FÖRVALTNINGSRATTEN I STOCKJIOLlY[ Allmänna avdelningen DOM 2010-09-28 Meddelad i Stockholm Målm 25902-10,25991-10,26000- 10,26115-10,26117-10, 26127-10,26128-10,26129- 10,26131-10,26139-10, 26140-10,26142-10,26143- 10,26145-10,26148-10, 26149-10,26150-10,26295- 10,26299-10,26394-10, 26396-10 Enhet'�' SÖKANDE Sanofi Pasteur MSD S.N.C, 392032934 Ombud: Advokat Anna Ulfsdotter Forssell,jur.kand. Sara-Li Olo jur.kand. Erik Olsson Advokatfinnan Delphi KB Box 1432 111 84 Stockholm MOTPARTER 1. Stockholms läns landsting 2. Gotlands kommun 3. Regi,:in Skåne 4. Landstinget i Östergötland 5. Landstinget Sörmland 6. Landstinget Blekinge 7. Landstinget i Kalmar län 8. Landstinget Kronoberg 9. Västerbottens läns landsting 10. Landstinget i Värmland 11. Örebro läns landsting 12. Landstinget i Uppsala län 13. Landstinget Västmanland 14. Norrbottens läns landsting 15. Jämtlands läns landsting 16. Landstinget Västernonland 17. Landstinget i Jönköpings län 18. Västra Götalands läns landsting 19. Landstinget Halland 20. Landstinget Dalarna 21. Landstinget Gävleborg Ombud 1-21: Advokat Roger Hagman Advoka.tfinnan Roger Hagman AB Box 3460 l 03 69 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Sanofis ansökan om ingripande enligt LOU. Förvaltningsrättens beslut av den 18 mars 2010 att upphandlingen tills vidare inte får avslutas upphör därmed att gälla. Dok. ld 24985 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag ,- fredag 09 00-15 00 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25902-10 m.fl I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Sveriges landsting, regioner samt Gotlands kornmun (landstingen) har genom SLL Upphandling genomfö1i en upphandling avseende H:PV-vaccin (objekt SLLl 041), dm LS 0910-0855. Upphandlingen har genomfö1is som öppet förfarande. I tilldelningsbes.lut meddelade den 8 mars 2010 beslöt landstingen att anta ,annat anbud än ar1budet från Sanofi Pasteur MSD S.N.C (Sanofi). Sanofi har hos förvaltningsrätten ansök.i om överprövning enligt LOU och bl.a. yrkat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Förvaltningsrätten har i beslut den 18 mars 2010 förordnat att upphar1dlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDE M.M. Sanofi yrkar i första hand att förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att utvärderingen görs om varvid anbudet från GlaxoSmithKline (GSK) förkastas och att Sanofis anbud antas. I andra hand yrkar Sano:6 att upphandlingen ska göras om och i tredje hand att upphandlingen görs om (i ett öppet eller selektivt förfarande) i de delar som avser optionerna, dvs. den tvååriga förlängningen av avtalstiden samt optionen rörande vaccination av gruppen flickor 13 - 17 år. Som grund för sin talan anför Sanofi bl.a. följande. GSK uppfyller inte i förfrågningsunderlaget ställt skall-krav avseende efterfrågad dokurnentation rörande kriteriet effekt mot livmoderhalscancer. I avsnitt 2.J i kravspecifikationen ombeds anbudsgivarna att komma in med efterfrågad relevant dokumentation för att denna ska utgöra underlag till och möjliggöra expertgrnppens arbete med att utvärdera anbuden utifrån utvärderingskriterierna. Kravet är angivet som ett skall-krav på så vis att Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄ�TTEN DOM 25902-10 m.fl I STOCKHOLM Allmänna avdelningen "Anbudsgivare skall som underlag för utvärdering av den medicinska- och farmaceutiska ändamålsenligheten till anbudet bifoga dokumentation som underlag för expertgruppens arbete". Att skall-laaven är obligatoriska och att de måste vara uppfyllda för att ett anbud ska prövas och utvärderas framgår av punlcten 1.7 i anbudsinbjudan. Under punlcten 1.16 i anbudsinbjudan framgår vilken information som efterfrågas per del i utvärderingen av den medicinska- och farmaceutiska ändamålsenligheten: Effekt mot livmoderhalscancer "Förväntad effekt på cerVL',♦•,.-♦t♦♦•.rI1<11t♦,r♦♦•t♦•f""•t•"'•♦�t,"'... t{tR@.'.J!!!4(!g�lf¾ JJll Stockholrns läns landsting Landstlngsstyrelsens förvaltning SLL Upphandling Upphandfingse·nheten BIL 1 1 (8) Rapport avseende upphandling av HPV-vaccin Upphandlingens syfte och mål Syftet med upphandlingen är att säkerställa leveranser av HPV--vaccin eftersom Socialstyrelsen i förordning har beslutat att HPV-vaccination ska införas i det allmännavaccinationsprogrammetfrånden1januari2010 tillflickorfödda1999 ochsenarenärdegåri5:eeller6:eklassiskolan. Denärmastårenkanvarje årskull berälmas till 55 ooo flickor. Denna upphandling avser leverans av HPV-vaccin till Sveriges landsting och regioner samt Gotlands Kommun. Denna upphandling omfattar vaccinering av cirka 55 ooo flickor årligen med tre · ,doser enligt Socialstyrelsens författning samt möjlighet för landstingen att 'rekvi.refä'tlll';offererat pris även till de åldersgrupper som ingår i • 2oö'öoöffl.·i.ekorunder5år. lippli�9Jhigsform Upphandlingenhargenomförtssomöppenenligtlag(2007:1091) omoffentlig upphandling. P r oj e k t g r u p p Upphandlingen leds av SLL Upphandling och SKL. Projektgruppen innehållande sakkunniga inom områdena kvinnosjukdomar, gynekologisk onkologi samt skolhälsa. Annonse1ring Annons har avsänts till Allego för publicering i Anbudsjournalen samt Europeiska gemenskapernas officiella publikationer i Luxemburg. Förfrågningsunderlaget fanns publicerat på vvww.u12nhandling.sll.se. Inkomna anbud Vidanbudstidensutgångden2010-02-02 hadeanbudinkommitfrän2 företag. Se öppningsprotokoll, Bilaga 1 . RAPPORT LS 0910-0855 2010-03-·05 SLL1O41 !�kewed�J�fi'>rmånerna vilket kan motsvara ytterligare 3 doser till maxima1t JJlb Stockhcbns läns landsting 2 (8) Kvalificering och prövning av anbud Kvalificering: Leverantörsbedönming har skett med avseende på anbudsgivarens finansiella och ekonomiska ställning samt dennes tekniska förmåga, kapacitet och erfarenhet. De a nbudsgivare som uppfyller samtliga ställda krav enligt ovan och ej uteslutits enligt rn kap. 1 och 2 § LOU har kvalificerat sig för anbudsprövning. Vilka anbuds.givare som klarat kvalificeringskraven och de anbudsgivare som uppfyllde ställda skall-krav framgår av Bilaga 3. Båda anbudsgivare klarade alla krav. Utvärdering: Utvärdering har skett utifrån i förfrågningsunderlaget angivna och ställda kriterier. De/det anbud kommer att antas som är det för landstinget ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn tagen till viktningsmallen. Utvärdering av bör-krav i viktningsmallen A Effekt 1rnot livmoderhalscancer Kunskap om vaccineffekt mot cancer kommer inte att kunna presenteras på många år. Kriterierna är därför satta som surrogatmåttet