FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet 2 Jenny Ulfsdotter Ombud: Advokat Per-Ola Bergqvist Foyen Advokatfirma i Sverige KB Södergatan 15 211 34 Malmö Ombud: Biträdande jurist Christoffer Löfquist Foyen Advokatfirma AB Södergatan 15 211 34 Malmö 1714-13 Domare 2:3 SÖKANDE Plåtslageri & Rostfritt Höglandet AB, 556565-6112 Östra Storgatan 9 574 33 Vetlanda DOM Sida 1 (15: 2013-08-28 Meddelad i Jönköping KONKURRENSVERKET 2013 -08- 2 9 • Avd Dnr KSnr Dok.Id 106111 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 MOTPART Vetlanda kommun 574 80 Vetlanda Ombud: Advokat Siv Ann Andermyr NBW Advokatbyrå HB Box 7704 103 95 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen inte far avslutas förrän rät­ telse skett genom ny utvärdering. BAKGRUND Vetlanda kommun genomför tillsammans med de kommunala bolagen Wi­ talabostäder AB, Vetlanda Energi och Teknik AB samt AB Vetlanda Indu­ strilokaler en upphandling av ramavtal för ventilationsplåtslageriarbeten. Aktbil forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se fÖHJ(ÄNNfOOfjlål nr Sida 2· FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1714-13 I JÖNKÖPING Enhet2 ·;· n:�,:·;\J·;:ii'\:l'i\(i.: '/!i:i ;:·· Upphandlingen genomförs i form av förenklat förfarande. Ramavtal ska tecknas med en entreprenör. Prövning av anbud genomförs i två steg där det första avser prövning av anbudgivaren och det andra prövning av an­ budet. Det anbud med lägst timpris kommer att antas. Enligt tilldelningsbe­ slut meddelat den 5 april2013 jämte utvärderingsprotokoll har FS Service i Vetlanda AB:s (FS Service) anbud antagits då FS Service lämnat det anbud med lägst timpris. Samtliga av de fyra anbudsgivarna i upphandlingen hade \ kvalificerat sig. l I� jL-\ '\YRKANDEN . I •• ·, I' ! ,l 1:il') •l \ 111:i:. Plåtslageri & Rostfritt Höglandet AB (P&R) ansöker om överprövning av '' Vetlanda kommuns upphandling och yrkar att upphandlingen inte får av­ slutas förrän rättelse vidtagits. Den rättelse som yrkas är att Vetlanda kommun, med upphävande av meddelat tilldelningsbeslut daterat den 5 april2013, ska företa en ny anbudsvärdering utan medtagande av FS Ser­ vices anbud varvid P&R:s anbud ska antas såsom varande anbudet med lägst anbudssumma. Vetlanda kommun bestrider ansökan om överprövning och hemställer att denna lämnas utan bifall. VAD PARTERNA ANFÖR P&R anför i huvudsak följande. Vetlanda kommuns beslut att anta FS Ser­ vice anbud är felaktigt. FS Service har inte uppfyllt alla i förfrågningsun­ derlaget uppställda ska-krav. FS Services anbud borde därför ha förkastats och inte beslutats kvalificera sig till anbudsutvärderingen. I den koncern­ garanti som ingivits av FS Service åberopas deras systerbolags (systerbo­ laget) ekonomiska samt tekniska och yrkesmässiga kapacitet. FS Services moderbolag (moderbolaget) omfattas inte av den ingivna koncerngarantin. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1714-13 I JÖNKÖPING Enhet 2 Den företagspresentation som ingivits av FS Service redogör enbart för det åberopade systerbolaget. Då inlämnad företagspresentation endast omfattar FS Services systerbolag har ingen utförlig företagspresentation som styrker anbudsgivarens förmåga att fullgöra uppdraget lämnats. Således har FS Service inte uppfyllt ska-kravet som anges i AFB.52 tredje punkten och AFe.32. Den skiss på FS Service som lämnats in är undermålig då det inte klart och tydligt framgår vilka bolag som avses i organisationen eller vilka personer som är anställda av respektive bolag. Varken företagspresentat­ ionen eller skissen på organisationen innehåller information om vilken ar­ betsledning och yrkesarbetare som ställs till förfogande. Eftersom dessa uppgifter fattas uppfyller FS Services anbud inte de ska-krav som framgår av såväl AFB.52 som AFe.32. FS Service har endast lämnat in ev:n avse­ ende fyra personer. Då moderbolaget inte omfattas av koncerngarantin så ska de personer som är kopplade dit bortses från. Två av de ev:n som in­ lämnats är hänförliga till personer kopplade till moderbolaget, dessa kan därför inte tillmätas betydelse. Vidare framgår av ett tredje inlämnat ev att kravet på fyra års erfarenhet inom efterfrågad verksamhet, som anges i förfrågningsunderlaget - handling 03.2 Krav på entreprenör, inte är upp­ fyllt. FS Service har i övrigt inte lämnat in utbildnings- och yrkesmässiga kvalifikationer, ev:n, yrkesbevis eller liknande handlingar för övriga per­ soner inom organisationen. Av de ev:n som lämnats in framgår inte att någon av de fyra personerna skulle ha behörigheten för så kallade heta ar­ beten. Endast en av de personer som det lämnats in ev för har behörighet för att vara byggarbetsmiljösamordnare, BAS-P och BAS U. FS Service har inte inlämnat några ev:n och intyg för yrkesarbetare. Det kan härmed konstateras att FS Service inte uppfyller de i förfrågningsunderlaget upp­ ställda ska- kraven avseende entreprenörens arbetsledning samt anställda. Avseende den kvalitetsplan som FS Service lämnat är denna upprättad endast för FS Services systerbolag. Kvalitetsplanen är dessutom anpassad utifrån kvalitetsarbetet avseende ett specifikt objekt. Vad som är av rele­ vans enligt AFB.52 fjärde punkten i förfrågningsunderlaget är kvalitetsled- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 71 4-1 3 I JÖNKÖPING Enhet 2 ningsrutiner för det systematiska kvalitetsarbetet för hela verksamheten. FS Service har heller inte bifogat det kontrollprogram som i kvalitetsplanen uppges redogöra för deras rutiner för internrevision och egenkontroll. FS Service har därmed inte uppfyllt ska-kraven uppställda för Metod för kvalitetssäkring enligt AFB.52 fjärde punkten. Den miljöpolicy som FS Service lämnat in är upprättad för FS Services systerbolag. Av handlingen framgår inte vilka rutiner för internrevision eller egenkontroll som FS Ser­ vice har, inte vilken hantering av avvikelser och förebyggande åtgärder för dessa som FS Service tillämpar samt inte en beskrivning över hur kunskap om nya riktlinjer och krav inom miljöområdet sprids inom företaget. FS Service har därmed inte uppfyllt ska-kraven uppställda för Metod för mil­ jösäkring enligt AFB.52 femte punkten i förfrågningsunderlaget. Eftersom FS Service inte uppfyllt alla ställda ska-krav borde Vetlanda kommun ha förkastat deras anbud. Genom att utvärdera FS Services anbud och därefter anta deras anbud har Vetlanda kommun handlat i strid mot principerna om likabehandling samt öppenhet och förutsägbarhet enligt 1 kap. 9 § LOU. P&R har lidit skada på grund av Vetlanda kommuns brott mot bestämmel­ serna i LOU. Om Vetlanda kommun hade agerat i enlighet med bestäm­ melserna i LOU och de unionsrättsliga principerna hade P&R:s anbud an­ tagits. Eftersom Vetlanda kommuns brott mot LOU rör utvärderingsfasen och inte upphandlingens konkurrensuppsökande fas är rättelse en tillräcklig åtgärd. Vetlanda kommun anför i huvudsak följande. Det är riktigt som P&R påstår att Vetlanda kommun krävt att anbudgivare ska lämna en företags­ presentation och en presentation av den organisation som anbudsgivaren tillhandahåller. Av förfrågningsunderlaget framgår att denna kan lämnas i svarsruta eller i bilaga. Vetlanda kommun har således lämnat stor frihet för anbudsgivarna att själva bestämma hur presentationen ska lämnas. Det har dock varit viktigt att anbudsgivarna generellt bekräftat att samtliga villkor och krav i förfrågningsunderlaget accepteras. I den koncerngaranti som Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1714-13 I JÖNKÖPING Enhet 2 lämnats av FS Service har FS Service styrkt sin förmåga att fullgöra upp­ draget. Av ingivna ev:n framgår att samtliga är anställda inom FS Ser­ vices organisation och att de tillhör företagsledningen, detta framgår även av ingiven kvalitetsplan. I ett av de fyra ingivna ev:n framgår att personen ifråga uppfyller kravet på fyra års erfarenhet den 14 juni 2013, dvs inom tre månader från den tiden då avtalet börjar löpa. Detta är i enlighet med uppställt ska-krav i AFB.52 tredje punkten i förfrågningsunderlaget. Av FS Service ingivet organisationsschema framgår även övriga kompetenser hos personerna för vilka ev:n skickats in samt uppgifter om övrig personal såsom servicetekniker, montörer och plåtararbetare m.m. (yrkesarbetare). De uppgifter som lämnats av FS Service om företagsledningen och övrig personal uppfyller de krav som ställts i förfrågningsunderlaget. Uppgifter om kvalifikationer har varit möjligt att lämna direkt i svarsrutan eller i bi­ laga (eV, intyg eller yrkesbevis etc.). Anbudsgivama har därmed själva kunnat avgöra hur erbjuden personal ska presenteras. FS Service har under varje punkt i svarsruta till handlingen ska-krav angett att kraven uppfylls. Vad avser uppställda krav på behörigheten heta arbeten och byggnadsmil­ jösamordnare krävs inte att uppgiften måste framgå specifikt i ett ev. I av FS Service ingiven kvalitetsplan anges det systematiska kvalitetsarbete som bedrivs i verksamheten. I kvalitetsplanen framgår också FS Services rutiner för internrevision och egenkontroll. FS Service uppfyller även de ska-krav som uppställts för miljösäkring genom ingiven miljöpolicy samt då de namngett miljöansvarig i svarsruta till handlingen ska-krav. FS Ser­ vice uppfyller uppställda krav både vad avser den formella prestationen av företaget och den efterfrågade kompetensen. FS Service har dessutom sär­ skilt bekräftat att samtliga villkor och krav i förfrågningsunderlaget accep­ teras och uppfylls. Vetlanda kommun har gjort de kontroller som kan krä­ vas och har därvid kunnat konstatera att FS Service uppfyllt samtliga av de i förfrågningsunderlaget uppställda ska-kraven. Eftersom Vetlanda kom­ mun inte brutit mot likabehandlingsprincipen eller någon annan bestäm- Sida 6- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1714-13 I JÖNKÖPING Enhet 2 melse i LOU är det inte aktuellt att vidta någon rättelse av utvärderingen och ansökan om överprövning ska därmed lämnas utan bifall. P&R har därefter anfört i huvudsak följande. Genom att FS Service i fler­ talet fall inte har bifogat någon handling med information om kvalifikat­ ioner utan endast i svarsrutan nedtecknat kravet uppfylls synes Vetlanda kommun anse att FS Service i erforderlig utsträckning bekräftat att samt­ liga villkor och krav i förfrågningsunderlaget accepteras och uppfylls. Detta ställningstagande är i strid mot rådande praxis. Alldeles oavsett om förfrågningsunderlaget saknar krav på att anbudsgivaren redan i sitt anbud med intyg ska visa att ska-kraven är uppfyllda, utgör detta inget särskilt skäl att frångå huvudregeln - att det ankommer på anbudsgivaren att visa att