KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 6 DOM 2011-04-06 Meddelad i Stockholm Sida I (2) Mål nr 5967-10 Avd 2011 -04- D B 815 80 Tierp Dnr KLAGANDE Tierps kommun MOTPART RH Städ AB, 556436-8222 Ombud: Advokat Lotten Blomkvist Box 1111 751 41 Uppsala ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Doss Aktbil Förvaltningsrättens i Uppsala dom den 11 oktober 2010 i mål nr 5292-10, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten bifaller överklagandet och upphäver förvaltningsrättens dom. Dok.Id 212005 Postadress Box 2302 103 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-14 98 89 E-post: kammarrattenistockholm@dom.se www.kammarrattenistock110lm.domstol.sc Expeditionstid måndag fredag 09:00- l 6.00 KONKURRENSVERKET ' KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 6 DOM Sida 2 Mål nr 5967-10 YRKANDEN M.M. Tierps kommun (härefter kommunen) yrkar att kammarrätten ska undanröja förvaltningsrättens dom så att upphandlingen kan avslutas i enlighet med tidigare fattat tilldelningsbeslut. Till stöd för sin talan åberopar kommunen vad som tidigare ingetts i målet. RH Städ AB medger, såsom man slutligen bestämt sin talan, bifall till kommunens överklagande. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten finner inte anledning att frångå parternas samstämmiga mening att förvaltningsrättens dom ska upphävas så att kommunens tilldelningsbeslut därigenom står fast. Överklagandet ska däm1ed bifallas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). {'1 ,., . ,�;>fält:'.i B'i;,titta Wahli;,gf�exhe · / /;K?L ', .· ./ /". .... /1 <:-,,{ ,/ . / u1,;J1(>Gy<-/-( •' / . ' �·-,;1 /,I '.// . ./ karnrnan-ättsråV ordförande Elisabet Reimers kamrnanättsråd referent Kent Ladvall karnmmTättsassessor Sabina Kronhalm föredragande ,,-•' '' 1 JK'ÖRVALTJ\ll[]¾JGSRÄ1'1'EN ] llJPPSALA .....L,./ Sida 1 (21) DOJ\1 2010-10-11 Meddelad i Uppsala Mål nr 5292-10 E Enhet l '\,' /1 AKTBILAGA 11. "·,; SÖKANDE RH Städ AB, 556436-8222 Ombud: Advokat Lotten Blomkvist Ahlforcl Advokatbyrå AB Box 1111 751 41 Uppsala MOTPART Tierps kommun 815 80 Tierp ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING Tierps kommuns upphandling av städning och fönsterputs av kommunala lokaler, ref nr 2010/6 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrä1..ten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att Tierps kommuns upphandling av städning och fönsterputs av kommunala lokaler, ref nr 2010/6, ska göras om i den del den avser städning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut av den 15 juli 2010 upphör därmed att gälla. Dok.Id 15552 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-16:30 Sida 2 lf?ÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5292-10 2010-10-11 BAKGRUND Tierps kommuns (kommunen) begärde in anbud i en offentlig upphandling avseende städning och fönsterputs av kommunala lokaler. I tilldelningsbe­ slut elen 9 juli 2010 antogs Förenade Service AB som leverantör för städ­ områdena 1, 2, 4, 6, 7 och 8. RH Städ AB (bolaget) antogs som leverantör f-ör städo1nråde 3 sa111t sa111tliga fö11sterputsc111råden. YRKANDEN Bolaget hegäi' övcrprövning m uppha11dlingc1; ()Cb yrkar att förvaltnings- rätten f;ka förordnu att UJJpl1[n1dli11gen i11te f�lr irvslutas ir11·1.a11 k.01111T1uncn har vidtagit rättelse av densamma, alternativt att upphandlingen ska göras om. Kommunen bestrider bolagets yrkanden. GRUNDER Bolaget Förfrågningsunclerlaget innehåller felaktiga uppgifter och underlaget är bristfälligt. Feiaktighetema består i ati kommunen för ett antal av de i upp­ handlingen ingående objekten har angett en felaktig yta som inte överens­ stämmer med verklig yta och som enligt givna städinstruktioner omfattas av uppdraget. På grund av detta har bolagets pris per timme enligt kommu­ nen framstått som oskäligt lågt, varför bolagets anbud felaktigt har fork:as-­ tats avseende område 1 och 2. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget hur avverlmingsgraden, som kommunen har uppställt skall-krav kring, för de olika objekten ska beräk­ nas. Kommunen har ime heller svarat på frågor kring detta. Tiil följd härav har bolagets anbud för ormådena 4, 6, 7, och 8 förkastats då avverknings­ graden för något av de ingående objekten för respektive område, genorn att komrnunen berälmat avverkningsgraden på annat sätt än bolaget, varit för !I UPPSALA Sida 3 JF'ÖRVAILTI'RVALTNl[NGSRÄLT'fEN I lJPPSALA 2010-10-1 l Sida 5 DOM 5292-10 av förfrågningsunclerlaget utläsa på vilket sätt avverlmingsgraclen ska be­ räknas gör att förfrågningsunclerlaget är bristfälligt och förfarandet oförut­ sebart, varför upphandlingen även strider mot principen om öppenhet. Samtliga objekt där bolagets anbud har förkastats pga. för hög avverk­ ningsgrncl har haft en förhållandevis liten yta och fä stäcltillfällen per må­ nad. Med en beräkning utifrån avverkning per tillfälle hade avverknings­ graden hamnat inom de utsatta spannen. För det fall avverkningsspannen utformats korrekt efter den eller de metoder som avsett att användas och tydliga beräkningsmetocler rörande avverkningsgrad hade ställts upp i för­ frågningsunderlaget är det bolagets uppfattning att detta skulle ha tilldelats kontrakten även för område 6, 7 och 8 då det haft lägst pris för dessa. Av förfrågningsunderlaget framgår inte hur avverkningsgraden ska beräk­ nas för respektive objekt, om avverkningsgraden utgår från antalet timmar per dag eller per städtillfälle, eller hur antalet kvadratmeter per timme an­ nars tas fram. En berälming per dag iimebär att tid per månad delas med 2 1 ,5 och en beräkning utifrån tid per gång att den delas med antalet stäcl­ ti11fällen, Eftersom den förra metoden ger helt orimliga månadstider enligt kommunens antagande om avverkningsspaim har bolaget utgått från att den senare metoden gäller, vilket även muntligen påpekats för kommunen. 1\fågot förtydligande av beräkningsmetod har på förfrågan till kommen inte erhållits. Kommunen har endast uppgett att bolaget "ska köra enligt under­ laget". Då underlaget inte ger någon ledning har bolaget således tvingats att chansa på att det använder sig av rätt beräkningsmetod och då gått på den som givit mest rimligt resultat. Trots detta anser konununen att bolaget har överskridit högsta tillåtna avverkningsgrad för ett antal objekt, vilket resulterat i att bolaget har uteslutits från hela området 4, 6, 7 och 8. Då vissa objekt endast städas någon eller ett par dagar i veckan framstår kommunens beräkning som anmärkningsvärd. Ett flertal av de objekt som ingår i nämnda områden städas endast en gång per vecka, bortsett från re- Sida 6 FÖRVALTN!NGSRÄTTEN DOM 5292-1 0 2010--10-11 Yt UPPSALA staurangsk:olan där toaletten städas varannan dag. Avverkningsgraclen mås­ te rimligen för nämnda objekt berälmas, såsom bolaget har gjo1i, utifrån stäcltillfälle i enlighet med uppställda städrutiner och inte som om städning sker vmje dag. På grund av att ytorna är felakiiga för ett antal objekt är det emellertid inte möjligt att lärnna etl rimligt pris motsvarande den tid det .......'-"- '-'- J..L-e.,1,. 1,. ,._Ll.._v(....\. ,VJ.c..t. \.U. l. U.. VU._")c.t.11L t.:=tLJ!.Jl.