27. JUN. 2013 1 i :23 Forvaltningsralte1 G6G MR. 4807 Mål nr 4197-13 E Enhet 1:1 S. 2 FÖRVALTNINGSRÄT'l'EN I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE DOM 2013-06-27 Meddelad i Göteborg Sida l (9) Coompanion Fyrbodal Ekonomisk förening. 716409-8639 Nohabgatan 12 F 561 53 Trollhättan MOTPART Åmåls kommun Box62 662 22 Åmål SAKEN Överpröv:aing enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. 2013-06- 2 7 - Dnr AVd Dok.Id 2OS464 PostadrE'SS Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 • 711 78 59 E-post: forvaltningsratteirigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 ·--··------------------��-------- Aktbil 1 f koopera­ tiva arbetsintegrerande sociala iliretag. 27. JUt 2013 11:24 ForvaI tni ngs 'atten GBG NR. 4807 S. 5 FÖRVAL'l'NINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelmng 1 4197-13 ESida 4 Samtliga för uppdraget aktuella personer ska ha erforderlig kom­ petens och behörighet för uppdraget, Skallkra"V uppfylls: JA Kornmentar: Samtliga processledate har erfarenhet och kompe­ tens att driva utvecklingsprocesser fi5r start av sociala företag, en� ligt bifogade CV, Coornpanion Fyrbodal har utbildat och stöttat ett flertal sociala företag i Fyrbodalsområdet, både i startprocesu sen och i senare skeden. Under 20 1 2 har vi utbildat och bidragit till starten av ELSA Hundkoop, ett hunddagis som drivs av per­ soner som är berättigade till LSS, men som siktar mot att lämna sin pension fö( en lön istället. Vi har också utbildat och bidragit till starten av ServiceKompaniet� ett företag som erbjuder fastig­ hetstjänster och drivs av personer med erfarenhet avlångtidsar­ betslöshet. Under hösten 20 1 2 har vi inlett en utbildning på Vin­ galand där personer av olika nationalitet som har rehabilitering via Försäkringskassan, odlar och förädlar produkter. Vi har alltså en gedigen erfarenhet av att m·beta med olika målgrupper som kan vara aktuella för att starta och driva sociala företag, Eftersom ar­ betsintegrerande sociala företag är en relativt ny lösning, har lagar och regelverk inte varit anpassade får företagsformen och det har funnits en stor rädsla för att göra fel. För Coompanion Fyrbodal har detta inneburit många års aktivt arbete ror att skapa förutsätt­ ningar :llir sociala foretag, Vi arbetar nationellt i Sverige med ak­ tivt påverkansarbete fur att få regler och stöd att anpassas till so­ ciala företag. Coompanion i Sverige ha,: ett nationellt koncept for att arbeta med sociala :toretag, samt nationella och regionala ut� vecklingsgrupper för socialt företagande. Skillnaden på 4 och 5 poäng i utvärderingsfasen handlar om det IBrtroende kommunen har för personerna, den kompetens de har och studiedesign. Coompanion har flerårigt o ch väldokumenterat försprång vad avser erfa� renhet och kompetens i området socialt furetagande när det gäller utbild­ ning av människor som eventuellt ska starta sociala arbetsintegrerade före­ tag och mycket goda kvalificerande utbildningar samt e:rfarenhetskompe­ tens inom området. Föreningen ska därför få. 5 poruig vid utvärderingen. Kommunen anser att ansökan ska avslås och anfor bLa. följ ande. Kommu� nen har genomfört upphandlingen av utbildningsinsatser 201 3-03 i ett av Europeiska Socialfonden (ESF) beviljat PO2-projekt: Vi vill ! Vi kan! Vi gör det! som riktar sig till arbetslösa människor långt från arbetsmark­ naden. Tre anbud kom in> varavtvå uppfyllde ställda skallkrav. En särskild 27.JUN.2013 11:25 Forvallni1gsralte1 GSG NR.4807 S. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM 4197-13 E Sida S utvätderingsgrupp� bestående av två representanter från projektägaren, för­ valtoingschefen och förvaltn.illgsadministratören, projektledaren far pl'O­ jektetochprojektets ekonom, granskade de inkomnaanbuden ochgjorde en utvärdering utifrån uppställda utvärderingskdterler, Utvärderingsgruppen bedömde att Akka i beskrivningen av utbildnings­ momenten och i beskrivningen av hut' man avser att genomföra uppdraget tydligare än Coompanion visat ilirståelse for progl'atnornrådet och de styr­ dokument/projektbeskrivningen i den av ESF-rädet beviljade ansökan som gäller för verksamheten, Akka har inom följande tre områden gjort en ut­ :törlig beskrivning och en mycket god koppling mellan utrop och anbud. Akka har mer tydligt än Coompanion beskrivit hur de båda ESF"projekten som omnämns i ansökan hänger ihop och samverkar, l projektbeskrivning� ens bakgrunds- och problemanalys anges följande. "Sociala företag som företagsform har i Sverige och andra europeiska länder visat sig kunna b idra till att skapa arbete for människor som ståt långt ft'ån arbetsmark­ naden. Vi inser att det är en mycket lång väg att gå, att vara långt ifrån ar­ betsmarknad.en till att kunna starta eget tbretag, Vi vill genom detta projekt ochdetsammanhörandePOl-projektetutvecklasocialaföretag,försöka skapa :förutsättningar för att kunna lyckas. Detta kan leda till att fler män� niskorsomstårlångtfrånarbetsmarknadenkan:fil.ettriktigtarbete1>. Kopp­ lingarna mellan de båda projekten beskrivs utförligtilllderrubrikerna Sam� verkanmellanPO1�ochP02-projekteti Samhällssocialtperspektivoch Individen i centrum, vilket inte återfinns i Coompanions anbud. I Akkas anbud beskrivs utforligt hur j ämställdhetsaspekten integreras i uppdraget. Jämställdhetsintegrering är ett viktigt horisontellt mål i alla ESF-projekt,vilketframgåravprojektbeskrivningen.Akk.abeskriverhur man kan integrera jämställdhetsaspekten under avsJ.1ittet Tillgänglighet och Fcrvaltning5'a.tten GBG FÖRVAL'fNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 MO 4flu�l lj�.. 0 I 3. 7 4197-13 E Sida 6 jämställdhet. Någon beskrivning avjämställdhetaspekten återfinns inte i Coompanions anbud. Akka har tydligt beskrivit hur tillgänglighetsfrågoma integreras i uppdra­ get. Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning är ett viktigt horisontellt mål i alla ESF�projekt, vilket framgår av projektbeskrivningen. Akka besloiver hur man kan integl'erajämställdhetsaspekten under avsnit" tet Tillgänglighet ochjämställdhet. Någon beskrivning om tillgänglighets­ ftågot återfinns inte i Coompanions anbud. Utvärderingsgruppen har bedömt att Akkas anbud inger ett mycket stort förtroende och visar på en mycket god koppling mellan utrop och anbud. Deras utbildningsmodell beskrivs som. mycket trovärdig. Akka visar ge­ nom sitt anbud att man särskilt satt sig in i anbudets styrdokument, dvs. projektbeskrivningen, vilket är ett av skallkraven. Coompanion har bara besvarat frågan om att man ska vara insatt i projektets styrdokument med ja, utan att visa på vilket sätt. Utvärderingsgruppen har därför kommit fram till att Akkas anbud bättre än Coompanions anbud svarat mot anbudsun­ derlaget och har getts 5 poäng i den utvärderingsmodell som redovisats i anbudsunderlaget. Coompanions anbud inger också :förtroende samt en god koppling mellan utrop och anbud. Coompanion visar dock inte samma kopplingtillprojektetsstyrdokument,varförgruppengavCoompanion4 poäng i utvärdedngsmodellen. I upphandlingsunderlaget påpekas att uppdraget ska genomföras inom ra­ men för ett beviljat pl'ojekt från europeiska socialfonden. Underlaget hän­ visar också till denna projek1beskrivning, I utvärde:dngsdelen har bedömt-s hur anbudsgivarna beskrivit bl.a. syfte och uppdrag. Akka beskrev uppdra­ get på ett tydligare och mer utvecklat sätt kopplat till socialfondsprojektet Utvärderingsgruppen ansåg enhälligt att Aldcas anbud ingav ett större för­ troende med en bätt,:e koppling mellan utrop och anbud än Coompanions. 