Dok.Id 69286 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-2510 00 013-2511 40 E-post: lansratteniostergotland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 1 3 : 0 0 - 1 5 0: 0 LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN Magnus Wickström SÖKANDE DOM Sida 1 (21) Rotel 3 Skandrenting AB, 556089-8305 Box 3343 103 67 Stockholm Ombud: Advokat Eric Ericsson Eric Ericsson Advokat AB Chamottevägen 13 134 40 Gustavsberg MOTPART Kriminalvården 601 80 Norrköping SAKEN 2008 =11= 2 1 Meddelad i Mål nr 3486-08 E Linköping Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Kriminalvården genomför en offentlig upphandling - selektivt förfarande - avseende hyra av nyuppförda lokaler, kriminalvårdsanläggning i Östersund, med en hyrestid på 25 år (dnr 30-2008-002006). Det anbud som därvid ska antas är det som har lägst totalt anbudspris, i vilket pris ska ingå dels offere­ rad årshyra, dels reglering av tillko1mnande och avgående kostnader. Den 13 oktober 2008 meddelade Kriminalvården tilldelningsbeslut enligt vilket det anbud som lämnats av Specialfastigheter i Sverige AB (Special­ fastigheter) hade antagits. Skandrenting AB (Skandrenting), den andra leverantören av de två som efter inbjudan lämnat anbud, ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att länsrätten ska förordna att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse gjorts på så sätt att det anbud som lämnats av Specialfastig­ heter inte beaktas i upphandlingen. Kriminalvården bestrider bifall till Skandrentings talan. LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2008 -11- 2 1 Sida 2 3486-08 E På yrkande av Skandrenting förordnade länsrätten den 24 oktober 2008 interimistiskt att upphandlingen inte fick avslutas. DOMSKÄL Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare p1inciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 12 kap. 1 § LOU anges en upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Av 16 kap. 1 § LOU framgår att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvalt­ ningsdomstol får ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap. 2 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Skandrenting har till stöd för sin talan anfört bl.a. följande. Upphandlingen strider mot huvudregeln om affärsmässighet i 1 kap. 9 § LOU. Kriminal­ vården har särskilt brustit i kravet avseende att anbudsgivama ska behand­ las på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt genom att Kriminalvår­ den beaktade anbudet från Specialfastigheter trots att det inte uppfyllde samtliga i förfrågningsunderlaget ställda krav. Skandrenting har därigenom lidit skada på sätt som anges i 16 kap. 2 § LOU. Såsom framgår att Krimi­ nalvårdens upphandlingsrapport fanns endast två fullständiga anbud som Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 3486-08 E ÖSTERGÖTLANDS LÄN 200a �u- 2 1 blev föremål för utvärdering. Dessa anbud hade lämnats av Specialfastighe­ ter respektive Skandrenting. Om Kriminalvården behandlat Specialfastighe­ ters anbud korrekt, och uteslutit detta, hade Skandrentings anbud vmit det mest fördelaktiga. Skandrenting hade då tilldelats hyreskontraktet. Krimi­ nalvårdens överträdelse av föreskrifterna i LOU har således medfört att Skandrenting lidit skada. - Specialfastigheter är ett av staten helägt fastig­ hetsbolag. Via sina fem dotterbolag äger och förvaltar Specialfastigheter fastigheter som är byggda för speciella ändamål. Bland hyresgästerna finns Kriminalvården, Statens institutionsstyrelse, Specialskolemyndigheten, Rikspolisstyrelsen och Försvarsmakten. Omsättningen uppgår till ca en mil­ jard per år. Kriminalvården är Specialfastigheters ojämförligt största hyres­ gäst och Kriminalvården svarar för 44 procent av Specialfastigeters hyres-• intäkter. Flertalet av de fastigheter som Kliminalvården idag använder för kriminalvårdsändamål hyrs av Specialfastigheter. Sedan 2006 finns ett avtal mellan Kriminalvården och Specialfastigheter om långtgående samarbete i lokalfrågor. Avtalet gäller så länge det finns ett hyresförhållande mellan parterna och reglerar t.ex. prisberäkningsgrunder i projekt och principer för hyresberäkning. Vidare anges att Kriminalvårdens planer för den framtida lokalförsörjningen ska upprättas i samråd med specialfastigheter. - Mot den ovan angivna bakgrunden är det givetvis av särskild vikt att Kriminalvården i upphandlingar vinnlägger sig om att upprätthålla konkurrensneutralitet mellan å ena sidan sin nära samarbetspartner Specialfastigheter och å andra sidan andra anbudsgivare. Särskilt måste Kriminalvården, för att inte över­ träda de principer för offentlig upphandling som kommer till uttryck i LOU, tillse att inte befintliga avtalsrelationer mellan Kriminalvården och Special­ fastigheter "kortsluter" upphandlingsprocessen genom att Specialfastigheter i upphandlingen ges ett försteg framför andra anbudsgivare som saknar motsvarande avtalsrelationer med Kriminalvården. - Skandrenting anser att Kriminalvården i den nu aktuella upphandlingen har givit Specialfastigheter en förmånligare behandling än Skandrenting genom att Kriminalvården godtagit miljö- och kvalitetsplaner som inte uppfyller förfrågningsunderla- LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN gets krav, dels därför att de utgörs av icke ifyllda mallar, dels därför att de utgörs av ett tidigare ingånget samarbetsavtal som inte anpassats till den aktuella upphandlingen. Kriminalvården har även godtagit en ofullständig modell för reglering av