FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2014-03-03 Mål nr 25825-13 Allmänna avdelningen Meddelad i Enhet 17 Stockholm KONKURRENSVERKET SÖKANDE Sam's Dental Lab AB, 556902-9019 Malmvägen 47 C 191 61 Sollentuna Ombud: Advokat Johan Linder Wistrand Advokatbyrå, Box 7543 103 93 Stockholm MOTPART Folktandvården Stockholms Län AB, 556574-3597 Box 6420 113 82 Stockholm 2014 -03- 2 0 Avd Dnr KSnr Aktbil Ombud: Advokat Henrik Hybbinette ochjur.kand. Johan Stern Ramberg Advokater AB Box 7531 103 93 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 446100 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Telefax 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25825-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Folktandvården Stockholms Län AB (Folktandvården) genomför en upp­ handling av tandtekniska tjänster enligt LOU. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande i enlighet med 15 kap. LOU och är uppdelad i sex anbudsområden. De avtal som tecknas är ramavtal där avrop sker efter en fastställd rangordning enligt 5 kap. 6 § LOU. Enligt tilldelningsbeslut meddelat den 24 oktober 2013 har Folktandvården beslutat att tilldela ram­ avtal till andra leverantörer än Sam's Dental Lab AB (Sam's Dental). Sam's Dental ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att rättelse ska ske i upphandlingen genom att anbudskvalificeringen ska göras om. Till stöd anför Sam's Dental i hu­ vudsak följande. Upphandlingen genomförs i strid med de grundläggande principerna om likabehandling, transparens och proportionalitet. Principer­ na har trätts för när genom att Sam's Dentals anbud har förkastats vid kva­ lificeringen på ett felaktigt sätt. Anbudet har förkastats med hänvisning till att det inte har varit undertecknat av behörig firmatecknare. Anbudet har emellertid, på sätt som Folktandvården föreskrivit, ingetts elektroniskt av behörig företrädare för Sam's Dental. Anbudet har därför inte kunnat vara undertecknat på det sätt Folktandvården anfört som diskvalificeringsgrund. Något krav på undertecknande av firmatecknare kan över huvud taget inte anses finnas eftersom anbud skulle lämnas elektroniskt. Det kan noteras att det finns ett flertal andra företag som samtidigt har lämnat anbud i upp­ handlingen och som har uppfattat skall-kraven i förfrågningsunderlaget på samma sätt. Detta visar att Folktandvårdens tolkning av förfrågningsun­ derlaget inte är transparent. Kravet på undertecknande går inte att förena med det samtidigt ställda kravet på elektronisk överföring. När anbud läm­ nas via TendSign kan det inte finnas någon tvekan om att anbud lämnats i bvhörig ordning för anbudsgivarens räkning. Sam's Dental har lidit skada genom att dess anbud har förkastats på ett felaktigt sätt. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25825-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Folktandvården bestrider Sam's Dentals yrkande om rättelse av upphand­ lingen och uppger i huvudsak följande. Folktandvården har genomfört upphandlingen i enlighet med principerna i 1 kap. 9 § LOU och upphand­ lingslagstiftningen i övrigt. Sam's Dentals anbud har använt sig av bilaga 10 avseende skriftlig bekräftelse av anbudet men har inte undertecknat den. Det finns ingen motsättning mellan metoden för anbudens avlämnande och skall-kravet att anbuden ska bekräftas genom firmateckning, som Sam's Dental gör gällande. Att verkställa åtgärden att lämna in anbudet ska inte förväxlas med undertecknandet av detsamma. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I en överprövningsprocess gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig, på ett klart och tydligt sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (RÅ 2009 ref. 69). Det är således Sam's Dentals som har att visa att Folktandvården har brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan bestäm­ melse i LOU samt att Sam's Dentals har lidit eller riskerar att lida skada till följd av detta. Det finns vanligtvis inte någon långtgående skyldighet för den upphand­ lande myndigheten att kontrollera att lämnade uppgifter i sig är riktiga när omständigheterna i det enskilda fallet inte ger anledning att ifrågasätta riktigheten. Av likabehandlingsprincipen följer dock att en upphandlande myndighet inte kan efterge eller bortse från sådana krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Detta gäller även om uppgifterna blivit kända först i samband med en överprövningsprocess. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25825-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten har att ta ställning till om det av Sam's Dentals inläm­ nade anbudet uppfyller det i förfrågningsunderlaget aktuella obligatoriska kravet. Sam's Dental har anfört att bolagets anbud, på sätt som Folktandvården föreskrivit, ingetts elektroniskt av behörig företrädare och att det därför inte har kunnat vara undertecknat på det sätt Folktandvården anfört som diskvalificeringsgrund. Av förfrågningsunderlagets punkt 1. 1. 10. framgår att till anbudet ska bl.a. bifogas en skriftlig bekräftelse av anbudet, med hänvisning till punkt 1. 1. 1 1 d samt bilaga 10. Av förfrågningsunderlagets punkt 1. 1. 1 1 d framgår vidare att anbudet ska vara undertecknat av behörig firmatecknare, med hänvisning till bilaga 10, samt en fråga om anbudet är undertecknat enligt bilaga 10. Slutligen framgår av bilaga 10, med rubriken "undertecknande av anbud", att anbudsgivare genom behörig firmatecknare skriftligen be­ kräftar det elektroniska anbudet i upphandlingen. Anbud och bilagor ska lämnaselektronisktiTendSign. Sam'sDentalharlämnatindenbegärda bilagan men den har inte undertecknats av behörig firmatecknare och där­ med uppfyller inte anbudet ställt krav i förfrågningsunderlaget. Anbudet från Sam's Dental uppfyller således inte skall-kravet. Vad Sam's Dental anfört om att kravet inte kan förenas med det samtidigt ställda kravet på elektronisk överföring samt att det inte kan finnas någon tvekan om att anbud lämnats i behörig ordning föranleder ingen annan be­ dömning. Förvaltningsrätten finner mot bakgrund härav att Sam's Dental inte har visat att Folktandvården har brutit mot de gemenskapsrättsliga principerna eller reglerna i LOU. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25825-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Charlotte Hedberg Rådman Johannes Dahlman har föredragit målet. 5 lI!!l SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dorp/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se