\' lCl1\.1ll\ J1JJCL 0 högsta tillåtna avverkningsgracl för vissa objekt Vaci g@er Sli:tdomritde 4 ifragasätts även kommunens utvärdering SamHi­ ga anbudsgivare fick, pga. att inge1. anbud uppf�1llde kraven på avverk­ ningsgracl, Jor det aktuella området en möjlighet att komma in med eti nytt anbudsformulär för objekt m 3 8. För a1i uppfylla kommunens krav på av-· verkningsgrad utifrån elen beräkningsmetod som bolaget antog vara riktig, så höjde bolaget antalet timmar per månad från 5 Lill orimliga 23 timmar för ett reningsverk på 51 kvm som städas en gång per vecka för att hamna inom av kommunen uppställd avverkningsgrad. Eniigt kommunens utvär.. dering har bolaget ändå förkastats från området trots att bolaget hade det lägsta priset för området. Av utvärcleringsrappo1ie11 kan inte utläsas hur kommunen kommit fram till att bolaget överskred avverkningsgraden för det aktuella objektet. Genom otydligheten i berälmingsmetod för de uppställda luaven på av­ verlmingsgracl har bolagets anbud för område 4, 6, 7 och 8 förkastats pga. att det för ett, eller för något område två, av de i respektive område ingåen­ de objekten har fått en för hög avverkningsgrad. För det fäll proportioner­ liga krav och tydliga beräkningsmetoder rörande avverlmingsgrad hade ställts upp är det bolagets uppfattning att detta skulle ha tilldelats kontrakt även för område 4, 6, 7 och 8 då bolaget haft lägst pris även för dessa om­ råden. Kommunen har för ett sto1i antal av de ingående objekten uppställt opropo1iionerliga krav på högsta tillåtna avverk.ningsgrad. På grund av att det av förfrågningsunderlaget inte framgår hur beräkningen av avverk- fol,L1slrt'L·a1• ,,Llj S1i:t;:r't"' 11'� ''tl,,.tLl"-'11'·' lo1"·'1le'"I1" U"1" '"""111°(11',,.;. 'l'J'"./.\,j'L, :,...,,,,c," "";: J?ÖRVALTNl[NGSJR.Ä.TTEN � UPPSALA ningsgracl ska gå till och då kommunen på direkta frågor om detta inte har gett besked, strider upphandlingen i detta avseende, liksom vad gäller bris­ terna i utvärderingen, mot principen om öppenhet och förutsebarhei. Bris­ terna medför vidare att det inte går att bedöma huruvida likabehandlings­ principen följ ts vid upphandlingen. Att förfrågningsunderlaget har varit bristfälligt rörande kraven rörande avverkningsgraclen talar även av att en stor del av de lämnade anbuden har förkastats pga. att anbudsgivarnn inte har kunnat uppfylla dessa krav. För område 6 hm samtliga anbud utom ett förkastats på grund av för hög av­ verkningsgracL Kommunen har inte har informerat bolaget hur den kom­ mer att räkna fram bl.a. avverkningsgraden. Påståendet faller på sin egen orimlighet eftersom bolaget i så fall hade kunnat beräkna avverkningsgra­ clen på konekt sätt och därmed undvikit att förkastas. Bolagets anbud avseende område nr 1 och 2 har förkastats då bolaget, en­ ligt konununen, har angivit en orimligt låg timclebitering. Kommunen har emellertid för ett flertal, i nämnda områden, ingående objekt angivit felak­ tiga ytor i förfrågningsunderlaget. I vissa fall har skillnaderna uppgått till över20001112• Somexempelkm1avseendeområde1nämnasAspenskolan, objektnr6,därkommunenharangivit9561 1112 medandenenligtbolaget uppmättaytanuppgårtill7201 1112• FörBruksskolan,objektnr4,har kommunen angivit 3 468 1112 och bolaget 2 545 1112 . För Kyrkskolan, ol�jekt nr 9, har kommunen angivit 2 177 1112 och bolaget 1 575 1112• Avseende om­ råde 2 utmärks Örbylrns skola, objekt m 1 9, där kommunen har angett ytan till 7 199 1112 medan bolaget har uppgifterna 4 927 1112. Även Vendels skola kan nämnas med en av kommunen uppgiven yta om 1 222 1112 medan elen verkligastädytanuppgårtill7901112• Kommunensynesisinberäkningav ingående ytor ha innefattat lokaler som enligt angivna städrutiner inte om­ fattas av upphandlingen av de angivna områdena. DOM Sida 7 5292-l 0 2010-10-l 1 Sida 8 FÖRVALTNlfNGSRÄTTEN DOM 5292- l 0 2010-10-11 Bolaget har, i samband med konmrnnens upphandling 2006, uppmätt de aktuella siäclytorna som omfattas av upphandlingen utifrån ritningar som bolaget erhållit från kommunen. Vid mätningen har internationellt erkända CAD-program for arkitekter och fastighetsplanerare använts. De ytor som bolaget uppmätt är desamma som. kommunen själv angav vid upphandling av lokalvård för de aktuella områdena 2006, vid vilken bolaget iilldelades kontrakt för ett stor! antal av de i