FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 1 (7) 2010 -04- 3 0 Mål nr 6345-10 E Mål nr 6346-10 E Mål nr 6347-10 E Mål nr 6348-10 E I MALMÖ Avdelning 1 Lena Palmer SÖKANDE 2010 -04- 2 7 Meddelad i Malmö Mål nr 6345-6348-1OE ABA-Skol AB, 556090-0838 Scheelegatan 7 212 28 Malmö MOTPARTER 1. Osby kommun Ko1mnunledningskontoret 283 80 Osby 2. Bromölla kommun Box 18 295 21 Bromölla 3. Östra Göinge kommun Storgatan 4 280 60 Broby 4. Hässleholms kornmun 281 80 Hässleholm Ombud för 2-4: Osby ko1mnun, 283 80 Osby SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ABA-Skol AB:s ansökan om ingripande enligt LOU och förordnar att Osby kommuns, Bromölla kommuns, Östra Göinge kommuns och Hässleholms kommuns upphandling av "Skol-/förskole­ förbrukning, bild- och småslöjdsmaterial samt lekmaterial", dnr UH-09-15, ska göras om. Dok.Id 8233 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM 201D -0�-- 2 7 Sida 2 6345-1OE mfl. YRKANDEN M.M. Osby kommun, Bromölla kommun, Östra Göinge kommun och Hässle­ holms kommun genomför en samordnad upphandling av "Skol­ /förskoleförbrukning, bild- och småslöjdsmaterial samt lekmaterial", dm UH-09-15. Upphandlingen genomfq,rs enligt reglerna om öppet förfarande i LOU. ABA-Skol AB begär överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen ska få avslutas först sedan rättelse har skett på så vis att utvärderingen görs om och att nollställning av anbuden därvid ska ske. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om. Kommunerna bestrider bifall till ansökan. Förvaltningsrätten har genom interimistiskt beslut den 1 april 2010 förordnat att Kommunerna inte får avsluta den aktuella upphandlingen innan annat be­ slutas. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkämiande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 och 2 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestärmnelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6345-10E mfl. 2010 -04- 2 7 upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Parternas argumentation ABA-Skol AB: Enligt upphandlingssamordnaren har ABA-Skol AB:s anbud förkastats på grund av att anbudet har bedömts ofullständigt i kategori 1 och 2 eftersom samtliga produkter ej har offererats. Förfrågningsunderlaget har varit otydligt utformat då det inte tydligt framgår att samtliga positioner måste offereras. Det står ingenstans att samtliga efter­ frågade produkter ska offereras. Utvärderingskriterier har varit otydliga i för­ frågningsunderlaget jämfört med anbudsutvärderingen. Praxis för denna typ av upphandling är att 90 % av de efterfrågade positionerna måste offereras. Ställer man som krav att 100 % av de efter frågade positionerna ska offereras gynnas befintliga leverantörer och mindre aktörer diskrimineras. Kraven har gynnat de vinnande anbudsgivarna Staples och Lekolar som i föregående av­ talsperiod varit leverantörer till Kommunerna. Det är inte rimligt att kräva att samtliga aktörer på marknaden har identiska s01iiment. ABA-Skol AB har ett mycket brett sortiment som är likvärdigt med de vinnande anbudsgivarnas. Sortimenten är dock inte identiska. Kommunerna har valt att diskvalificera tre av fem anbudsgivare vilket stödjer bolagets resonemang om oklart förfråg­ ningsunderlag. Upphandlingen har inte har skett affärsmässigt och den brister i transparens. Upphandlande enhet hänvisar till att det står "Anbuden skall anpassas efter förfrågningsunderlaget, Bifogade formulär skall användas". Detta har ABA- I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 6345-1OE mfl. I MALMÖ Avdelning 1 2010 -04- 2 7 skol uppfyllt. Bolaget anser sig även uppfylla övriga krav på anbudet som kommunerna hänvisat till. De efterfrågade produkterna var 44 respektive 70 st, total 114 st. Av dessa offererade ABA-skol 107 st, dvs. mer än 96 % av efterfrågade produkter. Det­ ta är en tydlig indikator på att bolaget har ett mycket brett sortiment som är väl anpassat efter kommunernas behov. Det är viktigt att framhålla att jämfö­ relseprodukterna står för en liten del av den totala försäljningen. ABA-skol förstår inte syftet med varför 100 % av efterfrågade produkter skulle offereras eftersom dessa 114 produkter ska prissättas på samma sätt om övrigt sorti­ ment. Om kommunerna anser att nollställning av anbuden är oförutsägbart borde efterfrågad produktspecifikation varit utrustad med belastningsvärden. Detta för att maximera konkun-ensen och få ett så brett beslutsunderlag som möjligt. Att använda belastningsvärden i form av prispåslag i procent har i praxis ansetts förenligt med LOU. K01mnunerna Ko1mnunerna anser att det av förfrågningsunderlaget framgår att alla posi­ tioner ska offereras. Det finns goda skäl till att Kommunerna har det kravet. ABA-skol har inte haft anledning att förutsätta att Kommunerna efterfrågat något annat än det som anges i förfrågningsunderlaget. Utvärderingen har skett i enlighet med förfrågningsunderlaget och förfrågningunderlaget bryter itne mot LUY eller de bakomliggande principerna om bl.a transparens, lika­ behandling och proportionalitet. I förfrågningsunderlaget anges i punkt 2.4:"Anbuden skall anpassas efter för­ frågningsunderlaget. Bifogade formulär skall användas". Vidare anges i punkt 2.8 första stycket: "Anbudet skall: Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6345-l0E mfl. 20-m -04= 2 7 - innehålla samtliga begärda handlingar och bilagor - vara uppställt i enlighet med detta förfrågningsunderlag och innehålla svar på de frågor som ställs i förfrågningsunderlaget. . . . " I punkt 2.8 femte stycket anges "Om anbudshandlingarna inte överensstäm­ mer med ovanstående eller andra anvisningar för utformning av anbudet kan anbudet komma att förkastas. " I punkt 2.11.4 deklareras att "Ofullständiga anbud kan komma att förkastas." Påpekas bör att de efterfrågade positionerna inte är leverantörspecifika utan allmänt hållna beskrivningar av vanligt förekommande produkter i verksam­ heten. På något vis måste produkterna specificeras för att Kommunerna ska kunna jämföra anbuden och på intet vis efterfrågas identiskt sortiment. Där­ med anser Kommunerna inte att andra anbudsgivare än den som Kommu­ nerna kontrakterat tidigare diskrimineras på något vis. Positionerna är inte så många, endast 114 st. Kommunerna anser att ett förfarande med tillämpning av s.k. nollställning kan vara oförntsägbart och icke-transparent, varför metoden inte är tillrådlig. Nollställning inbjuder också till taktisk anbudsgivning, dvs. att en anbudsgi­ vare som är dyr på en position medvetet avstår från att offerera denna och således slipper utvärderas på den punl