FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 18634-15 Sida 1 (19) ISTOCKHOLM 2015-11-25 AvdeJning 32 SÖKANDE MovantAB, 556526-5005 Box 5164 402 26 Göteborg Meddelad i Stockholm KONKURRENSVERKET Avd Dnr , KSnr Ombud: Advokaterna Maria Lidbom och Erika Nettrander Advokatfirman LA Partners Aktiebolag Box487 201 24 Malmö MOTPAR T Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVG ÖRANDE Aktb\\ 25 ·li �. Förvaltningsrätten avslår Movant AB:s ansökan om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling. Dok.Id 667848 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 ')"·'r ,..,, .....;l� -1 t·~ Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18634-15 ISTOCKHOLM BAKG RUND Arbets:ilirmedlingen genomför en upphandling av arbetsmarknadsutbildning till byggnadsmålare, dnr Af-2015/092663. Upphandlingen genomförs enligt ett förenklat förfarande. Upphandlingen är uppdelad i tre leveransområden: Göteborg, Malmö och Stockholm. Varje leveransområde utgör en separat upphandling och utvärderas var för sig. I tilldelningsbeslut meddelat den 18 augusti 2015 har Arbetsförmedlingen antagit en annan anbudsgivare än Movant AB (Movant) avseende samtliga leveransområden. YRKANDEN M.M. Movant ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering av anbuden ge­ nomförs avseende utvärderingskriteriet kvalitet. I andra hand yrkar Movant att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin ansökan anför Movant bl.a. följande. Enligt förfrågningsunderlaget är tilldelningsgrunden i upphand­ lingen det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Arbetsförmedlingen till­ lämpar två utvärderingskriterier: ett priskriterium, viktat till 50 procent och ett kvalitetskriterium viktat till 50 procent. I upphandlingsrapporten i upp­ handlingen redovisas att bedömningen av utvärderingskriteriet kvalitetskri­ terium I.har gjorts utifrån anbudsgivarens beskrivning av följande paramet­ rar: - Hur anbudsgivaren avser att genomföra tjänsten i sin helhet. - Hur innehåll och upplägg av samtliga moduler konkret kommer att genom- föras. - Hur platserna ackvireras för arbetsplatsförlagda insatser. - Hur leverantören tillsammans med Arbetsförmedlingen avser att genom- föra inspirationsträffar och marknadsföra ett otraditionellt yrkesval. - Hur anpassning till målgruppen sker i varje moment. Sida 3 FÖR VALTNINGSRÄTTEN DOM 18634-15 I STOCKHOLM Arbetsförmedlingen har således lagt fem olika underkriterier till grund för sinbedömninginomramenförutvärderingskriterietkvalitet.Dessaunder­ kriterier framgår dock inte av förfrågningsunderlaget. Av upphandlingsprotokollet framgår att Movant avseende kvalitetskriteriet tilldelades betyg 4, vilket var det näst högsta betyg en anbudsgivare kunde erhålla. För att få det högsta betyget, 5, skulle samtliga moment "mycket väl motsvara det som efterfrågas i förfrågningsunderlaget".Av ordalydelsen följer att denna bedömning görs utifrån innehållet i hela förfrågningsun­ derlaget. Anbudens betyg enligtArbetsförmedlingens utvärdering framgår av upphandlingsprotokolletjämte resultatrapporten och dess bilaga. Av denna redovisning av utvärderingen går det dock inte att utläsa var i förfråg­ ningsunderlaget respektive underkriterium, som Arbets:llirmedlingen enligt ti.pphandlingsprotokollet har använt vid utvärderingen, är hämtat eller hur de har viktats inom ramen för kvalitetskriteriet.Arbetsförmedlingen har upp­ gett att Movants beskrivning saknar uppgift om hur man avser att vara be­ hjälplig vid informationsträffar och på vilket sätt man kan marknadsföra ett otraditionelltyrkesval.Av förfrågningsunderlagetpunkt1.1.5 framgår att kontraktsföremålet är utbildningen. Under punkt 1.4.1 anges att anbudsgiva­ ren ska lämna en utförlig beskrivning av utbildningen.Av beskrivningen ska framgå utbildningens upplägg och innehåll i form av moduler och dess rikt­ tider. Under rubriken "Jämställdhet" i punkt 1.4.1 anges att anbudsgivaren är skyldig att anordna speciella inspirationsträffar i samråd med Arbetsför­ medlingen för underrepresenterat kön. Inte på något ställe i förfrågningsun­ derlaget framgår ordet "marknadsföring". I förfrågningsunderlaget punkt 1.4.4 uppges att urval av presumtiva deltagare till utbildningen görs avAr­ betsförmedlingen och attArbetsförmedlingen beslutar om anvisning av del­ tagare. Beskrivningen får närmast vara ett uttryck för att marknadsföring inte är möjligt på annat sätt än att det sker i samband med info1mationsträf�· far och liknande som hålls avArbetsförmedlingen. Inspirations� och rekry­ teringsträffar inför utbildningen är således som det får uppfattas inte något Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM . 18634-15 I STOCKHOLM · · - som leverantören gör på eget bevåg i egen regi. Sådana träffar sker helt och hållet inom ramen för Arbetsförmedlingens initiativ och verksamhet. Movant har i anbudet angett att man gärna medverkar i sådana a1Tangemang. För det fall att utvärderingen hade genomförts av själva utbildningen på det sätt som anges i förfrågningsunderlaget och utan de fem underkriterier som inte har presenterats fö1Tän i upphandlingsprotokollet skulle Movant vid en helhetsbedömning av hur anbudet motsvarar vad som efterfrågas i förfråg­ ningsunderlaget rätteligen ha erhållit betyget 5. Det har inte saknats några uppgifter som har efterfrågats i förfrågningsunderlaget i Movants anbud. De uppgifter som Arbetsförmedlingen gör gällande saknas i Movants anbud är hänförliga till de underkriterier som Arbetsförmedlingen har lagt till i efter­ hand. Movant skulle vid betyg 5 ha haft ett ekonomiskt lika fördelaktigt anbud som den vinnande anbudsgivaren eftersom Movant och den vinnande anbudsgivaren har erbjudit samma pris. Movant skulle därmed ha haft lika stor chans att vinna ett lottningsförfarande som sin konkurrent avseende respektive· leveransområde. Movant har således lidit skada av att Arbetsför- · medlingen har genomfört utvärderingen i strid med likabehandlings- och transparensprincipema. Upphandlingen ska därför rättas på så vis att utvär­ deringen görs om med avseende på utvärderingskriteriet kvalitet och Movant tilldelas totalbetyget 5. I den utvärderingsmodell som Arbetsförmedlingen tillämpar för att beskriva hur den avser att betygsätta kvalitetskriteriet används begrepp som �'offere­ rar en tjänst som i samtliga moment mycket väl motsvarar det som efterfrå­ gas" eller "offererar en tjänst som inte fullt ut svarar mot det som efterfrå­ gas". Arbetsförmedlingen har däremot inte närmare redogjort :för vad som krävs för att kvaliteten ska nå upp till nivån "mycket väl motsvarar det som efterfrågas" eller vari skillnaden består mellan "mycket väl motsvarar det som efterfrågas" eller "inte fullt ut svarar mot det som efterfrågas". Dessa begrepp är alldeles för allmänt hållna och talar inte tydligt om vad som ef- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 18634-15 I STOCKHOLM terfrågas. Det har inte framgått av förfrågningsunderlaget vad som ska vägas in för att en beskrivning av utbildningens genomförande ska vara värd ett högt respektive ett lågt betyg, utan den enda beskrivning som går att åter­ finna i forfrågningsunderlaget är en lång beskrivning av de skall-krav som gäller för utbildningen. Upphandlingsrapportens beskrivning av de fem un­ derkriteriema synes innebära att det i praktiken är fem beskrivningar av skall-krav som har betydelse. Dessa förutsättningar för utvärderingen går inte att utläsa ur förfrågningsunderlaget.Anbudsgivarna har således saknat möjlighet att förutse vad som kan komma att tillmätas betydelse vid pröv­ ningen av anbuden och hur ett anbud ska vara utformat för att motsvara det som efterfrågas och vara konkurrenskraftigt. Principerna för betygssättning har därilir gettArbetsförmedlingen ett stort utrymme för godtycklighet och har också på ett oproportionerligt sätt påverkat utfallet i upphandlingen. Movant framhåller vidare att Arbetsförmedlingen menar i yttrande i målet att man har gjort en helhetsbedömning och att de enskilda underkriteriema inte·har·poängsatts separat. Movant vill framhålla att det inte ens angetts i förfrågningsunderlaget attArbetsförmedlingen avser att göra en s.k. hel­ hetsbedömning. Även detta har :framkommit i efterhand. Framförallt har det inte heller framgått attArbetsförmedlingen avser göra en helhetsbedömning utifrån fem särskilda underkriterier. Otydligheten och oförutsebarheten före­ ligger således oavsett om underkriterierna har poängsatts separat eller inte. Arbetsförmedlingen uppger i yttrande i målet att om det i detalj angavs vad som krävs för ett visst betyg skulle det leda till att anbud kopierade förfråg­ ningsunderlagets beskrivningar snarare än att beskriva leverantörernas offe­ rerade tjänster. Det verkar således inte vara en slump att förfrågningsun­ derlaget brister i transparens utan det förefaller snarare som attArbetsför­ medlingen har haft som strategi att avstå från att beskriva vad som krävs av anbudens beskrivningar för att erhålla ett visst betyg. Movant bestrider att det inte skulle vara möjligt att ytterligare precisera den använda utvärde- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18634-15 I STOCKHOLM ringsmodellen och dess tillämpning. Arbetsförmedlingen hade med lätthet kunnat ange i vart fall rubrikerna till de fem tillämpade underkriteriema. Vad gäller underkriteriet ''Hur leverantören tillsammans med Arbetsför­ medlingen avser att genomföra inspirationsträffar och marknadsföra ett otraditionellt yrkesval'' nämns begreppet marknadsföring inte i förfråg­ ningsunderlaget. Denna underkategori speglar således inte ens vad som ef­ terfrågats i förfrågningsunderlaget utan Arbetsförmedlingen har i efterhand lagt till underkriterier till utvärderingskriteriet kvalitetskriterium 1 som inte har redovisats i förfrågningsunderlaget. De vaga formuleringarna och de i efterhand redovisade fem underkriteriema gör att utvärderingsmodellen är bristfällig och strider mot de grundläggande principerna om likabehandling och transparens i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Det kan inte uteslutas att Movants anbud skulle ha sett annorlunda ut om bristerna och otydligheterna inte hade funnits. Eftersom Movant, för det fall att man hade haft vetskap om de underkriterier som Arbetsför­ medlingen har redovisat i upphandlingsprotokollet, hade kunnat utforma sitt anbud på ett annat sätt har Movant lidit eller riskerat att lida skada med an­ ledning av förfrågningsunderlagets utformning. Felet har legat i det konkur­ rensuppsökande skedet. Upphandlingen ska därför göras om. Arbetsförmedlingen bestrider Movants ansökan och yrkar för egen del i första hand att Movants ansökan ska avslås i sin helhet. Skulle förvaltnings­ rätten finna att Movants talan ska vinna bifall yrkar Arbetsförmedlingen i andra hand att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sitt bestridande anför Arbetsfönnedlingen bl.a. följande. Utvärderingen av kvalitetskrite­ rium 1 innefattar Arbetsförmedlingens betyg på de beskrivningar som an­ budsgivarna har lämnat i förfrågningsunderlagets generella del under avsnitt 1 .4.1, Utbildningens upplägg och innehåll, samt 1.4.2, Utbildningens ge­ nomförande. Den modell Arbetsförmedlingen har använt i upphandlingen är väl beprövad och har använts av myndigheten under lång tid. Modellen upp- Sida 7 FÖRVALTNIN GSRÅTTEN DOM 18634-15 I STOCKHOLM fyller väl kraven på såväl öppenhet som ilirutsebarhet. SkulleArbetsför­ medlingen i en upphandling av detta slag ange i detalj vad som krävs för ett visst betyg skulle det resultera i anbud som i stort sett kopierade förfråg­ ningsunderlagets beskrivningar snarare än att beskriva leverantörernas offe­ rerade tjänster. Det framgår klart och tydligt av förfrågningsunderlaget vad som kommer att tillmätas betydelse vid utvärderingen av inkomna anbud. I förfrågningsunderlaget anges vilka krav som ställs på utbildningens upp­ lägg och innehåll och vad anbudsgivaren ska redogöra för i sin beskrivning av utbildningen. Det anges vidare att anbudets beskrivning av utbildningens genom:llirande kommer att ingå som utvärderingskriterium i anbudsutvärde­ ringen. Arbetsfönnedlingen menar att det av förfrågningsunderlaget tydligt framgår vilka delar i utbildningen som kommer att vara föremål