de uppfyller ställda ska-krav. I den aktuella upphandlingen har tydligt framgått att Vetlanda kommun kräver att anbudsgivarna ska styrka de olika kraven med diverse intyg. Det är uppenbart att FS Service genom att i handlingen Organisationsschema endast ange till exempel ordet service­ tekniker inte uppfyller de krav som ställts i förfrågningsunderlaget. Vetlanda kommun har därefter anfört huvudsak följande. I handlingen 03.2 gällande krav på entreprenör anges att anbudsgivaren ska styrka erfa­ renheter genom ev och/eller intyg beträffande två specifika förhållanden. Det ena är platschefer och arbetsledares erfarenheter inom efterfrågad verksamhet och det andra är yrkesarbetares erfarenheter. När det gäller heta arbeten, behörigheten BAS-P och BAS-U, anges att behörighet och kunskap ska finnas. Behörigheten behöver dock inte styrkas av anbudsgi­ varen i anbudet. När det gäller arbetsledningens och yrkesarbetarnas erfa­ renhet, som anbudsgivaren ska styrka, framgår tydligt att det är upp till anbudsgivaren hur denne vill styrka erfarenheten eftersom uppgifter kan lämnas direkt i svarsblanketten. Det finns således inte något ska-krav gäl­ lande ingivande av ev eller yrkesbevis. Så länge bestämmelserna i LOU och tillämpliga grundläggande principer beaktas är en upphandlande myn- Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1714-13 I JÖNKÖPING Enhet 2 dighet normalt oförhindrad att själv bestämma om och hur anbudsgivaren i sitt anbud ska visa att aktuella ska-krav är uppfyllda. Eftersom Vetlanda kommun inte uppställt något formellt krav på att CV och yrkebevis ska bifogas till anbudet och då det i övrigt inte framkommit något som visar på att FS Service i anbudet lämnade uppgifter och intyganden skulle vara fel­ aktiga har Vetlanda kommun haft skäl att godta FS Services anbud och låta detta gå vidare till anbudsutvärdering. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler m.m. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 4 § LOU anges bl.a. följande. Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltnings­ domstol överpröva en upphandling. Av 16 kap. 6 § LOU framgår bl.a. följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts. Av praxis framgår att i mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudre­ gel att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter talan grundas och att domstolens FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet2 DOM prövning är begränsad till de grunder som parten åberopat (se RÅ2009 ref. 69). Utredning I förfrågningsunderlaget, handling 03. 1 Administrativaföreskrifter, anges bl.a. följande. AFB.31 Anbuds form och innehåll Alternativa anbud och reservationer accepteras inte. Anbud ska: • följaförfrågningsunderlaget • innehållaefterfrågadeuppgifterochhandlingar AFB.34 .Adressering Svarsbilaga Skakrav För att bli kvalificerad ska alla krav vara uppfyllda. Varje kryssruta "Ja" måste fyllas i. I de fall svar har efterfrågats måste kommentarsfåltet vara ifyllt med efterfrågade uppgifter, alternativt hänvisa till bilaga. Efterfrå­ gade dokument ska bifogas digitalt. AFB.52 Prövning av anbudsgivares lämplighet Endast anbudsgivare som lämnat komplett ifyllt anbud och bifogat efter­ frågade handlingar går vidare till fortsatt prövning. Kvalifikationskraven ska ses som en lägsta godtagbara nivå för att kontrak­ tet ska kunna fullgöras. Sida 8 1714-13 Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1714-13 I JÖNKÖPING Enhet 2 3. Prövning av anbudsgivarens tekniska- och yrkesmässiga kapacitet