FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE . DOM 2013-12-12 Meddelad i Mål nr 22334-13 Sida 1 (9) Clean Analytical System AB, 556655-4928 Gårdfarivägen 3 532 38 Skara MOTPART Försvarets materielverk 115 88 Stockholm SAKEN Ansökan om överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Fö1valtningsrätten avslår ansökan. 2013 -12- 1 3 idlf; Avd. Dnr KSnr - Aktbil Dok.Id 417205 Postadress Besöksad ress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Exped itioustid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen l Telefäx 08-561680 01 Enhet 15 Stockholm KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22334-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Försvarets materielverk (FMV) genomför en upphandling av modulärt skalskyddssystem Modular Shelter Syst�m (Dnr FMV 370756-AI849821). Upphandlingen genomförs som öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Av tilldelningsbeslut och unden-ättelse den 12 september 2013 framgår att Clean Analytical System AB:s (bolaget) anbud inte bedömts uppfylla samtliga i upphandlingen ställda krav samt att FMV beslutat att tilldela OMP Engineering Sri. (OMP) kontrakt. Bolaget yrkar att diskvalificeringen av deras anbud ska hävas, att anbuden från OMP och Saab AB ska diskvalificeras och att ny utvärdering ska ske. FMV anser att ansökan om överprövning ska avslås. Bolaget anför i huvudsak följande. Det strider mot transparens- och proportionalitetsprincipen att diskvalificera bolagets anbud pga. att de inte har en årsomsättning om 10 000 000 kr och att de inte har bifogat ett intyg från en revisor angående omsättningen. Bolaget har uppgett att de ännu inte har uppnått en omsättning om 10 miljoner kr. De ledande tillverkarna och leverantörerna av komponenter som bolaget arbetar med har dock intygat att de kommer att fo1tsätta att tillhandahålla sina resurser för att bolaget ska kunna fullfölja sina åtaganden. Ett intyg från revisorn angående omsättningen krävs enligt punkten 9.5 för de fäll anbudsgivaren uppfyller kravet på en årsomsättning på 10 miljoner kr. Bolaget har tolkat kravet i punkten 9.5.1 på ekonomisk kapacitet som att om kravet på viss omsättning inte har uppnåtts av anbudsgivaren själv, ska anbudsgivaren lämna ett intygande från andra företag om att de ger företaget nödvändiga resurser för att kunna fullgöra sina åtaganden i ett kontrakt med FMV. Varken i kravtexten från FMV eller i LOU krävs ett intyg från en revisor, Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22334-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen utöver de intyg som företagen själva lämnar. Bolaget har gett in intyg från sex ledande företag som bolaget samarbetar med, med garantier att företagen kommer att fortsätta tillhandahålla sina resurser till bolaget, så att bolaget kan fullfölja sina åtaganden enligt kontrakt_ med sina kunder. Dessa sex företag har en sammanlagd årsomsättning om 22,9 miljarder kr. I företagens intyg begränsas inte åtagandena enbart till tekniska lösningar och varor, utan åtagandena gäller för alla resurser som kan komma att krävas för att bolaget ska kunna fullfölja sina åtaganden med FMV. OMP:s anbud uppfyller inte ska-kravet i punkten 9.6.1 eftersom det saknas referens från den produktionsenhet där den offererade produkten kommer att sluttillverkas. OMP har också svarat ja på frågan att kravet DESC_41 uppfylls. Det är dock osannolikt att med 60 mm tjocka panelerna som OMP hänvisar till ska kunna imymma 125 kvm golvyta i en 20' container. OMP:s anbud uppfyller därför inte DESC_41-kravet. OMP:s anbud ska därför diskvalificeras. Saab AB:s anbud uppfyller inte ska-kravet i punkten 9.6.1 eftersom det saknas referens från den produktionsenhet där den offererade produkten kommer att sluttillverkas. Bolaget har också anledning att anta att Saab AB :s anbud avse. r ett skalskydd som utgör intrång i av bolaget patentskyddat prefabricerat hus. Det strider mot likabehandlingsprincipen att inte diskvalificera anbuden från OMP och Saab AB. FMV anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför bl.a. följande. Bolagets anbud uppfyller inte ska-kravet i punkten 9.5 i anbudsinfordran på en årsomsättning om 10 miljoner kr. Det saknas också ett intyg från en revisor enligt punkten 9.5.1 beträffande omsättningen. De av bolaget ingivna intygen från sex andra företag, som äl' tidigare samarbetspartners till bolaget, innehåller inga juridiskt bindande åtaganden eller garantier att dessa leverantörer ställer sina ekonomiska resurser till bolagets förfogande. Det saknas också information om någon av dessa leverantörer uppfyller de ekonomiska ska-kraven i punkten9.5. Bolagets Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22334-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen anbud saknar också en referens från den leverantör som ska utföra den slutliga produktionen. Bolaget uppfyller därför inte heller ska-kravet i punkten 9.6.1. Bolaget har således rätteligen uteslutits ur upphandlingen. Bolagets anbud är ca 50 miljoner kr högre än vinnande leverantörs anbud. Vid förnyad genomgång kan konstateras att Saab AB:s anbud inte heller uppfyller ska-kravet i punkten 9.6.1 eftersom det saknas referens från den produktionsenhet där den offererade produkten kommer att sluttillverkas. Saab AB:s anbud uppfyllde därför inte samtliga ska-krav och skulle rätteligen ha uteslutits från den slutliga anbudsutvärderingen. Eftersom Saab AB inte tilldelats upphandlingen saknas skäl för en förnyad anbudsutvärdering. Bolaget har inte genom någon dokumentation eller annan verifierbar info1mation visat att OMP:s anbud inte uppfyller skall­ kraven i punkten 9.6.1 i anbudsinfordran och punkten 2.2. DESC_41 i den tekniska specifikationen. Av bifogad referens till OMP:s anbud framgår att OMP framgångsrikt levererat ett system motsvarande modulärt skalskyddssystem till undertecknat företag. Något skäl att ifrågasätta att den slutliga produktionen kommer att utföras av OMP föreligger inte. Beträffande DESC_41 har OMP svarat att takpanelen är 60 mm medan väggpanelerna är 50 mm. FMV:s tekniker bedömer det fullt möjligt att transportera den av OMP föreslagna lösningen i en 20' container. OMP:s anbud uppfyller därför samtliga i förfrågningsunderlaget ställda ska-krav och har lämnat lägsta priset. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av att den upphandlande myndigheten har följt de grundläggande principerna som återfinns i 1 kap. 9 § LOU samt övriga bestämmelser i lagen. Frågan i målet är om det på grundval av vad bolaget har anfö1t i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs att bolaget kan visa att denne har lidit skada eller kan komma Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22334-13 Allmänna avdelningen att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principerna i LOU. Av likabehandlingsprincipen som uttrycks i l kap. 9 § LOU följer att den upphandlande myndigheten inte får e:fterge eller bo1tse från förfrågningsunderlagets obligatoriska krav, så kallade ska-krav. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska utvärdera och pröva anbudet. Bolagets anbud Enligt utvärderingsprotokollet den 12 september 2013 har bolagets anbud uteslutits från vidare utvärdering eftersom FMV ansett att anbudet inte uppfyller de uppställda skall-kraven i punkterna 9.5 och 9.5.1 i anbudsinfordran. I punkten 9.5 i förfrågningsunderlaget anges följande. The Tenderer shall have the following financial standing: The tenderer shall have a turnover of at least 10 000 000 SEK