FÖRVALTNINGSRÄTTEN ISTOCKHOLM Avdelning 33 SÖKANDE DOM 2016-06-23 Meddelad i Stockholm Mål nr 6140-16 KONKURRENSVERKET Ansökan om överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 1 4U Security Services AB, 556095-6772 Box 49017 100 28 Stockholm MOTPAR T Stockholms Universitet Inköpssektionen 106 91 Stockholm SAKEN 2016 -06- 2 3 -. Dnr KSnr Avd Aktbil Dok.Id 744015 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt 08-561 680 01 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6140-16 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Stockholms universitet genomför ett avrop med dnr SU FV-2.2.1-0482-16 genom en förnyad konkurrensutsättning från ett ramavtal. Upphandlingen avser bevakningstjänster och tilldelningsbeslut har ännu inte meddelats. Grunden för tilldelning är lägsta pris. 4U Se�urity Services AB (bolaget) yrkar att den förnyade konkurrens­ utsättningen ska göras om. Till stöd för yrkandet anförs i huvudsak följande. I anbudsinbjudan finns ett skall-krav på att samtliga väktare ska ha fyra veckors utbildning. Det är en orimligt hög lärotid mot de tjänster som efterfrågas och kravet strider därför mot likabehandlingsprincipen. Kravet gynnar den sittande leverantören eftersom denne redan uppfyller kravet på utbildning. Stockholms universitet anser att ansökan om överprövning ska avslås. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Utgångspunkter för prövning Enligt 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt. Vidare ska principerna om ömsesidigt erkännande, öppenhet och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och vida att den upphandlande myndigheten har agerat i strid med LOU 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6140-16 (RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs även att sökanden kan visa att han eller hon har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot LOU. Rätten kan då endast besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av 5 kap. 2 § LOU framgår att kontrakt som grundar sig på ett ramavtal ska tilldelas enligt 4, 6 eller 7 §. Ett sådant kontrakt får slutas endast mellan en upphandlande myndighet och en leverantör som är part i ramavtalet. Vid tilldelning av kontrakt som grundar sig på ett ramavtal får parterna inte väsentligt avvika från villkoren i ramavtalet. Av 5 kap. 7 § LOU framgår bl.a. följande. Om ramavtal ingåtts med flera leverantörer enligt 5 § och om inte alla villkor är angivna i ramavtalet, ska parterna inbjudas att på nytt lämna anbud i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet. Dessa villkor får om det är nödvändigt preciseras och vid behov kompletteras med andra villkor som angetts i förfrågningsunderlaget till ramavtalet. Förvaltningsrättens bedömning Av punkten 7.1 om uppdragsspecifik utbildning i anbudsinbjudan framgår följande. Väktare ska före uppdragets start genomgå erforderlig uppdragsspecifik utbildning. Utbildningen, som bedöms omfatta 4 veckor, ska genomföras av bevaknings företaget men ska utformas i samarbete med Sektionen för Säkerhet. Frågan är om kravet strider mot likabehandlingsprincipen i 1 kap. 9 § LOU. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att en upphandlande myndighet har en långtgående frihet att bestämma vilka krav den vill ställa i ett upphandlingsförfarande Gfr RÅ 2010 ref. 78). Kraven ska dock vara I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6140-16 I STOCKHOLM förenliga med de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU och lämpliga utifrån det behov som upphandlingen syftar att tillgodose. Det finns inga principiella hinder mot att myndigheter uppställer krav på att den tilldelade leverantören ska genomgå en erforderlig utbildning. Det aktuella skall-kravet på fyra veckors utbildning har en objektiv utformning och diskriminerar ingen leverantör. Kravet framstår inte heller som godtyckligt eller uppenbart osakligt. Kravet är dessutom kopplat till det som ska upphandlas, dvs. det avser och påverkar den efterfrågade bevakningstjänsten. Det uppställda utbildningskravet strider således inte mot likabehandlingsprincipen och bolagets ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Kaija Hultquist Rådman Förvaltningsrättsnotarien Sofie Abdsaleh har föredragit målet. 4 ttIÅlr SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Bilaga 1 www.domstol.se 2.