Anbudsgivaren ska ha teknisk och yrkesmässig kapacitet för att fullgöra uppdraget. Följande uppgifter ska därför lämnas i anbudet: Utförlig företagspresentation som styrker anbudsgivaren förmåga • att fullgöra uppdraget. Presentation av organisationen som anbudsgivaren tillhandahåller • för att genomföra uppdraget. Presentationen ska innehålla arbets­ ledning och yrkesarbetare som ställs till förfogande samt deras ut­ bildnings- och yrkesmässiga kvalifikationer; CV, yrkesbevis, etc. (Se AFC.32 samt handling 03.2 Krav på entreprenör). Beskrivning av tre relevanta/liknande entreprenader eller ramavtal som anbudsgivaren haft/har under de senaste tre åren. Ange tele­ fonnummer och kontaktperson hos uppdragsgivaren som kan nås för referenstagning. Anbudsgivaren får vid behov åberopa andra företags tekniska och yrkes­ mässiga kapaciteter. Anbudsgivare ska genom att tillhandahålla ett åta­ gande från företagen i fråga eller på annat sätt visa att anbudsgivare kom­ mer att förfoga över nödvändiga resurser när kontraktet ska fullgöras. Åta­ gandet från det andra företaget ska avse hela avtalsperioden. Anbudsgivare som vid givande av anbud inte har en organisation som upp­ fyller kraven på teknisk- och yrkesmässig kapacitet ska i sitt anbud, på ett övertygande sätt, beskriva vilka åtgärder den tänker genomföra för att upp­ fylla kraven, om anbudsgivaren tilldelas ramavtal. Åtgärderna skrivs in i avtalet/kontraktet och ska vara genomförda senast tre månader efter tiden då avtalet börjar löpa. Är inte ovanstående krav uppfyllt efter tre månader är detta grund för häv­ ning av avtal. • Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1714-13 I JÖNKÖPING Enhet 2 4. Metod för kvalitetssäkring Anbudsgivaren ska bedriva systematiskt kvalitetsarbete, d v s ha kvalitets­ ledningsrutiner. Dessa ska minst omfatta nedanstående: Kvalitetspolicy för verksamheten Rutiner för internrevision eller egenkontroll Hantering av avvikelser och förebyggande åtgärder för dessa Namn på kvalitetsansvarig Beskrivning hur man systematiskt arbetar med att hålla en hög kundnöjdhet Följande ska därför bifogas anbudet: 1. Certifikatförkvalitetssystemutfärdatavackrediteratcertifierings­ organ, eller redovisning av det systematiska kvalitetsarbetet enligt punkt 4 ovan. 2. Namn på kvalitetsansvarig ska lämnas i anbudsformulär. 5. Metod för miljösäkring Anbudsgivaren ska bedriva systematiskt miljöarbete, d v s ha miljöled­ ningsrutiner. Dessa ska minst omfatta nedanstående: Miljöpolicy för verksamheten Rutiner för internrevision eller egenkontroll Hantering av avvikelser och förebyggande åtgärder för dessa Namn på företagets miljöansvarig Beskrivning över hur kunskap om nya riktlinjer och krav inom mil­ jöområdet sprids inom företaget Följande ska därför bifogas anbudet: 1. Certifikat för miljösystem utfärdat av ackrediterat certifieringsorg­ an, eller redovisning av det systematiska miljöarbetet enligt punkt 5 ovan. 2. Namn på företagets miljöansvarig ska lämnas i anbudsformulär. • • • • • • • • • • Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1714-13 I JÖNKÖPING Enhet 2 AFC.32 Entreprenörens organisation Entreprenören ska i anbud presentera organisationen som entreprenören tillhandahåller för uppdraget. Organisationen ska innehålla arbetsledning och yrkesarbetare som uppfyll­ ler kraven ställda i denna handling samt i handling 03.2. Krav på entrepre­ nör. I förfrågningsunderlaget, handling 03.2 Krav på entreprenör, anges bl.a. följande. KRAV ARBETSLEDNING OCH ANSTÄLLDA Arbetsledning och anställda ska tillsättas med iakttagande av kvalifikation­ er som krävs för åtagandet. Allt arbete ska utföras av personal som är kva­ lificerad för ändamålet genom kunskap och praktisk erfarenhet. På begäran av beställaren ska entreprenören uppvisa bevis som styrker egen och unde­ rentreprenörs kompetens. Beställaren lägger stor vikt vid att entreprenören har god dialog med verk­ samheter och hyresgäster vid utförandet av entreprenaden och att entrepre­ nörens personal, inkl. underentreprenörer, har ett proffsigt uppträdande och artigt bemötande av hyresgäster och verksamhetsutövare. Arbetsledning och anställda ska, där verksamhet så kräver, efter anmodan kunna uppvisa att de är kontrollerade mot belastningsregistret avseende brott mot minderåriga. Krav på arbetsledning Entreprenörens platschefer och arbetsledare, eller likvärdiga befattningar, ska ha följande erfarenhet: Minst fyra års erfarenhet inom efterfrågad verksamhet inom den • senaste sexårsperioden. Relevant påbyggnadsutbildning två år lik­ ställs med två års erfarenhet. Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1714-13 • het alternativt bedrivit egen företagsverksamhet. I JÖNKÖPING Enhet2 Minst två års erfarenhet av arbetsledning inom likvärdig verksam­ Anbudsgivare ska styrka ovan nämnda erfarenheter genom CV och/eller intyg. Arbetsledning ska ha behörighet för "heta arbeten". Arbetsledning ska inneha behörighet för att vara byggarbetsmiljösamord­ nare, BAS-P OCH BAS-U. Krav på anställda Arbeten åt beställaren ska utföras av anställda som är yrkesarbetare. Yr­ kesarbetare anses den vara som innehar yrkesbevis eller har erfarenhet och kvalifikationer för att ta ut yrkesbevis. Anbudsgivare ska styrka ovan nämnda kunskaper och erfarenheter genom CV och/eller intyg. Anställda som utför "heta arbeten" ska ha behörighet för detta. Förvaltningsrättens bedömning Överprövning enligt LOU utgör en kontroll, utifrån de omständigheter som sökanden har anfört, av att den upphandlande myndigheten har följt de grundläggande principer som återfinns i 1 kap. 9 § LOU samt att den upphandlande myndigheten har följt övriga bestämmelser i LOU. En av huvudprinciperna enligt LOD är att anbud som inte uppfyller samt­ liga förfrågningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. ska-krav, inte ska be­ aktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet2 DOM Sida 13 1714-13 P&R hävdar att PS Service inte uppfyller de i förfrågningsunderlaget upp­ ställda ska-kraven avseende entreprenörens arbetsledning samt anställda. Vetlanda kommun har avseende aktuella krav uppgett bl.a. följande. I handlingen 03.2 gällande krav på entreprenör anges att anbudsgivaren ska styrka erfarenheter genom ev och/eller intyg beträffande två specifika förhållanden. Det ena är platschefer och arbetsledares erfarenheter inom efterfrågad verksamhet och det andra är yrkesarbetares erfarenheter. Enligt Vetlanda kommun framgår av PS Service ingivet organisationsschema uppgifter om övrig personal såsom servicetekniker, montörer och plåtarar­ betare m.m. - så kallade yrkesarbetare. Vetlanda kommun har även anfört att uppgifter om kvalifikationer har kunnat lämnas direkt i svarsrutan eller i bilaga (eV, intyg eller yrkesbevis etc.) och att anbudsgivarna därmed själva kunnat avgöra hur erbjuden personal ska presenteras. Pörvaltningsrätten finner att förfrågningsunderlaget så som det är formule­ rat får anses uppställa ett ska-krav gällande anbudsgivarens skyldighet att styrka, i anbudet åberopad, arbetslednings samt yrkesarbetares erfarenheter genom ev och/eller