Dok.Id 214111 Postadress Box 406 581 04 Linkšping Besšksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning. ___________________ BAKGRUND OCH YRKANDEN Fortifikationsverket genomfšr en upphandling avseende ramavtal fšr laboratorieanalyser, dnr 1505/2014. Upphandlingen genomfšrs som šppet fšrfarande enligt LOU och tilldelningsgrund Šr ekonomiskt mest fšrdelaktigt anbud. Inom anbudstiden inkom tre anbud, av vilka anbud frŒn ALcontrol AB (ALcontrol) och Eurofins Environment Testing Sweden AB (Eurofins) kvalificerades till slutlig anbudsutvŠrdering. Fortifikationsverket meddelade den 24 mars 2015 ett beslut enligt vilket ALcontrol tilldelades kontrakt i upphandlingen. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I LINK…PING 2015-06-30 Meddelad i Linkšping S…KANDE Eurofins Environment Testing Sweden AB, 556065-7958 Box 737 531 17 Lidkšping Ombud: Advokaten Roger Wier Advokatfirman Morris AB Norra Hamngatan 18 411 06 Gšteborg MOTPARTER 1. ALcontrol AB, 556152-0916 Box 1083 581 10 Linkšping 2. Fortifikationsverket 631 89 Eskilstuna SAKEN MŒl nr 2251-15 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 013-25 11 40 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2251-15 I LINK…PING Eurofins ansšker om šverpršvning av upphandlingen och yrkar att fšrvaltningsrŠtten i fšrsta hand beslutar om rŠttelse pŒ sŒ sŠtt att en ny anbudsutvŠrdering genomfšrs varvid ALcontrols anbuds fšrkastas och i andra hand att upphandlingen gšrs om. Fortifikationsverket och ALcontrol begŠr att ansškan om šverpršvning avslŒs. VAD PARTERNA SAMMANFATTNINGSVIS ANF…RT Eurofins Fortifikationsverket har agerat i strid med 1 kap. 9 € LOU eftersom Fortifikationsverket har tilldelat upphandlingen till ett anbud trots att det i strid med fšrfrŒgningsunderlaget innehŒller reservationer och inte heller uppfyller samtliga i upphandlingen stŠllda skall-krav. Fortifikationsverket har i punkten 1.8.1 i fšrfrŒgningsunderlaget angivit att anbud innehŒllande reservationer inte upptas till pršvning. ALcontrol har i sitt anbud i bilaga Grundprislista lŠmnat en reservation enligt fšljande: ÒVissa analyser utfšrs regelmŠssigt av andra laboratorier, detta framgŒr av offert samt pŒ analysprotokoll. ALcontrol fšrbehŒller sig Šven rŠtten att vid eventuella arbetstoppar eller tekniska problem anlita underleverantšr fšr analyser som ALcontrol normalt utfšr i egen regi. Det kan dŒ av praktiska skŠl vara svŒrt att meddela detta i fšrvŠg, men om sŒ skett kommer detta att framgŒ pŒ analysprotokollÓ. ALcontrol har genom ovan reservation lŠmnat ett orent anbud i strid med fšrfrŒgningsunderlaget. I punkten 2.4.3 i fšrfrŒgningsunderlaget har vidare stŠllts upp krav pŒ att anbudsgivare som avser att Œberopa annat fšretags kapacitet fšr att genomfšra delar av uppdrag ska bifoga ett Œtagande som styrker att 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2251-15 I LINK…PING anbudsgivaren fšrfogar šver dessa resurser nŠr kontraktet ska fullgšras. ALcontrol har i sitt anbud angivit att bolaget vid eventuella arbetstoppar eller tekniska problem avser att anlita underleverantšrer fšr analyser som ALcontrol normalt utfšr i egen regi. ALcontrol har sŒledes fšr avsikt att anlita annat fšretags kapacitet fšr att genomfšra delar av uppdrag men har inte enligt uppstŠllt skall-krav angett vilken kapacitet som Œberopas hos annat fšretag. ALcontrol har inte heller bifogat ifylld Bilaga 2 TillgŒng till annat fšretags kapacitet till sitt anbud. Fortifikationsverket har dŠrfšr i strid med principen om likabehandling upptagit ALcontrols anbud till utvŠrdering trots att det inte uppfyller i