FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 6733-15 Sida1 (4) I MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE 2015 -07- 1 3 Meddela&-i Malmö Rickard Olofsson Byggservice AB, 556547-7253 Höjagatan 15 KONKiJR.RENSVERKET 2015 -07- �i 4 Avd Dnr KSnr 212 33 Malmö MOTPART Vellinge kommun 235 81 Vellinge SAKEN Aktbll - Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Rickard Olofsson Byggservice AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 267937 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kansli l .fma@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN !MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 2 6733-15 BAKGRUND OCH INSTÄLLNINGAR Vellinge kommun genomför en upphandling av ombyggnad av befintlig strandtoalett. Upphandlingen genomförs enligt reglerna om förenklat förfa­ rande i LOU och tilldelningsgrund är lägsta pris. Av tilldelningsbeslut den 17 juni 2015 framgår att annan anbudsgivare än Rickard Olofsson Bygg­ service AB (nedan Bolaget) tilldelats kontraktet. Det framgår även att en­ bart vinnande anbudsgivare anses uppfylla ställda krav och därmed gått vidare till anbudsutvärdering. Övriga tre anbudsgivare, däribland Bolaget, har uteslutits ur upphandlingen eftersom de inte anses uppfylla krav i punkt AFB.51 i förfrågningsunderlaget. Av punkten AFB.51 i förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. E skall redovisa två referensobjekt, med kontaktpersoner angivna, där toa­ lett/toaletter byggts i befintlig byggnad. E skall redovisa att man har erfarenhet och kompetens av att bygga offentliga toaletter. I tilldelningsbeslutet har Vellinge kommun vidare angivit följande. Ställda krav i förfrågningsunderlaget, för att gå vidare till utvärdering är: 1. Anbudsformuläret korrekt ifylld och begärda bilagor bilagda. 2. Två referensobjekt där toalett/toaletter byggts i befintlig byggnad. 3. Entreprenören skall redovisa att man har erfarenhet och kompetens av att bygga offentliga toaletter. Förtydligande "offentliga toaletter" är all­ männa toaletter placerade på offentliga ytor och allmän platsmark. Bolaget har ansökt om överprövning av upphandlingen och anfört föl­ jande. Utvärderingen har inte följt de kriterier som angivits i förfrågnings­ underlaget. Vid utvärderingen har kommunen i efterhand förtydligat vad som avses med offentliga toaletter, man hävdar att en offentlig toalett end­ ast kan byggas på offentliga platser och allmän platsmark. Bolaget hävdar att en offentlig toalett finns till för allmänheten och kan vara placerad på en FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ Avdelning 1 Sida 3 6733-15 fabrik, skola, idrottsplats, IKEA eller i Vellinge kommunhus. Utvärdering­ en är inte korrekt utförd. Efter att ha tagit del av samtliga inkomna anbud anser Bolaget att övriga betydligt fördelaktigare anbud uppfyller kravet på erfarenhet och kompetens enligt AFB.51 i förfrågningsunderlaget. Det för­ tydligande som gjorts i samband med utvärderingen kan inte vara gällande eftersom det inte fanns i samband med anbudsinlämnandet. Vellinge kommun har ansett att ansökan om överprövning ska avslås och anfört följande. I upphandlingen ska anbudsgivaren redovisa två referens­ objekt där toalett byggts i befintlig byggnad samt redovisa vilken erfaren­ het och kompetens anbudsgivaren har av att bygga offentliga toaletter. Upphandlingen avser en fullautomatiserad offentlig toalettbyggnad. Bola­ get har som sina två referensobjekt angivit kv. Persborg 13, där studentlä­ genheter byggts i före detta fritidslokaler, samt ombyggnad av lager till omklädnad och hygienutrymme till Weber (företag), kv. Bunkeflostrand 14:1. Det är också dessa objekt som Bolaget hänvisar till för att redovisa sin erfarenhet och kompetens av att bygga offentliga toaletter. Vellinge kommun hävdar att toaletter som är placerade i studentboende eller i före­ tagslokaler inte kan anses uppfylla vad som faller inom ramen för definit­ ionen av en offentlig toalett till vilken allmänheten ska ha tillgång. Bolaget uppfyller inte kravet och Bolagets anbud har inte gått vidare till utvärde­ ring. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 § § LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om FÖRVALTNINGSRÄTTEN !MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 4 6733-15 en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att denne lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Förvaltningsrätten kan inledningsvis konstatera att möjligheten att förtyd­ liga och komplettera ett förfrågningsunderlag som utgångspunkt är begrän­ sad. Dock finns det inga hinder för detta så länge förtydliganden eller kompletteringar inte strider mot de grundläggande EU-rättsliga principerna som bl.a. kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU. Enligt förvaltningsrättens mening kan det emellertid även oaktat förtydlig­ andet i tilldelningsbeslutet inte anses visat av Bolaget att de referensobjekt som åberopats innebär att man uppfyllt kravet om erfarenhet och kompe­ tens av att bygga offentliga toaletter. Vellinge kommun har därför haft fog för att utesluta Bolagets anbud ur upphandlingen. Åberopad grund för in­ gripande enligt LOU föreligger således inte. ✓j/1HU MiN. VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) JanBr' �� �--�°'.3' .z:.i!-1 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅN D Den som vill överklaga förvaltningstättens beslut ska skriva till Kammattätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock slåckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningstätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infallet på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar ptövnings tillstånd om det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten hat kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningstätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av tättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningstättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens petson-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagande11s arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska otn.budets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kamman:ätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer sarnt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till fötvaltningstätten framgår av domen/beslutet. I mål om överptövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal hat slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. wwwdomstol.se I SVERIGES DOMSI'OJAR 1.