FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 5782-19 E Sida 1 (4) I UPPSALA 2019-11-14 Meddelad i Uppsala Dok.Id 293656 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Smedsgränd 22 Telefon Telefax 0 I 8-431 63 00 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se w.vw.förvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 SÖKANDE SAPS Service Management AB, 556701-7115 Ombud: Advokat Jimmy Carnelind MAQS Advokatbyrå AB Box 11918 404 39 Göteborg MOTPART Tierps kommun, Upphandlingsenheten 815 80 Tierp SAKEN KONKURRENSVERKET 2,D?i~lf-- I<-; Avd Dnr KSnr Aktbil Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5782-19 I UPPSALA BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Tierps kommun (kommunen) genomför upphandling benämnd "Boende­ ägda säng- och lyftreparationer", dnr 2019-32. I tilldelningsbeslut den 28 augusti 2019 har annan anbudsgivare än SAPS Service Management AB (bolaget) antagits i upphandlingens utvärderingsornråde "Sängar". Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingens utvärde­ ringsområde "Sängar" ska rättas på så sätt att en ny utvärdering sker i vilken anbud från Uppsala Elbolag AB (UEAB) inte beaktas. Till stöd för sin talan anför bolaget bland annat följande. I upphandlingsun­ derlaget har uppställts ett obligatoriskt krav på att kontaktuppgifter direkt till kundtjänst/support ska bifogas anbudet. Det är tydligt att kontaktuppgif­ ter ska ges till respektive funktion. UEAB har inte angett några sådana upp­ gifter utan endast angett företagets allmänna kontaktuppgifter och det finns ingen uppgift om vilken funktion som telefonnumret avser. Genom att ut­ värdera UEAB:s anbud trots att kravet på specifika kontaktuppgifter till kundtjänst/support inte uppfyllts har kommunen brutit mot LOU. Eftersom bolaget skulle ha tilldelats kontrakt om inte UEAB:s anbud hade antagits har bolaget lidit skada av det felaktiga tilldelningsbeslutet. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför bland annat följande. UEAB:s anbud uppfyller ställda obligatoriska krav. I upphandlingsunderla­ get anges att det ska finnas kundtjänst och support samt att svar ska ges inom tre dagar. I övrigt har inte formen på dessa tjänster specificerats mer än att det ska ske på svenska. I UEAB:s anbud finns det angivet kontaktupp­ gifter med ett telefonnummer till företaget. Vid kontroll av UEAB:s hem­ sida framgår att det angivna telefonnumret är det telefonnummer som ska Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5782-19 I UPPSALA användas om man önskar support eller kundtjänst. UEAB har även på direkt fråga angett att telefonnumret går till kundtjänst. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet ska enligt 4 kap. I § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrätten kan enligt 20 kap. 4 och 6 §§ LOU pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller far avslutas först sedan rättelse gjorts. Som huvudprincip i mål om ingripande enligt LOU gäller att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref 69). Det är således bolaget som ska göra sannolikt att kommunen agerat i strid med LOU. I upphandlingsunderlagets punkt 3.2, Support, anges följande. Kontakt med kundtjänst/support ska ske på svenska. Kontaktuppgifter till kundtjänst/support ska bifogas anbudet. Ange kontaktuppgifter till re­ spektive fönktion. Teknisk support ska erbjudas dagtid. Frågor via mail eller telefon ska besvaras inom tre (3) arbetsdagar. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5782-19 I UPPSALA Förvaltningsrätten konstaterar att kravet på kontaktuppgifter är obligatoriskt och att möjligheterna att anta ett anbud som innehåller även mindre avvikelser från angivna krav därmed är mycket begränsade (se HFD 2016 ref 37 I och Il). Som det är formulerat får dock kravet i 3. 2 endast anses in­ nebära att det ska finnas kundtjänst och/eller support samt att det ska finnas kontaktuppgifter till dessa funktioner. Det har i målet inte framkommit an­ nat än att UEAB i sitt anbud har angett ett telefonnummer som rent faktiskt går till företagets kundtjänst/support. Kontaktuppgiften har lämnats i sin helhet i samband med anbudsingivandet och i enlighet med upphandlingsun­ derlaget. Eftersom det saknas andra krav rörande kontaktuppgifterna finner förvaltningsrätten inte att kommunen brutit mot LOU genom att anta UEAB:s anbud. Då bolaget inte har visat att det finns skäl för ingripande en­ ligt LOU ska ansökan om överprövning avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (FR-05). Per-Erik Nister tf. rådman Målet har beretts av föredragande juristen Nicklas Rydgren. I_;i �!li bllaga I SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här - Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande Oäs mer om prövningstillstånd längre ner). Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. 1. 2. 3. 4. 5. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. oc g Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. ----------------------------·------------ För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se