aktuell upphandling ingående objekten.. Bolaget har således idag kontrakt på en stor del av de objekt som omfäHas av uppharn..iiingen oc.:h hm sft1eöes gocl idinneciom om 1idsfagång och ywr. Vidare ligger det pris som bolaget har angett i aktuell upphandling i nivå med den ersättning som bolaget idag uppbär för aktuella objekt. Boiagel har både per telefon och skriftligen kontaktat konm1Unen och påta- H UPPSALA lat att cle 1 1örrrag11111gsu11derluget cn1g1'Vi1a yto111a lår ett stort anta1 av l1e ingående lokalerna inte sfämme1 med verkligheten. Vid upphandling av lokalvård for de aktuel1�1 lokalerna under 2006 har sanmrn yior som bolage1 hävdar är korrekta använts. B olaget har även vid ett fle1ial kontakter med kommunen samt även shiftligen förklarat vilken betydelse de felaktiga ytorna får för de i bolagets anbud uppgivna priserna. På grund av de felak•· tiga ytangivelsema är det omöjligt att uppfylla samtliga av kommunen uppställda skall-krav utan att priset blir orimligt högt. Bolaget har i sitt anbud inte kunnat bortse från den erfarenhet som bolaget har av objekten och den tidsåtgång och pris som är rimlig utifrån de verkli-­ ga förutsättningarna. På grund av att kommunen har uppställt krav rörande inom vilka spann anbudsgivarna får röra sig inom vad gäller avverknings­ grad, vilka värden kommunen antas ha beräknat utifrån de felaktiga ytorna, har holaget i sitt anbud nödgats sätta en tidsåtgång i relation till den i för­ frågningsunderlaget angivna ytan, för att inte annars uteslutas pga. för hög avverkningsgrad. l' • ••.CI'o• •• • '" Sida 9 FÖRVALTNENGSR.4.TTEN DOM 5292-]0 2010-JO..l l Den för respektive objekt angivna ytan ska enligt förfrågningsunderlaget användas för att beräkna avverkningsgraclen för objektet och får direkt be­ tydelse för denna och slutligen priset för \jtinsten. Det är således av stor betydelse för anbudets utformning att de i för:frägningsunclerlaget angivna ytorna är korrekta. Till styrkancle av att kommunen har använt sig 8V felak­ tiga ytor i upphandlingen hänvisas såsom exempel till de för upphandling­ en aktuella ritningarna över Aspenskolan, jämte för or>jektet aktuella sfäcl­ instruktioner, städscheman sarn:t dokumentet "Kultur och Fritid" som nämnda städinstruktion hänvisar till . Kommt.men har, utöver felaktigheterna i förfrågningsunderlaget, gjort en felaktig utvärdering av bolagets anbud. Då kommunen använt sig av de felaktiga ytorna vid beräkningen av anbuclsgivarnas pris per timme och hänsyn inte tagits till att angivet pris baseras på korrekta ytor har beräk­ ningen inte givit en rättvisande resultat utan priset per timme enligt kom­ munen blivit för lågt. Det framgår vidare inte av förfrågningsmaterialet att det är priset per timme som ska vara avgörande. Bolaget har i en sla-ivelse den 6 juli 2010 preciserat hur bolagets pris be­ räknats. Baserat på de rätta ytorna uppgår bolagets pris till 221 kr/h. Bola­ gets tim}Jris är således inte orimligt lågt och bolagets anbud borde inte ha förkastats vad gäller städområde 1 och 2. Tväliom borde bolaget ha tillde­ lats kontrakten för dessa områden då bolagets anbud haft: lägsta pris. Trots bolagets förklaring har emelle1i:id kommunen förkastat bolagets anbud för de aktuella områdena. Kommunen har i sitt förfrågningsunderlag inte angett att timpriset ska komma att utvärderas. Trots detta har kommunen förkastat bolagets anbud avseende områdena 1 , 2 och 4 eflersom det enligt kommunen har haft för lågt 1:impris. Kommunen har således tagit hänsyn till kriterier som enligt förfrågningsunclerlaget inte skulle komma att utvärderas och felaktigt för- I UPPSALA Sida l0 JF'ÖRVALTNKNGSRÄTTEN DOM 5292- 1 0 2010-10-1 1 kastat bolagets anbud. Då bolaget för de aktuella områdena har uppfy!H samtliga krav borde bolaget ha tilldelats kontraktet eftersom det för samtli­ ga haft lägst pris. Pk·v k:0111r11tn1e11s i förfrågnings11r1clerlaget i11gåei1de ,,Adi11i11istrati·v..a villlC,C:,�l nPi hci1· fnr lnw11n111nr->n vm·it si,�ih1l(lmi aH 17r->1 ln,c,tn dr->1·11�1. ·a. '. lFÖHVALTNliNGS.RÄT'.fl�N H UPPSALA 2010-JO-J l Sida 1 5 DOlVll 5292-l0 Exempel pö ol�jekt är nr 67 med en timdebitering på 52 kr/h, nr 53 med 1 73 kr/h, nr 45 med 1 32 kr/h, nr 40 med l27 kr/h, nr 22 med 159 kr/h, nr l 8 med 97 kr/h och nr 6 med 1 22 kr/h. Bolaget har beretts möjligheten att inkomma med en förklaring och har sft gjort. Kommune11 kan dock inie finna någon acceptabel förklaring till elen låga nivån. Ett exempel som bolaget hänvisar till är Aspenskolan. Enligt anbudet kommer bolaget att använda sig av 6 1 4 b/månad för att utföra uppdraget och för detta debitera 75 1 40 kr/månad. För att få fram timdebi­ teringen delas priset/månad med avsa1:1 tid/månad. I detta fall blir det ca 1 22 kr/h. Om den yta som angivits i förfrågningsunderlagei för denna skola skulle visa sig för hög måste de angivna timmarna reduceras. Kommer man fram till atl ytan är exempelvis 30 procent mindre än vad som uppgetts i förfrågningsunclerlaget minskar man den avsatta tiden samt månadsdebite­ ringen i motsvarande grad. Fortfarande blir då timclebiteringen ca 1 22 h. .Av den anledningen förkastar kommunen bolagets anbud. Att bolagei. får en timdebitering på 22 1 kr beror på att det inte har för av­ sikt att utföra lokalvård med 6 1 4 h/månad. Med den timpe1ming om 2 2 1 kr som utgångspunkt hamnar den verkliga avsatta tiden på ungefär 340 h/månacl. Bolaget framhåller att timdebiteringen blir fel, dvs. för låg efter­ som kommunen angivit felaktiga ytor i förfrågningsunderlaget. Detta stämmer inte. Ett exempel med, enligt bolaget, korrekt angiven yta är ob­ jekt nr 22, Tallbacksskolan. Trots korrekt angiven yta har de en timdebite­ ringpå 159kr. Det sätt som denna städupphandling är formulerad är inte vanlig i upp­ handlarvärlclen. Det är ett nytt tankesätt för att styra anhuden till att ge mer timmar för utförandet Tillvägagängssättet kan ge en större kostnad för uppdragsgivaren men förhoppningsvis även etl bättre städresultal och där­ med mindre arbete runt klagomål, kontroller och så vidare. Det har varit JFÖRVALTNINGSRÄTTEN K UPPSALA DOM. Sida 1 6 5292-10 2010-10-11 fritt att inkonm1a med frågor avseende denna upphandling. Kommunen har inte från någon som hämtat ut förfrågningsunderlaget, inte ens från bola­ get, fåH några skriftliga frågor rörande utvärderingen. Det har sett ut som om företagen har förstått: tankegången i upphandlingen. Att påstå att för- frågningsunderlaget inte ger någon ledning hur beräbungar och utvärde­ ring skulle göras saknar således helt grund. Det faktum att ingen inkommit med frågor rörande utvärderingen visar att underlaget varit nog så tydligt. Kommunen kan vid utvärderingen endast ta hänsyn till de i förfrågnings­ uncieriage1 angivna siffrorna och inie til} clt; enst.ilda anhwJsWmnGn1.:,:-; egna uppgifter. Bolaget har uppenbarligen inte förstått skillnaden mellan det faktiska priset för �jänsten och det pris eller jämförelsetai som används vid utvärderingen. [)et sistnäiT1nda är ar1buclspriset pius ett eve11tuellt proce11tpåslag JJå priset beroende på var oh_iektel hamnar i de1. spann, avseende avverkningsgrad, s,_,m gtil1e1 Jfö· objekteb lokaltyp Anhudspriset enligt anbuclsformuläret är det pris som kommunen kommer att betala för de timmar som anbudsläm­ naren anger som avsatt tid. Korrigeringar:. som påverkaJ anbuclspriset upp eller ner, görs vid uppstart och löpande under avtalstiden och kan gälla bl.a. ytstorlek, tillkomrnande/avgående objekt, avsatt tid. Detta är ett nor­ malt förfarande då ändringar i verksamheterna kan ske när som helst under avtalstiden. Avverlmingsgraden har ingen påverkan på priset då det är städytan delat med städticlen per dag som ligger till grund för beräkning av avverkningsgraden. Vilka ytor som anges i förfrågningsunclerlaget saknar således betydelse i utvärderingshänseende. DOMSKÄL THfämpHg2 besfämmeRse!· I 1 kap. 9 § LOD stadgas att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och prop01iionalitet iakttas. Sida 17 FÖ.RV.A.LTNINGSitÄTTEN DOM/ 5292-] 0 2010-1 0-1 l I 16 kap. l § första styckei LOU stadgas att en leverantör som anser att han lidit skada eller kan komma att lida skada enligt 1 6 kap. 2 § LOU i en framställning till allmän förvaltningsdomstol får ansöka om åtgärder enligt sistnämnda paragraf. I 1 6 ka11. 2 § första stycket LOU anges att om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har meclfö1t att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller alt elen får avslutas först sedan rättelse gjorts. li UPJP'SAlLA l 12 kap. 3 § LOU anges följande. En upphandlande myndighet fär förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt Anbudet för dock för­ kastas först sedan myndigheten skriftligen begärt en förklaring till det låga anbudet och inte fått ett tillfreclssi.ällande svar. En begäran om förklaring kan gälla 1. om anbudsgivaren kan utnyttja särskilt kostnadseffektiva metoder att fullgöra kontraktet, om anbuclsgivaren kan utnyt�ja tekniska lösningar eller ovanligt gynnsamma förhållanden för att fullgöra kontraktet, 3. egenarten hos de varor, �jänster eller byggentreprenacler som före­ slås av anbuclsgivaren, 4. om anbudsgivaren iakttar de bestämmelser om arbetarskydd och arbetsförhållanden som gäller på den ort där kontraktet skall fullgö­ ras, och 5. om anbudsgivaren fått möjlighet att erhålla statligt stöd. Den upphandlande myndigheten skall ge anbuclsgivaren tillfälle att yttra sig över myndighetens skäl för att förkasta anbudet med beaktande av de lämnade förklaringarna. Handlingarna i mållet I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande under rubriken utvärdering. Av de anbudsgivare som klarat leverantörsprövningen och uppfyller kra­ ven kommer Tierps kommun att anta det anbud som har det lägsta sam­ manlagda viktade priset efter eventuella påslag för respektive städområcle. På anbuclsformuläret är två uppgifter redan ifyllda, vilken lokaltyp objektet ti1lhär och storlek. [. . .] Va1je lokaltyp är indelad i ett spam1 som anges i nl/h. [.. .] Spannen avser generell avverkning. [...] Om ett anbud har ett städobjekt där avverkningen i m2/h överstiger det högsta spannet kommer anbudet för stäclområdet att förkastas. [...] Samtliga i städområdet ingåen­ de objekt beräknas på samma sätt. 2. Sida l 8 JB'ÖRVALTNKNGSRÄTTEN DOM 5292--10 2010-10-11 Förvaitningsrättens bedömning Förvaliningsrätten har att ta ställning till huruvida kommunens upphand­ ling avseende städning och fönsterputs av kommunala lokaler ska rättas, alternativt göras om, i enlighet rnecl bolagets begäran. Föi:frägningsunderlagei Bolaget anför att ytorna som anges i förfrågningsunderlage1 är felaktigt angivna. Bolaget har ansvarat för städningen av de lokaler som omfattas av upphandiingen sedan 2006 och bar därmed god kännedom om storleken av dessa De felaki.i!!i an!!ivna ytorna har giort att de1 varit ornöiligt atl urm(vl­ la ställda skall-krav utan att priset blir orimligt högt. Felaktigheterna gör förfrågningsunderlaget bristfälligt och felaktigt. Kommunen anför att ytstorleken inte har någon betydelse i utvärci.enngs­ hänseende. Timdebiteringen fås fram genom att man deiar antalet timmar 111ecl 111år1aclsk:ostr1ade11. \lidare är det orirr1ligt att en a11b11dsgivare borrser från de förutsättningar som anges i förfrågningsunderlaget och istället läm­ nar anbud utifrån andra förutsättningar som denne anser vara mer korrekta. Av handlingarna i målet framgår att ytstorleken för de olika objekten an­ getts