vaccineffekt mot höggradig dysplasi som innehåller enskild HPV-typ. Redovisade data innehåller inte korrektion för multipla infektioner varför detta sätt att mäta kan vara en överskattning av effekten mot cancer. Det ger dock en viss möjlighet att på ett rimligt sätt jämföra data från olika studier. GSK - Cervarix Företaget har gjort flera berälmingar utifrån frågeunderlagets specifikation. Data kommer från studier där det gjorts stora och rimliga ansträngningar att identifiera unga kvinnorsominteharaktuellinfektionmedhögrisk-HPVsamtsannoliktintehellerhaft tidigare exponering vilket ger en rimlig överensstämmelse med den population kvinnor denna vaccinupphandling görs för. Den mest konservativa "berälmingen av statistiskt signifikanta typspecifika effekter visar 82,6 % beräknad skyddseffekt för Cervarix. Data där flera H PV-typer poolats och effekten mot enskilda typer inte behöver vara statistiskt signifikant visar 87,4 % effekt av Cervarix. Företaget har på ett nöjaktigt sätt visat mer än Bo % berälmad effekt. Inget påslag. Sanofi Pasteur MSD - Gardasil Företaget hai: gjort berälmingar utifrån. frågeunderlagets specifikation. Data kommer från studier där det gjorts stora och rimliga ansträngningar att identifiera unga kvinnor som inte har aktuell infektion med högrisk-HPV samt sannolikt inte heller haft tidigare exponering vilket ger en rimlig överensstämmelse med den population kvinnor denna 2010-03-05 BIL. 1 JlStockhohns läns landsting 3 (8} vaccinupphandling görs för. Med en inskränkning till data där signifikanta typspecifika effekter påvisatr��-r -�_s_· -=�-=====----------!b�S�E=K---==� Priset :skall vara per dos oavsett volym. 1.10. .Anbudstidens utgång Anbud skall vara angiven adress tillhanda senast 2010-02-02. Anbud som inkommer efter anbudstidens utgång får ej prövas. 1. 11. .Anbudets giltighetstid Anbud skall vara bindande till och med 2010-06-01. Lämnas anbud på denna upphandling, anses detta krav vara uppfyllt. Om upphandlingen blir föremål för rättslig prövning kan SLL komma att begära förlängning av anbudets giltighetstid. 1 . 1 2 . Anbudsinfämning Anbud skall lämnas i ett (1) pappersoriginal. Anbud skall även lämnas i ytterligare en (1) papperskopia, samt en pdf-fil med hela anbudet och dess bilagor på CD-skiva eller USB-minne. ] Ovanstående lämnas i förseglat omslag märkt LS0910-0855 till Stockholms läns landsting, SLL Upphandling, Box 6401, S-113 82 STOCKHOLM. Omslaget bör vara anonymt. Under vardagar, 08. 00-16.00, kan anbuden lämnas på Crafoords väg 19, 2 tr. Annan tid kan anbud lämnas i brevinkast avsedd för anbudsinlämning på Crafoords väg 19, bv. Brevinkastets mått är 118x400 mm (hxb). Anbudsgivare äger inte rätt att kräva ersättning för nedlagt arbete i samband med anbudsgivning. 1 . 13 . Annons Annons har avsänts till Allego för publicering i Anbudsjournalen samt Europeiska gemenskapernas officiella publikationer i Luxemburg. Förfrågningsunderlaget finns publicerat på�www.upphandling.s11.se, "Aktuella upphandlingar". 1.14. Kvalificering/Prövning av anbudsgivaren Efter a:nbudsöppningen sker prövning av Anbudsgivaren. Prövningen sker mot de kvalificeringskrav som ställts på Anbudsgivaren enligt punkten 1 . 15 nedan samt övriga administrativa krav i denna anbudsförfrågan. Anbudsgivare kommer att uteslutas om förhållanden enligt 10 kap 1 § LOU föreligger (då myndigheten får kännedom om att leverantören enligt en lagakraftvunnen dom är dömd för brott som bl a innefattar bestickning, bedrägeri, penningtvätt). Anbudsgivare kan även uteslutas om förhållanden enligt 10 kap 2 § LOU föreligger (bl a konkurs, likvidation, tvångsförvaltning, ackord, inställda betalningar, näringsförbud, brott eller allvarligt fel avseende yrkesutövningen samt registrerings-, skatte- och avgiftsskyldigheter eller om ofullständiga eller felaktiga uppgifter har lämnats. De anbudsgivare som uppfyller samtliga i Anbudsförfrågan ställda krav och ej utesluts enligt 10 kap §§ 1-3 LOU har kvalificerat sig för anbudsprövning. De anbudsgivare som uppfyller samtliga i Anbudsförfrågan ställda krav och ej utesluts enligt 15 kap 13§ LOU har kvalificerat sig för anbudsprövning. 1 . 15 . Krav på anbudsgivaren Följande krav skall vara uppfyllda. Anbudsgivare skall uppfylla i Sverige eller i hemlandet lagenligt ställda krav avseende registrerings-, skatte- och avgiftsskyldigheter. Utländska anbudsgivare skall insända motsvarade dokumentation som intyg på att den fullgjort i hemlandet föreskrivna registreringar och betalningar. 1.15.1. Intygfrånmyndigheter Anbudsgivare skall som bevis på att kravet uppfylls till anbudet bifoga följande handlingar: " Kopia på företagets registreringsbevis utfärdat av behörig officiell myndighet (motsvaras i Sverige av Bolagsverket). Enskild näringsidkare skaU istället bifoga kopia på giltigt F-skattebevis (Registreringsbevis från Skatteverket) och stiftelser skall bifoga kopia på registreringsbevis utfärdat av Länsstyrelsen. ··tta att kravet uppfylls och bifoga. D!larienummer från Bolagsverket,)'VWW.bolagsverketse för aktiebolag under bildande. Aktiebolaget skall dock vara registrerat i aktiebolagsregistret vid tidpunkten för avtalstecknandet). ,. '" 3 om tilläm li t :,::a att kravet upp!�ls och bifoga. ..... a nr: Begäran om upplysningar vid offentlig upphandling, Skatteverkets blankettSKV4820. DenskallvaraifylldavSkattemyndigheten. Blanketten kan rekvireras på adress: ,www.skatteverke�.se .· Anbudsgivare bör vara ute i god tid med sin begäran till Skattemyndigheten om att få blanketten ifylld. Då blanketten endast är tillämpbar i Sverige skall utfändsk anbudsgivare insända motsvarande dokumentation som intyg på att denna fullgjort i hemlandet föreskrivna registreringar och betalningar. Intygetskallejvaraäldreäntre(3)månadervidanbudstidensutgång. r-··· --······-.. . : ·t Field Code Il Bekr•äftaattkravetuppfyllsochbifoga. 1.15.2. Anbuclsgivarens finansiella och ekonomiska ställning Anbud.sgivaren skall ha en stabil ekonomisk ställning. SLL kommer vid den ekonomiska kvalificeringen göra en helhetsbedömning av den ekonomiska risken för företaget under avtalstiden genom att göra en ekonomisk/finansiell kontroll hos kreditupplysningsföretag. Vid bedömning kommer bl a anbudsgivarens soliditet och kassalikviditet samt resultat granskas. 71�$1:ock�otmsfänslandstinQ 10 (14) " Om anbudsgivaren har ovanligt låga respektive negativa nyckeltal utifrån branschgenomsnittet och/eller negativt resultat skall en godtagbar förklaring kunna lämnas med anbudet så att det är klarlagt att anbudsgivaren innehar stabil ekonomisk ställning (t ex genom koncerngaranti eller bankgaranti). lls,redovisaochbifo a. " Om anbudsgivarens ekonomiska stabilitet garanteras av annan skall anbudsgivaren i anbudet visa att ekonomisk fullgörandegaranti kommer att kunna tillhandahållas om anbudsgivaren blir ak-tuell som leverantör. För att styrka ekonomisk stabilitet avseende den som lämnar koncerngaranti skall dess företagsnamn och organisationsnummer lämnas i anbudet sä att SLL kan göra en ekonomisk/finansiell kontroll hos kreditupplysningsföretag. Om anbudsgivaren avser lämna bankgaranti skall referens till bank redovisas i anbudet eller på begäran. Ifylls om tillämoli_g! Bekräfta att kraven uppfylls, redovisa och bifoim. ... - 111 Anbudsgivare som inte är skyldiga att upprätta årsredovisning/årsbokslut sk:ill visa att företaget har en stabil ekonomisk bas genom att redovisa resultaträkning/balansräkning för de två senaste åren samt redovisa reforens till bank/finansiär eller genom att bifoga ifylld Skatteverkets blankett "Inkomst av näringsverksamhet" för de två senaste åren samt red.ovisa referens till bank/finansiär. Anbudsgivare som har ett nystartat företag, dvs. har bedrivit verksamhet kortare tid än ett år, skall i anbudet visa att företaget har en stabil ekonomisk ställning genom att redovisa exempelvis aktiekapital/annat, kundunderlag, resultat- och balansräkning. Referens till bank/finansiär skall bifogas. Anbudsgivare som har ett nystartat företag skall i anbudet eller på begäran även visa att ekonomisk fullgörandegaranti (t ex. bankgaranti eller koncerngaranti) kommer att kunna tillhandahållas o m ,, 111 Ja Bilaim nr: � Stockho!!f!�l!,n�ndstinQ anbudsgivaren blir aktuell som leverantör. För att styrka ekonomisk stabilitet avseende den som lämnar koncerngaranti skall dess fö:retagsnamn och organisationsnummer lämnas i anbudet eller på begäran så att SLL kan göra en ekonomisk/finansiell kontroll hos kreditupplysningsföretag. Ils, redovisa oc 1.15.3. Anbudsgivarens tekniska förmåga och kapacitet Levieranssäkerhet Anbudsgivaren skall ha en god leveranssäkerhet. Uppgifter om leveranssäkerhet för offererad produkt från de senaste 2 åren skall bifogas medanbudet. Ifallproduktenfunnitspåmarknadenkortareän2år,skall uppgifter lämnas för den tid produkten funnits på marknaden. Om produkten inte finns på marknaden vid anbudstillfället kommer leveranssäkerheten baseras på tidigare erfarenhet av anbudsgivaren och/eller framtida garantier/vidtagna åtgärder för att säkerställa en god leveranssäkerhet. I det fall anbudsgivaren har haft leveransproblem avseende offererad produkt skall anbudsgivaren kunna visa på hur detta åtgärdats för att säkerställa framtida leveranser. Information bifogas med anbudet. 11 (14) Emballage/förpackning. Anbudsgivaren skall uppfylla producentansvaret för förpackningar enligt förordning (2006:1273 med senaste ändring). Producentansvaret kan uppfyllas för offererade produkter genom att anbudsgivaren eller att anbudsgivarens leverantör i tidigare led är ansluten till REPA-registret eller motsvarande, e1ler genom att anbudsgivaren har ett eget upprättat system. '.fillstånd Anbudsgivare skall ha erforderliga tillstånd för att bedriva handel med vacciner i Sverige. Försäkringar Anbudsgivare skall i anbudet intyga att offererade vacciner omfattas av en försäkring, vars åtagande att utge ersättning för läkemedelsskada har samma omfattning och villkor som den svenska läkemedelsförsäkringen. �ftaattkravenu C --------- -- JJ 12 (14) 1. 15.4.. Miljökrav Ifylld Miljöbilaga 2.2 skall bifogas anbudet. kravet uppfylls och bifoga ifylld ' 2.2. Ja De anbudsgivare som uppfyller kvalificeringskraven i denna Anbudsinbjudan går vidare för prövning och utvärdering av anbud som sker i två steg: 1. Prövning av skall-krav på efterfrågad vara enligt Kravspecifikationen och dess bilagor. Deanbudsgivaresomuppfyllersamtligaskall-kravgårvidaretillsteg2, utvärdering av anbudet. 2. Utv�trdering sker enligt nedan angivna utvärderingsk.riterier: 1.16. Prövning och utvärdering av anbud Utvärderingskriterier Det anbud som är det för landstinget ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn tagen till följande viktade utvärderingsk.riterier kommer att antas, se bilaga :t.2 Viktningsmall. Definitioner: Effekt mot livmoderhalscancer Förväntad effekt på cervixcancer utifrån effekt i studier, med minst tre års uppföljning, på population utan infektion med onkogent HPV, mätt som typ­ specifik effekt i lesioner med CIN2+ eller CIN3+. Fördelning av HPV i cancer bör utgå från data från N Europa rapporterade i Smith e:t al Int J Ca 2007 ASCUS 1,7% Vaccineffekt motförstadier till livmoderhalscancer Effekt av vaccinering visad i kliniska studier - antingen utifrån effekt på HPV­ infektion och dess kausala relation till olika grader av cytologatypi eller utifrån den direkta effekten på olika grader av cytologavvikelser. Beräkningar görs utifrån följande fördelning av individer med cytologiska avvikelser inom landets årliga screenade population om 635 ooo kvinnor. CIN1 1,0% CIN2/3 0,7% Körte]atypi/AIS 0,2% (Referens: Beräkningar utifrån data i Nationellt kvalitetsregister för Gynekologisk cellprovskontroll och Regionala databasen för cervixieancerprevention i Västra Sverige. 0,3% incidens av Oklar atypi M69700 hänförs i detta sammanhang till ASCUS eftersom diagnosen inte har någon motsvarighet i internationell nomenklatur) Beräknad effekt på antal koniseringar som behöver göras efter vaccination. KoniseringberäknasbehövagöraspåallafallavCIN2/3 ochdessaär8200 i landet (Data från 2008 ur Cytburken, Regionala databasen för cervixcancerprevention i Västra Sverige, ROC Väst samt Background to a vaccination programme for the human papilloma virus in Sweden 2007, Socialstyrelsen 2008) Effekten bedöms utifrån skalan Mindre god e Begränsad F.f.fekt mot övriga cancerformer Mätt som vaccineffekt på persisterande infektion under minst 12 månader i studier på population utan initial infektion med onkogent HPV. Typspecifik effektl'elaterastillkändcausaleffektpåcanceravHPViolikalokaleroch förekomsten av dessa cancerformer i Sverige under senaste 5-årsperioden enligt EpC, Socialstyrelsen. Visad vaccineffekt på förstadier till cancerformer utanför cervix tillmäts värde. Samlad bedömning av dessa parametrar. "God" innebär få biverkningar och goda såkerhetsdata. Känslighet vidjörvaring/transport Samlad: bedömning av känslighet för avvikande hantering och förvaring. Parametrar som bedöms är behov av kontinuerlig kylförvaring, känslighet för frysning, ljuskänsligt samt hållbarhetstid. 1.17. Avtal SLL avser att teckna avtal med en leverantör. Avtal anses slutet när det underteclmats av båda parter. Kontraktsvillkor framgår av Avtalsmallen. Anbudi;givaren skall i anbudet bekräfta att denne godkänner kontraktsvillkoren i Avtalsmallen i sin helhet. 13 (14) e God ® Biverkningar och säkerhetsdata. .ekräfta.att.kravetu 1.18. Upplysning om tilldelnmgsbeslut Upplysningar om vilken eller vilka anbudsgivare som tilldelats kontrakt kommerattpubliceraspå .ww�.t1pphandHng.sll.se.,Allaa11bu.dsgivi:l��J:o:rn.r:q,er att meddelas via e-post när informationen finns publicerad. 1.19. Sekretess Enligt Offentlighets- och sekretesslagen (SFS 2009:400) gäller absolut anbudssekretess till dess att tilldelningsbeslut har fattats. Detta innebär att inga uppgifter som rör anbud får lämnas ut. Därefter blir anbud och andra i upphandlingen ingående uppgifter allmän handling. . ·{�le�d-��=­ 1.20. Undertecknande av anbudet Det åligger anbudsgivaren att själv försäkra sig om att samtliga skall-krav i anbudsinbjudan har besvarats. Anbudiet skall undertecknas av behörig företrädare hos anbudsgivaren. 1.21. D okwnentf'örteclming Anbudsinbjudan, detta dokument. Bilaga .1 Bilaga ,3 Bilaga 4 Kravspecifikation Avtalsmall Mfljöblankett: ''Anbudsgivarens eget migöarbete" JJlb Stockhohns läns landsting Landstingsstyrelsens förvaltning .(gIlct�JC1 Lf 1(2) LS 0901-0855 KRAVSPECIFIKATION SLL Upphandling 2009-12-07 2,t Kravspecifikation HPV-vaccin 2..1 ATC-kod Detta förlrågningsunderlag omfattar vacciner inom ATC-kod J07BM. 2 .. :� Myndighetskrav Vaccinskall,senastvidsistaanbudsdag,varagodkändaförförsäljningi fy enlighetmedbestämmelsernaiLäkemedelslagen(SFS1992:859)ochupp lla dekravochbestämmelsersom ällerför ödkändavaccineriSveri e. 2..:J Underlag :for utvärdering Anbudsgivare skall som underlag för utvärdering av den medicinska- och farmaceutiska ändamålsenligheten till anbudet bifoga dokumentation som underlag för expertgruppens arbete. Fotografier på ytterkartonger och innerförpackningar samt spruta och nål skall bifogas anbudet. Fotografier skall visa alla sidor på förpackningen. Ritningar accepteras inte. I Belkräfta I Fotografier i bilaga 2..4 Förpackningar, instruktioner och bruksanvisningar EAN-kod. med varunummer och EAN-kod. All text på förpackningar, i instruktioner och bruksanvisningar för handhavande I BeJrrafta I oc�t f�rvaring skall vara avfattad på svenska. Samtliga ytterförpackningar skall ha varunummer och skall vara märkta med I den män inner- eller delförpackning förekommer, bör även denna vara försedd 2(2) Klisterlappar med Batchnummer i siffror och scanningkod (enligt standard) sk2tll finnas bipackad [ Bekräfta 2.s Produktinformation I Leverantörens åtagande skall ingå att tillhandahålla medicinsk och farmaceutisk information om de avtalade produkterna och dess användning efter anmodan från sjukhusapotek, behandlande läkare eller motsvarande. Denna användarinformation skall vara. å svenska. I Bekräfta I = Antagen Leverantör skall förbinda sig att följa överenskommelsen mellan läkemedelsindustrin och Sveriges Kommuner och Landsting avseende information, utbildning, dokumentation och kliniska tester. IBekräfta I U ) ·tter som efte1frå as i viktnin smallatna skall bifo · as anbu,det. 2.(» Krav på :iörpackningsmaterial Anhudsgivaren skall redovisa uppgifter enligt bilaga 2.2 Miljöbilaga för Iäkemedelsförpackningar. I Bekräfta 2 o '7 Tillbehör Bifa�or 2.2 Miljöbilaga åsatt.nälelle:rlös.nål. r Fö · · ·· ... n skall innehålla f, · TED ·· Pr:int n Title ND Document numbe· PD Publlcation date OJ OJS TW Place bllc€fjc'� 8 Page I of 1 AU Authority name OL Original language HO Heading ev Country AA DS DR SE·Stockholrn: general antt-lnfecöves for systemlc use, vacclnes, antlneoplastlc and immunodulating agents 347975··2009 20091217 243 Stockholm Stockholms läns landsting sv IDO IDT NC PR TD RP TV AC PC oc IA MA Deadline for the rnquest of documents Deadline Contract Procedure Document Regulation Type of bid Award criteria CPV code Original CPV code Internet address (ILIR1-) Maln actlvlty Type of authority Document sent 2110 • European Communitles - supply contracts - Open procedure SE 8 - Other 20091215 20091215 20100202 20100202 2 - Supply contrac:t 1 • Open procedure 3 - Contract notlce 4 - European Communitles 1 • Global tender 2 - The most economlc tender 33650000 - General anti-lnfectfves for systemic use, vacclnes, antineoplastlc a nd immunodulatlng agents 33651600 - Vaccines 33650000 • General antl-lnfectlves for systemlc use, vacclnes, antineopfastlc and lmmunodulatlng agents 33651600 • Vaccines tomas.lundberg@s11.se H .. Health Document recelved 2009-12-17 http://ted.europa.cu/Exec?DataFlow=ShowPage.dfl&Template=TED/N_print_..,doc.ht.. . Page 1 of2 SE-Stockholm: Antiinf,eklt:iva medel för systemiskt bruk, vacciner, cytostatika/cytotoxiska medel, samt immunmodulerande medel 2009/S 243-347975 MEDDELANDE OM UPPHANDUNG varor l\Yfil.UIT I: UPPHAN DI..ANQ!l;:_MYNPIGJ::UIT TED - Print 1,7L12/2009 S243 ELi[OPe�k.a 9emen,skaeerna -- Varuupeh,andHn2�!RESSES AND CONTACT POINT(S): Stockholms läns landsting, Box 6401, Contact: SLL Upphandllng/SLL Upphandllng, Attn: Tomas Lundberg, :5-113 82 Stockholm. Tel. +46 86905721, E-mall: tomas.lundberg@sll.se. Fax +46 86905944. Further information can be obtained at: As In above-mentioned contact point(s). Spec:ificati,ons and addltional documents (including documents for competitive dialogue and a dyn,amic purchasing system) can be obtained at: As in above··mentioned contact polnt {s). Tenders or requests to participate must be sent to: As In above-mentloned contact point(s). H.1) OESCRIPTJCON II.1.6) Common procurement vocabulary (CPV): 33650000, .33651600. Descriptio1,: General antHnfectlves for systemic use, vacclnes, antineoplastlc and lmmunodulating agents. Vacclnes. �.lll...IV,...e.�.PCEDURE IV.3) ADMINISTRATIVE INFORMATION IV.3.3) Conditions for obtaining speclflcations and additional documen'l:s or descriptive document: Tlme Umlt f()r receipt of requests for documents or for accessing docurnents: 2.2.2010. IV.3.4) Time-llmit for receipt oftenders or requests to participate: 2.2.2010. IV.3.6) Language{s) in which tenders or requests to participate may be drawn up: Swedish. Page 1 of l 2009-12-17 h t tp : / / t e d . e u r o p a . e u / E x e c ? D a t a F l o -w= S h o w P a g e . d fl & T e m p l a t e == T E D /N _p r i n t....c d o c . h t . . . . AVTAL HPV-VACCIN mellan SVERIGES LANDSTING, REGIONER SAMT GoTLANDS KOMMUN och [LEVERANTÖREN AB] . 1 -�, 'Il!,,_ •! 0 if!Ji2JI;":r ,!'' •· LS 0910-085t 20IO -11- 0 2 INNEHÅLLSFÖRTECKNING Bakgrund..............................................................................................................3 2 �'t:11rer .................................................................................................................4 ;,_;;:-.,.� 1 7g .Dokumentation...................................................................................................4 ,;-1i ;, 1R > '9 ,:..-:".Ersattn1ng............................................................................................................5 . 10 Pr1�1uster1ng ........................................................................................................5 11 Leveransvillkorochleveranstid........................................................................6 12 Fakturering ochbetalning.................................................................................6 .. 13 Ekonom1reV1.s1on.................................................................................................7 14 FörsäkringarochAnsvar...................................................................................7 15 Vite........................................................................................................................ 7 16 Förtida upphörande ...........................................................................................7 17 ForceMajeure.....................................................................................................8 18 Imn1aterialrättsliga intrång...............................................................................9 19 Sekretessochtystnadsplikt...............................................................................9 20B... Mkds.c".··tt 9 .. 2 (12) Definitioner .........................................................................................................3 3 Avtalshandlingarnasinbördesordning...........................................................3 4 Avtalsperiod ........................................................................................................4 5' ·•·•"':Avtaletsomfattning............................................................................................4 �"""' � i� 6 Kvalitet och utförande........................................................................................4 .• ij � ,,. 21 2 2 23 24 25 26 27 28 29 30 Miljö.................................................................................................................... 10 Lagar, förordningar m . m . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 0 Katastrofberedskap .......................................................................................... 10 10 Tvist.................................................................................................................... 10 .Ändringar..........................................................................................••·..•••..•·•...• 10 Omförhandling.........................................................................................••···...•11 Kontaktpersoner...............................................................................................11 Meddelanden..................................................................................................... 1 1 Rubriker.................................................................................••·....••..•••··...·...·..··11 .. .. f''. ·.. • egransn1ngar av ar na 1onngsra .......................................................... Ove:rlåtelse/Agarbyte ..................................................................................•···• 1 3 (12) Mellan Sveriges landsting, regioner samt Gotlands kommun, nedan kallad B eställaren, och [ ] , [org nr · , nedan kallad Leverantören, har denna dag träffats följande RAMAVTAL AVSEENDE HPV-VACCIN BAKGRUND 1.t Sverigeslandsting,regionersamtGotlandskommunharsomavsiktattvaccineraminst 90% av ahuell ålderskohort med tre doser (cirka 150 ooo doser årligen). Avrop från detta Avtal utifrån Avropande enhets behov. 1.•2 Mot ovanstående bakgrund avtalar SLL och Leverantören följande. 2 DEFINmONER 2.1 NedanangivnauttryckskallidettaRamavtalhaföljandeinnebörd. 2.2 "Avrop"avserdenskriftligabeställningelleravropsavtalsomläggsav Beställaren/Avropande enhet enligt detta Ramavtal sk Avrop. 2.3 "Avropandeenheter"avserSverigeslandsting,regionersamtGotlandskommun. 2.4 "Avtal"avserdennaramavtalshandlingjämtedessbilagor,vilkasamtligautgören integrerad. del av detta avtal, samt de ändringar i och tillägg till dessa handlingar som parterna överenskommer i enlighet med nedanstående bestämmelser. 2.5 "Beställare"avserSverigeslandsting,regionersamtGotlandskommun. 2.6 "Leverantör"avserdensomsvararförochutförLeveransenenligtdettaRamavtal. 2.7 "Parter"avserBeställarenochLeverantören 2.8 ''Ätagande" avser vad som anges i Kravspecifikationen. 3 AVTALSHANDLINGARNAS INBÖRDES ORDNING 3.1 Avtalshand1ingarna kompletterar varandra. Förekommer det i avtalshandlingarna mot varandra stridande uppgifter, gäller de sinsemellan i följande ordning: 1. SkriftligaändringarochtilläggtilldettaAvtal 2. Detta. Avtal med bilagor 3. AvropsavtalfBeställning 4. Förfrågningsunderlag inklusive förtydligande och kompletteringar, LS nr * daterat .ÅÅMMDD 4 4 (12) 5. AnbudinklusiveförtydligandeochkompletteringardateratÅÅMMDD AVTAJLSPERIOD 4.1 DettaAvtal gäller från och med 2010-06-01 till och med 2012-05-31. Om Beställaren så skriftligen begär kan detta Avtal förlängas med upp till två (2) år. 4.2 Avisering om förlängning skall ske senast sex (6) månader före avta1speriodens utgång 4.3 Avrop som lagts inom avtalsperioden skall levereras även om Avtalet hinner löpa ut dessförinnan, om annat inte överenskommits med Beställare. Avtalets bestämmelser är då i sin helhet tillämpliga på Avropet. 4.4 Oaktat ovanstående avtalstid äger Beställaren rätt att förlänga avtalstiden i lämplig omfattning, dock högst sex (6) månader i det fall en överprövning enligt Lag (2007:1091) omoffentligupphandlingföranlederförseningvidkommande upphandling. AVfAJLETS OMFATfNING 5.1 LeverantörenätarsigatttillavropandeenhetlevereravarorenligtdettaAvtal. 5.2 Avropspeci:ficerasavAvropandeenhet. 6 KVAlJlTlET OCH UfFÖRANDE 6.1 Levereradeartiklarskalltillutförandeochkvalitetöverensstämmamedde specifikationer, anbudsprover, varuspecifikation och broschyrer, som lämnats i samband med anbudsgivning. 