Enhet 2 S…KANDE Meddelad i Linkšping Dok.Id 196779 Postadress Box 406 581 04 Linkšping Besšksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se NŠvertorps Specialtransport AB, 556628-8568 VingŒkersvŠgen 71 641 39 Katrineholm Ombud: Advokat Torbjšrn Borg …berg & Heijne AdvokatbyrŒ Kungsgatan 16 632 20 Eskilstuna MOTPART Kommunalfšrbundet Sšrmlands Kollektivtrafikmyndighet, 222000-2931 Box 591 611 10 Nykšping SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avvisar ansškan sŒvitt avser OmrŒde skolskjuts Nykšpings kommun. FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning i švrigt. ___________________ 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I LINK…PING 2015-04-02 MŒl nr 7504-14 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 013-25 11 40 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7504-14 I LINK…PING Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Kommunalfšrbundet Sšrmlands Kollektivtrafikmyndighet (SKTM) genomfšr en upphandling avseende ÓServiceresor och annan anropsstyrd trafik i Sšrmlands lŠnÓ, DU 13-182 (upphandlingen). Upphandlingen genomfšrs som ett šppet fšrfarande och tilldelningsgrund Šr lŠgsta pris. Upphandlingen Šr indelad i tio anbudsomrŒden, dels nio stationeringsomrŒden (Eskilstuna, Flen, Gnesta, Katrineholm, Nykšping, Oxelšsund, StrŠngnŠs, Trosa och VingŒker), dels OmrŒde skolskjuts Nykšpings kommun. Av upphandlingsrapporten framgŒr att 19 anbud inkommit vid anbudstidens utgŒng och att Œtta av dessa kvalificerades till anbudsutvŠrdering. SKTM har den 24 oktober 2014 meddelat tilldelningsbeslut i upphandlingen. NŠvertorps Specialtransport AB, tidigare Tuwa Specialtransport AB, (Bolaget) ansšker om šverpršvning och yrkar i fšrsta hand att upphandlingen ska rŠttas och i andra hand att upphandlingen ska gšras om. SKTM bestrider bifall till ansškan. FšrvaltningsrŠtten beslutade den 5 december 2014, efter yrkande frŒn SKTM, att upphŠva den fšrlŠngda avtalsspŠrren sŒvitt avser OmrŒde skolskjuts Nykšpings kommun. FšrvaltningsrŠtten beslutade den 25 februari 2015 att avslŒ Bolagets yrkande om muntlig fšrhandling samt avvisa bolagets yrkande om utredning i form av vittnesfšrhšr. 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7504-14 I LINK…PING Enhet 2 VAD PARTERNA ANF…RT Bolaget Bolaget har uteslutits frŒn upphandlingen med stšd av punkterna 2.3.1 och 2.3.6 i de administrativa fšreskrifterna. Uteslutningen av Bolaget har skett pŒ osakliga grunder och pŒ ett sŠtt som strider mot bestŠmmelserna i LOU. Om SKTM korrekt accepterat Bolaget som leverantšr skulle en utvŠrdering av anbudet ha visat att Bolaget i vart fall skulle ha tilldelats omrŒdena Eskilstuna, Katrineholm, Flen, Nykšping, StrŠngnŠs och VingŒker. Bolaget anser sig ha lidit eller kunna lida skada till fšljd av SKTM:s beslut att diskvalificera Bolaget som framtida leverantšr. AngŒende Bolagets tekniska och yrkesmŠssiga kapacitet SKTM har valt att fšrlŠnga gŠllande avtal frŒn den 1 juli 2014 till den 30 juni 2015, dvs. under ett Œr. Det innebŠr att Bolaget har rŠttat alla pŒpekanden som gjorts av myndigheten och av fšretaget Samres, som haft myndighetens uppdrag att bl.a. švervaka fullgšrandet av ingŒngna avtal. De pŒpekanden som gjorts sedan 2011, dŒ nu gŠllande avtal trŠdde i kraft, har alla ŒtgŠrdats och godkŠnts av myndigheten och Samres. Kravet att anbudsgivaren