27.JUt20i3 11:25 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser NR.4807 S. 8 4197-13 E Sida 7 Forv,,ltnings1a.tten GBG DOM Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt e.rkäunande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU), Om den upphandlande myndigheten hat brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medförtattleverantörenharliditellerkankommaattlidaskada, skarätten besluta att upphandlingen ska göras om elle1' att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap, 6 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning Fl'åga i målet är om kommunen lagt omständigheter som inte framgår av förfrågningsunderlaghet till grund för utvärderingen av inkomna anbud i upphandlingen , Under Anbudsutvärdedng i förfrågningsunderlaget anges följande. Det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, med hiinsyn till uppställda utvärderingskriterier, kommer att antas. Anbudet kommer att utv!i.rderas utifrån hur anbudsgivaren beskriver- syftet, uppdraget, beskrivning av ut­ bildningsmodell och utförande person/personers kompetens samt pris. Ut� värdering av anbuden sker genom tilldelning av kvalitetspoäng O till 5 en­ ligtföljandeskala.5poäng: Sammantagetingeranbudetettmycketstort förtroende som innebär att köparen har förtroende för personerna som utses att utf6ta uppdraget och den kompetens de besitter, att anbudet visar på mycket god koppling mellan utrop och a11bud samt beskrivning av upp- 27.JJN.2013 11:26 Forvaltningsrattei GBG NR.4807 S. 9 FÖllVALTNINGSRÄTTEN DOM 4197-13 ESida 8 I GÖTEBORG Avdelning 1 drag, utbildningsmodell, bedöms som myckettrovärdigt. 4poting: Sam­ mantaget inger anbudet ett förtroende som innebär att köparen har förtro­ ende for anbudsgivarens fönnåga att leverera tjänster av god kvalite, att anbudet visar på god koppling mellan utrop och anbud samt beskrivning av uppdrag, utbildningsmodell, bedöms som trovärdigt. I förfrågningswiderlaget anges således vad kommunen kommer att lägga särskild vik1 vid när anbuden utvärderas, Vidare får det av fö:rfi:ågningsunderlaget, som hänvisar till styrdokumentet for projekt 2/projektansökan, anses klart framgå de omstruJ.digheter som skulle kunna få betydelse för denna bedömning och som kommunen också senare lagt till grund för sin utvärdering, I styrdokume11tet redogörs i vä­ sentliga delar för projektets syfte och innehåll, vilket inbegriper omstän­ digheter som hur anbudsgivaren kan komma att arbeta med t.ex. jämställd­ het och tillgänglighet. Dän1töve1· omnämns i styrdokumentet tidigare lik­ nande projekt som kommunen med flera intressenter deltagit i, däribland Coompanion. Härigenom får sa.ttttliga anbudsgivare anses ha kunnat bilda sig en uppfattning om vad som krävs i projektet och hur ett konkurrens­ kraftigt anbud bör utformas. En utvärdering utifrån så allmänt hållna kriterier som nu är i fråga kan i och for sig anses ge visst utrymme för godtycke åt den upphandlande myn­ digheten. Dock gäller att den upphandlande myndigheten har stor frihet att själv bestämma de kriterier som ska gälla och vad som särskilt ska värde­ sättas vid utvärderi11gen, så länge detta framgår av förfrågningsundedaget. Attkravetpåattanbudsgivarenskavaravälinsattistyrdokumentenkan besvaras med endast ett "JA'\ utesluter inte heller en utvärdering av hur väl anbudet ansluter till innehållet i styrdokumentet som ett led i utvärde- nngen. 