6.2 Begäran om sortimentsförändringar exempelvis förändringar i konstruktion, utförande, material, förpackningsstorlek eller sammansättning skall framställas skriftligen minst åtta (8) veckor före den dag från och med vilken sortimentsförändringen avses gälla och efter godkännande från Beställaren. 5 7 7.1 8 DOKUMENTATION Om Leverantören utför ändringar på aktuell artikel skall Leverantören också ansvara för att levererad dokumentation ändras i motsvarande grad. Bruksanvisning, instruktioner samt övrig dokumentation skall vara skriven på svenska. RETUJRER Returer skall ske i enlighet med GDP, Good Distribution Practice. att felet uppdagats. Avropande enhet har rätt att reklamera felaktiga varor när såda�a påträff� 1;1-nder förutsättning att varorna förvarats och hanterats enligt leverantorens anV1Smngar och bestämme1lser. Det åligger beställaren att reklamera felet inom 2 arbetsdagar från det 5 (12) Leverantören skall omgående efter meddelandet från avropande enhet rätta felaktig leverans, genom ny leverans eller delleverans, varvid leverantören svarar för alla kostnader till följd av den felaktiga leveransen. Produkter med för kort hållbarhetstid (branschpraxis) räknas som felaktig leverans. ER.SÄITNING 9.1 Priserframgårnedan I Pris 9 .2 Angivet pris är i SEK och exklusive mervärdesskatt. Faktureringsavgifter eller andra motsvarande avgifter får inte utgå. Inte heller får några pristillägg utgå som inte har avtalats mellan Parterna. 9.3 Beställning:3dagens avtalade pris skall gälla. 9.4 I samtliga priser ingår eventuella avgifter enligt förordningen om producentansvar för 9 förpackningar (SFS 2006: 1273). 10 PRISJ'USTERING 10.1 Priserna är fasta till och med 2012-08-31. Därefter får justering av avtalade priser göras en (.L) gång per år och skall skriftligen påkallas av endera Parten. 10.2 Justeringenaversättningenkansketidigaståtta(8)veckorefterdetattskriftlig framställan därom gjorts. Justering av priset sker därvid för den återstående delen av det år för vilket ersättningen skall justeras. För attjustering av ersättningen skall träda i kraft skall parterna träffa en skriftlig överenskommelse härom. Påkallande av prisjustering skall av Leverantören ställas till: Stockholms läns landsting, SLL Upphandling, Box 6401, 113 82 Stockholm. Om enligt ovan begärd prisjustering inte accepteras skall det avtalade priset fortsätta att gälla den part vars begäran avslagits äga rätt att frånträda avtalet avseende aktuell vara med verkan från månadsskiftet närmast efter det att en (1) månad örflutet från det att begäran om prisjustering avslagits. Fram till denna tidpunkt skall i så fall det avtalade p riset gälla. Justering av ersättningen sker vid månadsskifte tidigast åtta (8) veckor efter det att skriftlig framställan därom gjorts. Justering av priset sker därvid för den återstående delen av det år för vilket ersättningen skall justeras. Beslut av myndighet beträffande skatter eller avgifter som påverkar ersättningen får till den del. som beror på myndighetsbeslutet regleras efter yrkande av någon av Parterna och efter Beställarens skriftliga godkännande för återstående del av avtalsperioden inklusive eventuell förlängning. Yrkande om sådan prisjustering skall ställas till .samma adress som prisjustering enligt ovan. 6 (12) b) Godsetskallvaramärktmedbeställningsnummerochdeninternadresssom finns på beställningen. c) Följesedel med beställarens ordernummer skall vara väl synlig och fäst utanpå transportförpackning. d) Transportförpackningarnaskallvaraavstarktmaterial,välförslutnaoch tydligt märkta på kort- och långsida med leverantörens artikelnummer och innehåll och antal (fp x antal) och för sterila varor även datum och batch­ nummer. e) VidleveranserbörEUR-pallanvändas.Stadigengångspallkanaccepteras. Maximalpallhöjd1,9 m.Maxvikt600 kg.Enskildtransportförpackningfårej överstiga 20 kg. Överhäng får ej förekomma. f) Om blandat gods förekommer på samma pall skall det framgå av följesedel och mfakning på pall. g) Pallarna skall vara plastade med återvinningsbar plast. h) Leveransavsterilaochosterilaprodukterfårejpackasisamma ytteremballage. Sterilt gods som anländer till köparen i trasigt ytteremballage kommer att returneras. Leveranser avses ske till en adress per landsting, region respektive Gotlands Kommun. u..3 Leveranstid Leveranstid räknas från den dag då leverantören mottagit beställningen till den dag artikeln levereras till angiven leveransadress. 11 LEVE;RANSVILLKOR OCH LEVERANSTID 11.1Leveransvillkor (DelvisfrånLfumall) a) Leverans skall ske DDP enligt Incoterms 2000 (fritt levererat) angiven leveransadress. 1 1 . 2 Leveransatdress 12 FAKTlURERJNG OCH BETALNING 12.1.Faktureringsvillkor Avropande enhet faktureras för utförd leverans. Fakturan skall innehålla: www.svefaktura.se. Referens till avtalsnummer och Avroparens kontaktperson " Min:;t de uppgifter som beskrivs i Bokforingslagen sam� i följande !än�: .. www.skatteverket.se. Avropande enheter ser gärna elektromsk faktura 1 stallet for pappersfaktura. Rekommenderat format är den s.k. "Svefakturan" se länk: 1 3 7 (12) Betalning skall ske senast trettio (30) dagar efter inkommen och godkänd faktura. Betalning innebär inte godkännande av vara. Vid förse:r1ad betalning äger Leverantören rätt till dröjsmålsränta enligt gällande räntelag. EKONOMUIBV1SION 13.1Vid misstanke om oegentligheter har Beställaren rätt att på egen bekostnad, genom av Beställaren utsedd auktoriserad revisor, företa en ekonomisk revision av Leverantörens bokföring gällande fakturaunderlag tiU Avtalet. 13.2 Fördetfal]BeställarenutnyttjarovanståenderättskallLeverantörenutankostnadför Beställaren biträda utsedd revisor i revisionen, t.ex. genom att stäUa erforderlig dokumentation til1 revisorns förfogande. 13.3 Omgranskningengeranledningtillanmärkningsomföranlederkrediteringsvarar LeverantÖI'en för granskningskostnaden, vilken skall avräknas på faktura/utbetalas till Beställaren. 14 FöRSJU(RJNGAR OCH ANSVAR 14.1Avropande enhets godkännande av utförd Leverans befriar inte Leverantören från ansvar. 14.2. Leverantörenansvararförskadasomdenneelleranlitadunderleverantörvållar Avropande enhet eller tredje man med avsikt eller genom oaktsamhet. 14.3 Leverantörenärskyldigattunderhelaavtalsperiodentillbetryggandebelopphålla ansvarsförsäkring som täcker skador, vilka har orsakats av Leverantören. :14.4 Leverantören skall vid anmodan kunna uppvisa giltigt försäkringsbevis. 14.5 Leverantörensansvarenligtovanärintebegränsattillförsäkringsbeloppet. 15 VITE 15.1 Om leveransförsening inte kan undvikas skall Leverantören omgående meddela avropande enhet, som bedömer om senareläggning av leveransen kan accepteras. 15.2 Leveransskallansesvaraförsenadomleveranseninträffarsenareänavtalad leveranstid. Försening berättigar Avropande enhet till vite. Vite utgår för varje påbörjad arbetsdag som förseningen varar med 1 % av värdet av den del av artiklarna som till följd av förseningenintelevererats.Dockskallvitetisinhelhetinteöverstiga20 %a�sagda värde. Vite kan tas ut direkt eller efter upprepade förseningar och kommer da att ackumuleras. 1.5.4 Om vitet enligt ovan skulle understiga 1 ooo SEK debiteras doc� l ooo SEK som administrationsavgift. Administrationsavgiften inkluderar då vitet. 16 FÖRTJ[DA UPPHÖRANDE 16.1Hävning från Beställarens sida Beställaren äger rätt att häva detta Avtal om 8 (12) a) Beställaren får kännedom om att leverantören enligt en lagakraftvunnen dom är dömd för brott som innefattar sådan brottslighet som anges i 10 kap 1 § LOU eller om grund för uteslutning föreligger enligt 10 kap 2 § LOU. b) Leverantörenåberopatbefrielsegrundenligtpunkt17ochsådanomständighet förelegat mer än tre (3) månader. c) Leverans eller del av Leverans försenats tio (10) veckor eller mer. Beställaren har vidare rätt att säga upp detta Avtal till upphörande trettio (30) dagar från avsändandet av den skriftliga uppsägningen, om d) LeverantörenbrytermotdettaAvtaliväsentligthänseendeochintevidtarrättelse inom trettio (30) dagar från avsändandet av skriftlig meddelande därom. e) Beställaren bedömer att förutsättningarna för Avtalet förändrats. Hävningen eller uppsägningen kan avse Avrop eller Avtalet om den hävnings- eller uppsägningsgrundande orsaken är av väsentlig betydelse för Beställaren. Hävning eller uppsägning skall ske skriftligt genom rekommenderat brev till Leverantören under den i Avtalet angivna adressen. Beställaren skall därvid uppge grunden för det förtida upphörandet. Har detta skett skall hävningen eller uppsägningen anses vara fullgjord. Vid förtida upphörande på de i a)-d) angivna grunderna har Beställaren samtidigt rätt till ersättning för den skada leverantörens fel, försummelse och brister åsamkat Beställ aren. 16.2 UppsägningfrånLeverantörenssida Leverantören äger rätt att säga upp Avtalet till upphörande trettio (30) dagar efter avsändandet av den skriftliga uppsägningen, om a. Beställarenbrytermotnågonväsentligbestämmelseochunderlåterattvidtaga rättelse inom trettio (30) dagar från erhållande av skriftlig anmodan härom (in nefattande redogörelse för avtalsbrottet). b. Beställarenåberopatbefrielsegrundenligtpunkt17ochsådanomständighet för,elegat mer än tre (3) månader. Uppsägningen skall ske skriftligen genom rekommenderat brev till Beställaren. Leverantören skall därvid uppge grunden för uppsägningen. Har detta skett skall uppsägningen anses vara fullgjord. 17 FORC:E MAJEURE 17.1 Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt de�a avtal om underlåtenheten har sin grund i omständighet ("Befrielsegrun�"), som ligger utanför parts kontroll och som förhindrar fullgörandet därav. Så snart hmdret upphört skall förpliktelsen fullgöras på avtalat sätt. 17.2 Såsom befrielsegrund skall anses eldsvåda, krig, mobilisering eller oförutsedda 9 (12) militärinkallelser av motsvarande omfattning, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, uppror eller upplopp, knapphet på transportmedel, allmän varuknapphet, inskränkningar i fråga om drivkraft, avtalsenlig konflikt på arbetsmarknaden samt försening av leverans från underleverantör, om förseningen har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt. 1.7.3 Förbehålletomavtalsenligkonfliktpåarbetsmarknadenskallinteansessom befrielsegrund om part själv är föremål för eller vidtar sådan konflikt. 1-7.4 Förattfåbefrielseenligtovanskallpartutandröjsmålskriftligenmeddeladenandra parten härom. Skriftligt meddelande skall också lämnas utan dröjsmål vid befrielsegrundens upphörande. 1.7.5Part skall vidta skäliga ansträngningar för att mildra omfattningen och effekten av befrielsegrund och återuppta fullgörandet av de förpliktelser som hindrats så snart det praktiskt kan ske. 1.7.6 Dåbefrielsegrundharvaratitrettio(30)dagarägerdenpart,sominteharåberopat befrielsegrunden, rätt att skriftligen frånträda detta avtal eller del därav. 18 IMMATERIALRÄTISLIGA INTRÅNG 18.1 LeverantörenåtarsigattpåegenbekostnadförsvaraBeställarenomkravrilctaseller talan förs mot denne om intrång i patent, upphovsrätt eller annan rätt på grund av användning av levererade produkter för avsett ändamål. Leverantören åtar sig vidare att ersätta Beställaren för de skadestånd och ersättningar som denne genom förlikning eller dom kan bU skyldig att utge. Leverantörens åtagande gäller under förutsättning att leverantören får bestämma över försvaret mot sådan talan och får föra förhandlingar om uppgörelse eller förlikning. Om det fastställs att intrång har skett skall leverantören på egen bekostnad antingen: e tillförsäkra Beställaren rätt att fortsätta använda produkterna e ersätta produkten med en annan produkt vars användning inte innebär intrång e ändra p rodukten så att intrång inte föreligger e återta produkten och kreditera Beställaren ett belopp som motsvarar produktens värde m ed hänsyn till den tid som produkten använts och normal avskrivningstid. Innebär in1trånget väsentlig olägenhet för Beställaren har denne rätt att genom skriftligt meddelande till leverantören häva avtalet i sin helhet. Leverantören skall på egen bekostnad hållas skadelös från varje krav, stämning eller process grundad på att användandet av levererad vara utgör intrång i patent, upphovsrätt eller annan immateriell rättighet. Parterna skall så snart möjligt efter det att part fått kännedom om att intrång föreligger på grund av användning av varan informera den andra parten. 19 SEKRETESS OCH 1YS1NADSPLIKT 19.1.Leverantören skall tillse att all personal samt eventuella underleverantörer iakttar sekretess och tystnadsplikt enligt de vid var tid gällande "Reglerna". 20 BEGR.iiNSNINGAR AV MARKNADSFÖRINGSRÄTT 10 (12) 20.1 HänvisningtillBeställarenellermarknadsföringellerpåannatsättfårejgörasav Leverantören eller av denne anlitad under1everantör utan Beställarens i förväg inhämtade skriftliga medgivande. 2:1 MILJÖ 21.1LeverantörenskallunderavtalstidenbeaktaStockholmslänslandstingsvidvartid gällande Miljöprogram. 21.2 Leverantörenskallsenastett(1)årefteravtalsperiodensstarthaettstruktureratoch dokumenterat miljöarbete som är öppet för granskning av SIL. Miljöarbetet skall vara aktivt under hela avtalsperioden. Detta innebär att det minst skall finnas en miljöpolicy, mätbara och tidsatta mål för miljöarbetet med ansvarsfördelning. Miljöarbetet skall följas upp minst en gång per år. Miljöledningsarbetet innebär att leverantören själv organiserar sitt arbete med att se till att dessa krav efterlevs. 