i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten fömer att bolaget haft att li UPPSALA lämna pris enligrt de angivna vtoma däri. Förfråanin(Tslmderlaaet licraer till ._,,.. �bbbb grund för utvärderingen av de anbud som lämnas och om en leverantör avviker Erån detta uppkommer svårigheter ati jämföra de länmacle anbuden. Förvaltningsrätten :finner vidare att bolaget inte visat att man haft fog för att frångå de i förfrågningsunderlaget angivna ytstorlekarna. Bolaget har heller inte fö1111ått visa att de av kommunen angivna ytorna skulie göra förfrågningsundedaget bristfälligt eller felaktigt. Bolaget anför vidare följande. Det framgår inte av förfrågningsm1derlaget hur avverkningsgraden kommer att beräknas. Detta har vitsordats av kom- lli'ÖRVAL'J:'NINGSJR.ÄTTEN li UPPSALA Sida 1 9 DOM; 5292-10 20 1 0- 1 0- 1 ] munen. Den berälmingsme1od som kommunen använt sig av är visserligen en vedertagen beTäkningsmetocl i städbranschen, dock framgår inte om man avsett en reell eller generell avverkningsgrad. Det är viktigt att detta framgår dä de olika avverkningsgradsberäkningarna ger helt olika resultat. Det spann för avverlmingsgraclen som kommunen har ställt upp för de låg­ frekvent städade objekten. till exempel spannet 4 5-1 00 1112/h för personal­ byggnad elit bl.a. reningsverk hör, visar att det är elen reella avverkningen (antal nedlagda timmar per gång) som avses för dessa objekt. Eftersom det inte är möjligt att för samtliga områden uppfylla avverkningskraven med elen metod som kommunen hävdar ska användas utan att ange helt orimliga tider och därmed priser, är förfrågningsunderlaget felaktigt. Att det inte heller är möjligt att av förfrägningsunderlaget utläsa på vilket sätt avverk­ ningsgraden ska beräknas gör att förfrågningsunclerlaget är bristfälligt och förfarandet oförutsebart, varför upphandlingen även strider mot principen om öppenhet. Genom otydligheten i berälmingsmetod för de uppställda kraven på avverlmingsgrad har bolagets anbud för 01måde 4, 6, 7 och 8 förkastats pga. att det för ett, eller för något område två, av de i respektive område ingående objekten har fått en för hög avverkningsgrad. Kommunen anför att det av förfrågningsunderlaget framgår att det var den generella avverkningsgraden som skulle användas. Undantag från denna metod har använts för vissa små objekt. Detta har dock haft ringa påverkan för utvärderingen. Förvaltningsrätten konstaterar att det i förfrågningsunderlaget anges att en generell avverkningsgrad ska användas och att samtliga i stäclområdet in­ gående objekt ska beräknas på samma sätt. Enligt kommunens egen utsago bar denna dock för vissa små objekt använt sig av en annan berälrningsme-­ tod. Bolaget anför att dess anbud förkastats då man för dessa små objekt inte använt den berälmingsmetod som anges i förfrågningsunderlaget. Det­ ta påstående har inte bemötts av kommunen på annat sätt än att avstegen Sida 20 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 5292-10 2010-10-1 1 från den i förfrågningsunderlaget angivna metoden haft ringa påverkan på utvärderingen. Förvaltningsrätten finner att kommunen i sin upphandling brutit 11101 prin­ cipen av transparens då man använt sig av en beräkningsmetod som inte il·a111går a\i förfrågni11gs1111derlaget Det går vidare inte atl utesJ:ula alt bula- get licli1 skaclc1 av kommunens brntt mo1 LOT r i den del av upphandlingen som avser städning av kommunala lokaler, Dti elen aktuella bristen fö att bänförn till förfrågningsunci.eriagel och ime utvhrderingen kan bristen inte läkas genom ati förvaltn.ingsrätten förordnar om en rättelse av upphand­ lingen. Förvaltningsrätien finner således aH upphandlingen ska göras om i elen del som avser städning av kommunala lokaler. Urvärderinge,, Bolaget anför att de felaktiga ytorna samt bristerna i angivandet av beräk­ ningsmetod