1 "L I • J u \, L"(•)' 11 1)6 Forvaltningsra.tten GBG :L NR.4807 S. 10 Sida 9 'I i .J � " :FÖRVAL'l'NINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM 4197-13 E Mot bakgrwid av det ovan anförda och med beaktande av den av komun­ nen redovisade utvärderingen, som genomförts med i for:frågningsunderla­ get redovisade bedömningskriterier som grund, har upphandlingen enligt förvaltningsrättens mening inte innefattat något brott mot de grundläg­ gande principerna i LOU. Vad Coompanion anför kan med hänsyn hårtill inte anses innebära att föreningen lidit sådan skada att det finns skäl för ingdpande mot upphand­ lingen, vanor ansökan bör avslås. IlUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3 1 09/lB LOU) Lars Dahlström Rådman Föredragande i målet hat varit föredraganden Henny Johansson, 27.JJN.2013 11:26 ��­ HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Forvaltningsratte� GBG �� �;.c Den sc:>l:11 vill överklaga förv:altningstättens beslu.t ska skriva till &mimattätten i Göteboxg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fötvaltttlngstätten. Övetkl.agandd ska ha konu:oit in till fötvaltnJ.ngsrätten inom. tte veckor från den dag då klaganden fick delav beslutet. Tiden föt ö�e:i:klagao.det föt offentligpart ,iknas emellertid från den &g beslutet meddelades, 2. det beslut som öve.cldagas 10.ed uppgift 3. oro. fö;rvaltningsrättens n..atnn, roåloummet samt dagen fö:i: beslutet; 4. de skäl som kla.ganden ru:,.ge:r till stöd föt begäran oto. prövoingstillsbi.nd, S. den ändcing av fötvaltningstiittens beslut som klaganden '9ill. fa till stånd, 6. debe'rissom�gandenvillåberopaoch O:tnsiSOJ.dag1m.fö�överklagmdetinfall�på vadhan/honvillstyrka:toedvatje lötcbg, sönw.g cl.lex helgdag\ :toidsommatafto:o.. julafton eller nyårsafton räcker det att skti,'(relsen kom.tner in nästa '7a.t:dag. För att ett Ö'lletklag:mde ska kunna tas upp i kammattätte11- fotdras åtl: prövningstillstå.od tn.eddclas. �Lf.omattiitten lämnat p.rövningstillstånd 01A det ät a'\>' vikt för ledningavrättst:illätnpo.ingenatt övetklag.indet prö"V"as, anledning fö.rekonune.rtilländtingidetslutvartill förval tn.ingsd.rten kommit elle:i: det ana.ars finns synnerliga skäl att prova överklagandet Om ptö-rn.ingsti.llstfuld fu.te meddefa.s st:ät fornltoings1ätteos beslut fast. Det lit därfö:t viktigt att det klart och tydligt fr.ung:tt: av Övetkla. dct till kamml!J:ciitten v'a:tför man sii;skilt bevis. Skti9'elsen ska vara underteck::o.ad av kkganden eller hans ombud. Ad.tessen till fö.ttr:altningstätten fra:wgår av beslutet. Oto. klaganden aolitat ow.bud ska denne säad.a in fullmakt i o:ciginal samtuppge sitt namn, a.d.tess och telefo.on\llllID.er. Om nigon perso;o.- eller a.dressuppgift ändtas1 slmNiutandtöjs.rafil.antofila and.tio.gen till ka.tn1nattitten. Imålom.övetpxövningenligtla en g (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007JQ92) Oti.\ upphandling UI.Om otn.tådena -.ntten> enet� ttanspo:tter och posttjänstex fii.t avtal slucis innan tiden for: ö-verlclagande av ,:ättens dom eller beslut ha:t gan löptut.Idefle'Stafallfitavtalslutasnärtio anset att prövoingstillstind bö:t meddelas. Skdvelsen :tned öveddagande ska innehålla 1- denkbg:tndesD.å,l'Jlll,pe,::sonnum.mer, yrkei postadress och telefonnUl'llll'let. Dessutom ska ,adress och tdeforum mmet: till arbetsplatsen. och e.ventuel l annan plats dät: klaganden hn 11ås för ddgivning liirnnas om dessa uppgifte[inteticliga:r:euppgettsimfile.t Om någon person- eller ',1.dressuppgift iindi:as i;i t det viktigt att ai;m:iälan soarast görs till ka:tntnarrä.tten, dagar hat gått fi:ån det att .tiitten. av-gjort rnål.et eller upphävt ett intetlmistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbru:t. Ett överklagande. av tittens a'Q'görande rat inte ptö�as sedan avuil har slutits. Follständ.ig infotmation finns i 16 kapitleti de ovan angivna lagama. Behovet Ni fler upplysningar om hru ,:narr överklag:a;t kan Ni vända. Er till fö1Yaltningstätten. DV 3 109/1B LOU NR. 4807 Il SVERIGES DOMSTOLAR