Dok.Id 79913 Postadress Box 314 871 27 HŠrnšsand Besšksadress BackgrŠnd 9 Telefon 0611-46 06 00 E-post: forvaltningsratteniharnosand@dom.se …verpršvning av offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning. ___________________ 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I H€RN…SAND 2014-10-30 Meddelad i HŠrnšsand S…KANDE KONE Aktiebolag, 556234-4639 164 96 Kista MOTPART Landstinget VŠsternorrland 871 85 HŠrnšsand Ombud: Bjšrn Eriksson c/o JŠmtlands lŠns landsting Box 654 831 27 …stersund SAKEN MŒl nr 1527-14 E Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 0611-51 18 20 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1527-14 I H€RN…SAND BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget VŠsternorrland (hŠrefter landstinget) genomfšr upphandling betrŠffande fullservice av hissar och lyftbord (dnr LS/1691/2013). Upphand- lingen sker genom šppet fšrfarande med fšregŒende annonsering. I upphand- lingen kom tre anbud in och samtliga kvalificerade sig fšr utvŠrdering. Efter utvŠrdering hade Schindler Hiss AB lŠgst pris och antogs dŠrfšr som leveran- tšr den 8 maj 2014 fšr Landstinget VŠsternorrland. Kone kom pŒ tredje plats fšr delomrŒde hissar och pŒ andra plats fšr delomrŒde lyftbord. Kone AB (Kone) ansšker om šverpršvning och yrkar att Schindler Hiss AB och Hiss-Craft i norrland AB:s anbud ska fšrkastas och Kone tilldelas upp- draget. Kone anfšr i huvudsak fšljande. Schindler Hiss AB AngŒende punkt 1.6.2 Uppdragsbemanning i T2 Krav pŒ anbudsgivare (hŠrefter T2) har Schindler Hiss AB (hŠrefter Schindler) i sin redovisning av Schindlers serviceorganisation i norr skrivit att det i omrŒdet finns Œtta tekni- ker som har mellan 1 och 24 Œrs erfarenhet i hissbranschen. Kone anser inte att det Šr en komplett redovisning av vilken bemanning som Schindler fšrfo- gar šver, dŒ bolaget varken berŠttar pŒ vilka orter teknikerna finns eller vilken erfarenhet teknikerna pŒ de olika orterna har. Eftersom uppdraget Šr spritt šver ett stort geografiskt omrŒde Šr det av vikt att veta vilken kapacitet leve- rantšren har pŒ respektive ort, bŒde i antal tekniker och kunskap. ÓOmrŒdetÓ Šr ett vagt begrepp och skulle i princip kunna vara ett hur stort omrŒde som helst. DŒ det i fšrfrŒgningsunderlaget stŠlls krav pŒ dygnet-runt-jour med en instŠllelsetid pŒ hšgst en timme borde det vara av stšrsta vikt att ange pŒ vilka orter teknikerna finns, fšr att visa att bolaget har den kapacitet som ef- terfrŒgats pŒ respektive ort, bŒde vad gŠller antal tekniker och erfarenhet. I upphandlingen ingŒr sjukhus och vŒrdcentraler pŒ mŒnga orter, bl.a. …rnskšldsviks sjukhus. Till …rnskšldsvik Šr det drygt 15 mil frŒn Sundsvall, vilket man inte hinner kšra pŒ en timme. Eftersom det inte framgŒr av 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1527-14 I H€RN…SAND Schindlers anbud pŒ vilka orter teknikerna finns sŒ anser Kone att Schindler inte visat att Schindler kan fullgšra uppdraget pŒ alla orter som ingŒr i upp- handlingen. AngŒende punkt 1.2.4 Driftplan och egenkontrollplan i T3 Kravspecifi- kation (hŠrefter T3) sŒ har Schindler som objektsspecifik driftsplan bifogat ett exempel pŒ en sŒdan fšr hydraulhiss. Upphandlingen omfattar Šven andra hisstyper och driftplan fšr dessa Šr inte bifogade, sŒ alla objekt Šr inte repre- senterade i driftsplanen. Enligt landstinget uppfyller Schindlers bifogade ex- empel pŒ servicebeskrivning fšr hydraulhiss, kravet i fšrfrŒgningsunderlaget dŒ Schindler dessutom skrivit att bolaget har en driftplan beroende pŒ ob- jektstyp. Kone anser dock inte att det Šr tillrŠcklig, eftersom landstinget i fšr- frŒgningsunderlaget begŠrt att leverantšr ska beskriva hur avtalad tjŠnst ska utfšras och Schindler bara beskrivit det fšr en av de hisstyper som ingŒr i upphandlingen. Hiss-Craft i norrland AB Den kvalitetsplan Hiss-Craft i norrland AB (hŠrefter Hiss-Craft) bifogat gŠller ombyggnad av hissar och visar inte hur bolaget avser att uppfylla sitt kvalitetsŒtagande enligt fšrfrŒgningsunderlaget punkt 1.5 Anbudsgivarens kvalitetsarbete i T2. FšrfrŒgan avser service och reparationer. Landstinget anger i sitt yttrande att Hiss-Craft under punkt 1.5 redovisat sitt arbete med kvalitetsfrŒgor samt att bolagets kvalitetsplan beskrivit hur Hiss-Craft arbetat med kvalitet. Landstinget menar att det i kvalitetsplanen angivna ÓOmbygg- nad hissar Kv.XXXÓ endast Šr ett exempel pŒ nŠr kvalitetsplanen kan anvŠn- das. Det stŠmmer att Hiss-Craft svarat ja pŒ frŒgorna under punkt 1.5 An- budsgivarens kvalitetsarbete i T2 och bifogat en kvalitetsplan. Kone vidhŒller att den kvalitetsplan Hiss-Craft bifogat och hŠnvisar till endast gŠller om- byggnad av hissar och inte beskriver hur bolaget avser att uppfylla sitt kvalitetsŒtagande enligt fšrfrŒgningsunderlaget som avser service och reparat- 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1527-14 I H€RN…SAND ioner. Det enda som Šr allmŠnt och kan anvŠndas bŒde till service- och om- byggnadsuppdrag Šr sidan tre som Šr en kort beskrivning av Hiss-Crafts po- licy och organisation och sidan fyra som Šr en mall fšr projektorganisation dŠr bolaget ska ange organisationen fšr uppdraget. Allt švrigt i kvalitetspla- nen gŠller bara ombyggnad och uppfyller inte kravet som det Šr skrivet i fšr- frŒgan. AngŒende punkt 1.2.4 Driftplan och egenkontrollplan i T3 sŒ tar Kone efter skriftvŠxling tillbaka šverklagandet ifrŒga om driftplanen. DŠremot an- ser Kone att den egenkontrollplan som Hiss-Craft bifogat endast gŠller mo- dernisering och inte avser det serviceuppdrag som upphandlingen omfattar. Landstinget anger att den i egenkontrollplanen angivna rubriken ÓEgenkon- troll efter moderniseringÓ endast Šr ett exempel pŒ nŠr den kan anvŠndas och att den Šr i enlighet med fšrfrŒgningsunderlaget. Kone Šr av den bestŠmda uppfattningen att den egenkontrollplan som Hiss-Craft bifogat anbudet endast gŠller modernisering och inte beskriver hur bolaget ska utfšra avtalad tjŠnst, som alltsŒ gŠller service och reparationer. I Hiss-Crafts bilaga om tillgŠnglighet finns ingen beskrivning av hur bolaget gŒr tillvŠga fšr att mŠta tillgŠnglighetsgarantin i punkten 1.2.9 TillgŠnglig- hetsgaranti (hissar) i T3. Landstinget anser att Hiss-Craft uppfyllt kravet i fšrfrŒgningsunderlaget, dŒ bolagets anbud angett att bolaget har ett system fšr felanmŠlan dit alla fel rapporteras och att man ur systemet kan utlŠsa antal fel och typer av fel. Kone anser inte att det Šr tillrŠckligt att sŠga att man har det, eftersom det i fšrfrŒgningsunderlaget stŒr att anbudsgivarna ska beskriva hur man mŠter och fšljer upp tillgŠnglighetsgarantin, vilket Hiss-Craft inte har gjort. Landstinget bestrider Kones yrkanden och begŠr att ansškan om šverpršv- ning lŠmnas utan bifall. 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1527-14 I H€RN…SAND Schindler DŒ det gŠller kravet pŒ uppdragsbemanning i punkt 1.6.2 i T2 har Schindler hŠnvisat till bilaga 7, Schindlers serviceorganisation i regionen. DŠr anges att Schindler har 8 tekniker i omrŒdet som har mellan 1 och 24 Œrs erfarenhet i hissbranschen. OmrŒdet Schindler avser Šr enligt bilagan distriktet Sundsvall/…stersund, vilket Šr det omrŒde landstinget har lokaler i. Schindler beskriver ocksŒ att servicen utfšrs av fšr ŠndamŒlet specialutbildade service- tekniker som utfšr kvalitetssŠkrade servicearbeten med fokus pŒ sŠkerhet och funktion. Schindler beskriver i bilagan Šven personalens utbildning. Lands- tinget har inte i sin anbudsfšrfrŒgan som ska-krav att anbudslŠmnarna i sina anbud ska redovisa vilka orter teknikerna finns eller vilken erfarenhet tekni- kerna pŒ de olika orterna har. DŒ Schindler godkŠnt de obligatoriska kraven i punkt 1.6.2 Uppdragsbemanning genom att sŠtta ett X i Ja-rutan och beskrivit uppdragsbemanningen i sitt anbud i bilaga 7, Schindlers serviceorganisation i regionen, Šr Schindlers anbud pŒ denna punkt i enlighet med fšrfrŒgningsun- derlaget. Under punkt 1.2.10 Jour har landstinget stŠllt krav pŒ instŠllelsetid och Schindler har uppgett att de obligatoriska kraven uppfylls genom att sŠtta X i Ja-rutan. Det innebŠr att Schindler klarar instŠllelsetiden. NŠr det gŠller driftplan och egenkontrollplan sŒ framgŒr det av fšrfrŒgnings- underlaget att det till anbudet ska bifogas en objektsspecifik driftplan och egenkontrollplan. Landstingen i JŠmtlands lŠn och VŠsternorrland har till- sammans totalt fler Šn 250 unika objekt med i upphandlingen, varfšr lands- tinget stŠllt krav pŒ en objektsspecifik driftplan och en egenkontrollplan. Hade landstinget stŠllt krav i anbudsfšrfrŒgan pŒ att anbudslŠmnarna ska bi- foga unika objektsspecifika driftplaner till samtliga objekt hade det kunnat anses som en klar fšrdel fšr nuvarande entreprenšr dŒ denne sjŠlvfallet redan har detta, vilket medfšrt att landstinget kunde anses ha brutit mot bŒde pro- portionalitetsprincipen och likabehandlingsprincipen i LOU. Kravet har dŠr- 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1527-14 I H€RN…SAND fšr varit att till anbudet bifoga endast en objektsspecifik driftplan och egen- kontrollplan enligt anbudsfšrfrŒgan. Schindler har bifogat en objektsspecifik driftplan och egenkontrollplan helt enligt anbudsfšrfrŒgan. Dessutom har Schindler angett att bolaget har en unik driftplan beroende pŒ objektstyp. Schindlers anbud fšljer dŠrmed fšrfrŒgningsunderlaget. Hiss-Craft Hiss-Craft har under punkt 1.5 anbudsgivarens kvalitetsarbete i T2 redovisat bolagets arbete med kvalitetsfrŒgor. Hiss-Craft har i bilaga 3 kvalitetsplan beskrivit hur bolaget arbetar med kvalitet. Det i kvalitetsplanen under rubri- ken uppdrag angivna ÓOmbyggnad hissar Kv.XXXÓ, Šr endast ett exempel nŠr den kan anvŠndas. Landstinget har bedšmt att Hiss-Craft genom detta tillrŠckligt redogjort fšr sitt kvalitetsarbete. Hiss-Crafts anbud Šr pŒ denna punkt i enlighet med fšrfrŒgningsunderlaget. NŠr det gŠller egenkontrollplan har Hiss-Craft i sitt anbud, bilaga egenkon- trollplan, beskrivit hur bolaget arbetar med egenkontroll. Den i planen an- givna rubriken Óegenkontroll efter moderniseringÓ Šr endast ett exempel nŠr den kan anvŠndas. Hiss-Crafts anbud Šr pŒ denna punkt i enlighet med fšr- frŒgningsunderlaget. I frŒga om tillgŠnglighetsgarantin har Hiss-Craft svarat ja pŒ frŒgan om minst 99 % tillgŠnglighet. Hiss-Craft anger i sitt anbud att bolaget har ett system fšr felanmŠlan dit alla fel rapporteras. Ur systemet kan man utlŠsa antal fel och typer av fel. Hiss-Crafts anbud Šr pŒ denna punkt i enlighet med fšrfrŒg- ningsunderlaget. Det har inte framkommit nŒgon omstŠndighet som ger stšd fšr Kones yrkan- den att Schindlers och Hiss-Crafts anbud ska fšrkastas. Ansškan om šver- pršvning bšr dŠrfšr lŠmnas utan bifall. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1527-14 I H€RN…SAND SK€LEN F…R AVG…RANDET BestŠmmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 € LOU). En upphandlande myndighet fŒr stŠlla krav pŒ en lŠgsta nivŒ fšr anbudssš- kandes och anbudsgivares ekonomiska samt tekniska och yrkesmŠssiga kapa- citet (11 kap. 2 € LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande princi- perna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts (16 kap. 6 € fšrsta stycket LOU). FšrfrŒgningsunderlaget Av T2 Krav pŒ anbudsgivare framgŒr fšljande. Ó1.6.2 Uppdragsbemanning Anbudsgivarens personal skall inneha fšr uppdraget relevanta och omvittnade kunskaper fšr uppdragets fullgšrande. Anbudsgivaren skall beskriva sin bemanning.Ó Av T3 Kravspecifikation framgŒr fšljande. Ó1.2.4 Driftplan och egenkontrollplan (hissar, portar, lyftbord) Till anbudet skall bifogas en objektsspecifik driftsplan och egenkontrollplan. I Driftspla- nen och egenkontrollplanen skall leverantšren beskriva hur avtalad tjŠnst skall utfšras samt med vilka intervall under avtalstiden fšr att uppfylla i fšrfrŒgningsunderlaget stŠllda krav.Ó Ó1.2.10 Jour (hissar) 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1527-14 I H€RN…SAND Jour dygnet runt fšr hissar skall finnas att tillgŒ vid behov fšr nšdšppning av personut- slŠpp ur hisskorg. InstŠllelsetiden fšr avhjŠlpande av akut uppkomna fel pŒ hissar skall vara hšst en (1) timme pŒ sjukhusen samt tre (3) timmar pŒ švriga anlŠggningar. ... .Ó FšrvaltningsrŠttens bedšmning Skadepršvning Eftersom Kone inte uttryckligen anfšrt nŒgot om att bolaget lidit eller riskerat att lida skada tar fšrvaltningsrŠtten fšrst stŠllning till denna frŒga. SŒ snart en švertrŠdelse medfšr att en leverantšr kan tŠnkas ha hamnat i en sŠmre position i fšrhŒllande till kontraktstilldelningen Šn vad som annars hade varit fallet kan leverantšren anses ha lidit skada eller riskerat att lida skada i LOU:s bemŠrkelse (Asplund, Anders, …verpršvning av upphandling Ð och andra rŠttsmedel enligt LOU och LUF, 2012, s. 215). Sškande leverantšr har bevisbšrdan fšr att en pŒstŒdd švertrŠdelse medfšr att denne lidit eller kan komma att lida skada (jfr R 2009 ref. 69). Hšgsta fšrvaltningsdomsto- len har uttalat att om sškanden inte har klargjort eller konkretiserat varfšr en viss pŒstŒdd brist har medfšrt eller riskerar att medfšra skada, saknas det an- ledning fšr rŠtten att pršva om det skett nŒgon švertrŠdelse av LOU. RŠttsfal- let ršrde frŒgan om kommunens val av fšrhandlat fšrfarande medfšrt skada fšr sškande leverantšr (HFD 2013 ref. 53). I ett fall dŒ endast tvŒ leverantšrer lŠmnat anbud har kammarrŠtt funnit att det som sškanden anfšrt i fšrvaltningsrŠtten inte kan uppfattas pŒ annat sŠtt Šn ett pŒstŒende om skada och Œterfšrvisat mŒlet till fšrvaltningsrŠtten fšr pršvning i sak (KammarrŠtten i Jšnkšping den 3 september 2014 mŒl nr 2234-14). I fall dŒ flera anbudsgivare lŠmnat anbud har en leverantšrs talan inte pršvats dŒ leverantšren inte klargjort eller konkretiserat pŒ vilket sŠtt bolaget lidit skada eller riskerat att lida skada (KammarrŠtten i Stockholms dom den 18 december 2013 i mŒl nr 5044-13). I ramavtalsupphandling dŠr sškanden pla- cerat sig just utanfšr den grupp som tilldelats ramavtal ansŒg kammarrŠtten 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1527-14 I H€RN…SAND att det fick anses fšlja av yrkandet och de omstŠndigheter som Œberopats till stšd fšr yrkandet pŒ vilket sŠtt som sškanden kunde ha lidit eller riskerat att lida skada. Vidare ansŒg kammarrŠtten att en sŒdan situation som var aktuell i mŒlet inte var jŠmfšrbar med den som fšrelŒg i HFD 2013 ref. 53, och tog dŠrfšr upp saken till pršvning (KammarŠtten i Sundsvalls dom den 24 mars 2014, mŒl nr 551-14). FšrvaltningsrŠtten konstaterar att praxis Šr splittrad och en bedšmning av skadefrŒgan dŠrfšr fŒr gšras frŒn fall till fall. I nu aktuellt fall Šr det frŒga om en upphandling med šppet fšrfarande dŠr totalt tre anbudsgivare deltagit. Kone uppger att bolaget placerat sig som nummer tre fšr hissar och nummer tvŒ fšr lyftbord. Kone anfšr att Schindler AB och Hiss-Craft AB som placerat sig fšre Kone fšr den del som avser his- sar och Schindler AB som placerat sig fšre Kone fšr den del som avser lyft- bord, inte uppfyller stŠllda ska-krav i upphandlingen. Kone har yrkat att Schindler AB:s och Hiss-Craft AB:s anbud ska fšrkastas och Kone tilldelas uppdraget. FšrvaltningsrŠtten gšr mot bakgrund av vad som anfšrts ovan den bedšmningen att det fŒr anses fšlja av yrkandet och de omstŠndigheter som Œberopats till stšd fšr yrkandet att Kone kan ha lidit eller riskerat att lida skada av den aktuella tilldelningen. I mŒlet har i fšrsta hand frŒga uppkommit om Schindler och Schindlers anbud uppfyller stŠllda krav. Fšr det fall fšrvaltningsrŠtten finner att det finns skŠl fšr ingripande enligt LOU med anledning av Kones ansškan pŒ dessa grun- der, pršvas i andra hand bolagets grunder fšr ingripande ifrŒga om Hiss- Crafts anbud. Schindler AngŒende punkten 1.6.2 uppdragsbemanning i T2 och 1.2.10 Jour (hissar) i T3 sŒ har Kone anfšrt att bolaget inte anser att Schindler lŠmnat en komplett redovisning av vilken bemanning som Schindler fšrfogar šver, dŒ bolaget varken berŠttar pŒ vilka orter teknikerna finns eller vilken erfarenhet tekni- 9 10 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1527-14 I H€RN…SAND kerna pŒ de olika orterna har. Schindler har dŠrmed, hŠvdar Kone, inte visat att bolaget kan fullgšra uppdraget pŒ alla orter och i enlighet med fšrfrŒg- ningsunderlaget. En av huvudprinciperna enligt LOU Šr att anbud som inte uppfyller samtliga fšrfrŒgningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. ska-krav, inte ska beaktas vid utvŠrderingen. Krav som anges i fšrfrŒgningsunderlaget mŒste sŒledes vara uppfyllda fšr att den upphandlande myndigheten ska kunna pršva anbudet. SŒ lŠnge bestŠmmelserna i LOU och tillŠmpliga