som bevis pŒ att kravet avseende teknisk och yrkesmŠssig kapacitet uppfylls ska redovisa en verksamhetsplan innehŒllande fordonsplan som innehŒller uppgifter om vilka fordon som Šr tŠnkta att anvŠndas anges i 2.3.6 i de administrativa fšreskrifterna. Det anges inte att nŒgon sŠrskild form eller blankett ska anvŠndas. Bolaget fšrfogar i dag šver 130 fordon och har dessutom fšrvŠrvat tio nya specialfordon. Bolaget har i detalj i sin offert redovisat en fordonsplan och vilka fordon som Šr avsedda att anvŠndas i uppdraget. I handlingen redovisas vilka fordon som kommer att anvŠndas och inom vilket omrŒde som trafikeringen kommer att ske, se T1 Administrativa fšreskrifter. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7504-14 I LINK…PING Enhet 2 Bolaget har redovisat vilka fordon som Šr avsedda att anvŠndas i bilagan T4:1 Ð 9 Prisbilagorna StationeringsomrŒden, i vilka samtliga efterfrŒgade fordon i fordonsplanen Šr angivna och prissatta. Bolaget uppfyller alla krav i kravspecifikationen avseende teknisk kapacitet och fšrmŒga. SKTM har inte skŠl att diskvalificera Bolagets anbud pŒ denna grund. Bolagets kvalitetspolicy utgšr ingen del av kvalificeringsfasen vid pršvningen av Bolagets fordonsplan. Allvarligt fel i yrkesutšvningen Bolaget har inte gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutšvningen. Bevisbšrdan fšr att allvarligt fel i yrkesutšvningen fšreligger Œvilar den upphandlande myndigheten. Bedšmningen av allvarligt fel i yrkesutšvningen tar sikte pŒ fšrhŒllandena vid tidpunkten fšr uteslutningsbeslutet. Tilldelningsbeslutet i denna upphandling meddelades den 24 oktober 2014 och inga anmŠrkningar, varningar eller sŠrskilda pŒpekanden frŒn myndigheten eller nŒgon av de beršrda kommunerna har delgivits Bolaget. Det torde vara kŠnt fšr myndigheten att ny Šgare švertagit verksamheten den 1 juli 2014 och radikalt fšrŠndrat Bolaget, fordonsflottan och personalens utbildningar samt att bolaget genomgŒtt en mycket omfattande administrativ och organisatorisk fšrŠndring under vŒren 2014, och sŠrskilt efter den 1 juli 2014. Denna fšrŠndring medfšrde Šven att fordon, som tidigare tillhšrt en annan del av det sŒlda bolaget šverfšrdes till Bolaget som blev ny Šgare. I den radikala fšrŠndringen av bolagets omstrukturering uppstod ett glapp i anmŠlan avseende yrkesmŠssig trafik. Denna brist ŒtgŠrdades omgŒende. Det Šr inte mšjligt att hŠnfšra detta begrŠnsade administrativa misstag som ett allvarligt fel i yrkesutšvningen. Det Šr inte Bolagets ansvar att exculpera sig. PŒstŒdda fel i yrkesutšvningen belastar i princip alltid fysiska personer. Endast i extrema undantagsfall kan den juridiska personen gšras ansvarig 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7504-14 I LINK…PING Enhet 2 fšr allvarliga fel i yrkesutšvningen. Ingen i Bolagets nuvarande Šgar- eller ledningsgrupp har begŒtt nŒgot sŒdant fel att Bolaget skulle kunna uteslutas med stšd av 10 kap. 2 € LOU. Det ÓnyaÓ Bolaget har bevisligen inte felat i utfšrandet av uppdragen enligt nu gŠllande upphandlingskontrakt. NŒgra anmŠrkningar har inte framfšrts mot bolagets sŠtt att utfšra kšruppdrag sedan den 1 juli 2014. Parternas grundavtal reglerar utfšrligt hur avvikelser frŒn upphandlingskontraktet ska hanteras och vilka pŒfšljderna Šr av kontraktsbrott. Myndigheten har inte utlšst nŒgra repressalier mot bolaget. Om SKTM ansŒg att Bolaget skulle ha brustit i sina Œtaganden sŒ att allvarligt fel i yrkesutšvningen skulle ha fšrelegat borde en fšrlŠngning av avtalet inte ha gjorts. Sammanblandning av kvalificerings- och utfŠrderingsfas Kravet i fšrfrŒgningsunderlaget i punkten 2.3.6 innebŠr bl.a. att en kvalificerad leverantšr ska Óha, eller bedšmas kunna bygga uppÓ den tekniska kapacitet som krŠvs fšr att kunna utfšra framtida uppdrag. DŠrefter sŠgs under rubriken ÓVerifikationÓ att transportšren, som bevis fšr att han fšrfogar šver de resurser som krŠvs, ska lŠmna en beskrivning av leverantšrens nuvarande kapacitet samt en sŠrskild redogšrelse ÓinnehŒllande fordonsplan som innehŒller uppgifter om vilka fordon som Šr tŠnkta att anvŠndasÓ. Det borde stŒ klart att kravet, som i strid med bestŠmmelserna i LOU diskvalificerat Bolaget frŒn fortsatt deltagande i upphandlingen, inte Šr ett kvalificeringskriterium utan ett utvŠrderingskriterium. Planerad trafikstart ska enligt villkoren ske den 1 juli 2015. Intill detta datum har en anbudsgivare rŠtt och mšjlighet att komplettera personalen och fordonsflottan. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7504-14 I LINK…PING Enhet 2 I T2:1 Kravspecifikation anges att transportšren ska leverera en lista šver tillgŠngliga fordon eller bindande avtal som visar att tillrŠckligt antal fordon kommer att finnas tillgŠngliga. Villkoret har ingen koppling till kvalificeringsfasen utan Šr att betrakta som ett utvŠrderingskriterium och utgšr en sammanblandning av kriterierna i anbudspršvningens olika faser. Det Šr inte tillŒtet att ӚverfšraÓ utvŠrderingskriterier till kvalificeringsfasen fšr att dŠrefter pŒstŒ att utvŠrderingen gšrs med stšd av principen om lŠgsta pris. Att SKTM vŠljer att i T1 Administrativa fšreskrifter ange ÓlŠgsta prisÓ Šr fel och strider mot LOU och unionsrŠtten. SKTM Bolaget har i sin ansškan inte visat att myndigheten vid kvalificeringen har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU eller att nŒgon annan bestŠmmelse i LOU kan anses ha Œsidosatts. Det Šr heller inte visat att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada till fšljd av sŒdan brist. Bolaget har i ansškan angivit att bolaget, fšr det fall Bolagets anbud skulle ha kvalificerats fšr utvŠrdering, skulle ha tilldelats fordon i stationeringsomrŒdena Eskilstuna, Katrineholm, Flen, Nykšping, StrŠngnŠs och VingŒker. SKTM vitsordar dessa uppgifter sŒsom korrekta i och fšr sig. Mot bakgrund av vad som anfšrts ovan Šr det dock visat att SKTM fšljt de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € LOU, varfšr Bolaget inte har lidit eller kan komma att lida skada. Krav avseende teknisk och yrkesmŠssig kapacitet Bolaget anfšr i sin ansškan, sŒvitt det kan fšrstŒs, att bolaget uppfyller kravet pŒ fordonsplan eftersom bolaget fšrfogar šver cirka 130 fordon och dessutom numera fšrvŠrvat tio nya specialfordon. Bolaget anfšr vidare att 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7504-14 I LINK…PING Enhet 2 bolaget i detalj redovisat en fordonsplan samt vilka fordon som Šr avsedda att anvŠndas i uppdraget. Av Bolagets anbud framgŒr inte att bolaget uppfyller kravet i denna del eftersom varken fordonsplan eller uppgifter om vilka fordon som Šr tŠnkt att anvŠndas redovisas. SKTM har vid kvalificeringen beaktat samtliga de uppgifter som framkommit