst och beställningsfunkiionen samt administratio­ nen av adressregistret kommer att organiseras bedöms inte visa att kraven är uppfyllda. CM Gruppen AB:s anbud har därmed inte gått vidare till ut­ värdering. Länsrättens bedömning De grundläggande principer som skall efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transpareris (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Av principen om likabehandling av leverantörer följer att samtliga anbud skall vara i överensstämmelse med bestämmelserna i förfrågningsunderla­ get för att säkra möjligheten till en objektiv jämförelse av anbuden. Lika­ behandling och icke-diskriminering förutsätter att anbudsgivare behandlas LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 13 12692-09 lika i alla skeden av anbudsförfarandet. Prövningen i länsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. För att ett ingripande skall bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlan­ de enheten brutit mot LOU. Syftet med att ställa krav på leverantörerna är att göra en bedömning av leverantörernas fönnåga att utföra de tjänster som upphandlingen avser. Syftet med leverantörskvalificeringen är inte att hitta den leverantör som har den bästa förmågan utan att identifiera de leverantörer som har tillräck­ lig erfarenhet, ekonomisk styrka etc. att utföra uppdraget. Beskrivning av hur övertagandet planeras avseende samtliga i uppdraget ingående delar Skolverket har i förfrågningsunderlaget som ett s.k. skallkrav angett att anbudsgivaren i sitt anbud ska beskriva hur övertagandet planeras avseen­ de samtliga i uppdraget ingående delar. Länsrätten, som tagit del av CM:s anbud, delar Skolverkets bedömning att CM:s anbud inte uppfyllt skall­ kravet i detta hänseende. Skolverket har därmed, enligt länsrättens mening, inte åsidosatt de krav som följer av LOU när Skolverket inte låtit CM gå vidare till utvärderingsfasen. Grund för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger således inte, såvitt nu är i fråga. Beskrivning av hur kundtjänst, beställningsfunktion och administration av adressregister kommer att organiseras Skolverket har i förfrågningsunderlaget som ett ytterligare skallkrav angett att anbudsgivama ska beskriva hur kundtjänst, beställningsfunktionen och administrationen av adressregister kommer att organiseras. Länsrätten kon- Sida 14 LÄNSRÄTTENI DOM 12692-09 STOCKHOLMS LÄN staterar, efter att ha tagit del av CM:s anbud, att de brister som Skolverket hänvisar till (se denna dom s. 5) föreligger och finner således att Skolver­ ket haft fog för sin bedömning att inte låta CM gå vidare till utvärderings­ fasen på denna grund. Sammanfattningsvis finner länsrätten att det CM anfört inte ger stöd för att den aktuella upphandlingen skett i strid med reglerna i LOU eller de för all upphandling grundläggande EG-rättsliga principerna på sådant sätt att CM lidit eller kan komma att lida skada enligt 16 kap. 2 § LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la) J}J//Jih1 �udr&a� Föredragande har varit Magnus Johansson. Annika Sandström chefsrådrnan SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR � PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockhohn. Skrivelsen skall dock skickas eller iämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inomtreveckor fråndendagdåklaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas, Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes na:tn,_1, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till st.ånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga OJu co0 0N www.domstol.se