FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Linköping SÖKANDE NTF Sörmland-Östergötland, 819000-6562 Box 565 611 10 Nyköping MOTPART Mål nr 4722-15 KONKURRENSVERKET 2015 -08- 1 9 Dnr KSnr I LINKÖPING 2015-08-19 Meddelad i Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden i Linköpings kommun Linköpings kommun 581 81 Linköping SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrättens beslut den 14 juli 2015 upphör härmed att gälla. Avd Aktb\l 1 Dok.Id 218791 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 013-25 11 00 E-post: 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4722-15 I LINKÖPING YRKANDE M.M. Linköpings kommun genomför en upphandling benämnd Trafikmätningar medfordon,UH-2015-85. Upphandlingengenomförssomförenklatförfa­ rande. Anbudsförfrågan skickades ut den 23 maj 2015 och sista datum för att lämna anbud är den 8 augusti 2015. NTF Sörmland-Östergötland (NTF) ansöker om överprövning av upphand­ lingen och begär att den ska göras om. Kommunen yrkar att ansökan avslås. VAD PARTERNA ANFÖRT NTF Enligt förfrågningsunderlaget punkt AUB.511 ska anbudsgivare bl.a. vara registrerade för mervärdesskatt. NTF är en ideell ideburen organisation, som inte är skyldiga att redovisa mervärdesskatt. Det uppställda kravet innebär att antalet anbudsgivare begränsas, vilket står i strid med princi­ perna om likabehandling och fri konkurrens. Vidare har kravet ingen rele­ vans för den aktuella upphandlingen och kan inte utgöra någon grund för att skilja på seriösa och oseriösa aktörer. Kravet på momsredovisnings­ skyldighet har ingen relevans för den aktuella upphandlingen och kan inte anses utgöra någon grund för att skilja på seriösa och oseriösa aktörer. Kommunen Kommunen har enligt 10 kap. 2 § 5 LOU rätt att utesluta en leverantör som inte fullgjort sina åligganden avseende socialförsäkringsavgifter eller skatt. Den tjänst som upphandlas är inte momsbefriad. Det finns inte något un­ dantag i skattelagstiftningen från momsregistering för ideell ideburen sek- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4722-15 I LINKÖPING tor. På Skatteverkets hemsida beskrivs skattskyldighet för ideella förening­ ar ; Ideellaföreningar som inte är allmännyttiga och självständigt bedriver ekonomisk verksamhet är skattskyldiga till moms på samma villkor som andra näringsidkare. NTF anger själva att de lämnar anbud och säljer tjänster till såväl kommuner som statliga myndigheter. Enligt NTF:s egen beskrivning bedriver de en relativt omfattande försäljning av tekniska kon­ sulttjänster. I förfrågningsunderlaget (punkt AUB.51 stycke 3) anges att om anbudsgivare inte kan intyga att en uteslutningsgrund enligt 10 kap. 2 § LOU inte föreligger ska anbudsgivare till anbudet foga en styrkt förklaring till varför kravet inte är uppfyllt. NTF har dock inte visat eller ens påstått att de har ett allmännyttigt ändamål där försäljningen av de tekniska kon­ sulttjänsterna har en så naturlig anknytning till det allmännyttiga ändamålet eller en så ringa omfattning att de ska anses vara momsbefriade. Om NTF lämnar en styrkt förklaring till varför de ska anses vara momsbefriade, kan kommunen komma att anta dem som leverantör. Förklaringen att de är en ideell ideburen organisation är dock inte tillräcklig, eftersom ett sådant undantag inte finns i skattelagstiftningen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av 16 kap. 6 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrätten har att ta ställning till om det av kommunen i AUB.511 uppställda kravet på registrering för mervärdesskatt hos anbudsgivare är förenligt med LOU :s krav på likabehandling och proportionalitet. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4722-15 I LINKÖPING Det har inte framkommit att den tjänst som kommunen upphandlar skulle vara momsbefriad. Det måste därmed anses ändamålsenligt att ställa krav på att anbudsgivare ska vara registrerade för mervärdesskatt. Det saknas även i övrigt fog för att hävda att kravet är oproportionerligt. Det som NTF åberopat visar inte heller att kommunen genom det ställda kravet bryter mot principen om likabehandling. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109 lD/LOU) Mats Edsgården Föredragande har varit Ulrika Bjurö. ,f;I� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress SVERIGES DOMSTOLAR -0 där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 2. 3.