FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-10-15 Mål nr 3921-10 E Sida 1 (6) Föredraganden U Åsberg Meddelad i Härnösand Dok.Id 10 783 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Telefax 0611-349810 forvaltningsratteniharnosand@dom.se SÖKANDE Bravida Sverige AB, 556197-4188 Ångermanlandsgatan 28 B 891 38 Örnsköldsvik Ombud: Jur.kand. Håkan Andersson och advokaten Viktoria Edelman c/o Andersson Gustafsson Advokatbyrå KB Box 3124 103 62 Stockholm Övik Energi Aktiebolag, 556019-1750 Box 11 891 21 Örnsköldsvik Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE MOTPART SAKEN Förvaltningsrätten bifaller Bravida Sverige AB:s ansökan och förordnar att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse gjorts. Rättelse ska ske på så sätt att en ny kvalificering och anbudsprövning ska göras och ett nytt till­ delningsbeslut fattas varvid bolagets anbud ska anses ha kommit in i rätt tid. Förvaltningsrättens interimistiska beslut från den 27 september 2010 ska gälla intill dess denna dom vunnit laga kraft. Besöksadress Backgränd 9 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-1.5:00 061 I - 349800 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND DOM 2010-10-15 Sida2 3921-10 E BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Övik Energi Aktiebolag (Övik Energi) är ett bolag som ägs av Örn­ sköldsviks kommun till 100 procent. Övik Energi genomför upphandling avseende fjärrvärmeinstallation (20 l 0-07) och har i tilldelningsbeslut den 17 september2010 beslutat att avtal kommer att tecknas med sex olika leverantörer, dock inte Bravida Sverige AB vilkas anbud förkastats som för sent inkommet. Bravida Sverige AB (bolaget) ansöker om överprövning enligt LUF och yrkar att förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse vidtagits genom en ny anbudsutvärdering där bolagets anbud utvärderas. Bolaget anför i huvudsak följande till stöd för sin ansökan. Övik Energi har gett anbudsgivarna olika besked beträffande när anbud senast ska vara inlämnade. Av annonsen på den internetbaserade upphand­ lingstjänsten e-avrop.com framgår att anbud ska lämnas senast den 17 au­ gusti2010. Det är i annonsen inte angivet någon tid när anbudet senast måste vara ingivet. Under dessa förutsättningar ska anbud kunna ges in under hela den angivna dagen, dvs. till kl.24.00. I förfrågningsunderlaget är angivet att anbud senast ska lämnas kl. 15.00 den aktuella dagen. Denna uppgift avviker därmed från vad som angetts i upphandlingsannonsen. Vid sådana förhållanden är det inte möjligt att förkasta ett anbud på grund av att det inte är inlämnat enligt bestämmelserna i förfrågningsunderlaget. På det sätt som förfrågningsunderlaget är utformat har bolagets anbud kommit in i tid. Vidare innebär de krav på förutsebarhet som uppställs i LUF att uppgifterna i annonsen och förfrågningsunderlaget måste vara med var­ andra överensstämmande. Tilldelningsbeslut meddelades först en månad efter sista anbudsdag och därför har det inte varit proportionerligt att för­ kasta bolagets anbud som inkom25 minuter efter den i förfrågningsunder­ laget angivna tiden. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3921-10 E I HÄRNÖSAND 2010-10-15 Övik Energi bestrider bolagets yrkanden och anför till stöd för sin talan följande. Förfrågan skickades ut den 18 juni 2010 och anbud skulle lämnas senast den 17 augusti 2010 kl. 15.00. Anbudsgivarna har haft god tid på sig att lämna anbud. Av ett telefonsamtal sista dag för anbudslämning fram­ gick att bolaget hade kännedom om att det fanns en sista anbudstid men att de misstagit sig på en timme. Den sista anbudstiden som satts är heller ing­ en nyhet då bolaget två gånger under 2010 har tilldelats kontrakt där förut­ sättningarna vad gäller anbudstiden var precis densamma som vid den nu aktuella upphandlingen. Tyvärr kan e-avrop. com inte hantera tid utan en­ dast hela dagar. Det framgår däremot väldigt tydligt i förfrågningsunderla­ get vilken tid anbud senast ska lämnas. Förvaltningsrätten har den 27 september 2010 beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser Med hänsyn till tidpunkten för upphandlingens påbörjande ska LUF i dess lydelse före den 15 juli 2010 tillämpas i målet (se övergångsbestämmelser­ na till SFS 2010:572). Enligt 1 kap. 24 § LUF ska upphandlande enheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principer­ na i 1 kap. 24 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap. 2 §). Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3921-10 E I HÄRNÖSAND 2010-10-15 Vid förenklat förfarande ska den upphandlande enheten begära anbud ge­ nom annons i en elektronisk databas, som är allmänt tillgänglig, eller ge­ nom aimons i annan form som möjliggör effektiv konkurrens (15 kap. 4 §). I en aimons enligt 4 §, en skrivelse enligt 5 § eller ett förfrågningsunderlag enligt 7 § ska anges den dag då anbud senast ska ha kommit in (15 kap. 10§). Förvaltningsrätten görföljande bedömning Av annons på e-avrop.com framgår att sista anbudsdag var den 17 augusti 2010 men något klockslag har inte angetts. Som bilaga finns bland aimat förfrågningsunderlaget. I förfrågningsunderlaget anges bland aimat följande. 1.5 Sista anbudsdag Anbudet skall vara Övik Energi tillhanda senast 17-08-2010, kl.15.00. Anbud kan inte skickas per telefax eller e-post. För sent inkommet anbud beaktas ej. Övik Energi har uteslutit bolaget från upphandlingen med hänvisning till att bolagets anbud kommit in efter anbudstidens utgång kl. 15.00. Någon kvalificering eller anbudsprövning av bolagets anbud har således inte skett. Frågan i målet är vad som ska räknas som sista tidpunkt för att ge in anbud och om bolagets anbud ska anses ha kommit in i rätt tid. Upphandlingen har föregåtts av en aimonsering via den internetbaserade upphandlingstjänsten e-avrop.com. Sista dag för anbudslärnnande har i annonsen angetts till den 17 augusti 2010. Då något klockslag inte angetts är huvudregeln att en dag slutar kl. 24.00. I förfrågningsunderlaget har FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-10-15 Övik Energi dock angett att anbud ska ha kommit in den 17 augusti 2010 senast kl. 15.00. Kammarrätten i Göteborg har i ett avgörande den 3 juni 2010, mål nr 877- 10, ansett att bristerna i annonseringen medfört att informationen om upp­ handlingen blivit missvisande och att kommunen därmed brutit mot princi­ pen om öppenhet i 1 kap. 9 § LOU. Förhållandena var sådana att en kom­ mun hade lämnat felaktiga uppgifter i annonsen i en elektroniskt databas bl.a. om upphandlande enhet och verksamhetens länskod. Rätt uppgift om upphandlande enhet fanns på annat ställe i annonsen. Felen har fått till följd att bolaget, som bevakar upphandlingar inom aktuellt län, inte upp­ märksammat upphandlingen. Annonseringsplikten är ett utflöde av principen om transparens och öppen­ het och förfarandet syftar till att leverantörer inom EU ska få kännedom om offentliga upphandlingar. Övik Energi har inte lämnat någon motivering till varför ett specifikt klockslag angetts som sista tidpunkt för anbudslämnande. Av handlingarna i målet framgår vidare att tilldelningsbeslut meddelats en månad efter sista anbudsdag. Upphandlingen kan därmed inte ha varit av särskilt brådskande natur och kravet kan heller inte anses vara ett väsentligt villkor för den aktuella upphandlingen. Detta krav i förfrågningsunderlaget på klockslag är således inte förenligt med proportionalitetsprincipen. Förvaltningsrätten anser således att uppgiften i annonsen på e-avrop.com har företräde framför förfrågningsunderlaget. Tiden för att ge in anbud löpte därför ut kl. 24.00 den 17 augusti 2010. Bolagets anbud har därmed kommit in i rätt tid. Sida 5 3921-10 E FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I HÄRNÖSAND 2010-10-15 Den bristande överensstämmelse som föreligger mellan annonsen och för­ frågningsunderlaget avseende tidpunkten för att lämna anbud medför att bolaget har vilseletts angående sättet att lämna anbud. Övik Energi har därigenom brutit mot principen om öppenhet i 1 kap. 24 § LUF. Mot bakgrund härav finner förvaltningsrätten att Övik Energi handlat på ett sätt som strider mot kraven i LUF och att detta inneburit eller kan komma att innebära skada för bolaget. Förutsättningarna föreligger därför att bifal­ la bolagets ansökan om överprövning. Med hänsyn till att det går att rätta det felaktiga upphandlingsförfarandet genom att bolagets anbud tas med i utvärderingen kan rättelse ske på så sätt att en ny kvalificering och anbudsprövning ska göras och ett nytt till­ delningsbeslut fattas varvid bolagets anbud ska anses ha kommit in i rätt tid. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C). k/ Q Sida 6 3921-10 E (J�-·// Kerstin Widmark ;, :1 r-� :::, :::, r-1 ut!!.t SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid frän den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för i:>verklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ Eimpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. '.I):::, Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol se