FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2011-10-18 Meddelad i Stockholm Målnr 18289-11 Enhet 15 Sida 1 (10) Kompetensgruppen i Värmland AB, 556423-0760 Ombud:AdvokatPatrikMoberg Wemers Advokatbyrå Box 238 651 06 Karlstad MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN �-'-� Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Kompetensgruppen i Värmland AB:s ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET Avd Dnr Doss Al,tbil �l""'/tl"i'l,- � id <.i' I 9 Dok.Id 169124 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 2 18289-11 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Arbetsförmedlingen har genomfört en förenklad upphandling av "Ar­ betsmarknadsutbildning Verkstadsteknik samt Svets och plåtbearbetning", dnr. Af-2011/154318. Området Svets och plåtbearbetning omfattar 20 ut­ bildningsorter/delupphari.dlingar. Avtal ska tecknas med en leverantör per utbildningsort. Arbetsförmedlingen har i tilldelningsbeslut den 2 september 2011, såvitt nu är aktuellt, beslutat att anta anbudet från Competens Svetsutbildning Sverige AB (Cornpetens Svets) avseende utbildningsorten Hagfors. Kompetensgruppen i Värmland AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar, såsom bolaget slutligen har bestämt sin talan, att upphandlingen avseende området Svets- och plåtbearbetning på orten Hagfors (nedan "upphandlingen") i första hand rättas på så sätt att anbudet från Competens Svets förkastas och att anbudet från bolaget antas och i andra hand att en ny utvärdering genomförs av Cornpetens Svets anbud. Som grund för talan anför bolaget i huvudsak följande. Arbetsförmedlingen har antagit Compe­ tens Svets anbud trots att det inte uppfyller förfrågningsunderlagets skall­ krav och har därigenom brutit mot den grundläggande principen om lika­ behandling i 1 kap. 9 § LOU. Enligt punkten 1.6.3 i förfrågningsunderlaget ska anbud som avviker från det som efterfrågas (orent anbud) eller som inte uppfyller samtliga skall-krav förkastas. Arbetsförmedlingen har inte genomfört utvärderingen i enlighet med utvärderingskriterierna under punkten 1.6.3 i förfrågningsunderlaget. Arbetsförmedlingen har enligt ut­ värderingsprotokollet tilldelat Competens Svets högst poäng rörande branschkontakter, punkten 35.2.4. Bolaget har i sitt anbud redovisat för sin etablering och sitt kontaktnät med näringslivet i regionen. Bolaget har även redovisat kontakter och namngivna arbetsplatser som bolaget har kontakt med inför företagsförlagd utbildning. Competens Svets har emellertid, så­ vitt bolaget känner till, inte någon branschkontakt i Hagforsområdet. Det är av stor betydelse att leverantören av utbildningen svets- och plåtbearbet- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 8289-1 1 Allmänna avdelningen ning kan visa att det finns platser för att kunna genomföra den företagsför­ lagda delen av utbildningen i Hagfors. Det är inte uteslutet att eventuella uppgifter i det vinnande anbudet är otillräckliga eller inkorrekta. I vinnan­ de anbuds svar under punkten 35.2.4 har Competens Svets uppgivit att "ar­ betet med att anskaffa AFU-platser sker kontinuerligt enligt följande. I samband med detta anbud har vi påbörjat kontakter med företag på de orter (med omnejd) vi avser att lämna anbud på, vilka är villiga att ta emot del­ tagare i arbetsförlagda utbildningsavsnitt samt att ingå i samråds/referens­ grupper." Det svar som Competens Svets har lämnat uppfyller inte skall­ kravet i punkten 35.2.4 om att det finns kontakter med det lokala näringsli­ vet för att kunna genomföra den företagsförlagda delen av utbildningen. Anbudet innehåller begrepp som att man "har påbörjat kontakter" och "av­ ser". Detta innebär att det i nuläget inte finns möjlighet för Competens Svets att genomföra den företagsförlagda delen av utbildningen. Svaret uppfyller inte heller kravet på att en anbudslämnare ska lämna svar på vil­ ka företagskontakter som finns. Det är vidare inte uteslutet att det är branschkontakter för det vinnande anbudet avseende verkstadsutbildningen i Hagfors som Arbetsförmedlingen haft som underlag avseende svets- och plåtbearbetningen i Hagfors. Med hänvisning till ovan uppfyller Compe­ tens Svets inte skall-kraven i punkterna 35.2.2 och 35.2.4 i förfrågningsun­ derlaget. Competens Svets anbud ska därför förkastas. Vid rättelse och ny utvärdering kommer framgå att bolaget erhållit högst poäng och därför