SÖKANDE Sandstedt El AB, 556634-2910 Egnahemsgatan 33 571 34 Nässjö MOTPART 1. Nässjö Affärsverk AB, 556038-7044 Tullgatan 2 571 80 Nässjö 2. Nässjö kommun Stadshuset 571 80 Nässjö SAKEN O21 Avd Dnr Doss Aktbil ....u LUII -· L- "' 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 1 Ann-Louise Mårtensson DOM 2011-02-18 Meddelad i Jönköping Mål nr 12-1 lE Enhetschef1 KONKURRENSVERKET Dok.Id 28622 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Telefon 036-15 66 55 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND OCH YRKANDEN Nässjö Affärsverk AB (nedan verket) och Nässjö kommun har i tilldel­ ningsbeslut den 28 december 2010 gällande ramavtal för löpande service och underhåll på fastighets- och verksamhetslokaler för anbudsområdet elarbeten meddelat att avtal kommer att ingås med tre leverantörer med följande rangordning. 1. Elajo Elinstallationer AB, 2. Bodafors Elektriska AB och 3. Dalkia Energy and Building Services. Sandstedt El AB (bolaget) har ansökt om överprövning och yrkar, såsom det får förstås, att rättelse ska göras. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Särkostnadema för "reseersättning per timme" och "byggstädning, avfallshantering per titmne" kan inte accepteras vara 0 kr/timme. Enligt deras bedömning kommer dessa arbeten att utföras av Besöksadress Östra Storgatan 33 A Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 036-15 65 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12-11 I JÖNKÖPING Enhet 1 samma person som utför de efterfrågade arbetena och kommer således att debiteras med samma timpris, vilket blir väldigt svårt för beställande enhet att kontrollera. Detta innebär att man i anbudsutvärderingen bör räkna med "timkostnaden" även som "reseersättning per timme" och "byggstädning, avfallshantering per timme", förutom i de anbud där annan särkostnad än 0 kr har angivits för dessa arbeten. Om inte ovanstående tolkning görs kan det innebära att de lider ekonomisk skada, i första hand genom att de inte ges möjlighet till anbudslämnande på arbeten som förväntas kosta mellan 100 000 kr och 287 000 kr (enligt punkt 1.3 sista stycket i förfrågningsun­ derlaget). Verket anför i yttrande i huvudsak följande. För utvärdering av anbuden har anbudsgivama fått givna ramar beträffande vilka kostnader verket har för avsikt att betala i samband med service och underhåll på verkets fastig­ heter, se bilaga Anbudsunderlag s. 16. Av utdraget framgår att verket som kriterium för utvärderingen kommer att beakta "lägsta pris (anbudssum­ rna)". DOMSKÄL I 1 kap. 9 § lagen om offentlig upphandling (2007:1091), LOU, anges att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 1 § LOU anges att en leverantör som anser sig ha lidit skada eller kan komma att lida skada får i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt 5 § (ansökan om överprövning). I 5 § samma kapitel anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 1 DOM Sida 3 12-11 lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Upphandlingen har genomförts som en s.k. öppen upphandling där avtal ska ingås med de tre entreprenörer som har lämnat lägst anbudspris. Pris för aktuell yrkesgrupp samt särkostnader såsom milersättning per mil till och från arbetsplatsen, reseersättning per timme, avgift för servicebil per uppdrag, startkostnad per uppdrag, byggstädning och avfallshantering per timme samt procentuellt materialpåslag har begärts in. För att kunna jäm­ föra anbuden har lämnade priser multiplicerats med ett hypotetiskt antal timmar, kilometer och materialkostnader. Det är sedan slutsumman av samtliga dessa poster som har jämförts vid utvärderingen. Flera anbudsgi­ vare har lämnat ett timpris för posterna "reseersättning per timme" samt "byggstädning och avfallshantering" på O kr. Bolaget har gjort gällande att denna prissättning inte kan accepteras. Enligt 12 kap. 3 § LOU får onormalt låga anbud förkastas om de inte getts en tillfredsställande förklaring. Ett skäl till att ett företag väljer att sälja till underpris kan vara att företaget försöker att etablera sig på en marknad. Ett sådant anbud kan inte förkastas om leverantören bedöms klara av att leve­ rera och inte har en dominerande ställning på marknaden. Det är i målet fråga om ett timpris på två moment som ingår i den upphandlade tjänsten. Det är sålunda inte fråga om anbudens totalpris som har underprissatts. Vidare saknas det anledning att ifrågasätta leverantörernas förmåga att le­ verera och de har inte heller en dominerande ställning på marknaden. Det kan enligt förvaltningsrättens bedömning inte anses ovanligt eller oskäligt att reseersättning och städning etc utgår enligt särskilda taxor. De anbudsgivare som antas i upphandiingen kommer i avtal ati vara bundna av FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 1 DOM Sida 4 12-11 lämnade anbudspriser. Det är upp till de upphandlande enheterna att kon­ trollera att ingångna avtal följs vad gäller debiteringen av utförda tjänster. Det förhållandet att det möjligen kan vara svårt att kontrollera detta föran­ leder ingen annan bedömning. Det saknas därför anledning att frångå läm­ nade priser avseende posterna "reseersättning per timme" samt "byggstäd­ ning och avfallshantering" vid utvärderingen av anbuden. Ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D WU). J n Källman