fšrfrŒgningsunderlaget uppstŠllt skall-krav avseende Œberopande av kapacitet hos annat fšretag. Eurofins tvivlar inte pŒ att ALcontrol kan utfšra samtliga efterfrŒgade analyser. Detta fšrŠndrar dock inte det faktum att ALcontrol angivit att ALcontrol under sŠrskilda omstŠndigheter kan komma att anlita underleverantšrer fšr att utfšra analyser som ALcontrol normalt utfšr i egen regi. Det finns ingenting motstridigt i detta pŒ sŠtt som Fortifikationsverket gšr gŠllande. Fortifikationsverket har vidare inte heller mšjlighet att gšra en sŒdan kontroll av de underleverantšrer som ALcontrol fšrbehŒller sig att nyttja vad gŠller registrering, skatter och skulder som i punkten 2.2 i fšrfrŒgningsunderlaget anges ska gšras innan avtal pŒtecknas med de leverantšrer som tilldelats kontrakt. Det saknar vidare betydelse om ALcontrol haft fšr avsikt att tillfoga dessa villkor till anbudet. Faktum Šr att reservationen Šr med i anbudet och att reservation Šr fšrbjudna i upphandlingen. NŠr ALcontrol i grundprislistan under rubriken NŠr ska dessa bestŠmmelser tillŠmpas? anger att bestŠmmelserna om inte annat avtalats, ska tillŠmpas pŒ alla uppdrag som laboratoriet utfšr Œt bestŠllaren och pŒ alla šverenskommelser och transaktioner mellan laboratoriet och bestŠllaren hŠnvisar ALcontrol till AllmŠnna bestŠmmelser fšr uppdrag 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2251-15 I LINK…PING inom laboratoriebranschen enligt Fšreningen ackrediterade laboratorier (FaL). FaL:s AllmŠnna bestŠmmelser fšr uppdrag inom laboratoriebranschen behandlar inte vad som gŠller nŠr respektive laboratoriet arbetar mot sina underleverantšrer. ALcontrols reservation avseende underleverantšrer utgšr ett tillŠgg utšver FaL:s bestŠmmelser. ALcontrols reservation gŠller dŠrfšr i fšrhŒllande till avtalsinnehŒllet mellan ALcontrol och Fortifikationsverket. Kravet pŒ en gŠllande grundprislista innebŠr inte att den gŠllande grundprislistan kan innehŒlla reservationer i strid med fšrfrŒgningsunderlaget. €ven om ALcontrol skulle anvŠnda sig av den ingivna grundprislistan i andra situationer kan det inte bortses frŒn att ALcontrols grundprislista innehŒller en skrivning som utgšr en reservation i fšrhŒllande till det av Fortifikationsverket upprŠttade fšrfrŒgningsunderlaget. Eurofins har inte lŠmnat nŒgon reservation. Eurofins har tydligt i grundprislista angivit att bolaget tillŠmpar om inget annat anges AllmŠnna villkor fšr fšrsŠljning Eurofins Sverige. Det Šr sŒledes en stor skillnad pŒ Eurofins skrivning som anger att AllmŠnna villkor tillŠmpas om inget annat anges till AllmŠnna villkor mot det tillŠgg som ALcontrol gšr utšver hŠnvisningen till FaL:s bestŠmmelser. De villkor som anges i ramavtalsvillkoren i exempelvis punkten 9.1 om att angivna priser Šr lŒsta i svenska kronor exklusive mervŠrdesskatt samt punkt 10 som stadgar att priserna enligt anbud ska vara fasta under de fšrsta tvŒ Œren gŠller sŒledes och vad Eurofins har angivit i sin grundprislista utgšr inte nŒgon reservation mot dessa villkor. Fšr det fall fšrvaltningsrŠtten ŠndŒ finner att Fortifikationsverket har agerat korrekt nŠr Fortifikationsverket utvŠrderat och tilldelat ALcontrols 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2251-15 I LINK…PING anbud brister upphandlingen i kravet pŒ transparens och likabehandling i l kap. 9 € LOU eftersom anbudsgivarna har haft helt olika fšrutsŠttningar att lŠmna anbud. ALcontrol fŒr genom att fšrbehŒlla sig rŠtten att anvŠnda sig av underleverantšrer vid behov en konkurrensfšrdel eftersom ALcontrol dŠrigenom inte i fšrvŠg redan vid anbudslŠmning behšver anpassa