FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2016-03-22 Målm 3754-16 Sida 1 (4) Avdelning 30 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Lundqvist Inredningar AB, 556647-9183 Östra Storgatan 55 646 32 Gnesta Ombud: Peter Björk Östra Storgatan 55 646 32 Gnesta MOTPART Huddinge kommun 141 85 Huddinge SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Ankomstdatum 2016-03-23 Dok.Id 714944 . Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt '' Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3754-16 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Huddinge kommun genomför en upphandling avmöbler med tillhörande tilläggstjänster, dnr2015-61. Upphandlingen genomförs i form av förnyad konkurrensutsättning, i enlighet med bestämmelserna i 5 kap. 7 § la�en· (2007: 1091) om offentlig upphandling, LOU. Av tilldelningsbeslut av den 15 februari2016 framgår att Huddinge kommun avseende delområdet förvaring avser att anta annan anbudsgivare än Lundqvist Inredningar AB. Lundqvist Inredningar AB (bolaget) ansöker om överprövning och anför följande till stöd för sin talan. Bolaget har inte tilldelats full poäng vid utvärderingen eftersom Huddinge kommun inte ansett att det har varit tydligt vilket material som har offererats. Av förfrågningsunderlaget framgår med all önskvärd tydlighet vilket material som efterfrågats. Eftersom inget annat angivits är det detta material som bolaget har offererat. Om Huddinge kommun ansett att det fanns en otydlighet är de skyldiga att begära ett förtydligande under anbudsutvärderingen. Huddinge kommun bestrider att bolagets anbud borde ha tilldelats full poäng. Huddinge kommun har vad gäller delområdet förvaring i huvudsak efterfrågat materialet Iaminatklädd spånskiva. Bolaget har angivit ett flertal materialval. Det framgår inte tillräckligt tydligt vilket material som har offererats, varför anbudet inte har tilldelats full poäng avseende det aktuella utvärderingskriteriet. Anbudsgivarna tilläts ej komplettera och förtydliga anbuden vad gäller delområdet förvaring, eftersom detta skulle ha medfört risk för särbehandling eller konkurrensnedsättning. Utvärderingen har genomförts i överensstämmelse med förfrågningsunderlaget och med iakttagande av de grundläggande principerna. Det saknas skäl för ingripande enligt LOU. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN· DOM · 3754-16 I STOCKHOLM SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av dessa principer eller mot någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Detta framgår av 16 kap. 6 § LOU. Av anbudsföreskrifternas punkt 4 under rubriken anbudsutvärdering framgår att kvalificeringsfasen är utförd av SKL vid upphandlingen av raniavtal Möbler2013 och att anbudsutvärderingen kommer att ske i två steg. Det första innebär att det sker en prövning av anbudet där det kontrolleras att ·alla obligatoriska krav uppfyllts. Det andra inneqär att anbuden utvärderas - . enligt tilldelningsgrunden ekonomiskt mest fördelaktigt anbud och enligt kriterierna.produktens funktionalitet och pris. Anbuden utvärderas utifrån en poängskala per varugrupp där anbudsgivarna kan erhålla 0-30 poäng beroende på hur väl de i anbudet erbjudna produkterna motsvarar de efterfrågade tekniska funktionerna. Av punkten4.2 framgår att det i webbformulärets utvärderingsmodell preciseras vilken typ av möbler och produktrelaterade tjänster som ·önskas avropas bl.a. vad avser delområdet möbler för förvaring. Förvaltningsrätten anser att en upphandlande myndighet måste ges visst utrymme vid bedömningen och utvärderingen av .anbuden under förutsättning att det sker på objektiva grunder och inom ramen för förfrågningsunderlaget_. Endast om det framgår att den upphandlande FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida4 3754-16 myndigheten tagit ovidkommande hänsyn eller påtagligt avvikit från de kriterier som angetts i förfrågningsunderlaget kan det bli aktuellt med ingripande enligt LOU. Av upphandlingsrapporten framgår att Huddinge kommun ansett att de i anbudet erbjudna produkterna endast delvis motsvarar de efterfrågade tekniska funktionerna och att bolaget därför erhållit 15 av totalt 30 möjliga poäng vid utvärderingen. Som motivering. angavs att det av anbudsgivarens produktblad inte framgick tydligt vilket material som offererats. Förvaltningsrätten kan konstatera att bolaget inte närmare förklarat på vilket sätt de anser att Huddinge kommun har tagit ovidkommande hänsyn eller avvikit från de kriterier som angetts i förfrågningsunderlaget och att bolaget endast kortfattat har angett att de har offererat det som efterfrågats. Förvaltningsrätten anser mot denna bakgrund och med hänsyn till att det inte finns någon skyldighetför upphandlande myndigheter att bereda anbudsgivare möjlighet att förtydliga eller komplettera sitt anbud, att det som bolaget har anfört inte visar att det finns skäl för förvaltningsrätten att förordna om ingripande enligt LOU. Ansökan orn överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga ( DV3109/lA LOU). ;,j/}1!/%}7111� Eva Gul},dt. Rådman Stina Wesslau har föredragit målet. 000J, ..... � Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravvi1.'i:förledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall rar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. I'{o. ffit: SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se mer samt dagen för beslutet,