LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Meddelad i Stockholm Mål nr 7637-08 Rotel 227 Sida 1 (9) SÖKANDE _ K0NKIJRREN4 2008 -05- 2 2. rt Avd Dnr Ooss Personalstrategerna i Mälardalen AB, 556720-9993 Fristadstorget 8 A 632 20 Eskilstuna Ombud: Advokat Torbjörn Borg Öberg & Heijne Advokatbyrå Fristadstorget 4 632 20 Eskilstuna Ombud: Advokat Ulf Östman Öberg & Heijne Advokatbyrå Sturegatan 32 114 36 Stockholm MOTPART Arbetsförmedlingen, 202100-2114 113 99 Stockholm SAKEN ,---.._,,,·=_,,_.. Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Aktbfl Dok.Id 33087 7 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Länsrätten avslår Personalstrategerna i Mälardalen AB:s ansökan om över­ prövning. Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet av den 10 april 2008. LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2008-05-21 BAKGRUND Arbetsförmedlingen har genomfört en upphandling av "Aktiviteter inom Jobb- och utvecklingsgarantin" i upptagningsområde Östra Mellansverige Af dnr 2008/10076/2.9 (tidigare AMS dnr 07-5238-18). Upptagningsområ­ det består av arbetsmarknadsområdena Linköping, Norrköping, Motala, Eskilstuna, Örebro och Västerås. Anbud har kunnat lämnas på del av för­ frågningsunderlaget, del av förfrågningsunderlaget är minst ett arbetsmark­ nadsområde. Bland de leverantörer som lämnat anbud finns Personalstrate­ gerna i Mälardalen AB (Personalstrategerna) med. Personalstrategernas anbud omfattar samtliga arbetsmarknadsområden. Arbetsföm1edlingen har i tilldelningsbeslut den 31 mars 2008 meddelat att annat anbud antagits för arbetsmarknadsområdena Linköping, Motala, Eskilstuna, Örebro och Väs­ terås. YRKANDE Personalstrategerna ansöker om överprövning och yrkar att länsrätten beslu­ tar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har vidtagits gällande arbetsmarknadsområdena Eskilstuna, Örebro och Västerås på så sätt att Personalstrategerna utses till upphandlingens vinnare beträffande dessa tre arbetsmarknadsområden. Personalstrategerna yrkar även att länsrätten ska meddela verkställighetsförbud avseende arbetsmarknadsområdena Eskilstu­ na, Örebro och Västerås på så sätt att upphandlingen inte får avslutas tills annat har beslutats. Till stöd för sin talan anför Personalstrategerna bl.a. följande. Arbetsförmedlingens utvärdering av Personalstrategernas anbud är behäftad med så allvarliga brister att prövningen av anbuden inte uppfyller de grundläggande kraven i 1 kap. 4 § LOU, d.v.s. huvudregeln om affärs­ mässighet. Utvärderingen har inte genomförts i enlighet med bestämmel­ serna i gällande LOU i och med att Personalstrategernas anbud inte utvär­ derats på det sätt som föreskrivits i förfrågningsunderlaget. Tilldelningsbe- Sida 2 7637-08 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 3 7637--08 slutet saknar den föreslaivna transparansen och tydligheten. Det framgår inte av beslutet hur utvärderingen av anbuden faktiskt har gått till. Utvärde­ ringen har inte skett på så sätt som angivits i förfrågningsunderlaget. Perso­ nalstrategernas anbud skulle rätteligen ha erhållit maximala tio poäng be­ träffande kriteriet "upplägg". Arbetsförmedlingen har felaktigt åsatt bola­ gets anbud beträffande angivet kriterium nio poäng. Personalstrategernas anbud var, enligt de i förfrågningsunderlaget givna förutsättningarna, det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och skulle således ha utsetts till an­ budstävlingens vinnare. Genom att Arbetsförmedlingen bedömt Personal­ strategernas anbud felaktigt vann inte bolagets anbud. Länsrätten beslutade den 10 april 2008 att upphandlingen inte får avslutas beträffande arbetsmarknadsområdena Eskilstuna, Örebro och Västerås in­ nan något annat har beslutats. Arbetsförmedlingen bestrider i yttrande den 14 april 2008 bifall till Perso­ nalstrategernas ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. Perso­ nalstrategerna har i sin begäran om överprövning anfört att Arbetsförmed­ lingen vid anbudsutvärderingen skulle ha åsatt bolagets anbud maximala tio poäng avseende kriteriet "Upplägg" eftersom anbudet uppfyller skall­ kraven. Huruvida ett anbud borde ha fått någon eller några poäng mer eller mindre kan alltid diskuteras. Vai:je upphandling är unik och upphandlande enhet har att bedöma inkomna anbud utifrån de krav och kriterier som re­ dovisas i anbudsinbjudan. Anbuden prövas och utvärderas i relation till nämnda förutsättningar, någon jämförelse får inte ske mellan anbuden. I tilldelningsbeslutet anges som skäl till att Personalstrategerna inte fått max­ imala tio poäng för kriteriet Upplägg, innehåll och genomförande (50 %) och branschkunskap (25 %) följande: Utformning av det offererade genomförandet gör det svårt att bilda sig en tydlig uppfattning om hur kombinationen av metod och upplägg ska leda deltagaren till det övergripande målet anställning. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 4 7637-08 För kriteriet Innehåll, upplägg och genomförande har Personalstrategerna fått nio poäng, för kriteriet Nyskapande har företaget fått nio poäng och för kriteriet Branschkunskaper har Personalstrategerna fått tio poäng. Den till-­ lämpade modellen för utvärdering strider inte mot LOU. Personalstrateger­ na har i sitt anbud använt ett språkbruk som kräver att olika begrepp och uttryck närmare definieras för att kunna förstås i sin helhet. Konkretisering­ en blir därmed lidande. Arbetsförmedlingen tillbakavisar således Personal­ strategernas påstående om att anbudet är detaljerat och tydligt redovisar alla omständigheter som anges som förutsättningar i förfrågningsunderlaget. Personalstrategerna har vid flera tillfällen under tio-dagarsfristen kontaktat den upphandlande enheten för att ställa frågor kring tilldelningsbeslutet. Ansvariga upphandlare har ställt upp och besvarat frågorna. Vidare har två tider till möten satts av för att ytterligare diskutera beslutet. Personalstrate­ gerna har avbokat båda mötena med kort varsel. Arbetsfö1medlingen anser att bedömningen i den aktuella upphandlingen vilat på affärsmässiga och rättvisa grunder utan ovidkommande hänsyn. Bedömningen har skett enligt i förväg deklarerat sätt. Förfrågningsunderlaget uppfyllde dänned kravet på förutsebarhet. Anbudsprövningen bör därför inte göras om. Personalstrategerna har i yttrande av den 16 april 2008 utvecklat sin talan och anför huvudsakligen följande. Flera felaktigheter föreligger i Arbets­ förmedlingens yttrande av den 14 april 2008. Exempelvis har Arbetsför­ medlingen angett att "Personalstrategerna inte fått maximala tio utvärde­ ringspoäng för Upplägg, innehåll och genomförande (50 %)...". Rätteligen ska det, såsom angivits i förfrågningsunderlaget, vara 40 % för detta krite­ rium. Om Arbetsförmedlingen genomfört utvärderingen av bolagets anbud genom att kriteriet viktats till 50 % istället för 40 % utgör detta förfarande ett allvarligt brott mot LOU. Vad Arbetsförmedlingen anför bl.a. om det språkbruk som Personalstrategerna använt i anbudet bestrids att detta leder till att konkretiseringen blir lidande. Anbudet är tydligt och de begrepp som används är vedertagna inom sakområdet/ämnesområdet. Personalstrateger- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 5 7637-08 na kan dela Arbetsförmedlingens uppfattning om den form som bolagets anbud fått är ordrik, detta säger emellertid inget om det materiella im1ehål­ let i anbudet och den tydlighet som bolagets anbud har. Anbudet följer den disposition som Arbetsförmedlingen valt i förfrågningsunderlaget. Perso­ nalstrategerna hävdar fortsättningsvis att Arbetsförmedlingen brutit mot LOU genom att göra utvärderingen av anbuden på ett irrationellt och oför­ utsebart sätt. Anbudsbedömningen var inte objektivt rättvis. Personalstrate­ gerna vill även upplysa om att bolaget tvingades begära att få ta del av till"· delningsbeslutet eftersom Arbetsfönnedlingen valde att inte skicka ut beslu­ tet till bolaget. Således har många fel begåtts i upphandlingen som enklast kan åtgärdas genom att Arbetsförmedlingen åläggs att rätta sina misstag genom att upprätta ett nytt tilldelningsbeslut i vilket Personalstrategernas anbud ges rätt värde, d.v.s. tio poäng avseende kriteriet Upplägg, innehåll och genomförande. I kompletterande yttrande av den 23 april 2008 anför Arbetsförmedlingen i huvudsak följande. De felaktigheter som skett i inlagan till länsrätten be­ träffande återgivandet av anbudsinbjudan inverkar inte på något sätt på ut­ värderingen som skett. Arbetsförmedlingen anser att Personalstrategerna uppehåller sig kring frågor som inte varit avgörande för utvärderingen. Det framgår av förfrågningsunderlaget under punkt 3.8 hur redovisningen ska ske. Redovisningen ligger sedan till grund för den utvärdering som sker enligt kapitel 4 i förfrågningsunderlaget. Arbetsförmedlingen konstaterar vidare att Personalstrategernas påstående om nedvärdering från tio till nio poäng på inget sätt kunnat verifieras, eftersom Personalstrategernas anbud aldrig erhållit tio poäng avseende kriteriet Upplägg, innehåll och genomfö­ rande så kan de heller inte ha nedvärderats till nio poäng. Ytterligare skriftväxling har därefter ägt rum. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Enligt 1 kap. 4 § LOU skall upphandling göras med utnyttjande av de kon­ kurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkom­ mande hänsyn. Enligt 1 kap. 28 § samma lag gäller att när beslut om leverantör och anbud fattats skall den upphandlande enheten lämna upplysningar till varje an­ budssökande eller anbudsgivare om beslutet och skälen för det. Sådana upplysningar skall lämnas genast eller så snart det är möjligt till den leve­ rantör som begär det. I 6 kap. 12 § samma lag anges att en upphandlande enhet skall anta antigen 1. det anbud som är det ekonomsikt mest fördelaktiga, eller 2. det anbud som har lägst anbudspris. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomsikt mest fördelaktiga anbudet, skall enheten ta hänsyn till samtliga omständigheter såsom pris, leveranstid, driftkostnader, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service, tekniskt stöd, miljöpåverkan m. m. Enheten skall i för­ frågningsunderlaget eller i annonsen om upphandling ange vilka omstän­ digheter den tillmäter betydelse. Omständigheterna skall om möjligt anges efter angelägenhetsgrad, med den viktigaste först. Av 7 kap. 2 § samma lag framgår att om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först se­ dan rättelse gjorts. Utredningen i målet Av förfrågningsunderlaget till aktuell upphandling framgår att Arbetsför­ medlingen genomför densamma som en förenklad upphandling enligt 6 kap. LOU, det framgår vidare att det anbud kommer att antas som får högst sammanlagd poäng vid utvärderingen enligt följande angivna kriterier. • Innehåll och upplägg samt genomförande (40%) Bedömningen kommer att göras utifrån de beskrivningar och typexempel som re­ dovisas under punkt 3.8. • Nyskapande (10%) Bedömningen kommer att göras med utgångspunkt i vilken utsträckning som tjäns­ ten skapar ett mervärde för den enskilde deltagaren och som leder till att tjänsten därigenom kan bli ett effektivt komplement till Arbetsförmedlingens tjänster för Sida 6 7637-08 DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 7 7637-08 den aktuella målgruppen i uppdraget att öka antalet individer som når målet anställ­ ning. • Branschkunskap (25%) Bedömningen kommer att göras utifrån de beskrivningar som redovisas under punkt 3.9 • Pris (25%) Poängbedömningen skall vidare ske enligt formeln lägsta pris/anbudets pris x 10 x viktningen. Det anges vidare att ett anbud därmed kan få maximalt 1 000 poäng. Förfrågningsunderlaget har följande innehåll under rubriken "Krav på tjäns­ ten". 3.8 Innehåll, upplägg och genomförande Anbudet skall innehålla följande: a) en utförlig beskrivning av planerat innehåll och upplägg samt hur leverantören avser att genomföra tjänsten. b) en beskrivning av vilken metodik som leverantören avser att använda samt hur både individens och marknadens behov kan tillgodoses. c) en beskrivning av på vilket sätt åberopade metoder/metodik bidrar till att skapa förutsättningar för att deltagarna får en anställning. d) en beskrivning av hur anbudsgivaren planerar att utnyttja offererade personella resurser i förhållande till tjänsten och till deltagarna. e) en särskild beskrivning på vilket sätt valda metoder innehåller nya angrepps­ sätt/vägar för att uppnå målet anställning. Nyskapande kan innebära både nya, oprövade metoder och utveckling av tidigare kända arbetssätt. f) uppgift om på vilka sätt varje deltagare har tillgång till personalen. g) ett (1) typexempel som praktiskt visar hur en deltagare genom individuellt an­ passade insatser når målet en anställning. h) en beskrivning hur leverantören kvalitetssärkar tjänsten både avseende enskilda moment och tjänsten som helhet. Personalstrategerna har i sitt anbud presenterat utförliga beskrivningar för samtliga punkter a) till h). I meddelande om tilldelning gällande upphandlingen, daterat den 31 mars 2008 anges bl.a. följande. Under rubriken "Kategori 2 (9 - 7 poäng)" anges att Personalstrategernas anbud bedömts tillhöra denna kategori. Arbetsför­ medlingen anger här följande. Anbudsgivama har offererat en tjänst där Arbetsförmedlingen inte klart kan utläsa att tjänsten aktivt och medvetet syftar till att individen når slutmålet anställning. Vissa av anbuden offererar en �jänst som har tyngdpunkten på utbildning vilket inte efterfrågats. Andra offererar ett