21.3 Årligrapporteringavmiljömålochmåluppfyllelselevererasengångperår,enligt överenskommelse, till ansvarig kontaktperson på SLL Upphandling enligt punkt 28. 22 22.1 23 23.1 24 24.1 25 25.1 26 LAGAR, FÖRORDNINGAR M.M. LeverantörenskallvidutförandeavÅtagandetföljaallalagar,förordningarsamt föreskriföir och allmänna råd som utfärdats av statliga och kommunala myndigheter ochverksamhetersamtSLL:segnariktlinjer,somfråntidtillannanärtillämpligapå ÅtagandetellersompåannatsättberörLeverantörenvidutf'årandeavÅtagandet ("Reglerna"). KATASTROFBEREDSKAP Enligt lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinärahändelserifredstidochhöjdberedskapsamtlag(1992:1403) om totalförsvar och höjd beredskap, skall landstinget vidta de beredskapsförberedelser som behövs för respektive verksamhet under höjd beredskap. Basen utgörs av den fredstida katastrofmedicinska beredskapen. Vid fredstida kriser och höjd beredskap, vilket inne:bär skärpt beredskap eller högsta beredskap, skall Leverantören fortsätta sin verksamhet enligt detta avtal. Leverantören skall i egenskap av näringsidkare vidta de särskilda åtgärder i fråga om planering och inriktning av verksamheten, tjänstgöring och ledighet för personal samt användning av tillgängliga resurser som är nödvändiga för att verksamheten ska fungera under rådande förhållanden. ÖVERLÅTELSE/ÄGARBYfE DettaAvtalfårinteutanBeställarensskriftligamedgivandeöverlåtaspåannan. 'I'vIST Tvistmedanledningavdettaavtalskallslutligenavgörasavsvenskallmändomstol med tillämpning av svensk rätt. ÄNDRINGAR 1 1 (12) 26.1. Väsentliga1 ändringar och tillägg till detta Avtal skall för att äga giltighet vara skriftliga och undertecknade av behöriga företrädare för båda Parter. 2 7 OMFÖRHANDLING 27.:1 ParternakanbegäraomförhandlingavvillkoridettaAvtalomdetskerväsentliga förändringar hos Beställaren eller Leverantören. Begäran om omförhandling skall vara skriftlig. 27.2 OmförhandlingskallinledassåsnartsommöjligtefterParternasframställandärom. Påkallande av omförhandling befriar inte Parterna från skyldighet att fullgöra sina förpliktelser enligt detta Avtal. 28 2 8 . 1 KONTAKTPERSONER Kontaktpersoner angående detta Avtal skall vara: För Bestållaren: Namn: Telefon: Telefax: E-post: 29 För Leverantören: Namn: Telefon: Telefax: E-post: Vid förändringar av kontaktuppgifter skall den andre Parten meddelas snarast. MEDDELANDEN 29.1 ReklamationavseendeAvropskallskriftligenöversändastillavLeverantörenutsedd kontaktperson. 29.2 Meddelanden avseende detta Avtals tillämpning skall skriftligen översändas till parternas kontaktpersoner enligt Avtalet. 29.3 Meddelande skall anses ha kommit mottagaren tillhanda två (2) dagar efter avlämnandle för postbefordran om meddelandet avsänts med rekommenderat brev och vid mottagarens erhållande av faxkopian om meddelandet avsänts med telefax. Om meddelande avsänts med e-post skall det anses mottaget när mottagaren skriftligen bekräftar detta med ett e-post meddelande i retur, vilket bör ske omgående. 30 RUBRIKER 30.1 IndelningavdettaAvtaliolikapunkterochåsättandeavrubrikerskallintepåverka tolkningen av detta Avtal. 12 (12) Detta Avtal har upprättats i två (2) likalydande exemplar, av vilka parterna tagit var sitt. Stockholm den ..,__________, STOCKHOLMS ll.ÄNS LANDSTING [ Leverantören ] KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 7 PROTOKOLL 2010-10-29 Föredragning i Stockholm Sida 1 (2) Aktbilaga \] Mål nr 5609- 1 0-5629- 1 0 1·-111111111v■1■1 f Dok.Id 200I05 Postad ress Box 2302 103 17 Stockholm Besöksad ress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-14 98 89 E-post: kammarrattenistockholm@dom.se www.kammarrattenistockholm.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-16:00 RÄTTEN Kammarrättsrådet Eva Lindeblad, ordförande Kammarrättsrådet Siiri Lewis, referent � Kammarrättsrådet Charlotta Lokrantz Vfv,Z., FÖREDRAGANDE OCH PROTOKOLLFÖRARE Föredraganden Carina Olofsson KLAGANDE Sanofi Pasteur MSD S.N.C, org.nr 392032934 2010 •11� 0 2 Ombud: Advokaten Anna Ulfsdotter Forssell, jur.kand. Sara-Li Olovsson och jur.kand. Erik Olsson Advokatfirman Delphi, Box 1 432, 1 1 1 84 Stockholm MOTPARTER I . Stockholms läns landsting 3 . Landstinget Sörmland 5. Landstinget i Jönköpings län 7. Landstinget i Kalmar län 9. Region Skåne 1 1 . Västra Götalands läns landsting 1 3 . Örebro läns landsting 1 5. Landstinget Dalarna 1 7. Landstinget Västernorrland 19. Västerbottens läns landsting 2 1 . Landstinget i Uppsala län 2 . Gotlands kommun 4. Landstinget i Östergötland 6. Landstinget Kronoberg 8. Landstinget Blekinge 1 0. Landstinget Halland 1 2. Landstinget i Värmland 1 4 . Landstinget Västmanland 1 6. Landstinget Gävleborg 1 8. Jämtlands läns landsting 20. Norrbottens läns landsting Uppgivet ombud för samtliga: Advokaten Roger Hagman Box 3460, 103 69 Stockholm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrättens i Stockholm dom den 28 september 20 1 0 i mål nr 25902- 10, 25991-10, 26000-10, 261 15-10, 261 17-10, 26127-10, 26128-10, 26129- 10, 26131-10, 26139-10, 26140-10, 26142-10, 26143-10, 26145-10, 26148- 10, 26149-10, 26150-10, 26295-10, 26299-10, 26394-10 och 26396-10 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007 : 1 09 1 ) om offentlig upphandling - LOU; nu fråga om prövningstillstånd och inhämtande av yttrande Målet föredras, varefter kammarrätten fattar följande BESLUT I . Kammarrätten meddelar prövningstillstånd. 2. Konkurrensverket anmodas att avge yttrande i målet avseende frågan om det kan anses vara förenligt med LOU och gemenskapsrätten att förlänga den längsta tillåtna ramavtalstiden enligt 5 kap. 3 § LOU i händelse av en ansökan om överprövning vid en eventuell kommande upphandling (se bifogat ramavtal avseende HPV-vaccin, punkten 4.4). Följande handlingar bifogas. Den överklagade domen, ramavtalet avseende HPV-vaccin, Stockholms läns landstings tilldelningsbeslut den 5 mars 20 I 0 med utvärdering, Stockholms läns landstings anbudsinbjudan den 7 december 2009 samt utdrag ur Europeiska gemenskapernas meddelanden om upphandling den 1 7 december 2009. Yttrandet bör ha kommit in till kammarrätten senast den 29 november 20 1 0. Beslutet får inte överklagas. Ltt l v1Vtc\ 6lv� Sida 2 Mål nr 5609- 1 0-5629- 1 0 1 1 Protokollet uppvisat och beslut meddelat Carina Olofsson "1/[:v l / 0 I O ;;)_