D0k.Id 913988 Postadress 115 76 Stockholm Besšksadress TegeluddsvŠgen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm©dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid mŒndagÑfredag 08:00Ñ16:30 F…RVALTNINGSR€TTEN I STOCKHOLM Avdelning 33 2018-02-15 Meddelad i Stockholm 22470-17 KONKURRENSVERKET S…KANDE School Management AB, 556871-9966 UlvsundavŠgen 174 168 67 Bromma Ombud: Advokat Madeleine Sifvert Advokatfirman NOVA AB Box 55996 102 16 Stockholm MOTPART Kammarkollegiet, 202100-0829 Box 2218 103 15 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning. 5? - È If Otf Aktbil DOM M MŒl nr O'{ 2Z Dnr KSnr F…RVALTNINGSR€TTEN 22470-17 DOM I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Kammarkollegiet genomfšr en upphandling av AV och videokonferens Ñ hŒrdvara, programvara och tjŠnster, dnr. 23.3-7192-16. Upphandlingen genomfšrs som ett šppet upphandlingsfšrfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Genom tilldelningsbeslut den 19 september 2017 beslutade Kammarkollegiet att ingŒ ramavtal med Œtta leverantšrer. School Management AB (bolaget) ansšker om šverpršvning och yrkar att upphandlingen ska gšras om. Bolaget anfšr i huvudsak fšlj ande. Kammar- kollegiet har i upphandlingen brutit mot LOU genom att uppstŠlla och poŠngsŠtta utvŠrderingskriterier i strid med de grundlŠggande upphandlings- rŠttsliga principerna om icke-diskriminering, likabehandling och proportion- alitet. De uppstŠllda kriterierna och poŠngsŠttningen har medfšrt att bolaget inte har kunnat lŠmna anbud i upphandlingen. Bolaget har lidit skada efterÑ som bolagets mšjligheter att erhŒlla det aktuella kontraktet har fšrsŠmrats. Trots att bolaget har motsvarande erfarenhet och kan uppfylla kraven, har bolaget inte haft en mšjlighet att tilldelas kontraktet eftersom leveranser till unika lŠn i Sverige varit utslagsgivande. Kammarkollegiets invŠndning att bolaget skulle ha kunnat lŠmna anbud genom anbudssamarbete med andra aktšrer ska lŠmnas utan avseende av fšrvaltningsrŠtten. En aktšr som skulle Ófšr har naturligtvis lidit skada Šven om det i teorin alltid finns mšjlighet att Œberopa andra fšretags kapacitet. NŠr det gŠller švertrŠdelse som bestŒr i att kap 9 € LOU Šr kunna lŠmna anbud egen maskinÓ om upphandlingen skett enligt LOU, en upphandlande myndighet har brutit mot principerna i 1 skaderekvisitet uppfyllt genom att sškanden visar att švertrŠdelsen Ókan ha medfšrtÓ att leverantšrens mšjligheter att tilldelas kontraktet har fšrsŠmrats. Sškanden behšver dock inte styrka att denne skulle ha tilldelats kontraktet om bristerna inte fšrelegat. I praktiken har det pŒ grund av utvŠrderings- kriterierna inte ens varit lšnt fšr bolaget att inkomma med anbud; trots att bolaget uppfyller alla krav och har erfarenhet motsvarande den som Kammarkollegiet efterfrŒgar. F…RVALTNINGSR€TTEN 22470-17 I STOCKHOLM _ Kammarkollegiet anser att ansškan om šverpršvning ska avslŒs och anfšr i huvudsak fšljande. Samtliga utvŠrderingskriterier har en tydlig koppling till upphandlingsfšremŒlet och tillfšr ett mervŠrde fšr avropande myndigheter vid kontrakts fullgšrande. UtvŠrderingskriterierna Šr sŒvŠl lŠmpliga som effektiva. Det Šr den upphandlande myndighetens behov som Šr utgŒngs- punkt fšr vilka krav och kriterier som stŠlls. Bolaget gšr gŠllande att det utestŠngts frŒn upphandlingen pŒ grund av utvŠrderingskriterierna och poŠngsŠttningen och att bolaget dŠrmed orsakats skada. Inget av upp- handlingens krav eller kriterier har hindrat bolaget frŒn att lŠmna anbud. Att en enskild leverantšr inte fšrmŒr mšta berŠttigade krav eller kriterier och dŠrfšr avstŒr frŒn att lŠmna anbud innebŠr inte att dessa per automatik strider mot LOU. En leverantšr som inte sjŠlv uppfyller kraven i en upp- handling har mšjlighet att Œberopa andra fšretags kapacitet. Det Šr Šven mšjligt fšr en grupp av leverantšrer att lŠmna ett gemensamt anbud. Efter- som bolaget pŒ grund av upphandlingens utformning eller upplŠgg inte varit fšrhindrad att lŠmna anbud i upphandlingen eller tilldelas ramavtal kan bolaget varken anses lida eller riskera att lida skada av denna anledning. Som konstateras i Hšgsta fšrvaltningsdomstolens avgšrande HFD 2013 ref 53 Šr det inte tillrŠckligt att bolaget anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada. Bolaget ska visa att det har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som pŒtalas. Bolagets hypotetiska skade- resonemang torde knappast rŠcka fšr att bolaget ska anses ha Visat att det lidit eller kunnat komma att lida skada av den pŒstŒdda bristen. SK€LEN F…R AVG…RANDET LOU har upphŠvts genom lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, som trŠdde i kraft den 1 januari 2017. Av švergŒngsbestŠmmelsema framgŒr dock att den upphŠvda lagen gŠller fšr sŒdan upphandling som har pŒbšrjats fšre ikrafttrŠdandet. Den aktuella upphandlingen pŒbšrjades fšre den 1 januari 2017 varfšr LOU Šr tillŠmplig i mŒlet. DOM F…RVALTNINGSR€TTEN 22470-17 DOM I STOCKHOLM 1 kap. 9 € LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och ickeÑdiskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska Vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 4 € LOU fŒr allmŠn fšrvaltningsdomstol efter ansškan av en leverantšr som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada šverpršva en upphandling. FšrvaltningsrŠtten pršvar inledningsvis frŒgan om bolaget har talerŠtt enligt 16 kap. 4 € LOU med anledning av Kammarkollegiet har anfšrt bl.a. fšlj- ande. Bolaget har inte begŠrt rŠttelse av eller pŒtalat de pŒstŒdda bristerna i ett tidigare skede av upphandlingsfšrfarandet utan har avvaktat med att begŠra šverpršvning till dess tilldelningsbeslut meddelats. En anledning till detta kan vara att bolaget Œberopats som underleverantšr till en annan anbudsgivare i upphandlingen. Eftersom en anbudsgivare enligt fšrfrŒg- ningsunderlaget inte kan ingŒ som underleverantšr till en annan anbuds- givare har bolaget hŠrmed aktivt valt bort att lŠmna ett eget anbud. Inte fšrrŠn det i tilldelningsbeslutet meddelats att den anbudsgivaren inte till- delats ramavtal har bolaget valt att begŠra šverpršvning. Bolagets underlŒt- enhet att ifrŒgasŠtta de pŒstŒdda bristerna i ett tidigare skede talar fšr att bolaget i vart fall fram till tilldelningsbeslutet inte haft nŒgra invŠndningar mot utvŠrderingsmodellen eller utvŠrderingskriterierna. Det kan ifrŒgasŠttas om en leverantšr som inte fšrsškt begrŠnsa sin skada genom att pŒtala eventuella brister i ett tidigt skede av upphandlingsfšrfarandet, trots att detta varit fullt mšjligt, kan anses lida skada i enlighet med 16 kap. 6 € LOU. FšrvaltningsrŠtten gšr fšljande bedšmning. Det finns ingen sŒ kallad preklusionsfrist inom upphandlingslagstiftningen och dŠrmed inget krav fšr leverantšrer att gšra gŠllande brister i ett fšrfrŒgningsunderlag inom en Viss tid fšr att frŒgan ska kunna pršvas. Underleverantšrer har i praxis inte I F…RVALTNINGSR€TTEN 22470-17 DOM I STOCKHOLM ansetts ingŒ i leverantšrsbegreppet och dŠrmed inte ha talerŠtt enligt 16 kap. 4 € LOU (jfr bl.a. KammarrŠtten i Gšteborgs dom den 11 april 2006, i mŒl nr 1414-06 ). Bolaget har ansškt om šverpršvning pŒ den grunden att bolaget sjŠlvt inte kunnat lŠmna ett konkurrenskraftigt anbud med anledning av att Kammarkollegiets fšrfrŒgningsunderlag enligt bolaget bryter mot de grundlŠggande principerna. Det Šr inte ifrŒgasatt att bolaget Šr verksamt pŒ den aktuella marknaden och skulle kunna vara en potentiell leverantšr. Mot denna bakgrund anser fšrvaltningsrŠtten att om fšrfrŒgningsunderlaget skulle visa sig ha de brister som hŠvdats, skulle det kunna medfšra risk fšr skada fšr bolaget. FšrvaltningsrŠtten …vergŒr nu till att pršva frŒgan om Kammarkollegiets fšrfrŒgningsunderlag bryter mot LOU och de grundlŠggande principerna, specifikt vad avser det ifrŒgasatta utvŠrderingskriteriet. IfšrfrŒgningsunderlaget 5.3. 7 Leverans av produkter och tjŠnster, anges fšljande. Anbudsgivaren bšr kunna tillgodose ett sŒ brett behov som mšjligt Œt ett stort antal kunder, sŠrskilt avseende kunders varierande behov gŠllande leverans av videokonferenslšsning samt utbildning av anvŠndare pŒ olika orter i Sverige. En anbudsgivare med erfarenhet av bredare leveranser och som dŠrmed bŠttre kan tillgodose ett mer varierande behovfŒr dŠrfšr hšgre poŠng Šn en anbudsgivare med erfarenhet av mindre breda leveranser. Detta ska visas genom en redovisning av totalt tre (3) olika leveranser. Leveranserna ska ha varit utfšrda under de senaste tre Œren, rŠknatfrŒn upphandlingens annonseringsdag. Leveranser som redovisas ska vara slutfšrda senast vid upphandlingens annonseringsdag. Anbudsgivaren eller dess ipunkt "beropande av andrafšretags kapacitet" redovisade underleverantšr, ska ha varit ansvarigfšr angiven leverans. Leverans ska avse externa uppdrag. Interna uppdrag hos anbudsgivaren eller underleverantšr samt uppdrag mellan parterna underleverantšr, anbudsgivare och Šgare eller bolag inom samma koncern ska inte lŠmnas som bevis. Fšr leverans ska detfinnas eller hafunnits en avtalsrelation med kund. F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I STOCKHOLM Om leverans utfšrdes av en underleverantšr ska underleverantšren inte ange samma leverans i nŒgon annan anbudsgivares anbud och det Šr anbudsgivares ansvar att sŠkerstŠlla att samma leverans inte anges iflera anbudsgivares anbud Om anbudet lŠmnas in av ett konsortium kan leveranserfrŒn de olika konsortiemedlemmarna Œberopas. Varje enskild leverans ska ha innefattat minstfem (5) av defjorton (14) produkter och tjŠnster som Šr angivna enligt respektive Bilaga fšr Leverans 4, Leverans 5 och Leverans 6fšr att vara en komplett leverans. Bilaga Leverans 4, Bilaga Leverans 5 och Bilaga Leverans 6 ska anvŠndas vid redovisning av leveranserna samt undertecknas av respektive referenskund. Varje bilaga ska skannas in och bifogas anbudet i PDF- format. En bilaga som inte undertecknats av referenskund riskerar att fšrkastas. ] de fall anbudsgivare inkommer med (3) Bilaga Leverans 4, Bilaga Leverans 5 och Bilaga Leverans 6 kommer Statens inkšpscentral, genom slumpmŠssigt urval, att ta ut de leveranser som kommer att anvŠndas fšr att genomfšra utvŠrderingen. Statens inkšpscentral kommer att bortse frŒn eventuella ytterligare leveranser. Det Šr viktigt att i anbudet lŠmna in leveranser som ŠrfullstŠndigt ijS/llda enligt anvisningarna. Statens inkšpscentral kan, dock utan skyldighet, komma att verifiera anbudsgivarens svar med den kund som angivits. Referenskundens kontaktperson ska vara anstŠlld hos referenskunden. Leverans 4, Leverans 5 och Leverans 6 kan resultera i att anbudsgivaren erhŒller poŠng enligt nedan: Statens inkšpscentral kommer att granska antalet olika lŠn som fšrekommit i samband med utfšrande av "Leverans av videokonferenslšsning dŠr deltagare i samma videokonferens kan delta oavsett om de ansluter med datorbaserade klienter med video, konferensrum med video eller telefoni " i Leverans 4, Leverans 5 och Leverans 6. Varje unikt lŠn ger mervŠrde iform av 0,25 poŠng. Exempelvis anger anbudsgivare fšljande: I Bilaga Leverans 4 anges lŠn A, B och C. I Bilaga Leverans 5 anges lŠn A, D och E. I Bilaga Leverans 6 anges lŠn A, B och C. Anbudsgivare erhŒller dŒ 0, 75 + 0,5 + 0,0 Statens inkšpscentral kommer Šven att granska antalet olika lŠn som = fšrekommit i samband med utfšrandet av "Utbildning av anvŠndare " 6. Varje unikt lŠn ger mervŠrde iform av 0,25 poŠng. avseende interaktiva A VÑprodukter i Leverans 4, Leverans 5 och Leverans Exempelvis anger anbudsgivare fšljande: fler leveransbilagor Šn de totalt tre ],25 poŠng. 