innehåll där moment av utredande karaktär får för stort utrymme. Flera av anbuden är otydliga/väldigt generellt hållna vilket gör det LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 8 7637-08 svårt för Arbetsförmedlingen att utvärdera delar som innehåll, upplägg och genom­ förande, bransch.kunskap och/eller nyskapande. Vidare anger Arbetsförmedlingen beträffande Personalstrategers anbud att utformning av det offererade genomförandet gör det svårt att bilda sig en tydlig uppfattning om hur kombinationen av metod och upplägg ska leda deltagaren till det övergripande målet anställning. Till tilldelningsbeslutet är bifogat ett tabellverk där det framgår vilka poäng de anbud som utvärderats erhållit per kriterium. Personalstrategerna har enligt tabellverket erhållit nio poäng beträffande kriteriet Upplägg. I beslutet anges även att för arbets­ marknadsornråde Norrköping kommer Arbetsförmedlingen att teckna avtal med bl.a. Personalstrategerna. Länsrättens bedömning Den fråga som länsrätten har att bedöma är om Personalstrategerna vid ut­ värderingen skulle ha åsatts poängen tio för kriteriet Upplägg beträffande arbetsmarknadsornrådena Eskilstuna, Örebro och Västerås och om Arbets­ förmedlingen i anledning av detta ska åläggas att vidta rättelse genom att utvärdera anbuden på nytt. Av principerna om förutsebarhet och transparans, vilka innefattas i 1 kap. 4 § LOU, följer att förfrågningsunderlag ska vara så klara och tydliga att alla rimligt informerade anbudsgivare kan tolka förutsättningar, krav m.m. som uppställs däri på samma sätt. Eftersom upphandlingslagstiftningen syftar till att öppna för konkurrens på den offentliga marknaden bör förfrågningsun­ derlag även vara skrivna på ett sådant sätt att konkurrensen främjas. Vid utvärderingen av anbud ska detta sedan ske på så sätt som angivits i för­ frågningsunderlaget och någon jämförelse mellan anbuden får inte ske. Be­ träffande tilldelningsbeslut gäller enligt 1 kap. 28 § LOU att dessa ska vara motiverade, innebärande att det av beslutet framgår varför ett anbud inte antagits respektive har antagits. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 9 7637--08 De krav som uppställs i förevarande upphandlings förfrågningsunderlag och som är föremål för frågan i målet framgår av punkten 3.8 i detsamma. Kra­ ven rör föremålet för upphandling, d.v.s. aktiviteter inom jobb- och utveck­ lingsgarantin, och annat har inte framkommit i utredningen än att de är tyd­ liga och klart angivna. Personalstrategernas anbud uppfyller ställda krav och är enligt länsrättens mening tydligt och följer också dispositionen i för­ frågningsunderlaget. Beträffande Arbetsfönnedlingens bedömning av Per­ sonalstrategernas anbuds uppfyllande av dessa krav har Personalstrategerna anfört att de felaktigt erhållit nio poäng på grund av att utvärderingen av anbuden skett på ett iITationellt och oförutsebart sätt. Enligt länsrättens be­ dömning har Arbetsfönnedlingen följt förfrågningsunderlaget vid utvärde­ ringen. Det är genom vad som framkommit i utredningen och målet i övrigt inte visat att Arbetsfönnedlingen frångått förfrågningsunderlaget vid utvär­ deringen av anbuden i förevarande upphandling. Arbetsfönnedlingens till­ delningsbeslut är klart motiverat och anger varför Personalstrategernas an­ bud inte har antagits beträffande arbetsmarknadsområdena Eskilstuna, Öre­ bro och Västerås. Länsrätten finner således att Personalstrategerna inte visat att Arbetsför­ medlingen, i nu aktuellt avseende, i upphandlingen har handlagt densamma på ett sådant sätt att det strider mot någon av de principer och övriga krav som framgår av LOU och gemenskapsrätten. Det saknas dänned grund för ett ingripande enligt 7 kap. 2 § LOU. Ansökan skall därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la) ��--\:�>_ ,r-·) c'..-c.�---- Eva Pedersen / -� Rådman Föredragande har varit Helena Henriksson. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammartätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överkl ande skall kunna tas upp i Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom. s1rall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skä.1 som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fulhnakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nununer. ag kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kiimm.arrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det ät därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. or­ 0C--1 wvtw .. domstol..se