har lett 1il1 att bolagets anbud inte utvärderats på ett korrekt sätt. Förvaltningsrätten anser mot bakgrund av vad som framkommit rörande förfrågningsunderlaget att det inte föreligger några brister i utvärderingen avseende ytstorleken och berälmingsmetoclen. Bolaget anför vidare att kommunen använt sig av en otillåten utvärderings­ grund när man utvärderat pris per timme och sedan förkastat bolagets an­ bud pga. att priset per timme varit för lågt avseende vissa objekt I förfråg­ ningsunderlaget anges att det anbud med det lägst sammanlagda viktade priset ska antas. Det enda kTiterium som uppställs för löpm1de städning är avverlrningsgrad. Någon utvärderingsgrnnd avseende timpris har inte an­ getts i förfrågningsunderlaget och får således inte ligga till grund för utvär­ deringen. Bolagets anbud får därmed inte förkastas på denna grund. [ UPPSALA Sida 21 FÖRVALTJ\rnNG§Ri.(,TTEN JD>OJVl! 5292-10 2010- 1 0- 1 ] Kommunen menar att elen enligt 1 2 kap, 3 § LOU fär förkasta ett anbud om elen finner att priset är onormalt lågt. Kommunen har använt sig av detta lagrum vid förkastanclet av bolagets anbud avseende områdena 1 och 2 . Det handlar således inte om något utvärderingskriterium som lagts till i efterhand. Det har vidare angetts i förfrägningsunclerlaget att anbudsgivar­ na ska redovisa den tic1 man kommer att lägga på respektive objekt. 1 1 2 kap. 3 § LOU anges att en upphandlande myndighet får förkasta ett anbud som är onormalt lågt. Innan ett förkastande för ske måste myndighe­ ten skriftligen begära en förklaring av det låga priset. Av handlingarna i målet framgår att sådan sluiftväxling skett. Förvaltningsrätten fömer mot bakgrund av ovanstående och vad som övrigt framkommit i målet att kommunen haft sk.äl för att förkasta bolagets anbud eftersom det varit onormalt lågt. Förvaltningsrätten finner vidare att kommunen inte brustit i utvärderingen då man gjort detta mot bakgrund av en berälming av bola­ gets timpris. Sammm1fattning Förvaltningsrätten finner att kommunen vid genomförandet av den akt11ella upphandlingen brutit mot bestämmelserna i LOU och de gemenskapsrätts­ liga principerna. Vidare finner förvaltningsrätten att bolaget genom detta lidit eller i vart fall riskerat att lida skada. Då de aktuella bristerna är att hänföra till förfrågningsunderlaget ska upphandlingen göras om. Förvalt­ ningsrätten begränsar dock sin dom till att omfatta den del av upphandling­ en som avser städning av kommunala lokaler. I�QVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IA) li UPPSALA '·-- -=---- cJ rr � C l L �- Lincla Åslin förvaltningsrättsfiskal Målet har handlagts av Andreas Lund. HUR MAN ÖVERKLAGAR D�n som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltningsdomstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen fordras att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövn.ingstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kaimna1Tättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, trnnsporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut.Vanligtvis får, då kammarrätten inte har fattat något interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, avtal slutas omedelbart. I de fall där kammarrätten har fattat ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjo1i målet eller upphävt det interimistiska beslutet. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Bilaga Skrivelsen med överklagande ska undertecknas av klaganden eller dennes ombud och inges i original samt innehålla; 1. den klagandes namn, personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammall'ättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstillstånd 4. den änd1ing av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen härför 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. dv 689-LOU Formulär 9