för utvärde­ ring i upphandlingen och att Movants anbud har utvärderats helt i enlighet med de principer för offentlig upphandling som anges i 1 kap. 9 § LOU. Arbetsförmedlingen anser att den utvärderingsmodell som tillämpas i upp­ handlingen,·utifrån-vadsom efterfrågas,under kapitel 1.4, Krav på utbild-• ningstjänsten, i förfrågningsunderlaget, ger anbudsgivaren en bra bild av vad som ligger till grund :tor bedömningen av kvalitetskriterium 1 . M ovant hävdar att Arbetsförmedlingen har lagt ett antal underkriterier tiU grund för bedömningen utan att redovisa dessa i förfrågningsunder]aget. Detta är inte riktigt. I tilldelningsbeslutet har Arbetsförmedlingen redogjort för vilka parametrar som har haft betydelse vid utvärderingen av anbuden. Dessa parameterar kopplar direkt mot förfrågningsunderlagets skrivningar. Det har alltså inte varit fråga om att tillämpa underkriterier, utan uppräk­ ningen utgör en redovisning av vad som har ingått i den helhetsbedömning av anbuden som har föregått tilldelningen av kontrakt. De enskilda paramet­ rarna har heller inte poängsatts separat. Sida 8 FÖRVALTNJNGSRÅTTEN DOM 1 8634- 1 5 I STOCKHOLM Arbets-llirmedlingen har i tilldelningsmeddelandet informerat om vad som ingår i helhetsbedömningen: Hur anbudsgivaren avser att genomföra utbildningen i sin helhet och Hur innehåll och upplägg av samtliga moduler konkret kommer att genom­ föras. Att detta kommer att tillmätas vikt vid utvärderingen framgår av för­ frågningsunderlaget punkt 1.4.1 där det anges att anbudsgivaren ska lämna en utförlig beskrivning av utbildningen och att det av beskrivningen ska framgå utbildningens upplägg och innehåll i form av moduler och dess rikt­ tider. H u r p l a t s e r n a a c k v i r e r a s fö r a r b e t s p l a t sfö r l a g d a a kt i v i t e t e r . D e t t a fr am g å r av punkt 1.4.1 under rubriken 3, Yrkesinriktad grundläggande utbildning, där det bl.a. uppges att leverantören ansvarar för att knyta kontakter med branschföretag som är beredda att ta emot deltagare samt tillhandahålla de i utbildningsplanen planerade arbetsplatsförlagda utbildningsmodulerna. Un­ der punkt 1.4.2 anges även att anbudet ska innehålla en beskrivning om hur Hur leverantören tillsammans medArbetsformedlingen avser attgenoniföra inspirationsträffar och marknadsföra ett otraditionellt yrkesval. I punkt 1.4.1, under rubriken Jämställdhet, uppges bl.a. att anbudsgivaren är skyldig att anordna speciella inspirationsträffar i samråd med Arbetsförmedlingen för underrepresenterat kön. Under punkt 1 .4.2 anges vidare att anbudet ska innehålla en beskrivning av på vilket sätt anbudsgivaren kan vara behjälplig vid informationsträffar och rekryteringsträffar. Dessutom anges i punkt 1.4.6, Information om arbetsmarknad, bl.a. följande. "Det ingår i leverantö­ rens uppdrag att informera om utbildningen, branschen och yrket i syfte att skapa intresse för att delta i utbildningen, samt ge faktaunderlag så att ar­ betssökande kan ta ett väl underbyggt beslut inför ett utbildningsdeltagande. Vidare ingår att producera enklare produktblad som kan användas för att marknadsföra utbildningen och ge en översiktlig beskrivning av innehåll · ' - · matchning avileltagare·sker motwlevanta iliretag under utbildningstiden. · · ,_-·,.-· ,\1J· .Sida 9 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1 8 6 3 4-15 I STOCKHOLM och genomförande." Movants påstående om att ordet marknadsföring inte förekommer i förfrågningsunderlaget är således direkt felaktigt. Det framgår klart och tydligt av förfrågningsunderlaget att ett av leverantörens åtaganden är att aktivt delta i marknadsföringen samt att aktivt arbeta för att underre­ presenterade grupper av potentiella deltagare ska inspireras att delta i ut­ bildningen. Vidare framgår av :llirfrågningsunderlaget att anbudsgivaren ska lämna en utförlig beskrivning av utbildningens genomförande varav det framgår hur anbudsgivaren kommer att individanpassa utbildningen så att den utgår från deltagarnas förutsättningar och möjlighet att uppnå utbildningsmålet. Förfrågningsunderlaget är klart