LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN Länsrättsnotarien David Gripenhjärta SÖKANDE DOM 2009-11-17 Meddelad i Falun Mål nr 2939-09 E Rotel 4 Sida 1 (9) Läkarakademien Sverige KB, 969721-4402 Skårängsvägen 26 806 32 Gävle Ombud: Advokat Ulf Andersson Andersson & Öberg Advokatfirma HB Box 6087 800 06 Gävle MOTPART Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU YRKANDEN M.M. Landstingets tilldelningsbeslut Landstinget Dalarna (nedan landstinget) genomför genom förenklat förfa­ rande offentlig upphandling avseende specialistläkare (dnr LD09/00846). Landstinget har genom tilldelningsbeslut meddelat att ett flertal anbudsgi­ vare ska tilldelas avtal enligt upphandlingen, med hänvisning till att deras anbud uppfyller samtliga obligatoriska krav och är de ekonomiskt mest fördelaktiga utifrån förfrågningsunderlagets utvärderingskriterier. Dok.Id 71286 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post: lansrattenidalama@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Såvitt avser anbudsgivaren Läkarakademien Sverige KB (nedan Läkaraka­ demien) - som inte har tilldelats avtal - har landstinget i tilldelningsbeslu­ tet angett att bolaget inte har lämnat efterfrågade uppgifter i punkt 2.8 i förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter, avseende redovisning av personella resurser, ledning, kompetens, kapacitet och organisation. LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-11-17 Läkarakademiens talan Läkarakademien ansöker hos länsrätten om överprövning av upphandling­ en. Läkarakademien yrkar att länsrätten ska besluta att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts innebärande att bolagets anbud inte för­ kastas på av Landstinget Dalarna angivna grunder. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Landstingets orsaker till att förkasta anbudet är inte sakligt grundade. Lä­ karakademien kan komma att lida skada eftersom det på goda skäl kan antas att bolaget vid en korrekt genomförd utvärdering skulle ha antagits som en av leverantörerna vid upphandlingen. Läkarakademien har i sitt anbud angivit att skall-kraven i punkt 2.8 i förfrågningsunderlagets admi­ nistrativa föreskrifter uppfylls och klart redogjort för organisation och led­ ning. Bolaget har också hänvisat till andra anbudsdokument. Personella resurser (antalet associerade läkare) finns tydligt angivna på sidan 2 första stycket i anbudsbrevet. I anbudsbilaga le har bolaget detalje­ rat angett vilka kompetenser dessa läkare har. Läkarakademiens kompetens finns beslaivet dels övergripande i anbuds­ brevet, dels i detalj i bolagets rutinbeslaivningar (kvalitetsdokument) som bifogats anbudet. Läkarakademien hänvisar dessutom uttryckligen, bl.a. i sitt anbudsbrev, men även i punkt 2.8 i anbudets administrativa föreslaif­ ter, till referensbilagan där bolaget beslaivit sin kompetens att leverera läkarbemanning till några utvalda kunder. Landstinget har dessutom i an­ budet uppmanats att kontakta kunderna för att få beslaivet hur bolagets kompetens/förmåga upplevs. Sida 2 2939-09 E En leverantör som har en så omfattande dokumentation avseende rutinbe­ skrivningar och modern IT-stöd som Läkarakademien, kan lmappast anses sakna kompetens att hyra ut specialistläkare. �i heller kan anses att bolaget inte redovisat sin kompetens i anbudet. I anbudsbrevet beskrivs på vilket LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-11-17 sätt bolaget bemannar och vilken kompetensen är (bl.a. under rubriken "Vårt koncept") och bolaget har angett att det bemam1at med läkare till ett stort antal vårdenheter sedan 2006-2007. I till anbudet bifogad referenslista namnges ett urval av kunder från tre landsting som bolaget har ramavtal med (Gävleborg, Västmanland respektive Sörmlands landsting). Där be­ slaivs även vad som levererats som styrker bolagets kompetens, vilket Lä­ karakademien också uppmanat landstinget att kontrollera hos dessa kunder. Läkarakademiens ledning och organisation framgår dels av det ingivna registreringsbeviset som specificerar vilka ägarna är och anger att Ulf Larsson är prokurist, dels av anbudets administrativa föreskrifter där det anges vem som är behörig företrädare och att Ulf Larsson har befattning som "Operativ chef'. På sidan 2 tredje stycket i anbudsbrevet framgår att Läkarakademien kan hantera uppkomna situationer och bemanningsbehov dygnet runt, sju dagar i veckan. Bolaget har förmåga att leda sin verksam­ het dygnet runt genom sin Data- och Telefonilösning. I bolagets anbud har bifogats process- och kvalitetsbeskrivningar som mer i detalj redogör för bolagets förmåga att leda och organisera (administrera) läkarbemanning. Bolaget har tydligt på ett kortfattat sätt redovisa den ledningsfonn som det har valt att använda, d.v.s. en enkel och minimal men ändå högeffektiv ledningsform, vilket brukar vara vanligt idag i moderna företag. Ulf Lars­ son skulle ha kunnat likställas med en VD. Hade han varit en VD skulle det säkerligen ha lett till att landstinget inte ifrågasatt Läkarakademiens redovisning av ledning. Sida 3 2939-09 E Bolagets organisation består av ägarna, prokurist/operativ chef och en mi­ nimal administration som med hjälp av moderna data- och telefonilösning­ ar klarar av att bemanna uppdrag med ca 750 läkare. Detta är inte redovisat i organisationsskiss eller sammanställt på särskilt ställe men väl i alla in­ lämnade dokument i Läkarakademiens anbud. LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-11-17 Landstinget har inte i sitt förfrågningsunderlag i detalj specificerat hur eller vad som ska redovisas i punkt 2.8, exempelvis genom att begära in organi­ sationsskiss eller angivelse av antal administratörer. Landstinget har inte heller begärt att organisationen ska specificeras/kvantifieras på ett specifikt sätt, vilket gör att bolagets beslaivning/redovisning i inlämnat anbud mycket väl uppfyller skall-kravet. För det fall landstinget har tyckt att nå­ gon av beslaivningarna varit otydliga borde de under utvärderingsproces­ sen ha tagit kontakt med en behörig företrädare hos Läkarakademien för att begära in förtydliganden och/eller kompletteringar, vilket inte skett men enkelt skulle ha pekat på var dessa begärda redovisningar finns. Landstingets inställning Landstinget bestrider Läkarakademiens yrkande och anför till stöd för sin inställning i huvudsak följande. Sida 4 2939-09 E Läkarakademiens anbud ska förkastas och inte prövas eftersom bolaget inte uppfyllt de ställda obligatoriska kraven. Landstinget vidhåller att skall­ laavet inte uppfyllts och att Läkarakademiens anbud förkastats helt korrekt eftersom det av bolagets handlingar varken går att utläsa dess personella resurser, dess ledning, dess kompetens eller dess organisation. I punkt 2.3 i förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter står att anbud kan komma att förkastas om svaren är ofullständiga eller saknas. Läkarakademien uppger under sin redovisning av personella resurser att de har en minimal administration samt redovisar antal tillgängliga läkare. Ing­ en beslaivning finns på vilka personella resurser som Läkarakademien har. Landstinget har inte begärt att exakt antal ska redovisas men väl en be­ slaivning av hur de personella resurserna ser ut. Läkarakademien redovisar inga uppgifter beträffande bolagets ledning. Registreringsbevis är bifogat men där framgår inte vilken ledning bolaget har. Läkarakademien lämnar inga uppgifter beträffande sin kompetens och inte heller beträffande sin LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-11-17 organisation. Registreringsbevis är bifogat men där framgår inte vilken organisation bolaget har. Interimistiskt beslut av länsrätten m.m. Länsrätten har den 21 oktober 2009 interimistiskt beslutat att upphandling-­ en inte får avslutas innan något annat har beslutats. Landstinget har därefter begärt att länsrätten ska upphäva sitt interimistiska beslut. Länsrätten har dock den 28 oktober 2009 beslutat att det interimis­ tiska beslutet ska bestå. DOMSKÄL Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida 5 2939-09 E Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Länsrätten gör följande bedömning. Frågan i målet är i första hand om landstinget vid den aktuella upphand­ lingen har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon am1an bestämmelse i LOU och detta har medfört att Läkarakademien lidit LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-11-17 eller kan komma att lida skada. Avgörande för denna fråga är om lands­ tinget har haft fog för att vid upphandlingen diskvalificera Läkarakademien med motiveringen att bolaget inte har lämnat uppgifter som efterfrågas i punkt 2.8 i förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter avseende redovisning av personella resurser, ledning, kompetens, kapacitet och or­ ganisation. I punkt 2.8 i förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter anges bl.a. följande. I anbudet skall uppgifter redovisas avseende: Sida 6 2939-09 E • skrivning av fullgjorda åtagande Leverantörens erfarenhet av aktuell verksamhet innefattande be­ Leverantörens personella resurser, ledning, kompetens, kapacitet • och organisation □ □ Obligatoriska krav enligt ovan uppfylls. Ja Nej Anmärlming/kommentar: Till anbudet bifogas följande dokument: Bilaga nr Sid nr Redovisning av leverantörs erfarenhet av aktuell verksamhet innefattande beslaivning av full- gjorda åtaganden Redovisning av leverantörs personella resurser, ledning, kompetens, kapacitet och organisation Att en anbudsgivare vid den aktuella upphandlingen i sitt anbud redovisar personella resurser, ledning, kompetens, kapacitet och organisation får mot bakgrund av detta enligt länsrätten anses vara ett s.k. skall-krav. I för­ frågningsunderlaget finns dock inte någon närmare beskrivning av hur eller i vilken omfattning de kursiverade faktorerna ska redovisas. Kravet för vad som är en godtagbar redovisning får således anses vara förhållandevis lågt ställt. LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-11-17 Läkarakademien har under punkt 2.8 i sitt anbuds administrativa föreskrif­ ter angett följande. Sida 7 2939-09 E Obligatoriska laav enligt ovan uppfylls. cg]Ja Nej □ Anmärlming/kommentar: Listan med antal läkare per kategori finns som särskild bilaga utanför Kravspecifikationen så att sekretess enkelt kan följas. Våra referenser kan berätta om (intyga) vår förmåga att bemanna (beskriva fullgjorda åtagande). Till anbudet bifogas följande dokument: Bilaga nr Sid nr Redovisning av leverantörs erfarenhet av aktuell verksamhet innefattande beskrivning av full- gjorda åtaganden Anbuds- brev samt Referens- lista Redovisning av leverantörs personella resurser, Anbuds- ledning, kompetens, kapacitet och organisation brev och bilagor Såvitt avser Läkarakademiens personella resurser får bolaget anses ha re­ dovisat denna faktor så som laävs enligt förfrågningsunderlaget. På sidan 2 i bolagets anbudsbrev anges bl.a. hur många läkare som är associerade till bolaget. Där anges också att bolagets relaytering för närvarande är mycket god och att det gör att bolaget under avtalsperioden kommer att ha betyd­ ligt fler läkare tillgängliga för landstinget. Vidare anges att bolaget är till­ gängligt dygnet runt sju dagar i veckan. Däiiill redovisas i bilaga le i Lä­ karakademiens anbud antalet tillgängliga legitimerade läkare som bolaget har tillgång till inom olika specialistområden. Även såvitt avser faktorn ledning får bolaget anses ha gjort en sådan redo­ visning härav som laävs enligt förfrågningsunderlaget. I registreringsbevis som bifogats med Läkarakademiens anbud anges bl.a. bolagets komple­ mentärer, kommanditdelägare, prokurist, revisor, huvudansvarige revisor och firmatecknare. På sidan 2 i anbudets administrativa föreskrifter anges namnet på bolagets behöriga företrädare i samband med anbudsgivning LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-11-17 respektive tecknande av kontrakt. Vidare anges den behöriga företrädarens befattning ("Operativ chef'). Såvitt avser faktorn kompetens får Läkarakademien - genom vad som an­ ges under rubrikerna "Vårt koncept" och "Kvalitet" på sidan 1-2 i bolagets anbudsbrev - anses ha gjort en sådan redovisning härav som krävs enligt förfrågningsunderlaget. Såvitt avser faktorn kapacitet har inte landstinget närmare förklarat på vil­ ket sätt Läkarakademiens anbud skulle vara bristfälligt. Annat framgår inte annat än att bolaget i sitt anbud har gjort en sådan redovisning av sin kapa­ citet som krävs enligt förfrågningsunderlaget. Såvitt avser faktorn organisation anges visserligen på sidan 2 i Läkaraka­ demiens anbudsbrev att bolaget försöker hålla sin administration så mini­ mal som möjligt, bl.a. genom att använda moderna data- och telefonilös­ ningar. Sammantaget finns emellertid inte i anbudet tillräckligt med sam­ manhängande information om organisationen för att bolaget ska kunna anses ha gjort en godtagbar redovisning härav. Sammanfattningsvis gör länsrätten bedömningen att Läkarakademien i enlighet med punkt 2.8 i förfrågningsunderlagets administrativa föreskrif­ ter kan anses ha redovisat personella resurser, ledning, kompetens och ka­ pacitet. Bolaget kan däremot inte anses ha gjort en sådan redovisning av organisation som krävs enligt samma punkt. Då bolaget således inte har uppfyllt samtliga skall-krav enligt förfrågningsunderlaget, har landstinget haft fog för att på den grunden diskvalificera bolaget. Det kan följaktligen inte anses att bolaget lidit eller kan komma att lida skada, varför bolagets ansökan om överprövning ska avslås. Sida 8 2939-09 E LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-11-17 DOMSLUT Länsrätten avslår Läkarakademien Sverige KB:s ansökan om överpröv­ nmg. Länsrätten upphäver sitt interimistiska beslut från den 21 oktober 2009. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lc). Sida 9 2939-09 E �� Peter Krantz rådman