intyg. PS Service har endast gett in eV:n beträffande arbetsledningen. De fyra personer som dessa eV:n avser är enligt uppgift i dokumenten anställda hos PS Services systerbolag, som har lämnat kon­ cerngaranti och ställer sin personal till förfogande för genomförande av avtalet. En av dessa personer uppfyllde vid tiden för anbudsgivningen inte kravet i förfrågningsunderlaget på fyra års erfarenhet, men skulle inom tre månader från det att avtalet var tänkt att börja löpa uppfylla detta krav. Mot bakgrund av dessa omständigheter bedömer förvaltningsrätten att det inte finns skäl för ingripande enligt LOU med anledning av det som anförts av P &R om bristande kravuppfyllelse beträffande arbetsledningen. När det gäller yrkesarbetare däremot har PS Service inte tillsammans med anbudet lämnat in något ev eller intyg beträffande deras erfarenheter. PS Services anbud uppfyller därför inte aktuellt ska-krav. Vad Vetlanda kom- Sida 14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1714-13 I JÖNKÖPING Enhet 2 mun anfört avseende att FS Service i svarsfonnulär angett att kraven upp­ fylls medför ingen annan bedömning. Vetlanda kommun har därför brutit mot de grundläggande principerna enligt 1 kap. 9 § LOU genom att inte korrekt tillämpa samtliga uppställda ska-krav vid anbudsprövningen. P&R har härigenom lidit eller riskerar att lida skada i den mening som avses i 16 kap. 4 § LOU. P&R har även framfört invändningar vad gäller bristande kravuppfyllelse ifråga om ingiven företagspresentation och presentation av organisationen som entreprenören tillhandhåller för att genomföra uppdraget, liksom be­ träffande ingiven redovisning av det systematiska kvalitetsarbetet och ingi­ ven redovisning av det systematiska miljöarbetet. Vetlanda kommun har uppgett att FS Service genom inlämnade uppgifter uppfyllt kraven på efter­ frågad presentation av organisationen som entreprenören tillhandahåller för uppdraget. Kommunen menar vidare att det systematiska kvalitetsarbetet redovisas i ingiven kvalitetsplan och att det i ingiven miljöpolicy framgår hur miljöarbetet bedrivs. Förvaltningsrätten kostaterar härvid att FS Ser­ vice i sitt anbud har bifogat företagspresentation och en presentation av den organisation som tillhandahålls. Dessa presentationer har inte genom vad P & R anfört visats ha sådana brister att anbudsgivarens tekniska och yrkesmässiga kapacitet inte har kunnat bedömas. FS Service har även till . anbudet bifogat en kvalitetsplan liksom en miljöpolicy. En upphandlande myndighet kan normalt inte ställa alltför långtgående krav för att en leve­ rantör ska anses uppfylla ett ska-krav avseende en allmän redogörelse om arbetssätt eller dylikt. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att det som P & R anfört i dessa delar inte är skäl för ingripande med stöd av LOU. Förvaltningsrätten anser således sammanfattningsvis att Vetlanda kommun har brutit mot de grundläggande principerna enligt 1 kap. 9 § LOU då an­ bud från FS Service har upptagits till prövning trots avsaknad av CV eller Sida 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 7 1 4- 1 3 I JÖNKÖPING Enhet 2 intyg beträffande yrkesarbetares erfarenheter, och att P&R härigenom har lidit eller riskerar att lida skada i den mening som avses i 1 6 kap. 4 § LOU. P & R:s ansökan ska därför bifallas. Bristen har inte påverkat upphandling­ ens konkurrensuppsökande skede, varför rättelse genom en ny utvärdering är en tillräcklig åtgärd. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 1 09/1 D LOU) Annette Spjuth