och tydligt formulerat och uppfyller väl kra­ ven på transparens och likabehandling av inkomna anbud. Utvärderingsmo­ dellen strider inte mot de grundläggande upphandlingsrättsliga reglerna såsom dessa kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU. Arbetsförmedlingen har utvärderat·och poängsatt samtliga inkomna anbud i- enlighet med -förfråg- ·· ningsunderlaget och det upphandlingsrättsliga regelverket. Det är inte fråga om en skönsmässig bedömning. Ansökan om överprövning ska där.for av­ slås. Skulle förvaltningsrätten bedöma att ansökan ska bifallas anser Arbets­ förmedlingen att upphandlingen ska göras om. Upphandlingens brister är i sådant fall att hänföra till förfrågningsunderlagets utformning. En sådan brist kan inte läkas genom en ny utvärdering av inkomna anbud. SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand- Sida 10 FÖRV ALTNING SRÄTTEN DOM 18634-15 ISTOCKHOLM lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU framgår bl.a. att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den fär avslutas först sedan rättelse har gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget i upphandlingen anges bl.a. följande: 1.4 KRAV PÅ UTBILDNINGSTJÅNSTEN 1,4.1 Utbildningens upplägg och innehåll I aktuell upphandling av utbildning till Byggnadsmålare är kravet att utbildningsinnehållet ska motsvara Gymnasieskolans B ygg- och anfäggningsprogram (BA) Måleri. Utbildnings­ planerna ska samrådas och uppfylla ställda krav enligt Målarbranschens yrkesnämnd . (MYN). Utbildningen anpassas iQ.\iMd4t:!J.t.�ft�r kur�dett.�gi;i_reμs förutsättnin&ar� för_kuq-, ... .., skaper och erfarenheter samt det lokala näringslivets behov. Arbetsförmedlingens kontakt­ person, utbildningsansvarig hos leverantören, och kursdeltagaren utarbetar en individuell utbildningsplan inför utbildningsstart. Arbets:llirmedlingen avropar utbildningsmodulema antingen separat eller sammanhängande i olika kombinationer för att på så vis tillgodose varje enskild deltagares specifika utbild­ ningsbehov och arbetsmarknadens skiftande efterfrågan. Utbildning förväntas- ske genom en kombination av lärarledd undervisning, sj älvstudier, projektuppgifter och gruppuppgifter samt praktiska övningar. Lärare måste dock alltid fin­ nas tillgängliga för deltagaren under alla teoretiska och praktiska övningar, även vid själv­ studier och grupparbeten. Utbildning får inte genomföras som distansutbildning. Genomfilrandet av utbildningen måste flexibelt kunna anpassas sä att alla deltagare som Arbetsförmedlingen anvisar till leverantören kan tillgodogöra sig utbildningen och har möjlighetattuppnåutbildningsmålet.Utöverdetfilrväntasleverantören,närdetgälleren­ staka deltagare med behov av ytterligare stöd, vara beredd att samarbeta med Arbetsför­ medlingensspecialistervidavdelningarnaRehabiliteringtillarbeteochIntegrationoch etablering eller Leverantörer av flexibla anpassningsmoduler (FAM), eller annat program eller utbildning som kan tillkomma under avtalstiden. Denupphandladetjänstenskallinnehållaföljandeutbildningsdelar: 1. Studiebesök Antagningsprocessen av deltagare inleds med ett studiebesök där leverantören i samråd med lokala Arbetsförmedlingen informerar om yrke, utbildning och arbetsmarknad, Studie- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM ISTOCKHOLM besöket syftar till att ge presumtiva deltagare en första inblick i branschområdet, samt om möjligt en första bedömning av den arbetssökandes möjligheter och lämplighet för utbild­ ningochyrkesval. 2. Förberedande utbildning Under den förberedande utbildningen ansvarar leverantören for att en kunskapsana­ lys/yrkesbedömning genomförs, vilken dokumenteras och meddelas Arbetsfönnedlingen. Bedömningen ligger till grund för fortsatt planering av yrkesinriktad utbildning, alternativt vägledning mot annan insats. I bedömningen ingår även tester som påvisar om deltagaren har eventuellt behov av extra stöd på grund av läs- och skrivsvårigheter, bristande språk­ kunskaper, funktionshinder eller annat. Om personen har genomgått kompetenskartlägg­ ning/ validering, är den här modulen inte nödvändig. 3. Yrkesinriktad grundläggande utbildning Utbildningstiden i den yrkesinriktade utbildningen är individuell utifrån deltagarens plane­ ring av vilka utbildningsmoduler som krävs för att nå utbildningsmålet. Leverantören an­ svarar :llir att deltagaren erhåller utbildning i de utbildningsrooduler som dokumenterats i den individuella utbildningsplanen, och som leder fram till att deltagaren blir anställnings­ bar som byggnadsmålare. Exempel på moduler på den teoretiska utbildningsdelen: Materiallära Verktygslära Färglära NCS Kostnadskalkylering Invändigmålning Utvändigmålning Tak- och väggmålning Snickerimålning Väggbeklädnad · Fönstermålnifig Våtrum Om anbudsgivaren föreslår andra moduler så ska de samstämma med Gymnasieskolans Bygg• och anläggningsprogram (BA) Måleri. Om det sker förändringar, som påverkar utbildningen, i yrket under avtalsperioden; ska leverantören anpassa utbildningen efter dessa förändringar. Certifieringar Nödvändiga certifieringar för yrket skaingå i utbildningen, som exempel kan nämnas Mo­ bila arbetsplattformar och ställningsbyggnad upp till nio (9) meter. I den yrkesinriktade utbildningen ska Arbetsplatsfiirlagd utbildning inkluderas. Den ar­ betsplatsförlagda utbildningen genom:llirs hos ett eller flera bransch:lliretag. Leverantören ansvarar för att knyta kontakter med branschföretag som är beredda att t a emot deltagare samt tillhandahålla de i utbildningsplanen planerade arbetsplatsförlagda utbildningsmodu­ lema. Leverantören ansvarar för att informera och instruera handledare på företag som tar emot deltagare. Handledare på företag måste vara väl insatta i deltagarens utbildningsplan och vilkapraktiska utbildningsmoduler deltagaren ska genomföra under den arbetsplatsför­ lagda utbildningen. Leverantören ansvarar även för uppföljning under den arbetsplatsför­ lagda utbildningen. Idenyrkesinriktadeutbildningenskaävenföljandeobligatoriskautbildningsrnomentinte• greras: Sida 11 18634-15 Sida12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 18634-15 ISTOCKHOLM Yrkessvenska (löpande under utbildningstide11) Det åligger anbudsgivaren att anordna undervisning i yrkessvenska parallellt med upphand­ lad yrkesutbildning för deltagare som har bristflilliga kunskaper i svenska språket. Insatser­ na med Yrkessvenskan görs upp med ansvarig handläggare. Anbudsgivaren undervisar i yrkesvokabulär och branschspecifika begrepp. Arbetsrätt och arbetsmiljö (minst 1 dag) Leverantören undervisar i lagar och regler, ergonomi, internkontroll av arbetsmiljö. Miljö (minst 1 dag) Detåliggerleverantörenattintegreratmedyrkesutbildningen undervisai miljöfrågor.ur såväl ett samhälls- som branschrelaterat perspektiv. Jämställdhet (minst I dag) Leverantören ansvarar för att integrerat med yrkesutbildningen undervisa i jämställdhets­ frågor såväl ur ett samhälls- som branschrelaterat perspektiv. En arbetsgivare ska se till att a r b e t s f ö r h å l l a n d e n a o c h a r b e t s o r g a n i s a t i o n e n i s t ö r s t a m öj l i g a m å n l äm p a r s i g f ö r b å d e kvinnor och män. Det gäller både de fysiska och psykosociala arbetsförhållandena. Nedan exempel på frågor som kan vara viktiga att diskutera och reflektera över. - Det kan handla om attta hänsyn till kvinnors och mäns olika fysiska förutsättningar och en anpassning av verktyg kan vara nödvändiga. - Negativa attityder till kvinnor och mäns olika yrkesval behöver motverkas. - Arbets- och mötestider kan behöva anpassas efter småbarnsföräldrar. Anbudsgivaren är skyldig att anordna speciella inspirationsträffar i samråd med Arbetsför­ medlingen för underrepresenterat kön. Anbudsgivaren skall lämna en utförlig beskrivning av utbildningen. Av beskrivningen skall framgå"iitbildningens upplägg och ini1ehåll i form av moduler och dess rikttider: Anbudets beskrivning kommer att ingå som utvärderingskriterium i anbudsutvärderingen (se avsnitt 1.5): 1,4.2 Utbildningens genomförande Utbildning förväntas ske genom en kombination av lärarledd undervisning, självstudier, projektuppgifter och gruppuppgifter samt praktiska