22470-17 F…RVALTNINGSR€TTEN 22470-17 DOM I STOCKHOLM I Bilaga Leverans 4 anges la'n Woch X. la'n I Bilaga Leverans 5 anges A och B. IBilaga Leverans 6 anges la'n X. Anbudsgivare erhŒller dŒ 0,5 + 0,5 + 0,0 Kammarkollegiet har under upphandlingen fšrtydligat att det Šr lŠn i Sverige som avses. Bolaget anfšr i huvudsak fšljande. UtvŠrderingskriterier och poŠngsŠttning kopplad till unika lŠn i Sverige diskriminerar aktšrer med verksamhet utanfšr Sverige. Bolaget har genom sin danska filial verksamhet Šven i Danmark. Bolaget har genomfšrt leveranser av motsvarande slag som Kammarkollegiet efterfrŒgar, men i danska lŠn; Vilket inte ger poŠng. Att koppla poŠngsŠttning till unika lŠn i Sverige strider ocksŒ mot likabehandlingsprincipen. Det Šr inte heller proportionerligt. Maximal poŠng i denna del uppgŒr till 10,5 poŠng. Den totala poŠng som anbuden kan erhŒlla uppgŒr till 38 poŠng. PoŠng hŠnfšr- liga till unika lŠn i Sverige har sŒledes motsvarat nŠstan en tredjedel av de totala poŠngen. I Vilka lŠn leveranser har Šgt rum saknar samband med det som Kammarkollegiet efterfrŒgar i upphandlingen. Geografiska avstŒnd saknar relevans fšr det som Kammarkollegiet upphandlar. Det Šr inte heller sŒ att en leverantšr som genomfšrt leveranser och utbildningar i fem unika svenska lŠn skulle vara bŠttre lŠmpad som leverantšr, Šn den som genomfšrt 20 leveranser och utbildningar i tvŒ unika svenska lŠn. PŒ grund av ut- vŠrderingskriterier och poŠngsŠttning i strid med LOU har Kammarkollegiet betagit bolaget mšjligheten att lŠmna konkurrenskraftiga anbud i upp- handlingen. Produkten Šr densamma oavsett vart den levereratsgvoch oavsett vart tidigare leveranser har skett rent geografiskt. Installationen pŒ plats hos bestŠllaren Šr densamma oavsett var installationen Šger rum; och oavsett var tidigare installationer har Šgt rum rent geografiskt. = 1,0 poŠng. F…RVALTNINGSR€TTEN 22470Ñ17 DOM 1 STOCKHOLM Kammarkollegiet har stŠllt krav pŒ att leveranser och installationer ska ske šver hela landet. Anbudsgivaren Œtar sig ocksŒ att utfšra sammanhŒllna leveranser inom alla verksamheter. De tekniska delarna Šr identiska oavsett geografiskt omrŒde. Kammarkollegiet har i upphandlingen inte stŠllt nŒgra krav pŒ att leveranstiden eller instŠllelsen pŒ plats ska vara sŒ kort, att det i praktiken skulle vara omšjligt med rimlig res- eller leveranstid. lupp- handlingen stŠller Kammarkollegiet krav pŒ att leverantšren har en organisation som tŠcker hela Sverige, att leverantšren har leveranskapacitet och kapacitet avseende konsulter och produkter m.m. FšrmŒgan att leverera šver ett stort geografiskt omrŒde Šr naturligtvis densamma oavsett om leverans skett šver ett stort geografiskt omrŒde i Sverige, Danmark, Norge, Tyskland eller Finland. Att tidigare erfarenhet avser just leveranser till unika lŠn i Sverige har inte nŒgot samband med fšremŒlet fšr upphandlingen. Kammarkollegiet anfšr i huvudsak fšljande. TvŒ utvŠrderingskriterier premierar anbudsgivare med erfarenhet av leveranser Œt ett stort antal kunder spridda šver landet och med varierande behov. Ramavtalet Šr rikstŠckande och varje enskild ramavtalsleverantšr ska sŒledes kunna tŠcka avropsberŠttigades behov av AV och videokonferens i hela landet, sŒvŠl i tŠtort som i glesbygd. De avropsberŠttigade organisationerna har stor geografisk Spridning, vitt skilda verksamheter och varierande behov varfšr ramavtalsleverantšren mŒste kunna anpassa sina leveranser till olika kundgruppers sŠrskilda fšrutsŠttningar. I den fšrstudie som genomfšrdes infšr upphandlingen framkom ocksŒ tydligt att offentlig sektor šnskar fŒ leveranser genomfšrda av en avtalspart som gentemot bestŠllaren ansvarar fšr hela leveransen. Att leverantšren har erfarenhet av att fysiskt pŒ plats hos kunden leverera sammanhŒllna leveranser av video- konferenslšsningar, oavsett var i Sverige kunden har sin verksamhet, har dŠrfšr ansetts tillfšra ett tydligt mervŠrde fšr avropsberŠttigade organisationer vid kontrakts fullgšrande. Att leverantšren har erfarenhet av F…RVALTNINGSR€TTEN 22470-17 DOM I STOCKHOLM att genomfšra utbilning av anvŠndare, oavsett var i Sverige kunden har sin verksamhet, har i upphandlingen ocksŒ bedšmts tillfšra ett tydligt mervŠrde fšr avropande organisationer vid kontrakts fullgšrande. Eftersom det finns ett uttalat behov hos avropsberŠttigade organisationer i hela landet att kunna avropa videokonferenslšsningar med installation pŒ plats i kundens egna lokaler samt att kunna avropa utbildning av anvŠndare i hur interaktiva AV- produkter ska hanteras mŒste de tvŒ utvŠrderingskriterierna som premierar leverantšrer med bred erfarenhet av sŒdana leveranser i olika delar av landet anses sŒvŠl lŠmpliga som effektiva fšr att uppnŒ det efterstrŠvade syftet, dvs. mšjlighet till tillfšrlitliga och behovsanpassade leveranser av AV- och Videokonferenstj Šnster till offentlig sektor šver hela landet. Av de anbudsgivare som tilldelats ramavtal finns flera som inte erhŒllit full poŠng fšr respektive kriterium. Ett flertal av de anbudsgivare som tilldelats ramavtal uppfyller inte heller de bŒda kriterierna pŒ egen hand, utan till- sammans med Œberopade underleverantšrer. €ven om bolaget sj Šlvt inte kan uppfylla nŒgot av de tvŒ utvŠrderingskriteriema kan de negativa effekterna av dessa varken anses oproportionerliga eller šverdrivna i fšrhŒllande till det efterstrŠvade syftet. Bolaget menar att poŠngsŠttning kopplad till unika lŠn strider mot principen om icke-diskriminering eftersom bolaget inte kan Œberopa sin danska filials leveranser fšr att erhŒlla poŠng fšr aktuella kriterier. AV ca 600 avropsberŠttigade myndigheter utgšr utlandsmyndighet- erna en fšrsvinnande liten andel. De tvŒ utvŠrderingskriterier som det Šr frŒga om i mŒlet har utformats fšr att pŒ bŠsta sŠtt tillgodose det behov som finns hos offentlig fšrvaltning i Sverige. Bolaget menar att de produkter och tjŠnster som omfattas av upphandlingen inte blir bŠttre pŒ grund av leverantšrens erfarenhet av leveranser till unika lŠn i Sverige. UtvŠrderingskriterierna syftar dock inte till att separat VŠrdera de produkter eller tjŠnster som omfattas av upphandlingen utan tar sikte pŒ leveransen som helhet. Tidigare erfarenhet av sammanhŒllna leveranser till F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I STOCKHOLM bestŠllare med stor geografisk spridning visar att leverantšren, trots den geografiska spridningen, fšrmŒr mšta bestŠllarens specifika krav pŒ kompetens, service, samordning och kommunikation. Upphandlingen syftar till att mšjliggšra effektiva och leveranssŠkra avrop av AV- och VideoÑ konferens till offentlig sektor i hela Sverige. Samtliga krav och kriterier i upphandlingen har formulerats fšr att tillgodose avropsberŠttigade myndig- heters specifika behov. I den fšrstudie som genomfšrdes infor upphandling- en framkom att avropsberŠttigade myndigheter med verksamhet i mindre och mellanstora orter i Sverige upplever att det kan vara svŒrt att hitta leverantšrer som tar ett helhetsansvar fšr samtliga delar av leveransen och samtidigt lever upp till stŠllda krav pŒ kompetens, service, samordning och kommunikation. Sverige Šr ett mycket avlŒngt och delvis glesbefolkat land, och till ytan mer Šn tio gŒnger stšrre Šn exempelvis Danmark. Att premiera leverantšrer med erfarenhet av leveranser i Danmark skulle inte tillfšra det mervŠrde fšr avropsberŠttigade myndigheter som aktuella kriterier efter- strŠvar, dvs. att utse de leverantšrer som bŠst kan tillgodose aerpsÑ berŠttigade myndigheters behov av sammanhŒllna leveranser oberoende av den avropsberŠttigade myndighetens verksamhetsort i Sverige. FšrvaltningsrŠtten gšr fšljande bedšmning. Proportionalitetsprincipen innebŠr bl.a. att krav som stŠlls i fšrfrŒgningsÑ underlaget ska stŒ i proportion till det behov som ska tŠckas av upp- handlingen och till de mŒl som efterstrŠvas (se prop. 2006/07:128 s. 132 och 2009/10:180 s. 91). En proportionalitetspršvning sker vanligen i tre steg. Det fšrsta innefattar frŒgan om ŒtgŠrden Šr Šgnad att tillgodose det avsedda ŠndamŒlet. Det andra steget utgšrs av en pršvning av om den Šr nšdvŠndig for att uppnŒ det avsedda ŠndamŒlet. Till sist bedšms om den fšrdel som det allmŠnna vinner stŒr i rimlig proportion till den skada som ŒtgŠrden fšrorsakar beršrda 22470-17 10 F…RVALTNINGSR€TTEN I STOCKHOLM . enskilda intressen (se HPD 2016 ref 37 I; jfr Contse, C-234/03, EU:C:2005:644). Hšgsta fšrvaltningsdomstolen har i R 2002 ref. 50 fastslagit att de skiftande fšrhŒllanden som fšrekommer i det ekonomiska livet gšr att Šven fšrfrŒgningsunderlag och utvŠrderingsmodeller som inte Šr optimalt utformade fŒr godtas under fšrutsŠttning att de principer som bŠr upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrŠtten inte trŠds fšr nŠr. En leverantšrs erfarenhet av leveranser av videokonferensutrustning och utbildning av anvŠndare inom Sverige fŒr enligt fšrvaltningsrŠttens mening anses ha en koppling till upphandlingsfšremŒlet i den aktuella uppÑ handlingen. Enligt Kammarkollegiet har syftet med utvŠrderingskriteriet varit att premiera anbudsgivare som har erfarenhet av leveranser Œt ett stort antal kunder spridda šver Sverige och med varierande behov. Kammar- kollegiet har vidare anfšrt att enligt den fšrstudie som gjorts har har just en sŒdan bred erfarenhet av leveranser šver hela Sverige identifierats som nŒgot som medfšr ett mervŠrde i upphandlingen. FšrvaltningsrŠtten bedšmer att dŒ det ršr sig om ett utvŠrderingskriterium kan det inte anses begrŠnsa potentiella leverantšrers mšjlighet att delta i upphandlingen pŒ samma sŠtt som Om det vore ett ska-krav som en anbudsgivare mŒste upp- fylla. Ett av grundsyftena med upphandlingslagstiftningen Šr att sŠkerstŠlla konkurrens och att EU:s inre marknad fungerar. Det aktuella utvŠrderings- kriteriet gynnar visserligen leverantšrer med erfarenhet av leveranser inom Sverige. Vid en sammantagen bedšmning, och med beaktande av att det i hšg grad stŒr upphandlande myndighet fritt att bestŠmma vad den Vill fŠsta vikt vid 1 DOM en upphandling, anser fšrvaltningsrŠtten dock inte att utvŠrderingskriteriet Šr sŒ konkurrensbegrŠnsande att det strider mot proportionalitetsprincipen. 22470-17 ll F…RVALTNINGSR€TTEN 22470Ñ17 bilaga 1 (DV 3109/1A LOU) Per Eskilsson RŒdman Hanna Hansson har handlagt mŒlet. DOM I STOCKHOLM Bolaget har ocksŒ anfšrt att utvŠrderingskriteriet strider mot principen om likabehandling och icke-diskriminering. Principen om icke-diskriminering fšrutsŠtter att anbudssškande och anbudsgivare frŒn andra orter behandlas pŒ samma sŠtt som t.ex. fšretag med verksamhet pŒ en viss ort eller i den egna kommunen (se prop. 2009/ 10: 1 80 s 90). Principen om likabehandling innebŠr att alla leverantšrer ska ges sŒ lika fšrutsŠttningar som mšjligt. Alla mŒste t.ex. fŒ den information som Šr av relevans fšr upphandlingen vid samma tillfŠlle. FšrvaltningsrŠtten anser att bolaget inte har visat att Kammarkollegiet i upphandlingen har sŠrbehandlat nŒgon anbudsgivare. €ven om erfarenhet av leveranser till flera delar av Sverige i viss mŒn premieras medfšr detta enligt fšrvaltningsrŠttens mening inte att Kammar- kollegiet har brutit mot nŒgon av dessa principer. Sammantaget finner fšrvaltningsrŠtten att bolaget inte har visat att Kammarkollegiet i upphandlingen har brutit mot LOU eller de grundÑ lŠggande principerna. Bolaget har dŠrmed inte lidit, eller riskerat att lida, skada. Ansškan om šverpršvning ska dŠrfšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i 12 2017-06 ' Domstolsverket av Producerat ' LOU 3109/1A DV šverklagande fšr 2. 3. 4. 5. Anvisning 11.533 T; www.domstol.se HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens avgšrande ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av avgšrandet. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltÑ ningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av avgšrandet. Om avgšrÑ andet har meddelats Vid en muntlig fšrhandÑ ling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr det kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag som avgšrandet medÑ delades. Fšr offentlig part rŠknas tiden fšr šverklagande alltid frŒn den dag avgšrandet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarÑ afton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. PršvningstillstŒnd i kammarrŠtten Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningsÑ tillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŒttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens avgšrande fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. …verklagandets innehŒll Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla www.domstol.se 1. Klagandens person- eller organisationsÑ nummer, postadress, eÑpostadress och telefonnummer till bostaden och mobilÑ telefon. €ven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om- budets namn, postadress, eÑpost-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nŠmnda personÑ eller adressuppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet och fortfarande Šr aktuella behšver de inte uppges igen. Om nŒgon uppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. uppgift om det avgšrande som šverÑ klagas Ñ fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlÑ nummer samt dagen fšr avgšrandet, de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, den Šndring av fšrvaltningsrŠttens avgšrande som klaganden vill fŒ till stŒnd, de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Forty. Mm: rida bilaga 1 Bilaga 2017-06 ' Domstolsverket av Producerat ' LOU /1A 3109 DV šverklagande fšr Anvisning Avtal fšre laga kraft i vissa mŒl I vissa mŠl fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens avgšrande har lšpt ut. Detta gŠller mŒl om šverpršvning enligt 0 lagen (2007:1091) om offentlig upphandÑ ling, lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster, lagen (2011:1029) om upphandling pŒ fšrsvarsÑ och sŠkerhetsomrŒdet, lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 0 0 0 O lagen (2016:1146) om upphandling inom fšrsšrjningssektorerna . ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphandÑ I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller uppÑ hŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra fšrstnŠmnda lagarna och i 20 kapitlet i de tvŒ sistnŠmnda lagarna. Ytterligare information Behšver ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan ni vŠnda er till fšrvaltningsÑ rŠtten. www.domstol.se