FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2018-05-11 Meddelad i Falun Mål nr 1296-18 KONKURRENSVERKET ,-,r-:- 1 .,_,,_J I Aktbil Ann-Louice Jonsson SÖKANDE Huurre Sweden AB, 556102-4349 Ombud: Advokat Nicklas Rydberg Box 171 186 23 Vallentuna MOTPARTER 1. Ockelbo kommun Ombud: Advokat Ylva Lindahl Ahlford Advokatbyrå AB Box 1111 751 41 Uppsala "'Hr· 2. Industri & Laboratorie Kyl i Stockholm AB, 556225-6643 Box 90177 120 22 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd Dnr KSnr L..J ��- = Dok.Id 221180 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se w,V\v.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs där an­ budet från Industri- och Laboratorie Kyl i Stockholm AB inte får ingå. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1296-18 IFALUN Domare 5 YRKANDE M.M. Ockelbo kommun (Kommunen) upphandlar en totalentreprenad avseende "Ny Kylmaskin Kombihall etapp 3 A". Enligt upphandlingsdokumenten genomförs upphandlingen som ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Kommunen beslutade den 23 mars 2018 att tilldela kontraktet till Industri och Laboratorie Kyl i Stock­ holm AB (Industri- och laboratoriekyl). Huurre Sweden AB (Huurre) ansöker om överprövning och yrkar att upp­ handlingen ska rättas och att entreprenaden istället ska tilldelas Huurre. Till stöd för talan anförs i huvudsak följande. Anbudet från Industri- och labora­ toriekyl uppfyller inte kvalificeringskraven i AFD.221 (Kvalitetsledning) och AFD.222 (Miijöledning). I anbudet fanns två intyg som inte längre var giltiga. Någon redogörelse för respektive system fanns inte heller i anbudet. Kommunen valde ändå att utvärdera anbudet vilket strider mot likabehand­ lingsprincipen. Huurre, som kom på andra plats i utvärderingen, lider eller riskerar att lida skada till följd av Kommunens felaktiga förfarande. Kommunen bestrider bifall till ansökan och framför bl.a. följande. Industri­ och laboratoriekyl uppfyller ställda krav och Kommunen har inte frånfallit något krav i fråga om vare sig kvalitetssäkrings- eller miljöledningssystem. Av AFD.221 och AFD.222 framgår att anbudsgivaren i sin verksamhet ska ha infört dels ett kvalitetssäkringssystem, dels ett miljöledningssystem som var för sig kan godkännas av Kommunen som beställare. I första hand görs gällande att de av Industri- och laboratoriekyl ingivna dokumenten benämn­ da "Certifikat" i sig uppfyller upphandlingens krav på kvalitetssäkringssy­ stem respektive miljöledningssystem. Skälet till detta är att de visar dels att Industri- och laboratoriekyl har infört ett system som uppfyller kraven enligt SS-EN ISO 9001:2008 och ISO 14001:2004, dels innehar Industri- och la­ boratoriekyl nämnda certifiering (nr SE003527-1/J och SE003526-1/J). Det är ISO-certifieringsnumret som är informationsbäraren för mottagaren av 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1296-18 I FALUN Domare 5 informationen om certifieringen. I andra hand görs gällande att dokumenten visar att Industri- och laboratoriekyl uppfyller kravet i den andra punkten i AFD.221 och AFD.222 eftersom de under alla förhållanden visar att bolaget har infört ett kvalitetssäkrings- och miljöledningssystem som kan godkännas av Kommunen som beställare. Industri- och laboratoriekyl motsätter sig att tilldelningen ändras och framför i huvudsak följande. Kravet på tredjepartscertifiering fanns inte i förfrågningsunderlaget utan endast att entreprenören har ett kvalitets- och miljösystem enligt ISO 9000 respektive 14001. De inskickade certifikaten visar att bolaget har ett kvalitetssystem enligt förfrågan. Om kravet på tred­ jepartscertifiering funnits med eller om Kommunen velat kontrollera, hade Kommunen lätt, via det giltiga certifieringsnumret och informationen på intygen, kunnat konstatera att bolaget fortfarande är certifierat. Ett sådant förfarande är tillåtet enligt 15 kap. 5 § LOU. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Huurre anfört är visat att Kommunen brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Huurre lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett lik­ värdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Likabehandlingsprincipen förutsätter bl.a. att leverantörer behandlas lika och att den upphandlande myndigheten inte efterger eller bortser från sådana krav som ställs i upphandlingsdokumenten. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1296-18 IFALUN Domare 5 I upphandlingsdokumenten anges att det i kvalificeringsfasen (AFB.5 l­ AFB.52) sker en prövning av om anbudsgivaren uppfyller ställda krav avse­ ende ekonomisk samt teknik och yrkesmässig kapacitet i enlighet med AFB.52 samt underordnade rubriker, att kraven är obligatoriska och måste uppfyllas av anbudsgivaren för att anbud ska kunna antas (AFB.5). I AFB.52 föreskrivs bl.a. följande: ► Tekniskförmåga,kapacitetocherfarenhet .�nbudsgivmn ska ha tillräcklig teknisl( förmaga och kapacitet för aktuellt uppclrag. .�nbudsgivmn ska då uppft,•lla följande krav: Anbudsgivarens krav på kvalitet och miHö • VisasinförmågaattmötastalIdakravavseenclekvalitetcchmiljö. Verifieras enligt: Se AfD.221 och il.FD.222. I AFD.221 och AFD.222 anges följande: AFD.221 Kvalitetsledning Entreprenören ska i sin verksamhet h., infört ett kvalitetssäkringss','stem vars innehåll cch tillämpning kan godkännas av be.ställaren_ Vid bedömning av kval itets5•�•ste1T11::t utgår beställaren från tillämpliga delar cl'.' k·,cilitetssys;:emstandard SS-EN ISO 9000-serien. Entreprenören ,•i�ar att k ra•,•et är uppf','llt genom att m,ed anbud bifoga antingen: • Ett giltigt intyg cm certifiering enligt SS EM-ISO 9-001:2008. lntyg,et ska vara giltigt •:id tldpunl:t för anbudets undert.ecknande. • Omj Inte certifierat Iedning,;;system finns ska entreprenören uppvisa bevis om att ett systematiskt kv.,litetsarb.ete finns i föret,,get genom e:,empel•,•is bifoga projektplan från likande projekt eller en bes}�rivning av verksamhet.ssystemet AFD.222 Miljöledning Entrepren6ren ska i sin verksamhet h.:; inför1 ett miljöledningssystern vars innehåll cch tlllämpriing kan godkännas av be.ställaren_ Vid bedön·1ning av n·1iljöledningssvstemet utgår beställaren från til!.!impliga delar a•, miljöledningss\•stemstandard SS-EN ISO 14 001-serten cch EM�.s. För dem p rojekt krävs miljöle