av Bolagets anbud men eventuella uppgifter i anbudet som hŠnfšr sig till uppfyllandet av kraven fšr fordon och miljš i fšrfrŒgningsunderlagets T2:1 Kravspecifikation innebŠr inte att anbudsgivaren lŠmnat en fordonsplan innehŒllande uppgifter om vilka fordon som Šr tŠnkta att anvŠndas. SKTM har sŒledes haft att utesluta Bolagets anbud frŒn vidare pršvning. Bolaget har i ansškan vidare angivit att SKTM, i strid med 10 och 11 kap. LOU, fšreskrivit att en kvalificerad anbudsgivare ska fšrfoga šver samtliga fordon redan nŠr anbudet avges. Detta Šr en felaktig tolkning av fšrfrŒgningsunderlaget. Vid anbudstillfŠllet ska anbudsgivare endast redovisa en fordonsplan som utvisar hur Bolaget ska komma att ha nšdvŠndiga fordon till sitt fšrfogande vid avtalstidens bšrjan. Kravet syftar inte till att kontrollera vilka fordonstyper anbudsgivaren kommer att anvŠnda dŒ detta sŠkerstŠlls genom kravspecifikationen i fšrfrŒgningsunderlaget, se avsnitt 2 i T2:1 KravspecifikationÐSvarsblankett. Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr vidare att transportšren ska leverera en lista šver tillgŠngliga fordon eller bindande avtal som utvisar att tillrŠckligt antal fordon kommer att finnas tillgŠngliga senast den 31 maj 2015. Denna lista ska levereras senast fyra veckor efter avtalstecknandet, inte vid anbudets lŠmnande. 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7504-14 I LINK…PING Enhet 2 Allvarligt fel i yrkesutšvningen Bolaget har i ansškan, sŒvitt det fŒr fšrstŒs, angivit att bolaget vare sig erhŒllit nŒgra anmŠrkningar, varningar eller sŠrskilda pŒpekanden frŒn SKTM eller beršrda kommuner och landsting avseende bolagets sŠtt att utfšra uppdraget, och detta sŠrskilt frŒn och med den 1 juli 2014. Bolaget anfšr vidare att det fšrhŒllandet att innevarande avtal fšrlŠngts med ett Œr pŒvisar att bolaget utfšrt uppdraget enligt avtal och pŒ ett godkŠnt sŠtt. SKTM har redovisat en sammanstŠllning av faststŠllda avvikelser frŒn Bolagets sida i fšrhŒllande till dessa grundlŠggande krav i avtalet. Avvikelserna har bestŒtt bl.a. i upprepade fall av att fordon framfšrts trots att de varit belagda med kšrfšrbud, inte varit anmŠlda fšr yrkesmŠssig trafik eller med allvarliga brister i sŠkerhetshŠnseende samt flera fall av att fšrare saknat nšdvŠndig utbildning, Det finns Šven flera fall av att resenŠrer med sŠrskilda behov inte lŠmnats till mottagare pŒ korrekt sŠtt efter transport. Dessa fšrhŒllanden har observerats genom stickprovskontroller som utfšrts som ett led i avtalsuppfšljningen samt av Polismyndigheten i Sšdermanlands lŠn. Avvikelserna har i en mŠngd fall utgjort avtalsbrott som lett till utfŠrdande av viten. Detta har skett sŒvŠl fšre som efter den 1 juli 2014. Av sammanstŠllningen framgŒr att de faststŠllda avvikelserna har varit frekvent fšrekommande under en lŒng tidsperiod. Genom sammanstŠllningen stŒr klart, eller gšrs i vart fall sannolikt, att Bolaget gjort sig skyldigt till allvarligt fel i yrkesutšvningen. FšrlŠngningen av avtalet pŒvisar inte att Bolaget utfšrt uppdraget enligt avtal och pŒ ett godkŠnt sŠtt. TvŠrtom framgŒr det istŠllet av det ÓFšrtydligande av uppdrag i samband med avtalsfšrlŠngningÓ som 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7504-14 I LINK…PING Enhet 2 skickades till Bolaget tillsammans med fšrlŠngningen att huvudmŠnnen šnskar se en