LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOM 2009-06-09 Meddelad i Stockholm Målm 9351-09 Rotel 551 Sida l (13) Zeatec Marine AB, 556385-3919 ,�:i , ft_ :: I Ombud: Advokat Per Gum1arsson Advokatfirman Wåhlin HB Box 11909 404 39 Göteborg MOTPART Försvarets materielverk 115 88 Stockholm SAKEN 2009 -06- 1 0 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan. Länsrättens interimistiska beslut av den 8 maj 2009 upphör därmed att gäl­ la. Dok.Id 431065 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistock11olm@dom..se Expeditionstid måndag - fredag 09 00-15:00 115 76 Stockholm Sida 2 LÄNSRÄTTENI DOM 9351-09 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND Försvarets materielverk (FMV) har genomfört upphandlingar benämnda "Installation GMDSS/AIS del I- Minröjfartyg m.m." och "Installation GMDSS/AIS del III-Amffartyg". I tilldelningsbeslut den 28 respektive den 29 april 2009 har FMV antagit annat anbud än det från Zeatec Marine AB (bolaget). Bolaget har hos länsrätten ansökt om överprövning av ovan angivna upp­ handlingar. Länsrätten har den 8 maj 2009 förordnat att upphandlingarna tills vidare inte får avslutas. Länsrätten har vidare den 27 maj 2009 avslagit FMV :s yrkande om upphävande av länsrättens interimistiska beslut. YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar i första hand att upphandlingarna ska göras om och i andra hand att. de ska fortsätta först sedan rättelse vidtagits. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Den svenska militära flottan består av ett stort antal fartyg som innehar bl.a. ett nödradiosystem som kallas för Global Maritime Distress and Safe­ ty System (GMDSS). Detta system finns idag på marinens fartyg men ska uppgraderas och en ny funktion-Automatic Information System (AIS)- ska läggas till. FMV har begärt in anbud för utförande av nämnda uppgra­ dering och tillägg. Av anbudsinfordringarna (punkt 8.4 "Krav på anbuds­ givarens tekniska och yrkesmässiga kapacitet") framgår bl.a. följande. An­ budsgivare ska ha erfarenhet av konstrukiion för och installation av GMDSS- och AIS-utrustningar på fartyg i storleksklass motsvarande farty­ gen i respektive anbudsinfordran. Fartyg till vilka referens görs ska vara LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 9351-09 avsedda för yrkesmässig användning. Anbudsgivare ska ha ISO 900l­ ce1iifiering eller motsvarande. Vad gäller kraven på erfarenhet, som inte har ifrågasatts, konstateras att det är bolaget som har installerat samtliga GMDSS-utrustningar som nu är ifråga. Bolaget har gedigen erfarenhet och kunskap inom mmådet och har under åren vmmit många upphandlingar hos staten gällande fartyg. Bolaget har även vumi.it upphandlingen avseende service och underhåll på nämnda utrust11ingar.. I samtliga tidigare upphandlingar har krav ställts att bolaget ska följa bestämmelser, lagar och förordningar m.m. avseende regler för militär sjöfart (RMS). Bolaget har uppfyllt ska-kraven vid varje upphand­ ling.. Vid de ifrågavarande upphandlingarna har införts ett nytt ska-krav: ISO 900l-ce1iifiering eller motsvarar1de. Av bolagets skriftväxling med FMV framgår att FMV anser att bolaget inte uppfyller detta krav. Vid upphandlingar ska bl.a. principen om proportionalitet iakttas. Ett ska­ krav om ISO-certifiering eller motsvarande får anses strida mot proportio­ nalitetsprincipen eftersom det blir onödigt betungande för bolag och sakriar betydelse för uppdragets utförar1de. Ska-kravet är såldes ett sådant kvalifi­ ceringskrav som inte ska vara tillåtet. Bolaget har inte någon ISO 900I-certifiering. Om ISO-certifiering eller motsvarande ska anses vara ett tillåtet kvalificeringskrav uppfyller bolaget dock rekvisitet "eller motsvarande". Bolaget har en omfattande egenkon­ troll över sin verksamhet avseende kvalitetsledning m.m. Vidare följer bo­ laget Safety of Life at Sea (SOLAS), som är ett FN-reglemente (Intematio­ nal Maritime Organisation) och en internationell standard för de flesta län­ der med krav på installatörer m.m. Där regleras hur respektive myndighet ska certifiera behöriga installatörer m.m. Den militära motsvarigheten till SOLAS är RMS. Utöver den dokumentation som finns avseende kvalitets­ ledning m.m. så utförs tjänsterna ombord av personal som bolaget garante­ rar har fått erforderlig utbildning dels genom leverantörer av hårdvaran, LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 9351-09 dels genom kurser som hålls av Sjöfartsverket såväl som genom intern ut-­ bildning. Detta garanteras av att bolaget följer kvalitetsmanualen med ut­ bildningsplan och utbildningsbehov där varje individ har en egen utbild­ ningsprofil. Personal anställd hos bolaget har tillgång till RMS, SOLAS och annan dokumentation för att klara myndigheternas krav. Utöver vad som framgår ovan är bolagets installatörer utbildade och ackrediterade av Sjöfartsverket att inspektera och godkänna ifrågavar·ande installation. Detta leder till den något bisarra situationen att bolaget i egenskap av myndighet är behörigt att godkänna installationen, men enligt FMV inte kan godkän­ nas att utföra densamma. Bolaget uppfyller ska-kraven och har lämnat ett avsevärt lägre pris än den leverantör som blivit tilldelad kontraktet. Då kriterierna för tilldelningen endast är att man ska uppfylla ska-kraven och ha lägsta pris innebär det att bolaget skulle ha vunnit upphandlingen. Bolaget har till länsrätten gett in ett fle1tal handlingar. FMV bestrider bifall till ansökan. Till stöd för sin inställning anför FMV i huvudsak följande. FMV vill inledningsvis påpeka att FMV inte tidigare tilldelat bolaget något upphandlingskontrakt. FMV har inte vid nu aktuella upphandlingar brutit mot någon bestämmelse i LOU. GMDSS (nödradioinstallationer) är säkerhetsrelaterad materiel. Besiktning av system efter genomförda installationer ombord på fartyg ska granskas mot gällande krav enligt SOLAS. Sådan besiktning görs bl.a. av Sjöfartsverket (Transportstyrelsen) och Marinens fartygsinspektion. Efter de installationer som har genomförts under FMV efter tidigare upphand­ ling av GMDSS-installationer har Försvarsmakten fått ett stort antal an­ märkningar av Sjöfartsverket. Dessa ska åtgärdas inom ramen för nu aktu­ ella upphandlingar. Mot denna bakgrund har FMV funnit ett behov av att ställa krav på ett kvalitetssäkrat arbetssätt. Generella kvalitetsledningssy- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 5 9351-09 stem såsom ISO ställer inte krav på själva materielen utan på arbetet med densamma. Att vid upphandlingar som de nu aktuella ställa krav på en le­ verantör att inneha sådant system och att arbeta i enlighet med det ger FMV en försäkran om att installationer relaterade till sjösäkerhet utförs på ett betryggande sätt. Krav på ISO 9001-certifiering eller motsvarande har ställts i nu aktuella upphandlingar för att säkerställa att den valda leveran­ tören vid utvecklingsarbete, konstrnktionsarbete, systemsäkerhetsarbete och dokumentationsarbete m.m. föUer kvalitetssäkrade arbetsprocesser som bidrar till att säkerställa kvaliteten på leveranserna. Bolaget har i sitt anbud uppgett att det inte har någon ISO 9001-certifi­ ering, men att det arbetar i enlighet med motsvarande kvalitetsledningssy­ stem. Till sitt anbud har bolaget fogat ett dokument benämnt "Marine Equipment Group-QMS annual examination" som bolaget refererar till som varande ett certifikat. Detta är utfärdat av bolagets moderbolag. Av nämnda dokument framgår inte att kvalitetssystemet uppfyller kraven i ISO 9001 och man hänvisar inte heller till att systemet uppfyller någon annan motsvarande standard, någonting som annars tydligt framgår av do­ kument av denna typ. I dokumentet anges ett antal arbetso1måden, men inte vilka krav som gäller för dessa. Vidare framgår att dokumentet är gil­ tigt t.o.m. den 31 december2009. Vad denna giltighet innebär framgår inte. FMV har med anledning av detta begärt att bolaget ska komma in med komplettering av anbudet i denna del. Bolaget har därefter kommit in med "Kvalitetsmanual för Maritime Equipment Group, version2.0". Kva­ litetsmanualen uppges vara fastställd den 13 februari 2009, men är inte signerad. Inte heller i kvalitetsmanualen framgår att kvalitetssystemet upp­ fyller kraven i ISO 9001 eller motsvarande. Certifikat för ISO 9001 utfärdas av ackrediterade certifieringsorgan som i Sverige står under övervakning av Swedac. Certifiering baserar sig dels på granskning av att det arbetssätt man redovisar uppfyller den aktuella stan­ dardens krav, dels på granskning av att arbetet verkligen utförs på redovi- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 6 9351-09 sat sätt. Krav på hur certifieringsrevisioner ska genomföras och på kompe­ tens hos den person som ska genomföra dessa finns i Svensk standard SS­ EN ISO/IEC 17021:2006 "Bedömning av överensstämmelse - Krav på organ som reviderar och certifierar ledningssystem (lSO/IEC 17021:2006)". Vad gäller kompetenskraven på den som har utfört gransk­ ning av bolaget och utfärdat bolagets QMS-dokument har bolaget uppgett att personen ska ha bred kompetens och stor erfarenhet från den marina branschen och stor erfarenhet av att driva företag samt inte ru·beta på en operativ nivå inom gruppen. Bolaget har dessutom uppgett att det valt den person som bäst uppfyller de kriterier som en revisor bör uppfylla enligt punkterna 7.2-7.5 i "Vägledning för revision av kvalitets- och/eller miljö­ ledningssystem (ISO 19011:2002)". Genom att välja den som man tycker "bäst uppfyller kriterierna" enligt en annan standard än den som gäller för certifieringsrevisioner säkras inte nivån på kompetens. Bolaget har därför inte visat att den som utfört granskriingen besitter nödvändig kompetens eller uppfyller kravet för en certifieringsrevisor. Dessutom ifrågasätts om kravet på oberoende (punkt 4.2 i ovan angiven standard) är uppfyllt efter­ som kvalitetssystemet sköts av bolagets moderbolag, dvs. det kan finnas risk för en intressekonflikt. Av den checklista som sänts in från bolaget som svar på hur "QMS annual examination" går till-"Checklista vid internrevision"-framgår vilka om­ råden som ska granskas, men dessa stämmer inte överens med den förteck­ ning över områden som anges på QMS-dokumentet. Samtliga avsnitt i av bolaget ingiven kvalitetsmanual täcks inte in, t.ex. saknas den mycket vik­ tiga punkten 7.6 "Korrigerande och förebyggande åtgärder". Man kan inte heller i checklistan läsa ut någon koppling till kraven i ISO 9001 eller an­ nan motsvarande standard. Enligt punkt 7.2 i kvalitetsmanualen ska det årligen genomföras en intern kvalitetsrevision och resultatet ska rapporte­ ras till ledningsgruppen. FMV har begärt att få ta del av granskningsrap­ porten, men bolaget har valt att inte delge FMV denna. Bolaget har inte LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 7 9351-09 kunnat visa att det uppfyller ställda krav på ISO 9001-celiifiering eller motsvarande, varför bolagets anbud har förkastats. FMV har till länsrätten gett in ett fle1ial handlingar. Bolaget anför ytterligare bl.a. följande. Det är bolagets systerbolag som har erhållit nämnda tidigare upphandling. Personalen i systerbolaget har överförts till bolaget, varför det i praktiken är bolaget som har utfört arbe­ tet ifråga. Genom att jämföra rekvisitet "eller motsvarande" med ISO 9001 utesluts alla andra kvalitetsledningssystem och rekvisitet blir i realiteten en ISO 900l-ce1iifiering, vilket inte kan ha varit avsikten. FMV har anfö1i att QMS-dokumentet inte täcker in samtliga avsnitt i kvalitetsmanualen, ex­ empelvis punkten 7.6 "Korrigerande och förebyggande åtgärder". Den punkten innefattas dock i den sarnn1anställning av rubriker som QMS­ dokumentet nämner. Kvalitetsmanualen utvecklas och uppdateras på årlig basis och är därför giltig ett år i sänder. Bolaget upprättar vaije år en granskningsrappoli. Rapporten innehåller sekretessbelagt och för bolagets kunder känsligt material, varför bolaget inte har rätt att lärnna ut den. Den upphandlande enheten har godkänt utförda arbeten. De anmärkningar som FMV nämner är hänförliga till att den ursprungliga upphandlingen inte motsvarade SOLAS-kraven. Det var således inte anmärkningar på utförda installationer utan på att den upphandlade installationen inte i sig motsva­ rade kraven i SOLAS. Dock har ett fåtal installationsfel påpekats och dessa har åtgärdats. Det är anställda hos bolaget som samtidigt är Sjöfärtsverkets officiella besiktningsmän. De har utfört besiktningarna och har avgett nämnda anmärkningar. Oavsett kvalitetsledningssystem, så syftar ett så­ dant system till att säkerställa att den levererade produkten håller en hög och jämn kvalitet och har en god funktionalitet. I förevarande fall ska bo­ laget leverera viktig radioutrustning till FMV. Kvalitetsledningssystemet ska här syfta till att slutprodukten blir godkänd av Sjöfartsverket. När så skett har, oavsett kvalitetsledningssystem, effekten av vad kvalitetssyste­ met skulle innebära uppnåtts. I just detta fall, där bolaget också är Sjöfalis- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 8 9351-09 verket, uppfyller bolaget oavsett kvalitetsledningssystem målet med en ISO 900I-kvalificering eller motsvarnnde. Bolaget, eller bolagets anställda, inspekterar sitt eget arbete och detta förfarande är godkänt av staten. Här­ igenom saknas skäl att ifrågasätta att bolagets moderbolag inte skulle kun­ na kvalitetssäkra döttrarnas verksamhet. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 16 kap. I § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap.2 § första stycket LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. 11 kap. 9 § LOU föreskrivs följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Utredningen i målet I anbudsinfordran avseende "Installation GMDSS/AIS del I - Minröj­ fartyg m.m." anges bl.a. följande. 8 KRAV OCH KONTROLL AV ANBUDSGIVARE [...] 8.4 Krav på anbudsgivarens tekniska och yrkesmässiga kapacitet Anbudsgivare ska ha följande tekniska och yrkesmässiga kapacitet: [...] - [...] - ISO 9001-certifiering eller motsvarande. [...] LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 9 9351-09 9 TILLDELNING AV KONTRAKT 9.1 Tilldelning av kontrakt FMV kommer att anta anbudet om det uppfyller villkoren i detta förfråg­ ningsunderlag och har lägst pris. I anbudsinfordran avseende "Installation GMDSS/AIS del IH- Amf fartyg" anges bl.a. följande. 8 KRAV OCH KONTROLL AV ANBUDSGIVARE [...] 8.4 Krav på anbudsgivarens tekniska och yrkesmässiga kapacitet Anbudsgivare ska ha följande tekniska och yrkesmässiga kapacitet: [...] - ISO 9001-certifiering eller motsvarande. [...] 9 TILLDELNING AV KONTRAKT 9. 