FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2015-05-08 Meddelad i Linköping SÖKANDE Eskilstuna Rental AB, 556778-2593 Tumboägen 27 631 35 Kvicksund MOTPART Mål nr 2440-15 1 Kommunalförbundet Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet, 222000-2931 Box 591 611 10 Nyköping SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. -,!'\�l: -05- 0 8 Avd Dnr KSnr -- Aktbll Dok.Id 207921 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: KONKURRENSVERKET .. �nJ 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2440-15 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN Kommunalförbundet Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet (kommunalför­ bundet) genomför en upphandling av hållplatsunderhåll i Södermanlands län. Upphandlingen är geografiskt fördelad på fyra områden och genom­ förs genom förhandlat förfarande enligt LUF. Utvärderingsgrund är lägsta pris. Av tilldelningsbeslut den 2 april 2015 framgår att andra leverantörer än Eskilstuna Rental AB (bolaget) har antagits som leverantörer för de fyra uppdragen. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen avseende område ett och fyra. Bolaget yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att övriga anbud som har kommit in avseende dessa områden förkastas såsom onor­ malt låga enligt 12 kap. 3 § LUF och att bolaget tilldelas kontrakt för de aktuella områdena. Kommunalförbundet anser att ansökan ska avslås. VAD PARTERNA ANFÖRT Bolaget Kommunalförbundet har inte beaktat att övriga anbud inte rimligtvis kan innefatta täckning av kostnaderna för att uppfylla kraven i arbetsmiljölagen (1977:1160), Arbetsmiljöverkets föreskrifter om byggnads och anlägg­ ningsarbete (AFS 1999:3), ändringsföreskrift AFS 2008:16 och Trafikver­ kets tekniska krav för arbete på väg (TDOK 2012:86). Bolaget har gjort en kalkyl enligt timkostnader för olika fordon baserad på Trafikverkets samhällsekonomiska principer och kalkylvärden för trans­ portsektorn (ASEK 5.1). De övriga anbudslämnarna har endast lämnat anbud med ett arbetsfordon av typen personbil i yrkestrafik. Det är bara FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2440-15 I LINKÖPING bolaget som har räknat med att använda två fordon, en lätt lastbil eller per­ sonbil och en tung lastbil. I bolagets anbud har medtagits kostnader för teknisk utrustning av lastbil samt för övriga risker och skall-krav som är ställda i förfrågningsunderlaget och i arbetsmiljölagstiftningen. Kom­ munalförbundet, som har ett byggherreansvar, kan inte bortse från arbets­ miljölagstiftningen och borde inse orimligheten i de övriga anbudens pris­ bild. Kommunalförbundet I 12 kap. 3 § LUF stadgas att en upphandlande enhet får förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Denna bestämmelse är fakultativ och ger den upphandlade enheten en möjlighet, men inte en skyldighet, att förkasta ett anbud. Som en konsekvens av detta kan inte heller andra an­ budsgivare kräva att ett enligt dennes uppfattning onormalt lågt anbud för­ kastas. Vinnande anbudsgivare har lämnat anbud som är marknadsmässiga. Denna uppfattning grundar sig dels på den prissättning som respektive an­ bud har som helhet, dels myndighetens erfarenhet av liknande upphand­ lingar inom aktuellt tjänsteområde. Samtliga anbud förutom bolagets är ekonomiskt jämförbara med varandra och är dessutom prismässigt likvär­ diga med kommunalförbundets nuvarande avtal avseende hållplatsunder­ håll. Sammantaget föreligger inte skäl för ingripande enligt 16 kap. 6 § LUF. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 24 § LUF ska upphandlande enheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2440-15 I LINKÖPING Av 12 kap. 3 § LUF framgår bl.a. att en upphandlande enhet får förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Anbudet får dock för­ kastas först sedan enheten skriftligen begärt en förklaring till det låga an­ budet och inte fått ett tillfredsställande svar. I 16 kap. 6 § första stycket LUF anges följande. Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § LUF eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Bolaget har gjort gällande att övriga anbud som har kommit in avseende de aktuella områdena i upphandlingen är orimligt låga och därför borde för­ kastas. Frågan i målet är om det finns skäl för ingripande enligt LUF på den grund som bolaget har angett. Enligt 12 kap. 3 § LUF får den upphandlande enheten, under vissa förut­ sättningar, förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Nå­ gon skyldighet att förkasta ett sådant anbud finns dock inte. Med hänsyn härtill kan vad bolaget har anfört inte föranleda något ingripande med stöd av 16 kap. 6 § LUF. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU) Miriam Gewarges Föredragande har varit Lovisa Forsblad. I�ih .,, \� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. "' Om prövningstillstånd inte meddelas står 0"' förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ,.... 0N www.domstol.se