fšrbŠttring av Bolaget avseende flera omrŒden. Sammanblandning av kvalificerings- och utfŠrderingsfas Bolaget har i ansškan Šven angett att SKTM felaktigt infogat utvŠrderingskriterier i kvalificeringsfasen. Det Šr mycket oklart pŒ vilka grunder Bolaget menar att sammanblandning mellan kvalificerings- och utvŠrderingsfasen skett. I fšrevarande upphandling har SKTM i sŒvŠl fšrfrŒgningsunderlaget som utvŠrderingsrapporten klart redovisat fšrutsŠttningarna fšr pršvningen av inkomna anbud och dŠr Šven tydligt klargjort att fšrfrŒgningsunderlagets krav avseende teknisk och yrkesmŠssig kapacitet Šr hŠnfšrliga till kvalificeringsfasen och de uppstŠllda kraven pŒ transportšrerna. Detta Šr helt i enlighet med vad som framgŒr av EU-domstolens praxis. Den fšr upphandlingen valda tilldelningsgrunden Šr, tvŠrtemot vad Bolaget anfšrt, inte Ódet ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbudetÓ utan ÓlŠgsta prisÓ. SK€LEN F…R AVG…RANDET TillŠmpliga bestŠmmelser m.m. I 16 kap. 6 € fšrsta stycket LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts. Enligt 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra 9 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7504-14 I LINK…PING Enhet 2 upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. FšrvaltningsrŠttens bedšmning OmrŒde skolskjuts Nykšpings kommun FšrvaltningsrŠtten bedšmde i beslutet den 5 december 2014 att sškandenas yrkanden inte vara sŒ tydligt avgrŠnsade att omrŒde skolskjuts Nykšpings kommun helt skulle ha undantagits i ansškningarna om šverpršvning. FšrvaltningsrŠtten bedšmer att Bolaget inte heller dŠrefter uttryckligen undantagit OmrŒde skolskjuts Nykšpings kommun frŒn sin ansškan. Eftersom avtal ingŒtts fšr detta omrŒde kan en ansškan om šverpršvning inte lŠngre pršvas i denna del. Ansškan ska dŠrfšr avvisas i frŒga om OmrŒde skolskjuts Nykšpings kommun. Ansškan om šverpršvning i švrigt UtgŒngspunkter fšr fšrvaltningsrŠttens pršvning SKTM har uteslutit Bolaget frŒn upphandlingen fšr att Bolaget inte uppfyllt de i fšrfrŒgningsunderlaget uppstŠllda kravet pŒ fordonsplan samt att bolaget gjort sig skyldigt till allvarligt fel i yrkesutšvningen. Bolaget har anfšrt fyra grunder fšr sin ansškan om šverpršvning; att bolaget felaktigt uteslutits med stšd av 10 kap. 2 € 4 LOU, att bolaget felaktigt uteslutits pŒ grund av kravet pŒ fordonsplan, att SKTM i fšrfrŒgningsunderlaget har sammanblandat kvalificerings- och utvŠrderingskriterier samt att SKTM har stŠllt krav pŒ att anbudsgivarna ska fšrfoga šver samtliga fordon redan nŠr anbudet ges in. 11 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7504-14 I LINK…PING Enhet 2 FšrvaltningsrŠtten tar inledningsvis stŠllning till invŠndningarna mot utformningen av fšrfrŒgningsunderlaget. Utformningen av fšrfrŒgningsunderlaget Bolaget har anfšrt att kraven pŒ att transportšren ska lŠmna en beskrivning av leverantšrens nuvarande kapacitet samt en sŠrskild redogšrelse ÓinnehŒllande fordonsplan som innehŒller uppgifter om vilka fordon som Šr tŠnkta att anvŠndasÓ samt att transportšren ska leverera en lista šver tillgŠngliga fordon eller bindande avtal som visar att tillrŠckligt antal fordon kommer att finnas tillgŠngliga utgšr utvŠrderingskriterium, och inte kvalificeringskriterium pŒ sŠtt som anges i fšrfrŒgningsunderlaget. Bolaget har vidare anfšrt att SKTM har fšreskrivit att kvalificerad anbudsgivare ska fšrfoga šver samtliga fordon redan nŠr anbudet avges, vilket enligt Bolaget strider mot 10 och 11 kap. LOU. SKTM har anfšrt att myndigheten i sŒvŠl fšrfrŒgningsunderlaget som utvŠrderingsrapporten klart redovisat fšrutsŠttningarna fšr pršvningen av inkomna anbud och dŠr Šven tydligt klargjort att fšrfrŒgningsunderlagets krav avseende teknisk och yrkesmŠssig kapacitet Šr hŠnfšrliga till kvalificeringsfasen och de uppstŠllda kraven pŒ transportšrerna. SKTM anfšr vidare att anbudsgivare vid anbudstillfŠllet endast ska redovisa en fordonsplan som utvisar hur anbudsgivaren kommer att ha nšdvŠndiga fordon till sitt fšrfogande vid avtalstidens bšrjan. SKTM anfšr vidare att den lista šver tillgŠngliga fordon eller bindande avtal som utvisar att tillrŠckligt antal fordon kommer att finnas tillgŠngliga senast den 31 maj 2015 enligt avsnitt 8.1 i T2:1 Kravspecifikation Ð Svarsblankett ska levereras fšrst fyra veckor efter avtals tecknande, inte vid anbudets inlŠmnande. 12 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7504-14 I LINK…PING Enhet 2 En upphandlande myndighet har en lŒngtgŒende frihet att utforma fšrfrŒgningsunderlaget och stŠlla de krav som den anser behšvs fšr att sŠkerstŠlla syftet med upphandlingen, fšrutsatt att kraven inte strider mot LOU eller unionsrŠttsliga principer. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att tilldelningsgrund i utvŠrderingen Šr lŠgsta pris och bedšmer att det som Bolaget anfšrt inte innebŠr att SKTM skulle ha blandat ihop kriterier hŠnfšrliga till kvalificeringsfasen respektive utvŠrderingsfasen. FšrvaltningsrŠtten bedšmer vidare att fšrfrŒgningsunderlaget inte stŠller krav pŒ att anbudsgivaren redan vid anbudsgivandet ska fšrfoga šver samtliga fordon utan att den Ólista/anskaffningsavtal fordonÓ som ingŒr i uppstartsplanen enligt avsnitt 8.1. i T2:1 Kravspecifikation Ð Svarsblankett ska vara klar senast fyra veckor efter avtalstecknande. FšrvaltningsrŠtten bedšmer sŒledes att SKTM inte pŒ de skŠl som Bolaget anfšrt har utformat fšrfrŒgningsunderlaget i strid med LOU eller de unionsrŠttsliga principerna. Krav avseende teknisk och yrkesmŠssig kapacitet FšrvaltningsrŠtten finner dŠrefter skŠl att ta stŠllning till frŒgan om Bolaget rŠtteligen uteslutits pŒ grund av att bolaget inte uppfyllt kravet angŒende fordonsplan. I T1 Administrativa fšreskrifterÐSvarsblankett i fšrfrŒgningsunderlaget anges i punkt 2.3.6 bl.a. att transportšren som bevis pŒ att kraven i frŒga om teknisk och yrkesmŠssig kapacitet uppfylls ska bifoga en beskrivning av sin kapacitet att tillgodose behovet utifrŒn de fšrutsŠttningar som framgŒr av fšrfrŒgningsunderlaget innehŒllande bl.a. en verksamhetsplan som i sin tur ska innehŒlla bl.a. fšljande uppgifter: 13 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7504-14 I LINK…PING Enhet 2 ÓFordonsplan som innehŒller uppgifter om vilka fordon som Šr tŠnkt att anvŠndas.Ó FrŒgan i mŒlet Šr sŒledes i denna del om Bolaget har uppfyllt kravet pŒ att som bevis, fšr att Bolaget uppfyller kraven i frŒga om teknisk och yrkesmŠssig kapacitet, bifoga uppgifter bestŒende i en fordonsplan som innehŒller uppgifter om vilka fordon som Šr tŠnkta att anvŠndas. Bolaget har genom ett kryss i en ruta i sitt anbud bekrŠftat att bolaget uppfyller kravet i 2.3.6 och dŠrvid hŠnvisat till en bilaga benŠmnd ÓkvalitetÓ. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att det som framgŒr av Bolagets anbud avseende kravet pŒ fordonsplan Šr att Bolaget hŠnvisat till en bilaga benŠmnd ÓkvalitetÓ. Bolaget har till anbudet bifogat en kvalitetspolicy som innehŒller ett stycke benŠmnt ÓFordonÓ. Bolaget har inte lŠmnat nŒgon fšrklaring till varfšr hŠnvisningen till ÓkvalitetÓ gjorts om avsikten inte var att hŠnvisa till den bifogade kvalitetspolicyn. FšrvaltningsrŠtten bedšmer att det som anges om fordon i kvalitetspolicyn Šr en allmŠnt hŒllen beskrivning av bolagets policy kring dess fordon samt hur dessa ska skštas. Beskrivningen innehŒller inga uppgifter som svarar mot kravet pŒ uppgifter om vilka fordon som Šr tŠnkta att anvŠndas. FšrvaltningsrŠtten bedšmer att Bolaget inte heller har visat sig uppfylla kravet genom de uppgifter som lŠmnats i anbudet i švrigt. Bolaget har sŒledes inte uppfyllt kravet pŒ att som bevis, fšr att Bolaget uppfyller kraven i frŒga om teknisk och yrkesmŠssig kapacitet, bifoga uppgifter bestŒende i en fordonsplan som innehŒller uppgifter om vilka fordon som Šr tŠnkta att anvŠndas. Med hŠnsyn till att obligatoriska krav som anges i fšrfrŒgningsunderlaget mŒste vara uppfyllda fšr att den upphandlande myndigheten ska pršva anbudet har SKTM rŠtteligen uteslutit Bolaget frŒn upphandlingen. 14 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7504-14 I LINK…PING Enhet 2 …vrig Œberopad grund samt skadebedšmning Eftersom Bolagets anbud rŠtteligen uteslutits pŒ grunden att anbudet inte uppfyller kravet pŒ fordonsplan har det inte funnits fšrutsŠttningar fšr att lŒta utvŠrdera Bolagets anbud. Fšr ingripande enligt LOU Šr det en fšrutsŠttning att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada. Med begreppet skada avses en ekonomisk skada som har en koppling till det kontrakt som ska tilldelas inom ramen fšr upphandlingen (se …verpršvning av upphandling Ð och andra rŠttsmedel enligt LOU och LUF, Asplund m.fl, 2012, s. 213). Oavsett om SKTM skulle ha fšrfarit felaktigt genom att utesluta Bolaget pŒ grund av allvarligt fel i yrkesutšvningen har Bolaget inte lidit eller kunnat lida skada till fšljd av detta eftersom Bolaget ŠndŒ inte fŒr tilldelas kontrakt i upphandlingen till fšljd av anbudets brist i frŒga om fordonsplan. FšrvaltningsrŠtten saknar dŠrfšr anledning att pršva frŒgan om SKTM haft skŠl fšr att utesluta Bolaget Šven pŒ grund av allvarligt fel i yrkesutšvningen (jfr KammarrŠtten i Gšteborgs dom den 7 oktober 2011 i mŒl 665-11). Sammanfattande bedšmning Eftersom det som SKTM anfšrt i frŒga om fšrfrŒgningsunderlagets utformning inte innebŠr att SKTM har brutit mot bestŠmmelserna i LOU eller de unionsrŠttsliga principerna och dŒ fšrvaltningsrŠtten funnit att SKTM rŠtteligen uteslutit Bolagets anbud pŒ den grunden att anbudet inte uppfyllt uppstŠllt krav avseende fordonsplan kan nŒgon ŒtgŠrd enligt 16 kap. 6 € LOU inte bli aktuell. Ansškan om šverpršvning ska dŠrfšr avslŒs i švrigt. 15 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 7504-14 I LINK…PING Enhet 2 HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D LOU) Kristina AndrŽ Lilja Fšredragande har varit Amina Avdic. Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Jšnkšping. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1 D LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket