FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I HÄRNÖSAND 2014-12-12 Meddelat i Härnösand SÖKANDE Nya Ulmbrants Dentallaboratorium AB, 556333-8036 Box26 573 21 Tranås Mål nr 4061-14 E Sida 1 (4) Dok.Id 84167 Postadress Box314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon 0611-46 06 00 E-post: Telefax 0611-51 18 20 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 MOTPART Jämtlands läns landsting Box654 831 27 Östersund SAKEN KONKURRENSVERKET 2014 �12-- 1 7 � Avd Dnr KSnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU; fråga om avvisning FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avvisar ansökan om överprövning. Aktbil forvaltn ingsratteniharnosand@dom.se www.forvaltningsratteniharnosand.domstol.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 4061-14 I HÄRNÖSAND BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Jämtlands läns landsting (landstinget) upphandlar genom förenklat förfa­ rande ramavtal för tandtekniska tjänster (dnr LS/774/2014). Upphandling­ en omfattar produktområdena avtagbar protetik, fast tandstödd protetik, implantatstödd protetik, bettskenor, snark-/apneskenor och ortodonti. An­ bud kan lämnas för ett eller flera produktområden. Landstinget avser att teckna ramavtal med upp till 20 anbudsgivare för områdena avtagbar prote­ tik och fast tandstödd protetik samt upp till tio anbudsgivare för övriga områden för successiva beställningar per tandtekniskt område. Efter att Teknodont AB, som lämnat anbud i upphandlingen, ansökt om överprövning av upphandlingen avseende produktområdena implantatstödd protetik och bettskenor beslutade förvaltningsrätten den 11 november 2014 (mål nr 3514-14) att avvisa landstingets yrkande om att den förlängda av­ talsspärren inte ska gälla för de delar av upphandlingen som inte berörs av ansökan om överprövning. Förvaltningsrätten fann därvid bl.a. att det mot bakgrund av hur Teknodont AB utformat sitt yrkande, i vart fall stod klart att ansökan om överprövning begränsat sig till områdena implantatstödd protetik och bettskenor. Eftersom Teknodont AB:s ansökan endast avsett dessa produktområden fann förvaltningsrätten att förlängd avtalsspärr inte gäller för de övriga delarna av upphandlingen. Nya Ulmbrants Dentallaboratorium AB (bolaget) har nu ansökt om över­ prövning av upphandlingen (dnr LS/774/2014) och yrkat att förvaltnings­ rätten beslutar om förlängd avtalsspärr för samtliga produktområden. Bo­ laget anför bl.a. följande. Ansökan om överprövning avser landstingets beslut att teckna avtal för två produktgrupper parallellt med att förvalt­ ningsrätten meddelat förlängd avtalsspärr för två andra produktgrupper i upphandlingen. Landstingets beslut att teckna avtal för fast tandstödd pro­ tetik och avtagbar protetik samtidigt som förvaltningsrätten efter överpröv­ ning beslutat om förlängd avtalsspärr för implantatstödd protetik och FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND BESLUT Sida 3 4061-14 bettskenor strider mot bl.a. I kap. 9 LOU. Bolaget riskerar att lida skada genom den felaktighet som förekommit vid landstingets upphandling. Den skada bolaget lidit eller kan komma att lida är större än den skada eller olägenhet som landstinget riskerar att åsamkas. Bolaget har tidigare varit landstingets leverantör inom tandstödd protetik ·och avtagbar protetik. Den 10 mars 2014 skrevs en tillfällig överenskommelse från den 1 april 2014 fram tills att en ny upphandling var avslutad med samma avtalsvillkor som gällande ramavtal. Den överenskommelsen är giltig till hela upphandlingen är avslutad, vilket den inte kan anses vara förrän det finns påskrivna avtal för samtliga produktgrupper. Det råder därmed en konflikt mellan den till­ fälliga överenskommelsen och det nu utskickade ramavtalet daterat den 26 november 2014. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser Enligt 16 kap. 1 § LOU gäller följande. Om en upphandlande myndighet är skyldig att skicka en underrättelse om tilldelningsbeslut enligt 9 kap. 9 § första stycket eller 15 kap. 19 § och underrättelsen har skickats med ett elektroniskt medel, får den upphandlande myndigheten inte ingå avtal (av­ talsspärr) förrän tio dagar har gått från det att underrättelsen skickades. Om underrättelsen har skickats på annat sätt än med ett elektroniskt medel till en eller flera anbudssökande eller anbudsgivare, får avtal inte ingås förrän 15 dagar har gått från utskickandet. Om en upphandlande myndighet i underrättelsen har angett en längre avtalsspärr än den föreskrivna minimi­ fristen, får avtal inte ingås förrän efter utgången av den angivna perioden. I 16 kap. 8 § LOU anges bl.a. att om en ansökan om överprövning av en upphandling har gjorts, fortsätter avtalsspärr enligt 1 § att gälla under handläggningen i förvaltningsrätten (förlängd avtalsspärr). En ansökan om överprövning av en upphandling ska enligt 16 kap. 11 § LOU ha kommit in till förvaltningsrätten före utgången av en sådan avtals­ spärr som avses i 1 eller 3 §. Enligt 6 § förvaltningsprocesslagen (1971:291) tas mål inte upp till pröv­ ning om en ansökan inte har skett inom föreskriven tid. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND BESLUT Sida 4 4061-14 Förvaltningsrätten görföljande bedömning. För det fall en upphandling kan delas in i avgränsade delar kan avtalsspär­ ren inte anses gälla för de delar som inte berörs av en ansökan om över­ prövning Ufr. Asplund m.fl., ÖVerprövning av upphandling- och andra rättsmedel enligt LOU och LUF, s. 157 ff.;jfr. även Kammarrätten i Stockholms domar i mål nr 8953-12 och 1035-14). Teknodont AB har i ansökan om överprövning (förvaltningsrättens mål nr 3514-14) yrkat att upphandlingen ska rättas för produktområdena implan­ tatstödd protetik och bettskenor. Eftersom Teknodonts ansökan endast av­ ser dessa produktområden så gäller inte en förlängd avtalsspärr för de öv­ riga delarna av upphandlingen. Landstingets tilldelningsbeslut i upphand­ lingen fattades den 20 oktober 2014, enligt beslutet gällde avtalsspärren till och med den 6 november 2014. Bolagets ansökan om överprövning av upphandlingen kom in till förvaltningsrätten först den 10 december 2014. Endast den leverantör som har ansökt om överprövning av en upphandling i rätt tid har rätt att få upphandlingen överprövad. Det förhållandet att en leverantör har gett in en ansökan i rätt tid ger därför inte en annan leveran­ tör rätt att efter avtalsspärrens utgång ansluta i ett av en annan leverantör initierat överprövningsmål (se Andersson m.fl., Lagen om offentlig upp­ handling [11 dec. 2014, Zeteo], kommentaren till 16 kap. 11 § LOU). Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att bolagets ansökan om över­ prövning kommit in för sent. Ansökan om överprövning ska därför avvisas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C). L_� Carl Johan Fahlander förvaltningsrättsfiskal ,. Il SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. För att kammarrätten ska kunna ta upp Ert över­ klagande måste Er skrivelse ha kommit in till för­ valtningsrätten inom tre veckor från den dag då Ni fick del av domen/beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domsto­ lens beslut meddelades. Om sista dagen för över­ klagande infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att besvärshandlingen kommer in nästa vardag. Om klaganden är en part som företräder det all­ männa, ska överklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor från den dag beslut meddelades. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kam­ marrätten fordras att prövningstillstånd medde­ las. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämp­ ningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvalt­ ningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstill­ stånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och te­ lefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, tele­ fonnummer till arbetsplatsen och mobiltele­ fonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad hari/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. u - °' 0 - "'> Q www.domstol.se som klaganden vill få till stånd,