sin verksamhet till de volymer som fšrvŠntas frŒn Fortifikationsverket. FšrfrŒgningsunderlaget kan i sŒdana fall inte betraktas som annat Šn otydligt avseende vad som egentligen krŠvs fšr att lŠmna ett konkurrenskraftigt anbud. Eurofins, som placerats pŒ andra plats i utvŠrderingen, skulle ha tilldelats upphandlingen om det inte vore fšr Fortifikationsverkets švertrŠdelse av LOU. Fortifikationsverkets agerande har sŒledes medfšrt att Eurofins har lidit eller kan komma att lida skada. Fortifikationsverket Fortifikationsverket har krŠvt att anbudsgivare som avser att Œberopa annat fšretags kapacitet fšr att genomfšra delar av uppdrag i sitt anbud ska ange vilken kapacitet som Œberopas hos annat fšretag. Anbudsgivare ska i anbud bifoga ifyllt dokument Bilaga 2 TillgŒng till annat fšretags kapacitet som styrker att anbudsgivaren faktiskt kommer att fšrfoga šver dessa nšdvŠndiga resurser nŠr kontraktet ska fullgšras. ALcontrol har i anbudsformulŠret angett att bolaget inte kommer nyttja annat fšretags kapacitet och har Šven i dokumentet Kompletterande info till Fortifikationsverket angett att bolaget sjŠlvstŠndigt kommer att utfšra alla analyser fšr Fortifikationsverket. Fortifikationsverket har under punkt 3.2 i fšrfrŒgningsunderlaget begŠrt att anbudsgivare till sitt anbud ska bifoga en gŠllande grundprislista. SŒvŠl 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2251-15 I LINK…PING ALcontrol som Eurofins har inkommit med grundprislistor vari hŠnvisningar till allmŠnna villkor och vissa švriga villkor finns angivna. Fortifikationsverket hŒller det fšr sannolikt, utan att det pŒverkar bedšmningen i sak, att bolagen inte har haft fšr avsikt att gšra villkoren i grundprislistorna tillŠmpliga i avtalsfšrhŒllandet. Troligen har bolagen pŒ grund av kravet att inkomma med gŠllande grundprislista bifogat prislistor i standardutfšrande utan att reflektera nŠrmare šver vad som i švrigt anges i dessa. Det bestrids att det som anges i ALcontrols grundprislista angŒende rŠtten att vid eventuella arbetstoppar eller tekniska problem anlita underleverantšr fšr analyser utgšr en reservation. ALcontrol har i sitt anbud fšrbundit sig att utfšra uppdrag i enlighet med de krav som Fortifikationsverket har stŠllt upp i fšrfrŒgningsunderlaget. Det fšreligger fšrvisso en motstridighet i ALcontrols anbud genom den i grundprislistan aktuella skrivningen jŠmfšrt med vad ALcontrol har angett i sitt anbudsformulŠr och i sitt till anbudet bifogade dokument Kompletterande info till Fortifikationsverket. Fortifikationsverkets uppfattning Šr att dessa ytterligare fšrsŠljningsvillkor som finns i bolagets befintliga grundprislista, endast Šr tillŠmpliga vid bestŠllningar av kund som inte har nŒgot annat avtal med bolaget. Av den av ALcontrol inlŠmnande grundprislistan kan ocksŒ utlŠsas att fšrsŠljningsvillkoren gŠller fšr grundprislistan om inte annat har avtalats. Redan hŠrav fšljer enligt Fortifikationsverkets mening att det inte finns skŠl att utesluta ALcontrol pŒ den av Eurofins anfšrda grunden. Med hŠnsyn till den rangordning som gŠller mellan handlingarna enligt ramavtalet anser Fortifikationsverket vidare att denna motstridighet Šr utan betydelse dŒ tecknat ramavtal Šr rangordnat fšre anbudshandlingar. I ramavtalet anges att uppdrag ska utfšras i enlighet med fšrutsŠttningarna angivna i fšrfrŒgningsunderlaget. Enligt fšrfrŒgningsunderlaget mŒste 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2251-15 I LINK…PING leverantšr ange om de avser lŒta annat fšretag genomfšra delar av uppdraget. NŒgon mšjlighet fšr ALcontrol att anlita underleverantšrer fšr utfšrande av delar av uppdrag kommer sŒledes inte att finnas utan att detta i sŒdant fall utgšr ett kontraktsbrott. Fortifikationsverket anser Šven mot denna bakgrund att villkoren i grundprislistan inte utgšr nŒgon reservation varfšr det inte har funnits skŠl att utesluta ALcontrols anbud ur upphandlingen. ALcontrol har dŠrigenom uppfyllt samtliga obligatoriska krav. Det bšr vidare tillŠggas att Fortifikationsverket har behandlat inkomna anbud pŒ samma sŠtt. SŒvŠl ALcontrols som Eurofins bifogade grundprislistor innehŒller villkor som inte Šr fšrenliga med de krav som uppstŠlls i fšrfrŒgningsunderlaget. Fortifikationsverket har dock bortsett frŒn dessa villkor dŒ de inte kommer bli tillŠmpliga vid avrop frŒn ramavtalet. Fortifikationsverket har sŒledes behandlat lika fall lika, helt i enlighet med likabehandlingsprincipen. Vad gŠller Eurofins andrahandsyrkande Šr omstŠndigheterna som ligger till grund fšr detta desamma som fšr fšrstahandsyrkandet och har inte haft nŒgon pŒverkan pŒ det konkurrensuppsškande skedet. Eurofins har inte heller nŠrmare beskrivit pŒ vilket sŠtt fšrfrŒgningsunderlaget skulle vara otydligt. SkŠl fšr ingripande fšreligger sŒledes inte heller av denna anledning. ALcontrol Fšr att en reservation ska anses fšreligga mŒste anbudsgivare ha reserverat sig mot nŒgon norm i fšrfrŒgningsunderlaget med tillhšrande bilagor, sŒ som exempelvis ett krav eller ett villkor. Det fšrefaller oklart vad Eurofins anser att ALcontrol hŠrvid skulle ha reserverat sig mot. 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2251-15 I LINK…PING Eurofins har lyft ut ett stycke ur den grundprislista som ALcontrol bifogat till sitt anbud fšr att ge sken av att ALcontrol lŠmnat en reservation/lŠmnat sŒdan information att det varit nšdvŠndigt fšr ALcontrol att bifoga ifylld Bilaga 2 TillgŒng till annat fšretags kapacitet. Dock har Eurofins utelŠmnat annan vŠsentlig text i grundprislistan som ALcontrol har bifogat till sitt anbud. Precis som Fortifikationsverket pŒtalat stŒr det att fšrsŠljningsvillkoren pŒ sidan 2 i grundprislistan gŠller om inte annat har avtalats. ALcontrol har tydligt i sitt anbud angett att ALcontrol inte kommer att nyttja annat fšretags kapacitet. Vidare har ALcontrol i bilagan Kompletterande info till Fortifikationsverket angett att ALcontrol sjŠlvstŠndigt kommer att utfšra alla analyser fšr Fortifikationsverket. I enlighet med texten i grundprislistan gŠller dŠrfšr inte texten ÓVissa analyser utfšrs regelmŠssigt av andra laboratorier, detta framgŒr av offert samt pŒ analysprotokoll. ALcontrol fšrbehŒller sig Šven rŠtten att vid eventuella arbetstoppar eller tekniska problem anlita underleverantšr fšr analyser som ALcontrol normalt utfšr i egen regi. Det kan dŒ av praktiska skŠl vara svŒrt att meddela detta i fšrvŠg, men om sŒ skett kommer detta att framgŒ pŒ analysprotokollÓ, eftersom annat har avtalats. ALcontrol har sŒledes inte lŠmnat nŒgon reservation och ALcontrol har inte behšvt bifoga ifyllt Bilaga 2 TillgŒng till annat fšretags kapacitet. Fortifikationsverket har i punkt 3.2 i fšrfrŒgningsunderlaget stŠllt ett obligatoriskt krav innebŠrande att anbudsgivare har haft att till sitt anbud bifoga en gŠllande grundprislista. Detta innebŠr att anbudsgivare inte fŒr ta fram en specifik grundprislista anpassad efter denna upphandling. Detta fšrefaller fullt rimligt eftersom anbudsgivare, om de i denna upphandling tillŠts bifoga en speciellt framtagen grundprislista, skulle kunna offerera vŠldigt lŒga anbudspriser fšr att ta vŠldigt mycket betalt fšr tjŠnster som debiteras enligt grundprislistan och som inte utvŠrderas. 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2251-15 I LINK…PING ALcontrol har helt och fullt fšljt kravet avseende gŠllande grundprislista. Till anbudet har bifogats den gŠllande grundprislistan som gŠller fšr ALcontrol. Exakt samma grundprislista Œterfinns pŒ ALcontrols hemsida. Den typ av AllmŠnna villkor som finns i ALcontrols grundprislista Šr vanligt fšrekommande i alla mšjliga typer av olika bolags grundprislistor varfšr det fŒr betraktas som standard. Mot bakgrund av att ALcontrol lŠmnar anbud i mŒnga offentliga upphandlingar har ALcontrol, fšr att undvika missfšrstŒnd i samband med upphandlingar, i sin grundprislista en text som klargšr att dessa allmŠnna bestŠmmelser endast Šr tillŠmpliga om inte annat har avtalats. Fšr det fall fšrvaltningsrŠtten finner att ALcontrol genom skrivelsen i grundprislistan lŠmnat en reservation/lŠmnat sŒdan information att det varit nšdvŠndigt fšr ALcontrol att bifoga ifylld Bilaga 2 vill ALcontrol pŒtala fšljande. Eftersom Eurofins anbud i sŒdana fall ocksŒ Šr behŠftat med reservationer kan Eurofins inte anses lida skada, eller riskera att lida skada, av att ALcontrol tilldelas kontraktet. I den grundprislista som Eurofins bifogat sitt anbud anges fšljande. Villkor: Vi tillŠmpar om inget annat anges till AllmŠnna villkor fšr fšrsŠljning Eurofins Sverige, se vŒr hemsida fšr dessa villkor (http://www.eurofins.se/om-oss/allmanna villkor.aspx) ¥ Samtliga priser Šr exklusive moms och frakt. ¥ Provberedningsavgifter kan, i vissa fall, tillkomma. ¥ Svarstiden anges i regel alltid som antal arbetsdagar. ¥ Priser och analyser/analyspaket kan komma att korrigeras. Om skrivelsen i ALcontrols prislista Šr att betrakta som en reservation Šr det som stŒr ovan i Eurofins grundprislista ocksŒ att betrakta som en reservation eftersom tillkommande avgifter kan tillkomma likvŠl som priser och analyser/analyspaket kan komma att korrigeras vilket Šr reservation mot bakgrund av punkt 9.1 i ramavtalsvillkoren som stadgar att angivna priser Šr fasta i svenska kronor exklusive mervŠrdeskatt samt 9 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2251-15 I LINK…PING punkt 10 i ramavtalsvillkoren som stadgar att priserna enligt anbud ska vara fasta under de tvŒ fšrsta avtalsŒren. SŒledes kan det inte anses strida mot likabehandlingsprincipen att ALcontrols anbud har antagits och Eurofins lider i vart fall inte skada, eller riskerar inte heller att lida skada, av att ALcontrols anbud har antagits. BetrŠffande Eurofins pŒstŒende att anbudsgivarna har haft helt olika fšrutsŠttningar att lŠmna anbud menar ALcontrol att fšrfrŒgningsunderlaget har varit klart och tydligt vad gŠller anlitande av underleverantšrer och hur anbudsgivarna, om underleverantšr ska anlitas, anbudstekniskt ska gŒ till vŠga. Eurofins har i vart fall inte fšrmŒtt att visa eller šverhuvudtaget konkretisera, pŒ vilket sŠtt Eurofins lider skada, eller riskera att lida skada pŒ grund av pŒstŒdda brister i det konkurrensuppsškande skedet. SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE TillŠmpliga bestŠmmelser Av 1 kap. 9 € LOU framgŒr att upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Det framgŒr vidare att principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet ska iakttas vid upphandlingar. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten enligt lagens 16 kap. 6 € besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts. 11 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2251-15 I LINK…PING FšrvaltningsrŠttens bedšmning Eurofins har i mŒlet gjort gŠllande att anbudet frŒn ALcontrol innehŒller en otillŒten reservation och inte uppfyller ett skall-krav som Fortifikationsverket stŠllt i punkt 2.4.3 i fšrfrŒgningsunderlaget. Fortifikationsverket och ALcontrol har i mŒlet invŠnt att anbudet uppfyller samtliga stŠllda krav och inte innehŒller nŒgon reservation. Fortifikationsverket har i punkt 2.4.3 i fšrfrŒgningsunderlaget stŠllt ett krav pŒ anbudsgivare som Œberopar annat fšretags kapacitet fšr att genomfšra delar av uppdraget att dels ange vilken kapacitet som Œberopas hos annat fšretag, dels bifoga ifyllt dokument Bilaga 2 TillgŒng till annat fšretags kapacitet som styrker att anbudsgivaren faktiskt kommer att fšrfoga šver dessa nšdvŠndiga resurser nŠr kontraktet ska fullgšras. Det Šr i mŒlet otvistigt att ALcontrol i anbudsformulŠret i relevant avseende uppgett att bolaget kommer att utfšra de laboratorieanalyser, som Šr fšremŒl fšr upphandlingen, sjŠlv, dvs. utan att anvŠnda sig av nŒgra underleverantšrer samt har intygat att bolaget uppfyller samtliga obligatoriska krav. Vidare har ALcontrol i bilagan Kompletterande info till Fortifikationsverket angett att ALcontrol sjŠlvstŠndigt kommer att utfšra alla analyser fšr Fortifikationsverket. FrŒga uppkommer dŠrefter om ALcontrol genom att tillsammans med anbudet lŠmna in bilagan Prislista 2015:1 som innehŒller en skrivning avseende rŠtt att under vissa omstŠndigheter anlita underleverantšrer, har gjort en otillŒten reservation och frŒngŒtt det krav som stŠlls i punkten 2.4.3 i fšrfrŒgningsunderlaget. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att den relevanta skrivningen om rŠtt att anlita underleverantšrer finns i en bilaga till anbudet, som i sin tur ingetts i 12 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2251-15 I LINK…PING enlighet med punkten 3.2 i fšrfrŒgningsunderlaget enligt vilken leverantšren ska bifoga en gŠllande grundprislista med rabattsats fšr analyser som anbudsgivaren kan tillhandahŒlla. Den aktuella bilagan utgšr sŒledes inte nŒgon handling som Šr sŠrskilt framtagen av ALcontrol fšr upphandlingen, utan Šr bolagets gŠllande prislista vid tiden fšr anbudet. FšrvaltningsrŠtten finner att ALcontrol genom det som bolaget angett i anbudsformulŠret samt i bilagan Kompletterande info till Fortifikationsverket klart och tydligt har framfšrt att bolaget inte Œberopar annat fšretags kapacitet. Vid angivna fšrhŒllanden finner fšrvaltningsrŠtten inte att uppgifterna i anbudsformulŠret och bilagan Prislista 2015:1 Šr motstridiga pŒ sŒ vis som Eurofins gjort gŠllande. ALcontrol har sŒledes inte gjort nŒgon otillŒten reservation och dŒ bolaget inte Œberopar annans kapacitet, har det inte heller haft skyldighet att komma in med sŒdant dokument som erfordras enligt punkt 2.4.3 i fšrfrŒgningsunderlaget. SkŠl att fšrordna om rŠttelse saknas dŠrmed. Vad betrŠffar andrahandsyrkandet om att upphandlingen ska gšras om finner fšrvaltningsrŠtten att det i mŒlet inte Šr visat att fšrfrŒgningsunderlaget brister i transparens pŒ sŠtt som Eurofins gjort gŠllande. SkŠl fšr att fšrordna om att upphandlingen ska gšras om fšreligger sŒledes inte heller. SkŠl saknas att pršva Fortifikationsverkets och ALcontrols invŠndningar mot Eurofins anbud. Ansškan om šverpršvning ska sammanfattningsvis avslŒs. 13 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 2251-15 I LINK…PING HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D-LOU) Magnus Wickstršm Fšredragande har varit Stefka Bokmark. Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Jšnkšping. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1 D LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket