Dok.Id 435980 Postadress Box 4522 203 20Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon 040-35 35 00 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ 2018-10-02 Mål nr 1961-18 Avdelning 1 Meddelad i Malmö Ombud: Advokat Natalie Svensson Advokatfirman dNovo Helsingborg HB Box 1108 251 11 Helsingborg MOTPART Landskrona stad Ombud: Advokat Catharina Piper Moll Wenden Advokatbyrå AB Stortorget 8 211 34 Malmö SAKEN 2orn --rn� o 2 ,; Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄi'fENS AVGÖ�NDE Förvaltningsrätten avslår-nsökan om överprövning. Telefax 0409- 72490 KONKURRENSVERKir: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Landskrona stad (staden) genomför upphandling av "Maskinsopning som tjänst", dnr 2017/2402. Upphandlingen genomförs med öppet förfarande. Genom tilldelningsbeslut den 16 januari 2018 tilldelades med enskild firma Den 31 januari 2018 återkallades tilldelningsbeslutet, då staden ansåg att man behövde utreda de inkomna anbuden ytterligare. Genom tilldelningsbeslut den 12 februari 2018 tilldelades Ohlssons i Lands­ krona AB upphandlingen. Av upphandlingsprotokoll samma dag framgår bl.a. följande. -uppfyller inte alla krav gällande lastbilsregistre­ ring (lastbilschassi) och har hittills inte kunna bevisa att detta kommer att uppfyllas. Staden har inte fått svar på hur ka uppfylla kravet på 12 m3 på ett tillfredställande sätt. Som bredsugsfunktion offererar - -en sugskrapa. Bevis på att detta är samma sak skulle skickas in men har inte inkommit. Den maskinen som -ar med i sitt anbud finns inte tillgänglig vid avtalsstart. Efter kontakt med-så skulle--dr att kunna utföra tjänsten vid avtalsstart hyra in ett annat fordon, men bevis på att detta fordon uppfyller ställda krav har inte inkommit. YRKANDEN OCH INSTÄLLNING ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphand- !ingen ska rättas på så sätt att anbud upptas till utvärdering och tilldelas kontraktet, och i andra hand att den ska göras om. Staden anser att ansökan ska avslås. 2 1961-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 3 DOM 1961-18 VAD PARTERNA ANFÖR TILL STÖD FÖR SIN TALAN anför bl.a. följande. U teslutningen av grundar sig på felaktiga antaganden och faktafel om den offererade sopma- skinen. Staden har felaktigt förkastat är därtill inte proportionerliga. Kravet på lastvolym är oproportionerligt anbud. De ställda kraven anbud Det krav som staden ställt på lastvolym om 12 m3 är oproportionerligt i för­ hållande till det behov som ska täckas. Med en sopmaskin av den storleken kan endast ca 10-15 procent av ytorna i upphandlingen sopas effektivt. Landskrona stad sopas och har sopats med mindre, bättre anpassade sopma­ skiner under många år. Sopmaskinen blir för stor för att kunna hanteras i staden. En majoritet av stadens ytor måste således sopas med mindre sopbi­ lar. har till och från hanterat sopningen i Landskrona stad de sen­ aste sex åren. I genomsnitt har tagits upp en lastvolym om 1,4 m3 per ett normalt dygn. Kravet på 12 m3 är därmed oproportionerligt och helt irrele­ vant för stadens del. Detta krävs endast för ca 2-4 procent av den totala sop­ tiden per år. -har sopat i Landskrona innerstad var vecka under sex års tid, de senaste tre åren var dag, både såsom upphandlad gatusopare och såsom underleverantör till upphandlade leverantörer. Kravet är alltför långtgående och utestänger en majoritet av möjliga anbuds­ givare. Att endast två anbud inkom i upphandlingen är en trolig konsekvens av det oproportionerliga kravet. Eftersom kravet är opropo11ionerligt står det i strid med de grundläggande principerna i LOU. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1961-18 IMALMÖ Avdelning l Kravet på lastvolym är uppfyllt I förfrågningsunderlaget anges att sopning i nom1alfallet ska ske med sop­ maskinsfordon byggda på lastbilschassi med lastvolym på minst 12 m3. Det anges också att andra mindre fordon får användas där det behövs för fram­ komligheten. Den konstruktion som -offererat med en lastbilsregistrerad sopmaskin med lastvolym 4,03 m3 och påkopplat släp om 8 m3 uppfyller det krav som ställts i förfrågningsunderlagen. Lastvolymen är densamma som om maskinen i sig hade denna volym. Någon extra tömning är det inte heller fråga om. Krav på lastbilschassi och lastbilsregistrering I förfrågningsunderlaget anges att sopning i normalfallet ska ske med sop­ maskinsfordon byggda på lastbilschassi. Med chassi avses här underredet på maskinen, dvs. det som axlar och hjul är fästa på. Kravet kan inte innebära något annat än att maskinen är lastbilsregistrerad. Den maskin som­ �vsett att använda för kontraktets genomförande kan lastbilsregistre­ ras. Av offerten framgår att den antingen kan registreras som motorred­ skapsklass 1 eller som lastbil. Det är alltså fråga om alternativa registrering­ ar. Registreringskoden är beroende av kundens önskemål om maskinens användning och syfte. Att Dulevo 6000 inte är lastbilsregistrerad i Sverige beror på att ingen an­ sökt om att den ska lastbilsregistreras här. I Tyskland är Dulevomaskinen lastbilsregistrerad, och de nationella reglerna för registrering är motsvarande i Tyskland som i Sverige. Registreringen följer inte automatiskt med till­ verkningen av maskinen utan ansökan och registrering om detsamma måste ske på nationell nivå. Vad staden uppger om maskinens prestanda och att 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1961-18 I MALMÖ Avdelning 1 den skulle ha brister avseende ABS-bromsar, hydrostatisk drift, släp m.m. är helt felaktigt. Det krav som uppges i upphandlingen, nämligen "lastbils­ chassi", utgör en stålkonstruktion som uppfyller de normer och kriterier som står i såväl svenska som tyska föreskrifter. Kravet på bredsugningsfunktion är upp.fyllt I förfrågningsunderlaget anges att fordonet ska vara utrustat med bredsug­ ningsfunktion samt Rotor Cleaner eller likvärdigt. �ar gett in bevisning och redogörelse som visar att den sugskrapa som hör till den ak­ tuella maskinen uppfyller kravet på "bredsugningsfunktion". Staden hänvi­ sar i denna del till felaktiga data. Vattentanken på 425 liter är för