ska antas som leverantör i Hagfors. Av upphandlingsprotokollet framgår inte hur Arbetsförmedlingen har utvärderat det vinnande anbudet avseende or­ ten Hagfors. Det går inte att utifrån upphandlingsprotokollet och resultat­ rapporten få klarhet i hur det vinnande anbudet avseende lärartäthet och branschkontakter har utvärderats. Utvärderingen visar på en stor brist i kravet på transparens och öppenhet samt förntsebarhet. Competens Svets har inte visat att de har företag som kan ta emot deltagare för den företags­ förlagda delen av utbildningen. Eftersom detta är mycket centralt för den utbildning som nu är aktuell ska Competens Svets anbud förkastas. I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18289-11 Allmänna avdelningen För det fall förvaltningsrätten bedömer att Competens Svets anbud upp­ fyller skall-kraven och är kvalificerat för att vara med i utvärderingen har Arbetsförmedlingen frångått sitt förfrågningsunderlag vid anbudsutvärde­ ringen. Bolaget har fått lägre poäng änrCompetens Svets avseende utvärde­ ringskriteriet Lärartäthet, praktisk utbildning i punkten 35.2.2 i förfråg­ ningsunderlaget. Arbetsförmedlingen har inte bedömt leverantörerna lika avseende utvärderingskriteriet punkten 35.2.4 i förfrågningsunderlaget utan gett Competens Svets för hög poäng. Genom rättelse och ny utvärdering av Competens Svets anbud kommer det anbudet inte att erhålla högst poäng avseende branschkontakter. Utvärderingen ska därför göras om, varvid Competens svets ska erhålla lägre poäng och bolaget ska erhålla högre po­ äng jämfört med hittillsvarande utvärdering. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan om överprövning och yrkar, såsom talan slutligen bestämts, att ansökan ska avslås. Arbetsför­ medlingen anför i huvudsak följande till stöd för sin talan. Av bilaga till Competens Svets anbud framgår att Competens Svets har de kontakter med det lokala näringslivet, inte bara i Hagfors utan även på andra orter i Värm­ land, som efterfrågas i anbudet. Bilagan avser såväl Verkstad som Svets­ och plåtbearbetning och är identisk med den bilaga som företaget Compe­ tens Utbildning Sverige AB (Competens Sverige) lämnat avseende upp­ handlingsområdet Verkstad för orten Hagfors. Arbetsförmedlingen har inte utvärderat fel anbud avseende Svets- och plåtbearbetning i Hagfors och har inte felaktigt använt Competens Sveriges redovisade branschkontakter för att poängsätta anbudet från Competens Svets. Utvärderingen sker i det elektroniska systemet på varje lämnat anbud. Även om en sammanbland­ ning skulle ha skett så framgår det vid en jämförelse mellan Competens Svets anbud avseende Svets- och plåtbearbetning leveransort Hagfors och Competens Sveriges anbud avseende Verkstad leveransort Hagfors att så­ väl den text som lämnats i det elektroniska upphandlingssystemet rörande I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18289-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen branschkontakter som bilagorna är identiska. Anbudet från Competens Svets är inte orent och uppfyller det uppställda kravet att redovisa kontak­ ter med det lokala näringslivet. Förfrågningsunderlaget definierar inte vad som avses med lokalt och ställer inte upp något lägsta eller högsta krav på omfattningen av de kontakter som redovisas eller på hur många företag man måste kunna redovisa kontakt med för att kravet ska anses uppfyllt. Competens Svets har redovisat kontalct med företag i Hagfors. Bolaget har vidare missuppfattat kravet i punlcten 35.2.2 Lärartäthet i förfrågningsun­ derlaget. Lärartätheten avser den praktiska och teoretiska undervisningen, inte den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen där de branschkontakter som ska redovisas under punkten 35.2.4 är relevanta. Beskrivningen av den utbildning som upphandlas framgår av punlcten 3 Svets och Plåt i förfråg­ ningsunderlaget, underpunlcten 3.1.1. Competens Svets har redovisat en lärartäthet om sex deltagare per lärartjänst på heltid vilket är inom krav­ gränsen och utgör den högsta lärartäthet som kan offereras enligt förfråg­ ningsunderlaget. Competens Svets anbud uppfyller ställda krav och har vid utvärderingen erhållit högsta möjliga poäng avseende utvärderingskriteri­ um 2 Lärartäthet. Anbudet har utvärderats i enlighet med de kriterier som anges i förfrågningsunderlaget. Kraven på likabehandling och transparens i upphandlingen är uppfyllda. Bolaget anför bl.a. följande. Competens Svets anbud uppfyller inte kravet på branschkontalcter och arbetsplatsförlagd utbildning vid tidpunkten för anbudslämnandet. Anbudet är orent och bör förkastas. Anbudet ska även förkastas på den grunden att det inte går att, såvitt förstås, uttolka vilka branschk.ontalcter som avser Competens Sverige och vilka som avser Com­ petens Svets. Om Competens Svets anbud (för Svets- och plåtbearbetning) inte anses som orent ifrågasätter bolaget hur Arbetsförmedlingen kan genomföra en utvärdering och i en sådan utvärdering tilldela Competens Svets högsta poäng, utan att kontrollera vilka av angivna företag som är relevanta för svets- och plåtutbildningen. Det är inte givet att ett företag Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18289-11 som är verksamt inom verkstadsindustrin kan erbjuda företagsförlagda utbildningsplatser för elever inom en svetsutbildning. Det är inte möjligt att utvärdera Competens Svets anbuds bilaga med företagskontakter. Det går inte att, utifrån en identisk bilaga för två olika anbudslärnnare, uttyda vilka branschkontakter som Competens Svets skulle ha, om de avser svets­ och plåtbearbetning och om de avser företagskontakter som tillhandahåller för utbildningen relevanta utbildningsplatser. Arbetsförmedlingen anger i sitt yttrande att Competens Svets har kontakter med det lokala näringslivet, inte bara i Hagfors utan även på andra orter i Värmland. Av förfrågnings­ underlaget framgår att varje utbildningsort utgör en separat upphandling som ska utvärderas separat. Arbetsförmedlingen har inte beaktat varje ut­ bildning och utbildningsort separat utan har i utvärderingen av anbuden rörande svets- och plåtbearbetning i Hagfors även beaktat uppgifter för annan utbildning och från annan anbudslärnnare. Bolaget bestrider att det framgår av förfrågningsunderlaget att det är lärartätheten, inte den arbets­ platsförlaga utbildningen, som skulle vara relevant för anbudet. Även här behandlar Arbetsförmedlingen anbudslämnarna olika och i strid med reg­ lerna om krav på likabehandling och transparens. Arbetsförmedlingen vidhåller sin inställning och tillägger följande. Varje upphandling utvärderas för sig. Att de bilagor som lämnats omfattar fler än en upphandling, eller att identisk text har lämnats i de textfält som ska fyl­ las i för respektive upphandling, innebär inte att anbudet är orent. Det finns inte något krav på att redovisade branschkontakter ska vara unika för varje lämnat anbud. Flera anbudslärnnare kan ha samma branschkontakter. Competens Svets har i anbudet avseende Syets och plåt i Hagfors redovisat efterfrågade branschkontakter och en lärartäthet som uppfyller kraven i underlaget. Att två leverantörer använder identiska skrivningar i sina anbud förändrar inte att det rör sig om olika upphandlingar och olika anbud som har utvärderats var för sig. Vad gäller lärartätheten framgår det tydligt av förfrågningsunderlaget att det är lärartäthet inom den teoretiska och prak- I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 7 18289-11 tiska undervisningen som avses och inte den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 5 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning I mål om ingripande enlig LOU gäller som huvudprincip att en part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vil­ ka omständigheter talan grundas (RÅ 2009 ref. 69). Prövningen i förvalt­ ningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden fram­ fört finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 5 § LOU. I förfrågningsunderlaget avsnitt 3.4 Utvärdering av anbud anges följande. De utvärderingskriterier som tillämpas i denna upphandling är: 1. Upplägg och genomförande 40 % 2. Lärartäthet 20 % 3. Pris 40 % Förfrågningsunderlagets övriga relevanta delar framgår nedan. Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18289-11 Lärartäthet Frågan i målet i denna del är om det finns skäl för ingripande enligt LOU med anledning av det svar som Competens Svets har lämnat avseende kri­ teriet Lärartäthet. Bolaget har bl.a. anfört att Competens Svets anbud inte uppfyller skall-kravet i punkten 35.2.2 Lärartäthet i förfrågningsunderlaget samt invänt mot poängsättningen av kriteriet. Bolaget har i huvudsak ar­ gumenterat kring kriteriet Lärartäthet i relation till vikten av att kunna visa att det finns platser för att kunna genomföra den företagsförlagda delen av utbildningen i Hagfors. I punkten 35.2.2 Lärartäthet i förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. Anbudet skall innehålla uppgifter om vilken lärartäthet anbudsgivaren er­ bjuder, dvs. hur många lärare på heltid i förhållande till antalet deltagare vid såväl teoretisk som praktisk utbildning. Ange hur många deltagare per lärar1jänst på heltid i utbildningen: 10,00 st. - 6,00 st. Kravgräns: 10,00. Enligt förvaltningsrättens mening framgår det tydligt av förfrågningsunder­ laget att det inte är den arbetsplatsförlagda utbildningen utan den falctiskt angivna lärartätheten inom den teoretiska och praktiska utbildningen som utvärderas under kriteriet Lärartäthet. Förvaltningsrätten finner att Compe­ tens Svets anbud uppfyller skall-kravet på angivande av lärartäthet och ska således inte förkastas på denna grund. Vad gäller Arbetsförmedlingens poängsättning av kriteriet Lärartäthet framgår av kopior på ingivna anbud att bolaget angett lärartätheten 10, dvs. det högsta antalet elever per lärare, och att Competens Svets angett lärar­ tätheten 6, dvs. det lägsta antalet elever per lärare. Förvaltningsrätten finner inte, mot bakgrund av det som bolaget har anfört, skäl att ifrågasätta Arbetsförmedlingens poängsättning av kriteriet Lärartäthet. Det som bola­ get har anfört och åberopat utgör således inte skäl för ingripande enligt LOU i denna del. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18289-11 Allmänna avdelningen Branschkontakter m.m. Frågan i målet i denna del är om det finns skäl för ingripande enligt LOU på grund av Competens Svets lämnade svar avseende kriteriet Anbudsläm­ narens lokala branschkontakter i punkten 35.2.4 i för:frågningsunderlaget. Punkten 35.2.4 i för:frågningsunderlaget har följande lydelse. Anbudsgiva­ ren skall här redovisa vilka kontakter som finns med det lokala näringsli­ vet i syfte att framgångsrikt kunna genomföra den företagsförlagda delen av utbildningen. Bilagor får bifogas. Ange vilka branschkontakter som finns eller i vilken bilaga de återfinns. Av utredningen i målet framgår att Competens Svets har redovisat vilka kontakter som finns i Hagfors. Förvaltningsrätten anser att Competens Svets härigenom uppfyller det uppställda kravet avseende kontakter med det lokala näringslivet. Något krav på utförligare svar kan enligt förvalt­ ningsrättens mening inte utläsas av förfrågningsunderlaget. Det förhållan­ det att en identisk bilaga med branschkontakter lämnats för såväl Compe­ tens Svets som för Competens Sverige föranleder inte någon annan be­ dömning. Competens Svets uppfyller således kravet avseende branschkon­ takter i punkten 35.2.4 i förfrågningsunderlaget och dess anbud ska inte förkastas på denna grund. Vad gäller utvärdering och poängsättning utgör kravet på angivande av branschkontakter i punkten 35.2.4 i sig inte grund för utvärdering av anbu­ den. Vad bolaget anfört i denna del utgör därför inte heller skäl för ingri­ pande enligt LOU. Upphandlingen i övrigt Bolaget har i övrigt bl.a. invänt att det av upphandlingsprotokollet och re­ sultatrapporten inte framgår hur Competens Svets anbud avseende lärartät- I STOCKHOLM Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18289-11 Allmänna avdelningen het och branschkontakter har utvärderats. En upphandlande myndighet ska skriftligen underrätta anbudssökandena och anbudsgivarna om de beslut som har fattats om att tilldela ett kontralct och om skälen för besluten. En upphandlande myndighet ska även till den anbudsgivare som begär det lämna upplysningar om skälen för att leverantörens anbud har förkastats och ska på begäran av anbudsgivare som lämnat godtagbart anbud ge upp­ lysningar om utformningen av och de relativa fördelarna med det valda anbudet samt namnet på den anbudsgivare som tilldelats kontralctet, se 9 kap. 9 och 10 § § samt 15 kap. 19 § LOU. Förvaltningsrätten kan inte mot bakgrund av vad bolaget anfört finna att upplysningarna i tilldelningsbe­ slut, upphandlingsprotokoll och upphandlingsrapport varit otillräckliga eller att upphandlingen i övrigt har genomförts i strid med LOU eller dess grundläggande principer. Bolagets ansökan ska därmed avslås i sin helhet. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU). 1fWJti'-�AA Helena Löwdell Förvaltningsrättsfiskal Föredragande var Nike Berlin. I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till I