tillkommande och avgående kostnader. Därigenom har kriminalvården åsidosatt kravet att behandla anbudsgivare på ett likvär­ digt och ickediskriminerande sätt. - Av förfrågningsunderlaget framgår att förslag till miljöplan och förslag till kvalitetsplan ska upprättas och bifogas anbudet. Dessa planer ska vara specifika eller anpassade för det aktuella objektet samt tydliga och strukturerade. För miljöplanen anges särskilt att dem1a ska ha en omfattning som säkerställer en helhetssyn på miljöfrågor såväl under byggande som under förvaltning. När det gäller kvalitetsplanen anges särskilt att denna ska ha en omfattning som kan säkerställa ett fram­ gångsrikt projekt vad avser såväl byggande som förvaltning. - I Specialfas­ tigheters anbud har kravet på miljöplan behandlats på fö\jande sätt. Det Sida 4 3486-08 E anges att miljöplanen "under produktionsskedet" ingår dels i Specialfastig­ heters projektplan, dels i entreprenörens verksamhetsplan. Vidare anges följande. "För den nya anläggningen i Östersund kommer en förvaltnings­ plan att upprättas enligt en bifogad mall." Därefter anges följande. "Den nya anläggningen kommer även att hanteras enligt principerna i upprättat samarbetsavtal som i dagsläget finns mellan Kriminalvården och Special­ fastigheter." Slutligen beskrivs Specialfastigheters verksamhetsledningssy­ stem med bl.a. en redogörelse för Specialfastigheters miljömål och miljöpo­ licy. - I Specialfastigheters anbud har kravet på en kvalitetsplan behandlats på ett sätt som motsvarar det som angivits om miljöplan ovan. Det fim1s en hänvisning, såvitt gäller produktionsskedet, till projektplan och till entre­ prenörens verksamhetsplan. Såvitt gäller förvaltningsskedet hänvisas till en icke ifylld mall för en förvaltningsplan och till det nämnda samarbetsavta­ let. Slutligen beskrivs verksamhetsledningssystemet med bl.a. en kortfattad kvalitetspolicy. - Ett anbud som innehåller ett tidigare ingånget samarbets­ avtal mellan anbudsgivaren och den upphandlande enheten utan att några anvisningar ges om på vilket sätt samarbetsavtalet ska tillämpas i det kon- LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN kreta fallet kan inte anses uppfylla kravet på en för upphandlingen specifik miljö- respektive kvalitetsplan eller en till upphandlingen anpassad miljö­ respektive kvalitetsplan. Inte heller en icke ifylld mall till förvaltningsplan kan anses uppfylla dessa krav. Det beskrivna tillvägagångssättet medför till att böi:ja med en rent fonnell brist i uppfyllelsen av förfrågningsunderlagets krav eftersom avtalet och mallplanen varken är upprättade för eller anpas­ Sida 5 3486-08 E sade till den aktuella upphandlingen, såsom det uttryckligen föreskrivs i förfrågningsunderlaget. Dessutom medför tillvägagångssättet en materiell brist såtillvida att inkluderandet av samarbetsavtalet i anbudet medför att bestämmelser införs i anbudet - och dänned i det framtida avtalsförhållan­ det mellan Specialfastigheter och Kriminalvården avseende anläggningen i Östersund - som går utöver och vissa fall direkt motsäger den reglering som ska gälla enligt förfrågningsunderlaget och det hyresavtal som enligt förfrågningsunderlaget är obligato1iskt i upphandlingen. - Skandrenting vill särskilt framhålla att det inte finns något i Specialfastigheters anbud som ger stöd för att tolka anbudet på så sätt att samarbetsavtalet endast skulle vara tillämpligt på hyresavtalet avseende anstalten i Östersund i de två spe­ cifika avseenden som miljöplanen och kvalitetsplanen utgör. Skälen till det är för det första att samarbetsavtalet inte innehåller några miljö- eller kvali­ tetsplaner utan snarare beskriver arbetsfonnema för projekt och förvaltning. Vilket materiellt innehåll som miljö- och kvalitetsplanema kommer att få i detta fall kan således inte utläsas av samarbetsavtalet. För det andra finns fler hänvisningar till samarbetsavtalet i Specialfastigheters anbud. En hän­ visning angår Specialfastigheters drift- och förvaltningsarbete. Inte heller demia hänvisning är begränsad till någon enskild bestämmelse i samarbets­ avtalet. Det hänvisas åter till samarbetsavtalet angående hantering av lokal­ förändringar under hyrestiden. I detta fall är hänvisningen begränsad till punkt 4 i samarbetsavtalet vilket snarast talar för att övriga hänvisningar är generella, dvs. de hänvisar till samarbetsavtalet i sin helhet. Det kan vidare inte uteslutas att Specialfastigheters anbud ska förstås så att samarbetsavta­ let avses utgöra en generell s.k. fall-back, dvs. en reglering som gäller i alla LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2008 -U= 2 j Sida 6 3486-08 E sådana avseenden som senare kan visa sig vara ofullständigt reglerade i anbud och hyresavtal. Stöd för att Kriminalvården kan antas uppfatta sak­ förhållandena på detta sätt finns i det faktum att Specialfastigheters - i öv­ rigt likalydande - anbud i Kriminalvårdens motsvarande upphandling tidi­ gare i år avseende en ny kriminalvårdsanläggning i Haparanda saknade uppgift om hur lokalförändringar under hyrestiden skulle hanteras (vilket var ett krav enligt förfrågningsunderlaget) utan att Kriminalvården för den skull ansåg anbudet ofullständigt. Uppenbarligen ska samarbetsavtalet ha generell tillämplighet och hantera brister i Specialfastigheters anbud. - Mot bakgrund av att samarbetsavtalet således får anses gälla utan särskilda be­ gränsningar mellan Specialfastigheter och Kriminalvården i den aktuella upphandlingen måste inkluderandet av samarbetsavtalet i anbudet dessutom anses som en reservation mot förfrågningsunderlagets krav i de delar där samarbetsavtalet innehåller bestämmelser som avviker från förfrågningsun­ derlagets föreskrifter. Sådana reservationer är emellertid inte tillåtna i upp­ handlingen enligt punkt 2.14 i förfrågningsunderlaget. Ett exempel på en bestämmelse i samarbetsavtalet som strider mot förfrågningsunderlaget är punkt 4.13 om principer för hyresberäkning som kan komma att tillämpas på ett sätt som strider dels mot anbudets uppgift om hyresbelopp, dels mot anbudets modell för reglering av tillkommande och avgående kostnader. Att avsikten faktiskt är att punkt 4.13 i samarbetsavtalet ska gälla mellan Speci­ alfastigheter och Kriminalvården beträffande Östersundsanläggningen framgår uttryckligen av Specialfastigheters anbud. Ett annat exempel på en bestämmelse i samarbetsavtalet som kan komma att tillämpas på ett sätt som strider mot förfrågningsunderlaget är punkt 4.12 som reglerar hur hy­ resobjektet ska överlä1nnas till Kriminalvården efter slutförd produktion, dvs. när det är färdigt att tas i bruk och hyresförhållandet inleds. Enligt samarbetsavtalet ska då en slutavstämning av kostnader ske och hyresavta­ let justeras mot verkligt ekonomiskt utfall. Beroende på hur bestämmelsen tillämpas kan detta komma att im1ebära att Kriminalvården belastas med en högre hyra än vad som framgår av anbudet. - Skandrentings slutsats i denna DOM Sida 7 LÄNSRÄTTEN I 3486-08 E 2000 �n= 2 i del är därför att Specialfastigheters anbud dels innehåller tydliga avsteg från de obligatoriska kraven att till anbudet bifoga en miljöplan och en kvali­ tetsplan som är specifik för eller anpassad till upphandlingen, dels innehål­ ler otillåtna reservationer. Specialfastigheters anbud borde därför ha diskva­ lificerats i upphandlingen. Eftersom så inte skedde har Kriminalvården givit Specialfastigheter en fönnånligare behandling än andra anbudsgivare. Detta strider mot 1 kap. 9 § LOU. - I förfrågningsunderlaget, punkt 3.4 (Pris), föreskrivs i fjärde stycket att modell för reglering av tillkommande och av­ gående kostnader ska redovisas i anbudet. I Specialfastigheters anbud anges under rubriken "Modell för reglering av tillkommande och avgående kost­ nader" att en avgående investeringskostnad om 60 miljoner kr medför en hyressänkning med 4 220 000 kr per år eller 5,0 procent per år, vilket är samma sak. Vidare anges att en tillkmmnande investeringskostnad om 60 miljoner kr medför en hyreshöjning med 4 220 000 kr eller 5,0 procent per år. Beloppet 60 miljoner kr är valt därför att Kriminalvården i förfrågnings­ underlaget angivit att Kriminalvården i bedörnningsmodellen, dvs. vid an­ budsutvärderingen, kommer att räkna med 60 miljoner kr i tillkommande kostnader. Skälet till detta är att samma belopp måste användas för alla an­ bud för att uppnå en rättvisande jämförelse. Så har också skett. Skandren­ ting har således ingen kritik mot Kriminalvårdens utvärdering av anbuden. Kritiken avser att Specialfastigheters anbud är ofullständigt av följande skäl. Specialfastigheters anbud innehåller ingen "modell", dvs. en fonnel eller mekanism som går att tillämpa oavsett hur stort eller litet det tillkom­ mande investeringsbeloppet är. Vad specialfastigheter redovisat i anbudet är endast ett exempel. Om det tillkommande investeringsbeloppet i stället skulle bli t.ex. 50 miljoner kr finns ingen möjlighet att ur anbudet utläsa hur hyresbeloppet påverkas. Hyran kan ju inte rimligen höjas/sänkas med 4 220 000 kr eller 5,0 procent oavsett hur stort eller litet det tillkomman­ de/avgående investeringsbeloppet är. Som jämförelse kan nämnas att Skandrenting i sitt anbud angivit att hyran höjs/sänk.s med en viss procent av det tillkommande/avgående beloppet investeringsbeloppet, vilket är en ÖSTERGÖTLANDS LÄN LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2008 -11= 2 i modell som går att tillämpa oavsett belopp. Skandrentings slutsats i denna del är därför att Specialfastigheters anbud inte uppfyller kravet att det i an­ budet ska anges en modell för reglering av tillkommande och avgående kostnader. Specialfastigheters anbud borde därför ha diskvalificerats i upp­ handlingen. Eftersom så inte skedde har Kriminalvården givit Specialfas­ tigheter en fönnånligare behandling än andra anbudsgivare. Detta strider mot 1 kap. 9 § LOU. - På sätt som redogjorts för ovan har Kriminalvården åsidosatt kravet på likabehandling och icke-diskrimine1ing av anbudsgivar­ na och givit Specialfastigheter fördelar som i motsvarande mån missgynnat Skandrenting. Kriminalvården har på i vart fall två punkter (miljöplan och kvalitetsplan samt modell för tillkommande/avgående kostnader) tillåtit Specialfastigheter att göra avsteg från de obligatoriska kraven i upphand­ lingen. Skandrenting har lidit skada av att Kriminalvården underlåtit att diskvalificera Specialfastigheters anbud, vilket skulle ha skett om Krimi­ nalvården korrekt tillämpat reglerna i upphandlingen och i LOU. Vid en korrekt upphandling hade Skandrenting tilldelats hyreskontraktet. Länsrät­ ten ska därför, i enlighet med 16 kap. 2 § LOU, besluta att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse gjorts. Den rättelse som begärs är att det anbud som läim1ats av Specialfastighete ska lämnas utan avseende i upp­ handlingen eftersom anbudet inte uppfyller samtliga i förfrågningsunderla­ get ställda krav. Sida 8 3486-08 E Kriminalvården har till stöd för sin talan anfört bl.a. följande. Länsrätten har tidigare avslagit Skandrentings begäran om överprövning av Kriminal­ vårdens upphandling av ny kriminalvårdsanläggning i Haparanda. I målet var bl.a. Specialfastigheters miljö- och kvalitetsplaner ifrågasatta på samma grunder som i detta mål. - Skandrenting anför att varken samarbetsavtalet mellan Specialfastigheter och Kriminalvården eller de mallar, enligt vilka miljö- och kvalitetsplaner ska upprättas, är specifika eller anpassade till det aktuella projektet. Detta är i någon mån korrekt under förutsättning att man griper dessa dokument ur sitt sammanhang. Specialfastigheters miljö- och LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDSLÄN 2008 �i1= 2 i kvalitetsplaner består emellertid av fler handlingar än så, vilket också fram­ går av den redovisning Skandrenting gjort i sin begäran om överprövning. Såvitt gäller miljöplanen består denna härutöver av handlingen daterad den Sida 9 3486-08 E 12 juni 2008 och rubricerad "Specialfastigheters miljöplan under produk­ tionsskedet". Handlingen im1ehåller bl.a. beskrivningar av Specialfastighe­ ters miljöplan för de olika skedena av det aktuella projektet och miljöarbe­ tet i Specialfastigheter samt Specialfastigheters miljöpolicy. I den handling­ en hänvisas vidare till bl.a. Specialfastigheters projektplan benämnd "Pro­ jektplan. Ny kriminalvårdsanläggning i Östersund" samt underentreprenö­ rens - NCC - verksamhetsplan benämnd "Verksamhetsplan Verksmon Ö­ sund ver 1". Specialfastigheters kvalitetsplan är strukturerad på liknande sätt. Såvitt gäller samarbetsavtalet mellan Specialfastigheter och Kriminal­ vården noteras att detta im1ehåller bestämmelser om miljö och kvalitet. Ex­ empelvis ska miljövänliga och återanvändbara material användas vid bygg­ projekt. Vidare ska produktionen genomföras inom beslutade ramar för ekonomi, tid och kvalitet. Sammantaget gör dessa dokument att Specialfas­ tigheters anbud uppfyller kraven på specifika och anpassade miljö- och kva­ litetsplaner för det aktuella projektet. Det ska understrykas att även planer­ nas detaljeringsgrad uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget, jfr länsrät­ tens tidigare dom. - Det ska vidare framhållas att samtliga anbud har utvär­ derats efter samma normer. Här kan särskilt nämnas följande. Vid utvärde­ ringen av Skandrentings anbud noterade Kriminalvården att några miljö­ eller kvalitetsplaner gällande under förvaltningsskedet inte verkade finnas med i anbudet. Kriminalvården begärde med anledning härav ett förtyd­ ligande av Skandrenting. I sitt svar uppgav Skandrenting att Skandrentings och Skanskas gemensamma miljö- och kvalitetsplan framgick som en inte­ grerad del i den projektplan som bifogats anbudsformuläret. Skandrenting hänvisar således till sin underentreprenörs projektplan, i vilken Skandren­ ting endast anges som uppdragsgivare. Planen kan inte uppfattas som for­ mellt gällande längre än till utgången för underentreprenörens garantitid. Den är vidare schematisk på samma sätt som Specialfastigheters planer. LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2008 �11= 2 1 Sida 10 3486-08 E Trots planernas brister har Kriminalvården valt att acceptera dessa såsom uppfyllande kraven enligt förfrågningsunderlaget. - Några ovidkommande hänsyn till Specialfastigheter har alltså inte tagits. Om länsrätten ändå skul­ le komma fram till att Specialfastigheters anbud ska förkastas på de av Skandrenting under denna punkt anförda grunderna torde Kriminalvården, för att alltjämt agera utan särbehandling, vara tvungen att på nytt pröva samtliga godkända anbud utifrån hur rätten tolkar skall-kraven i förfråg­ ningsunderlaget. - Enligt punkt 2.14 i förfrågningsunderlaget får ett anbud inte innehålla några reservationer. Specialfastigheter har genom underteck­ nande av anbudsformuläret godtagit samtliga villkor i förfrågningsunderla­ get. Redan detta förhållande medför att samarbetsavtalet mellan Specialfas­ tigheter och Kriminalvården inte kan tillämpas på något sätt som medför att kraven i förfrågningsunderlaget frångås. Detta hindrar inte att Specialfas­ tigheter i något visst avseende väljer att specificera att endast en viss punkt i avtalet ska gälla såsom en del av anbudet för ett visst förhållande. Kiimi­ nalvården kan inte heller se att det principiellt skulle vara felaktigt att hän­ visa till ett redan gällande avtal i de delar detta inte strider mot bestämmel­ serna för den aktuella upphandlingen så länge hänvisningen i övrigt uppfyl­ ler kraven i upphandlingen. - Såvitt gäller de konkreta exempel som Skand­ renting tar upp, där Skandrenting anser att bestämmelser i samarbetsavtalet strider mot kraven i förfrågningsunderlaget kan följande noteras. I punkt 1.1 i samarbetsavtalet anges att hyresavtalsfrågor regleras i separata hyresavtal. Härav följer att bestämmelserna i punkt 4.13 i samarbetsavtalet inte kan tillämpas på det sätt som Skandrenting gör gällande. Skandrenting anför vidare att bestämmelsen i punkt 4.12, beroende på hur den tillämpas, kan komma att innebära att Kriminalvården belastas med högre hyra än vad som framgår av anbudet. På i föregående stycke anförda skäl kan bestäm­ melsen emellertid inte tillämpas på ett sätt som strider mot förfrågningsun­ derlaget och således inte på det sätt Skandrenting anför. - Hänvisningarna till samarbetsavtalet mellan Specialfastigheter och Ksiminalvården utgör således inte någon sådan otillåten reservation som Skandrenting gör gällan- LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2008 =i1= 2 1 Sida 11 3486-08 E de. De1ma fråga var även föremål för länsrättens prövning i ovan angiven dom. - Enligt punkt 3.4 i förfrågningsunderlaget ska en modell för re­ glering av tillkommande och avgående kostnader redovisas i anbudet. För­ utom att tillkommande och avgående kostnader ska värderas på sammas sätt finns i förfrågningsunderlaget inga anvisningar för hur modellen ska vara konstruerad. Skandrenting har i sitt anbud utfonnat modellen för reglering av tillkommande och avgående kostnader på så sätt att hyran påverkas med en viss procentsats av de tillkommande eller avgående kostnaderna. Model­ len kan beskrivas så att den tillkommande eller avgående kostnaden x med en viss procentsats y kommer att påverka hyran z, dvs. x · y = z, där fakto­ rerna x och y är kända. Specialfastigheter har i sitt anbud utformat modellen för reglering av tillkommande och avgående kostnader på så sätt att en gi­ ven summa tillkommande eller avgående kostnader kommer att påverka hyran med ett visst belopp. Modellen kan beskrivas på samma sätt som Skandrentings modell, dock med skillnaden att faktorerna x och z är kända. Procenttalet y kan enkelt beräknas, varefter modellen kan tillämpas med ett annat givet x. Specialfastigheters modell för reglering av tillkommande och avgående kostnader är sålunda inte likadan som Skandrentings men den uppfyller likväl de krav som ställs i förfrågningsunderlaget. - Specialfastig­ heters anbud uppfyller samtliga skall-krav i förfrågningsunderlaget. Krimi­ nalvården har inte på något sätt givit Specialfastigheter en fönnånligare behandling än Skandrenting eller någon annan anbudsgivare. Upphandling­ en har i alla delar skett i enlighet med bestämmelserna i LOU och gemen­ skapsrätten. Skandrenting har därför inte lidit någon skada till följd av Kri­ minalvårdens agerande. Det saknas således skäl att bifalla Skandrentings yrkande. Skandrenting har därefter anfört bl.a. följande. Skandrentings kritik mot de bristfälliga miljö- och kvalitetsplanerna är utformad med beaktande även av de dokument som Kriminalvården hänvisar till i sitt yttrande. Problemet med Specialfastigheters anbud i denna del är att anbudet är otillräckligt för LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2008 �i1= 2 1 Sida 12 3486-08 E att uppfylla kraven i förfrågningsunderlaget även om man betraktar de olika delarna som en helhet. Specialfastigheters anbud uppfyller inte skall-kraven i förfrågningsunderlaget i detta avseende och ska uteslutas ur upphandling­ en. - Kriminalvårdens försvar för att godta samarbetsavtalet mellan Krimi­ nalvården och Specialfastigheter är ett cirkelresonemang. Fakta i målet är att Specialfastigheter inkluderat samarbetsavtalet i sin helhet i anbudet till Kriminalvården utan inskränkningar. Anbudet innehåller därför bestämmel­ ser - t.ex. punkterna 4.12 och 4.13 i samarbetsavtalet som reglerar princi­ perna för hyressättningen - som strider mot förfrågningsunderlaget (jfr kra­ vet på ett fast hyresbelopp). Punkt 4 i samarbetsavtalet är dessutom i sin helhet uttryckligen inkluderad i Specialfastigheters anbud. Kriminalvårdens försvar för att godta anbudet är att de bestämmelser i samarbetsavtalet som strider mot förfrågningsunderlaget inte skulle vara tillämpliga mellan Kri­ minalvården och Specialfastigheter. Det är dock Kriminalvårdens ensidiga uppfattning då det inte finns något i anbudet som binder Specialfastigheter vid en sådan tolkning. Efter det att Kriminalvården accepterat Specialfas­ tigheters anbud kan således Specialfastigheter göra samtliga bestämmelser i samarbetsavtalet gällande mot Kriminalvården. Skandrentings kritik kvar­ står därför. Specialfastigheters anbud uppfyller inte skall-kraven i förfråg­ ningsunderlaget i detta avseende och ska uteslutas ur upphandlingen. - Den tolkning av Specialfastigheters anbud som Kriminalvården för fram i sitt yttrande i fråga om modell för reglering av tillkommande och avgående kostnader saknar stöd i Specialfastigheters anbud. Anbudet anger endast att en tillkommande kostnad på 60 mi\joner kr medför en hyreshöjning om 4 220 000 kr per år vilket motsvarar 5 procent per år (och tvärtom vid avgå­ ende kostnader). Enligt Kriminalvården skulle det vara enkelt att beräkna vilken procentsats som hyran ska höjas med om den tillko1mnande kostna­ den blir något annat än 60 miljoner kr. Hur detta ska gå till anger Kriminal­ vården däremot inte. I själva verket saknas denna infonnation helt i anbu­ det. Även om Kriminalvården skulle konstruera en tolkning av Specialfas­ tigheters anbud i detta avseende (t.ex. att en dubbelt så stor tillkommande LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN Sida 13 3486-08 E kostnad innebär en dubbelt så stor procentsats för hyreshöjningen), skulle en sådan tolkning vara ensidig utan stöd i anbudet och således inte gälla såsom avtal mellan parterna om Kriminalvården accepterar Specialfastighe­ ters anbud. Skandrentings kritik kvarstår därför. Specialfastigheters anbud uppfyller inte skall-kraven i förfrågningsunderlaget i detta avseende och ska uteslutas ur upphandlingen. Kriminalvården har därefter anfört bl.a. följande. Skandrenting har beträf­ fande frågan om mi\jöplan och kvalitetsplan ryckt det av Kriminalvården använda uttrycket "i någon mån korrekt" ur sitt sammanhang. Som Krimi­ nalvården anförde i sitt yttrande måste samtliga handlingar som ingår i an­ budet bedömas i ett sammanhang när man undersöker om Specialfastighe­ ters anbud uppfyller kraven på miljö- och kvalitetsplaner. Utgången vid en sådan undersökning är att kraven är uppfyllda. - Som anfördes i tidigare yttrande har Specialfastigheter accepterat samtliga villkor i förfrågningsun­ derlaget, således även villkoret om att anbudet inte får innehålla några re­ servationer. Detta medför att även Specialfastigheter har accepterat att sam­ arbetsavtalet inte kan tillämpas på något sätt som strider mot förfrågnings­ underlaget. - Genom uppgifterna i Specialfastigheters anbud kan procentta­ let y enkelt beräknas, dvs. vid tillkommande kostnader om 60 miljoner kr ökar hyran med 4 220 000 kr eller 7,0 (dvs. y) procent av det tillkommande beloppet. Länsrätten görföljande bedömning. Otillåtna reservationer I förfrågningsunderlaget (2.14 Anbudets fonn och innehåll) anges såvitt nu är av intresse följande. "Det skall framgå av anbudet att alla obligatoriska krav är uppfyllda. An­ budet får inte innehålla reservationer." Sida 14 LÄNSRÄTTEN I DOM 3486-08 E ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2000 �n= 2 1 Specialfastigheters anbud har undertecknats av verkställande direktören och fastighets- och marknadschefen. Omedelbart ovanför namnteckningarna återfinns följande text: "Genom att underteckna detta svarsfonnulär åtar vi oss att uppfylla samtli­ ga ställda krav och godtar samtliga villkor i detta förfrågningsunderlag och dess bilagor. Härmed försäkras att anbudsgivaren inte har utelämnat någon information av betydelse för Kriminalvårdens utvärdering av anbudet." Skandrenting har gjort gällande att Specialfastigheter genom att till sitt an­ bud foga ett samarbetsavtal med Kriminalvården, och hänvisa till detta, reserverat sig mot förfrågningsunderlagets krav i de delar där samarbetsav­ talet innehåller bestämmelser som avviker från förfrågningsunderlagets föreskrifter. Kriminalvården har invänt att Specialfastigheter genom att underteckna anbudsfonnuläret godtagit samtliga villkor i förfrågningsunderlaget. Redan detta förhållande medför enligt Kriminalvården att samarbetsavtalet inte kan tillämpas på något sätt som medför att kraven i förfrågningsunderlaget frångås. I dom den 10 oktober 2008 i mål nr 2610-08, som står fast efter att Kam­ marrätten i Jönköping vägrat Skandrenting prövningstillstånd, uttalade läns­ rätten angående Skandrentings ansökan om överprövning av Kriminalvår­ dens upphandling avseende hyreskontrakt vid nybyggnation av kriminal­ vårdsanläggning i Haparanda: I Specialfastigheters anbud anges årshyran i upprättat utkast till hyreskon­ trakt. Att Specialfastigheter, i fråga om miljö- respektive kvalitetsarbete, hänvisar till en hantering enligt principerna i upprättat samarbetsavtal mel­ lan Kriminalvården och Specialfastigheter kan inte anses innebära att Spe­ cialfastigheter i sitt anbud ges rätt att ensidigt justera den tidigare avtalade årshyran efter färdigställande av hyresobjektet. Länsrätten finner att hän­ visningen till samarbetsavtalet inte utgör en sådan reservation som enligt förfrågningsunderlaget är otillåten. Sida 15 LÄNSRÄTTEN I DOM 3486-08 E Länsrätten finner i denna del att vad som förevarit i målet inte kan anses medföra att Specialfastigheters anbud, på grund av hänvisning till det sedan tidigare gällande samarbetsavtalet mellan Specialfastigheter och Kriminal­ vården, innehåller otillåtna reservationer i förhållande till förfrågningsun­ derlaget. Miljöplan och kvalitetsplan I förfrågningsunderlaget (4.11 Miljöplan respektive 4.12 Kvalitetsplan) anges såvitt nu är av intresse följande. "Ett förslag till Miljöplan skall upprättas och bifogas anbudet. Miljöplanen upprättas utifrån den information som erhållits i förfrågningsunderlaget och skall: • • • "Ett förslag till Kvalitetsplan skall upprättas och bifogas anbudet. Kvali­ tetsplanen upprättas utifrån den infonnation som erhållits i förfrågningsun­ derlaget och skall: • • • I Specialfastigheters anbud anges beträffande miljöplan: "Specialfastigheters miljöplan under produktionsskedet Specialfastigheters miljöplan under produktionsskedet ingår och integreras i projektplanen för projektet samt i entreprenörens verksamhetsplan. Projektplanen/verksamhetsplanen bifogas enligt bilagor. Specialfastigheters miljöplan för den nya anstalten Specialfastigheter arbetar med förvaltningsplaner per fastighet där systema­ tiska arbetsmetoder för bland annat miljö, energiuppföljning, drift och un­ derhåll för fastigheten hanteras. Förvaltningsplanema revideras och följs upp löpande och hanteras digitalt i systemet Pondus. För den nya anläggningen i Östersund kommer en förvaltningsplan upprät­ tas enligt bifogad mall - Mallförvaltningsplan perfastighet. ÖSTERGÖTLANDS LÄN vara specifik/anpassad för det aktuella projektet ha en omfattning som säkerställer en helhetssyn på miljöfrågor såväl under byggande som under förvaltning vara tydlig och strukturerad" vara specifik/anpassad för det aktuella projektet ha en omfattning som kan säkerställa ett framgångsrikt projekt vad avser såväl byggande som förvaltning vara tydlig och strukturerad" LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2000 �u- 2 � Den nya anläggningen kommer även att hanteras enligt principerna i upp­ rättat samarbetsavtal som i dagsläget föms mellan Kriminalvården och Spe­ cialfastigheter. Samarbetsavtalet bifogas. Specialfastigheters miljöplan/miljöledningssystem under förvaltnings­ skedet Sida 16 3486-08 E Specialfastigheter arbetar sedan två år tillbaka med ett eget verksamhets­ ledningssystem. Systemet har namnet VSA - Vårt Sätt att Arbeta och är uppbyggt enligt de krav som ställs i ISO 9001 och 14001. Systemet beskri­ ver funktionen av Specialfastigheters lednings-, stöd-, och operativa proces­ ser. I respektive process ingår rutinbeskrivningar, styrande och stödjande dokument. Hur processerna är uppställda framgår av nedanstående flödes­ processer samt i bifogade broschyrer, VSA - Vårt Sätt att Arbeta och In­ ternrevision VSA." Specialfastigheters anbud innehåller även dokumenten: - Beskrivning av Miljöarbetet i Specialfastigheter - Miljöpolicy för Specialfastigheter Sverige AB - Projektplan Ny kriminalvårdsanläggning i Östersund (i1mehåller ett avsnitt om kvalitets- och miljöledning) - NCC Construction Sverige AB:s Verksamhetsplan för projektet Kriminalvårdsanläggning Verksmon Östersund (innehåller bLa. hänvisning till att företagets kvalitets- och mi\jöledningssystem är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2000 respektive 14001:2004 samt upplysning om att planen uppfyller kraven enligt bägge dessa stan­ darder) - Samarbetsavtal mellan Kriminalvården och Specialfastigheter (en­ ligt vars projektpolicy miljövänliga och återanvändbara material ska användas) Mall till Förvaltningsplan för ny anstalt i Östersund I Specialfastigheters anbud anges beträffande kvalitetsplan: "Specialfastigheters kvalitetsplan under produktionsskedet Specialfastigheters kvalitetsplan under produktionsskedet ingår och integre­ ras i projektplanen för projektet samt i entreprenörens verksarnhetsplan. Projektplanen/verksamhetsplanen bifogas enligt bilagor. LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN zooa -n- .2 1 Specialfastigheters kvalitetsplan för den nya anstalten Specialfastigheter arbetar med förvaltningsplaner per fastighet där systema­ tiska arbetsmetoder för bland annat miljö och drift och underhåll för fastig­ heten hanteras. Förvaltningsplanerna revideras och följs upp löpande och hanteras digitalt i systemet Pondus. Sida 17 3486-08 E För den nya anläggningen i Östersund kommer en förvaltningsplan upprät­ tas enligt bifogad mall - Mallförvaltningsplan perfastighet. Den nya anläggningen kommer även att hanteras enligt principerna i upp­ rättat samarbetsavtal som i dagsläget finns mellan Kriminalvården och Spe­ cialfastigheter. Samarbetsavtalet bifogas. Specialfastigheters kvalitetsplan/kvalitetsledningssystem under för­ valtningsskedet Specialfastigheter arbetar sedan två år tillbaka med ett eget verksamhets­ ledningssystem. Systemet har namnet VSA - Vårt Sätt att Arbeta och är uppbyggt enligt de krav som ställs i ISO 9001. Systemet beskriver funktio­ nen av Specialfastigheters lednings-, stöd- och operativa processer. I re­ spektive process ingår rutinbeskrivningar, styrande och stödjande dolrn­ ment. Hur processerna är uppställda framgår enligt nedan samt i bifogade broschyrer, VSA - Vårt Sätt att Arbeta och Internrevision VSA." Specialfastigheters anbud innehåller även dokumenten: Kvalitetspolicy för Specialfastigheter Sverige AB Projektplan Ny kriminalvårdsanläggning i Östersund (innehåller ett avsnitt om kvalitets- och miljöledning) - NCC Construction Sverige AB:s Verksamhetsplan för projektet Kriminalvårdsanläggning Verksmon Östersund (innehåller bl.a. hänvisning till att företagets kvalitets- och miljöledningssystem är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2000 respektive 14001:2004 samt upplysning om att planen uppfyller kraven enligt bägge dessa stan­ darder) - Samarbetsavtal mellan Kriminalvården och Specialfastigheter (en­ ligt vars projektpolicy projekten ska genomföras inom beslutade ramar för bl.a. kvalitet) - Mall till Förvaltningsplan för ny anstalt i Östersund Sida 18 LÄNSRÄTTEN I DOM 3486-08 E ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2000 �u- 2 1 Skandrenting har gjort gällande att Kriminalvården har givit Specialfastig­ heter en fönnånligare behandling än Skandrenting genom att godta miljö­ och kvalitetsplaner som inte uppfyller förfrågningsunderlagets krav, dels därför att de utgörs av icke ifyllda mallar, dels därför att de utgörs av ett tidigare ingånget samarbetsavtal som inte anpassats till den aktuella upp­ handlingen. Ett anbud som innehåller ett tidigare ingånget samarbetsavtal mellan anbudsgivaren och den upphandlande enheten utan några anvisning­ ar om hur samarbetsavtalet ska tillämpas i det konkreta fallet, kan enligt Skandrenting inte anses uppfylla kravet på en för upphandlingen anpassad miljö- respektive kvalitetsplan. Samma sak gäller för en icke ifylld mall till förvaltningsplan. Förfaringssättet medför enligt Skandrenting brister i både formellt och materiellt hänseende och innebär att Kriminalvården givit Spe­ cialfastigheter en förmånligare behandling än andra anbudsgivare, vilket i sin tur strider mot 1 kap. 9 § LOU. Kriminalvården har invänt att om samtliga handlingar i Specialfastigheters anbud beaktas uppfyller anbudet kraven på specifika och anpassade miljö­ och kvalitetsplaner för aktuellt projekt. Även planernas detaljeringsgrad uppfyller enligt Kriminalvården kraven i förfrågningsunderlaget. I ovan angiven dom uttalade länsrätten bl.a. följande. Specialfastigheter har i fråga om miljö- och kvalitetsplaner under förvalt­ ningsskedet hänvisat till sin miljöpolicy, till samarbetsavtal mellan Krimi­ nalvården och Specialfastigheter och till hur Specialfastigheters förvalt­ ningsplaner för dess respektive hyresobjekt är utfonnade. - Upphandlingen avser ett omfattande projekt och avtalstiden kommer att löpa under minst 25 år. De krav som ställs på en upphandling är att denna sker inom ramen för frågningsunderlaget och utvärderingskriterierna samt att principerna om likabehandling, förutsägbarhet och transparens inte träds för när. När det gäller detaljering av miljö- och kvalitetsarbete ligger det i sakens natur att kraven inte kan ställas alltför höga för ett objekt som ännu inte uppförts. Länsrätten delar Kriminalvårdens bedömning att förvaltningsplanen, till­ sammans med övriga dokument, visar på vilken nivå Specialfastigheter har för avsikt att lägga sig i fråga om miljö- och kvalitetsarbete. Såväl miljö­ plan som kvalitetsplan i Specialfastigheters anbud anses i erforderlig grad Sida 19 LÄNSRÄTTEN I DOM 3486-08 E ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2008 =U= 2 1 anpassad för det aktuella projektet. Det saknas skäl att diskvalificera Speci­ alfastigheters anbud på denna grund. Länsrätten fim1er i dem1a del att Specialfastigheters anbud inte framstår som optimalt utfonnat i här aktuella avseenden. Om anbudets olika delar betrak­ tas som en helhet bör emellertid anbudet anses uppfylla de i förfrågnings­ underlaget ställda kraven - även avseende anpassning till aktuellt projekt. Modell för reglering av tillkommande och avgående kostnader I förfrågningsunderlaget (3.4 Pris) anges såvitt nu är i fråga följande. "Modell för reglering av tillkommande och avgående kostnader skall redo­ visas i anbudet. Tillkommande och avgående kostnader skall värderas på samma sätt. Kriminalvården kormner i sin bedömningsmodell att räkna med tillkommande kostnader motsvarande 60 miljoner SEK. Dessa kostnader skall ej medräknas i anbud av anbudsgivaren. Med tillkommande och avgående kostnader avses lokal- och standardför­ ändringar från förfrågningsunderlaget som Kriminalvården orsakat." I Specialfastigheters anbud anges i denna del följande. "Eventuella avgående eller tillkommande kostnader som avser lokal- och standardförbättringar från det ursprungliga förfrågningsunderlaget och som Kriminalvården orsakat kommer behandlas och regleras enligt nedanståen­ de modell. Avgående investeringskostnad Avgående investeringskostnad: Hyressänkning: Hyressänkning i %: Tillkommande investeringskostnad Tillkommande investeringskostnad: Hyresökning: Hyresökning i %: - 60 Mkr - 4.220.000 SEK/år - 5,0 % /år 60 Mkr 4.220.000 SEK/år 5,0 % /år" Skandrenting har gjort gällande att Specialfastigheters anbud inte im1ehåller någon modell, dvs. fonnel eller mekanism, som kan tillämpas oavsett hur stora eller små de tillkommande eller avgående kostnaderna är. Specialfas­ tigheters anbud uppfyller därför enligt Skandrenting inte de obligatoriska LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2008 -11� 2 1 Sida 20 3486-08 E kraven i detta avseende. Även om Kriminalvården skulle kunna konstruera en tolkning av Specialfastigheters anbud skulle en sådan tolkning enligt Skandrenting vara ensidig och sakna stöd i anbudet och således inte gälla såsom avtal mellan parterna om Kriminalvården antar Specialfastigheters anbud. Specialfastigheters anbud uppfyller enligt Skandrenting inte förfråg­ ningsunderlagets krav varför Kriminalvården genom att inte diskvalificera anbudet behandlat Specialfastigheter fönnånligare än andra anbudsgivare vilket i sin tur strider mot 1 kap. 9 § LOU. Enligt K1iminalvården utgör de uppgifter Specialfastigheter lämnat i sitt anbud tillräckligt underlag för att bedöma hur tillkommande och avgående kostnader av olika storlek ska regleras. I förfrågningsunderlaget har ställts krav på redovisning av en "modell" för reglering av tillkommande och avgående kostnader. Förutom att tillkom­ mande och avgående kostnader ska värderas på saimna sätt finns i förfråg­ ningsunderlaget inga anvisningar för hur modellen ska vara konstruerad. Som svar härpå har Specialfastigheter i sitt anbud angivit att tillkommande och avgående kostnader k01mner att regleras enligt "nedanstående modell" samt, utifrån beloppet i Kriminalvårdens bedömningsmodell, angivit hyres­ ökning i kronor och procent. Länsrätten finner i denna del, med hänsyn till utfonnningen av förfråg­ ningsunderlaget och av Specialfastigheters anbud, att Kriminalvården får anses ha fog för sitt synsätt att de uppgifter Specialfastigheter lämnat i sitt anbud kan läggas till grund för regleringen av tillkommande och avgående kostnader av annan storlek än det i förfrågningsunderlaget angivna belop­ pet. Vid sådant förhållande uppfyller Specialfastigheters anbud ifrågava­ rande krav. LÄNSRÄTTEN I 2008 -u- 2 i ÖSTERGÖTLANDS LÄN Sammanfattning Ovan har länsrätten funnit att Specialfastigheters anbud inte innehåller otillåtna reservationer och att detta anbud uppfyller de obligatoriska kraven avseende dels miljö- och kvalitetsplaner, dels modell för reglering för till­ kommande och avgående kostnader. Några överträdelser av bestämmelser i LOU som kan läggas till grund för bifall till Skandrentings ansökan före­ ligger således inte. DOMSLUT Länsrätten avslår Skandrenting AB:s ansökan. I följd härav upphör länsrättens interimistiska beslut att gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 D). -------7 --;;?/ ✓ ��#f'y� Tomas Freden DOM Sida 21 3486-08 E 980N HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till lui.rnmarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1 . 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis . Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne s ända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga www.domstol.se