1 Tilldelning av kontrakt FMV kommer att anta anbudet om det uppfyller villkoren i detta förfråg­ ningsunderlag och har lägst pris. I de två av bolaget ingivna anbuden anges bl.a. följande. 8.4 Krav på anbudsgivares tekniska och yrkesmässiga kapacitet Bolaget har läst och förstått innebörden av denna del. Bolaget uppfyller ställda krav gällande teknisk och yrkesmässig kapacitet. [...] I av bolaget ingiven "Kvalitetsmanual för Maritime Equipment Group, version 2.0" fastställd den 13 februari 2009 anges bl.a. följande. 1. Omfattning [...] [...] [...] Sida 10 LÄNSRÄTTEN I DOM 9351-09 STOCKHOLMS LÄN 1.1 Kvalitetsmanual Kvalitetsmanualen beskriver gruppens [vari bolaget ingår; länsrättens anm.] tillvägagångssätt för att säkerställa rätt nivå av kvalitet. Maritime Equipment Groups kvalitetssystem är baserat på SS-EN ISO 9001. Den följer även lagar, förordningar, författningar och allmänna bestämmelser som gäller för vår verksamhet och bransch. [...] 2. Referenser Maritime Equipment Groups kvalitetssystem är uppbyggt med hjälp av följande standarder: SS-EN ISO 9001 kvalitetssystem. Lagar, förordningar, författning och allmänna bestämmelser som är gällande för svenska företag och vår verksamhet. [...] 7. Mätning, analys och förbättring [...] 7.2 Interna kvalitetsrevisioner På uppdrag av verkställande direktör ska det årligen genomföras en intern kvalitetsrevision (QMS annual examination). Revisionen utgör en ögon­ blicksbild av kvalitetssystemet och hur det efterlevs. Resultatet ska rappor­ teras till ledningsgruppen. Bland av FMV till länsrätten ingivna handlingar återfinns även "Marine Equipment Group-QMS annual examination" avseende bolaget, gäl­ lande t.o.m. den 31 december 2009 och undertecknad av Peter Skanse, QMS examinator ofMEG. I telefax från bolaget till FMV den 20 februari och den 26 mars 2009 uppges bl.a. följande. Moderbolaget-Marine Equipment Group- sköter kvalitetssystemets revi­ sion och beviset på denna revision är den kopia på certifikat som bolaget gett in till FMV. De krav som ställs för att bli QMS-examinator är följande. Personen ska inte arbeta på en operativ nivå inom gruppen. Personen ska ha en bred kompetens och stor erfarenhet från den marina branschen. Personen ska ha stor erfarenhet av att driva företag. LÄ_NSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN- DOM Sida 11 9351-09 Utöver detta har vi valt den person i vår närhet som vi tycker bäst uppfyller de kriterier som en revisor bör uppfylla enligt punkterna 7.2-7.5 i "Vägled­ ning för revision av kvalitets- och/eller miljöledningssystem (ISO 19011:2002)". Vår QMS-examinator är Peter Skanse, styrelseordförande i Maritirne Equipment Group. Bland av FMV till länsrätten ingivna handlingar återfinns även ett utdrag ur Svensk standard SS-EN ISO/IEC 17021:2006 "Bedömning av över­ ensstämmelse-Krav på organ som reviderar och certifierar lednings­ system (ISO/IEC 17021:2006)" fastställd den 29 september 2006 (punk­ terna 3.2-4.5.1). Länsrättens bedömning Länsrättens överprövning av ett upphandlingsförfarande utgör en kontroll av om det på grundval av de klagomål som sökanden har framfört i målet fim1s anledning att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Grnnd för att ingripa mot en upphand­ ling kan föreligga bLa. om det visas att den upphandlande myndigheten inte har iakttagit principen om proportionalitet enligt 1 kap. 9 § LOU. Pro­ portionalitetsprincipen innebär att kraven på leverantören och kraven i kravspecifikationen måste ha ett naturligt samband med och stå i rimlig proportion till det som upphandlas. De krav som ställs ska vara både lämp­ liga och nödvändiga för att uppnå syftet. För att ett ingripande ska bli aktu­ ellt krävs också att sökanden kan visa att han eller hon lidit eller kan kom­ ma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot LOU Bolaget har anfö1i att kravet på ISO 900l-ce1iifiering eller motsvarande är oprop01iionerligt och att ett uppställande av ett sådant krav därför strider mot LOU. FMV har i länsrätten beskrivit varför kravet på ISO 900l-ce1iifiering eller motsvarande har ställts upp vid nu aktuella upphandlingar. Det fim1s inte DOM Sida12 LÄNSRÄTTEN I 9351-09 STOCKHOLMS LÄN anledning att ifrågasätta denna förklaring. Kravet ifråga avser i förläng­ ningen ett säkerställande av att arbetet som ska utföras håller en viss kvali­ tet. Mot bakgrund av vad FMV har anfört i denna del, bl.a. avseende pro­ blem med anmärkningar gentemot tidigare GMDSS-installationer, finner länsrätten att ska-kravet ifråga har ett naturligt samband med upphandling-· arna och får anses stå i rimlig proportion till upphandlingarnas syfte. Kra­ vet kan således inte anses strida mot proportionalitetsprincipen. Den omständigheten att FMV har jämfört det kvalitetsledningssystem som bo­ laget har uppgett sig följa med ISO 9001 får anses vara en naturlig och ur LOU:s perspektiv godtagbar följd av ska-kravets ifråga innehåll- för att avgöra om det presenterade kvalitetsledningssystemet motsvarar en ISO 9001-certifiering måste en jämförelse ske. Vad bolaget anfö1i medför inte bedömningen att FMV i praktiken kräver ISO 9001-certifiering. Bolaget har vidare anfört att det, bl.a. genom det inom bolagsgruppen in­ terna kvalitetsledningssystemet, har motsvarande ISO 9001-certifiering och däimed uppfyller det aktuella ska-kravet. En ISO 9001-certifiering visar att ett företags verksamhet uppfyller de krav avseende ledningssystem för kvalitet som uppställs i standarden ISO 9001. Certifieringen fungerar som ett bevis för en utomstående att verksamheten kontinuerligt bedrivs enligt denna standard. En viktig del av certifieringen är att dem1a görs av en ackrediterad och i förhållande till företaget ifråga oberoende person, organisation eller myndighet. Bolaget har i komplettering till sina anbud kommit in med "Kvalitetsma­ nual för Maritime Equipment Group, version 2.0", vilken uppges vara ba­ serad på ISO 9001. Det uppges däremot inte att kvalitetsmanualen motsva­ rar samtliga krav som ställs på ett företag enligt ISO 9001. Vidare är den person som i enlighet med kvalitetsmanualen utför den årliga interna kvali­ tetsrevisionen av bolagets verksamhet styrelseordförande i bolagets mo­ derbolag. Denna egenkontroll av verksamheten kan inte anses uppnå sam- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 13 9351 -09 ma grad av tillförlitlighet som en kontroll utförd av en utom bolagsgruppen stående person som uppfyller kraven avseende bl.a. opartiskhet i SS-EN ISO/IEC 1 7021 :2006. Det inom bolagsgrnppen interna kvalitetslednings­ systemet kan mot denna bakgrnnd inte anses motsvara en ISO 9001- certifiering. Inte heller den omständigheten att bolagets anställda är ackre­ diterade av Sjöfartsverket att inspektera och godkänna installationer av den typ som nu är ifråga kan anses iimebära att bolaget ska anses ha motsva­ rande ISO 900I-certifiering vad gäller installationsarbetet. Vad bolaget har anfört i övrigt i dem1a del medför ingen annan bedömning. Länsrätten fim1er sammanfattningsvis att vad bolaget har anfört inte utgör omständigheter som innebär att FMV vid nu aktuella upphandlingar har brutit mot de i I kap. 9 § LOU angivna principerna eller någon annan på upphandlingarna tillämplig bestämmelse i LOU. Grund för åtgärd enligt 1 6 kap. 2 § första stycket LOU föreligger därmed inte, varför bolagets an­ sökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 1 09/ l A) 1/,-/� /�yyYJ??t}