unionsrŠttsliga principer beak- tas, Šr en upphandlande myndighet normalt ofšrhindrad att sjŠlv bestŠmma om och - i fšrekommande fall - hur anbudsgivaren i sitt anbud ska visa att aktuella ska-krav Šr uppfyllda (KammarrŠtten i Jšnkšping, mŒl nr 2449-10). Punkt 1.6.2. uppdragsbemanning hŠnfšr sig till kvalificeringen av anbudsgi- varna (jfr EU-domstolens avgšrande i mŒl C-532/06, Lianakis). Kvalifice- ringsfasens syfte Šr att faststŠlla att en anbudsgivare har tillrŠcklig fšrmŒga och kapacitet att genomfšra ett kontrakt. Av Schindlers anbud bilaga 7, Schindlers serviceorganisation i regionen (hŠrefter bilaga 7) framgŒr att fšr det i mŒlet aktuella distriktet finns 8 tekniker som har mellan 1 och 24 Œrs erfarenhet i hissbranschen samt att samarbete skett mellan bolagets tre distrikt som verkar i region norr ifrŒga om personalfšrsšrjning. De švriga distrikt som finns i region norr Šr UmeŒ och LuleŒ. Vidare framgŒr att samtliga tek- niker kan hantera hissar, portar samt lyftbord. Landstinget har valt att inte stŠlla krav pŒ att leverantšrerna ska redovisa vilka orter som teknikerna finns eller vilken erfarenhet teknikerna har. Mot denna bakgrund anser Fšrvalt- ningsrŠtten att Schindlers anbud inte brister ifrŒga om uppdragsbemanning pŒ det sŠtt som Kone gjort gŠllande. Kone har ifrŒga om punkt 1.2.4 Driftplan och egenkontrollplan i T3 anfšrt att Schindler inte bifogat driftplan till sitt anbud fšr andra hisstyper Šn hydraul- hiss. Kone har vidare anfšrt att eftersom landstinget i fšrfrŒgningsunderlaget 11 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1527-14 I H€RN…SAND begŠrt att leverantšr ska beskriva hur avtalad tjŠnst ska utfšras och Schindler bara beskrivit det fšr en av de hisstyper som ingŒr i upphandlingen, sŒ Šr bo- lagets bifogade exempel fšr hydraulhiss inte tillrŠckligt fšr att kravet ska an- ses vara uppfyllt. Av den aktuella punkten framgŒr att det till anbudet ska bifogas en objekts- specifik driftplan och egenkontrollplan. Landstinget har fšrklarat att bakgrun- den Šr att upphandlingen omfattar totalt 250 unika objekt fšr det geografiska omrŒdet. Det gŒr inte att utlŠsa av den aktuella punkten att objektsspecifika driftplaner ska lŠmnas fšr olika typer av objekt. Schindler har dessutom i sitt anbudssvar angett att bolaget har en driftplan beroende pŒ objektstyp samt med vilka intervaller som dessa ska genomfšras. DŒ Schindler till anbudet bifogat enligt anbudet, bilaga 9, en objektsspecifik driftplan och med beak- tande av att landstinget bedšmt att bolagets anbud uppfyller kravet i den ak- tuella punkten, finner fšrvaltningsrŠtten att det inte finns skŠl att ingripa en- ligt LOU. DŒ fšrvaltningsrŠtten inte funnit skŠl att ingripa enligt LOU utifrŒn det som Kone anfšrt i frŒga om Schindlers anbud saknas skŠl att pršva bolagets grun- der fšr att fšrkasta Hiss-Crafts anbud. FšrvaltningsrŠtten finner sammantaget att det saknas skŠl fšr ingripande enligt LOU och ansškan ska dŠrfšr avslŒs. ___________________ HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Kerstin Widmark rŒdman MŒlet har fšredragits av fšredraganden Benjamin €lmedal. Om Ni vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska Ni skriva till KammarrŠtten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1 C LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket