FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE DOM 2014-10-01 Meddelad i Uppsala Mål nr 3716-14 Familjehem Fristad AB, 556916-1382 Ombud: Helena Hammerström c/o Familjehem Fristad AB Ekebybruk 35 752 75 Uppsala MOTPART Uppsala kommun 753 75 Uppsala SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Avd Dnr KSnr Aktbil Sida 1 (6) 2014 -10- 0 2 Dok.Id 130498 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 018-16 73 00 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dmn.se 018-16 73 43 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3716-14 BAKGRUND Uppsala kommun har genomfört en upphandling av ett ramavtal avseende förmedling av konsulentstödd farniljehemsvård, dnr SBN-2013-0172 (upp­ handlingen). Upphandlingen genomfördes med ett förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Familjehem Fristad AB (bolaget) hade lämnat anbud i upphandlingen. Kommunen fat­ tade den 7 juli 2014 ett tilldelningsbeslut varvid bolagets anbud inte an­ togs. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. I beslutet gällande bolagets diskvalificering anges att bolaget enbart erbju­ der en konsulent som uppfyller ställda krav på kompetens och erfarenhet och att anbudet därför inte uppfyller skall-kraven i p. 3.1 i anbudsinbjudan. Detta är felaktigt. Bolaget är kvalificerat för fortsatt prövning. Bolaget har två konsulenter som uppfyller upphandlingens krav. Upphandlingen har som krav att konsulenterna ska ha 1) socionomexamen samt fem års yrkesverksarnhet med vård-/ omsorgs­ tjänster inom indi:vid och familjeomsorgen (IFO) eller 2) akademisk utbildning motsvarande socionomexamen samt fem års yr­ kesverksamhet med vård-/omsorgstjänster inom IFO. I enlighet med anbudet har bolaget två konsulenter, HH och DH, som upp­ fyller dessa krav. HH uppfyller den första punkten. DH uppfyller den andra punkten med sina 225 högskolepoäng i beteendevetenskapliga ämnen såsom psykologi, sociologi och pedagogik. 2012 blev DH godkänd av So­ cialstyrelsen/IVO som föreståndare för HVB-hem. IVO och upphandlingen I UPPSALA Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3716-14 I UPPSALA har samma krav på utbildning och erfarenhet. DH har arbetat inom område kopplat till IVO på heltid sedan2007. Kommunen bestrider bifall till bolagets ansökan och anför i huvudsak följande. Upphandlingen avser ramavtal för förmedlande av konsulentstödd familje­ hemsvård. Syftet med upphandlingen är att leverantörerna ska fungera som kommunens huvudsakliga utförare och förse barn samt ungdomar med god omsorg i ett farniljehemsboende. Därför är det av vikt att personalen hos leverantören har relevant utbildning och yrkeserfarenhet. Mot denna bak­ grund har kommunen ställt som skall-krav att anbudsgivaren ska erbjuda minst två konsulenter som vid anbudslämnandet har socionomexamen, eller akademisk utbildning motsvarande socionomexamen, samt fem års yrkesverksarnhet med vård-/omsorgstjänster inom IFO. Bolaget erbjöd endast en konsulent som uppfyllde ställda krav på kompe­ tens och erfarenhet. Den ar:tdra erbjudna konsulenten, DH, har inte en aka­ demisk utbildning som motsvarar en socionomexamen. Han har inte full­ följt grundkurserna i sociologi (35 av40 poäng). Vidare har han imiktat sig på personal, arbete och organisation. Han saknar kurser som innehåller socialt arbete, t.ex. barn och ungas utveckling. Han saknar även kurser i juridik och kurser som berör samhällets organisation, styrning samt stödsy­ stem som brukar ingå i en motsvarande examen. Även om det finns olika imiktningar på en socionomutbildning/examen p å d e olika lärosätena i landet är socialt arbete ett viktigt ämnesområde för socionomprogrammet. Därmed måste en akademisk utbildning innefatta socialt arbete för att motsvara en socionomexamen. Socionomprogrammet vid Högskolan Dalarna innefattar tex. 120 högskolepoäng socialt arbete. Kommunens kvalifikationskrav syftar till att leverantören ska ha personal Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3716 -14 I UPPSALA som kan tillgodose barns behov av omsorg i en mycket utsatt situation. Som framgår av den bifogade informationen om syftet med socionompro­ grammet från Uppsala universitet och Linneuniversitetet samt de nationella målen för socionomexamen från Umeå universitet ska studenten vara för­ beredd att arbeta med olika målgrupper och arbetssätt inom social utred­ ning m.m. Kurserna ska belysa problem och svårigheter hos bl.a. barn och unga i utsatta situationer. DOMSKÄL I mål om offentlig upphandling grundar rätten sin prövning på de omstän­ digheter som sökanden åberopar och parterna f'ar själva bära ansvaret för utredningen, jfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ2009 ref. 69. Frågan i målet är om det föreligger skäl till ingripande enligt LOU på de grunder bolaget anför. Förvaltningsrätten prövar först om det föreligger någon brist i upphand­ lingen. Bolaget anför att dess anbud är kvalificerat och att de två erbjudna konsulenterna uppfyller kraven på kompetens och erfarenhet. I p.3 .1 i anbudsinbjudan anges bl.a. följande. Anbudsgivaren ska erbjuda minst två konsulenter som vid anbudslämnandet har: 1) socionomexamensamtfemårsyrkesverksamhetmedvård­ /omsorgstjänster inom IFO eller 2) akademiskutbildningmotsvarandesocionomexamensamtfemårs yrkesverksamhet med vård-omsorgstjänster inom IFO. _Det har inte framkommit att det i anbudsinbjudan, eller i annat underlag för upphandlingen, anges hur skall-kravet i p.3.1 i anbudsinbjudan ska tolkas. Förvaltningsrätten tolkar därför detta krav huvudsakligen utifrån dess orda­ lydelse och utformning. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3716-14 I UPPSALA Kommunen uppger att DH saknar kurser i bl.a. juridik och socialt arbete. Vidare gör kommunen gällande att han inte har fullföljt kurserna i socio­ logi. I p. 3.1 specificeras inte vilka kurser som den akademiska utbildning­ en måste innehålla för att den ska motsvara en socionomexamen. Kommu­ nen har dessutom tillstått att det finns olika inriktningar på socionomut­ bildningen vid de olika lärosätena. Mot denna bakgrund kan p. 3.1 inte tolkas så restriktivt som kommunen gör gällande. Bolaget har uppgett att DH har 225 högskolepoäng i beteendevetenskap­ liga ämnen såsom psykologi, sociologi och pedagogik. Vidare har bolaget uppgett att IVO godkänt DH som föreståndare för HVB-hem och att IVO har samma krav på utbildning och erfarenhet som upphandlingen har. Kommunen har inte invänt mot bolagets påståenden varför de får tas för goda. Mot bakgrund av det som framkommit om antalet högskolepoäng som DH läst och innehållet i hans utbildning får DH anses ha en akade­ misk utbildning som motsvarar en sådan socionomexamen som avses i p. 3.1 i anbudsinbjudan. Med andra ord uppfyller bolagets anbud skall­ kravet i p. 3.1 i anbudsinbjudan vad gäller DH:s utbildning. För att förvaltningsrätten ska besluta om ingripande mot upphandlingen krävs enligt 16 kap. 6 § LOU att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan be­ stämmelse i LOU och att detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Det är den som ansöker om överprövning som har att på ett konkret sätt visa att denne har lidit eller kan komma att lida skada p.g.a. de påtalade bristerna för att ett ingripande ska kunna aktualiseras, jfr HFD 2013 ref. 53. I nu förevarande mål har bolaget inte påstått att den anförda bristen i upp­ handlingen har medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Av de omständigheter som åberopats i målet går inte heller att utläsa att bola- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3716-14 I UPPSALA get lidit eller riskerar att lida skada. Således är en grundläggande förutsätt­ ning för ingripande mot upphandlingen inte uppfylld. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Målet har föredragits av Anderz Eriksson. SVERIGES D-OMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND n,.l........... 1 Di aga Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skr�va till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock sldckas eller lämnas till förvaltningsrätten. För att kammarrätten ska kunna ta upp Ert över­ klagande måste Er skrivelse ha kommit in till för­ valtningsrätten inom tre veckor från den dag då Ni fick del av domen/beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domsto­ lens beslut meddelades. Om sista dagen för över­ klagande infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att besvärshandlingen kommer in nästa vardag. Om klaganden är en part som företräder det all­ männa, ska överklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor från den dag beslut meddelådes. 'För att ett överklagande ska kunna tas upp i kam­ marrätten fordras att prövningstillstånd medde­ las. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämp­ ningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. 5. G\0 5t<) Om prövningstillstånd inte meddelas står förvalt­ ningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstill­ stånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Kl andens person-/organisationsnummer, 2. 3. 4. 5. postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och te­ lefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, tele­ fonnummer till arbetsplatsen och mobiltele­ fonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. ag Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. ..... www.domstol.se