FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2013-09-16 Mål nr 20618-13 Avd Dnr KSnr Allmänna avdelningen Meddelad i Enhet 12 Stockholm 1 SÖKANDE Retriever Sverige AB, 556586-1571 2013 -09- 1 6 Ombud: Advokaterna Johan Linder och Christel Rockström Wistrand Advokatbyrå Box 7543 103 93 Stockholm MOTPART Vattenfall AB, 556036-2138 169 92 Stockholm SAKEN Aktbll Ansökan om överprövning enligt lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 397001 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax Expeditionstid Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se E-post: KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20618-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Vattenfall AB (Vattenfall) genomför en upphandling av mediabevaknings­ tjänster, dnr 2013/S 132-229322, med hjälp av ett selektivt förfarande en­ ligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF. Ett av bolagen som ansökt om att få lämna anbud är Retriever Sverige AB (Retriever). Retriever ansöker om överprövning av upphandlingen med yrkande att förvaltningsrätten ska förordna om rättelse på så sätt att anbudskvalifice­ ringen ska göras om. Bolaget yrkar även att förvaltningsrätten interimist­ iskt ska förordna att Vattenfall inte får ingå avtal innan något annat har bestämts. Till stöd för sin talan uppger bolaget bl.a. följande. Vattenfall har valt ut fyra bolag som inbjudits att lämna anbud. Retriever är inte ett av dessa. Enligt Retrievers erfarenhet och kännedom om branschen är det dock bara två företag i Sverige som kan leverera de efterfrågade tjänsterna; Retriever och lnfopaq. Vattenfall har därför inte haft fog för att kvalificera några andra bolag än dessa. Infopaq har dessutom genomgått en ombildning i verksamheten efter en konkurs, vilket får till följd att Vatten­ fall inte heller haft fog för att kvalificera en ansökan från detta bolag. Retriever har lidit skada genom att bolaget inte har kvalificerats för att lämna anbud. Vattenfall bestrider bifall till ansökan med yrkande i första hand att förvaltningsrätten ska avvisa ansökan såvitt avser de delar av upphandlingen där Retriever inte ansökt om att få lämna anbud och i andra hand att ansökan ska avslås. Till stöd för sin talan uppger Vattenfall bl.a. följande. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20618-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Orsaken till att Retriever inte kvalificerat sig i den del bolaget har ansökt om att få lämna anbud är att Retriever lämnat bristande referenser. Retrie­ ver har enbart lämnat en referens avseende sin svenska verksamhet, väl medvetna om att referenser från andra länder också efterfrågades. Vatten­ fall har i alla delar genomfört upphandlingen i enlighet med LUF och Retriever kan inte anses lida eller riskera att lida skada. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Inledningsvis konstateras att det är ostridigt att det enbart är en viss del av upphandlingen - Lot 1 - som har begärts överprövad. Det saknas därför skäl för förvaltningsrätten att avvisa ansökan såvitt gäller andra delar av upphandlingen. Av handlingarna i målet framgår att sista dag för att lämna anbud är den 22 september 2013 och att Vattenfall planerar att meddela ett tilldelningsbe­ slut den 14 oktober 2013. Förvaltningsrätten har först att pröva huruvida Vattenfall brutit mot be­ stämmelserna i LUF när Retriever nekades möjlighet att lämna anbud p.g.a. bristande referenser. Domstolen konstaterar vid denna prövning att Retriever i sin ansökan om överprövning inte på något vis har argumente­ rat för sin sak i denna fråga. Det är därför inte visat att Vattenfall brustit vid sin tillämpning av gällande rätt i denna del. Eftersom Retriever såvitt framgår alltså rätteligen nekats att lämna anbud, är bolaget inte längre nå­ gon presumtiv leverantör. Bolaget kan därmed inte anses lida skada av att andra bolag getts möjlighet att lämna anbud i upphandlingen (jfr Kammar­ rätten i Jönköpings avgörande den 28 mars 2012 i mål nr 3307-11). Då någon skada eller risk för skada inte har påvisats, saknas möjlighet för för­ valtningsrätten att ingripa i upphandlingen. Det finns därmed heller ingen anledning för domstolen att ta ställning till vad bolaget har anfört i övrigt. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20618-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Retrievers ansökan om överprövning ska på grund av det ovan anförda avslås. I och med detta förfaller även bolagets ansökan om ett interimistiskt förordnande från förvaltningsrättens sida. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Anna Nordström Förvaltningsrättsfiskal Håkan Jöngren har föredragit målet. 4 It!!!! SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND �•''�-·_:. Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. 0'° Om prövningstillstånd inte meddelas står 0..... N förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- elleradressuppgiftändras,ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www .domstol.se