LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDS LÄN Handläggare: Annica Franklin SÖKANDE DOM 2009-05-28 Meddelad i Nyköping Mål nr 620-09 Enhet 7 Sida 1 (6) Grontmij AB, 556563-7237 Ombud: Advokat Torbjörn Borg Öberg & Heijne Advokatbyrå Fristadstorget 4 632 20 Eskilstuna MOTPART Nyköpings kornmun 611 83 Nyköping SAKEN 2009 -06- 0 1 Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster Nyköpings kommun (kommunen) upphandlade "Konsultuppdrag för upp­ rättande av VA-plan för Nyköpings kommun", genom ett förenklat förfa­ rande, med diarienr KK 08/584. Kommunen beslutade genom tilldelnings­ beslut den 24 februari 2009 att anta anbud från Tyrens AB. Grontmij AB ansöker i en till länsrätten den 6 mars 2009 inkommen fram­ ställning att länsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för ansökan anförs bl.a. följande. Utvärderingen av anbuden skulle göras enligt principen om det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Förutom anbudsprövningens kvalificeringsfas, som inte ifrågasätts i denna över~ prövning, skulle utvärderingen av anbuden genomföras enligt förfråg­ ningsunderlagets kriterier. De kriterier som anbuden utvärderades mot har ingen likhet mot dem som angavs i förfrågningsunderlaget. Kommunen har ändrat och tillämpat nya kriterier i samband med utvärderingen av anbu­ den. Åtgärden står i strid med framförallt transparensprincipen. Kommu­ nen har inte heller förklarat på vilket sätt utvärderingen av de vid utvärde­ ringstillfället fastställda kriterierna gjorts. Det har på grund av bristerna i Dok.Id 67052 Postadress Box 194 611 25 Nyköping Besöksadress Folkungavägen 4 Telefon Telefax 0155-20 04 50 01.5.5-20 04 90 E-post: lansrattenisodermanland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 12:00 13:00 - 15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTENI DOM 620-09 förfrågningsunderlaget inte heller varit möjligt att göra en affärsmässig bedömning av hur anbuden skulle utformas. Dessutom har den varit dis­ kriminerande mot anbudsgivare som antagit att alla kriterier skulle värde­ ras lika. Länsrätten beslutade den 6 mars 2009 att Nyköpings kommuns upphand­ ling beträffande VA-plan inte får avslutas innan något annat har beslutats. Nyköpings kommun har i yttrande anfört bland annat följande. Kommunen har tillämpat och utvärderat de tre utvärderingskriteriema helt i enlighet med förfrågningsunderlaget. Trots att kommunen inte behövt vikta utvär­ deringskriteriema har kommunen ändå gjort detta så att anbudsgivama på ett transparent och tydligt sätt skulle kunna förstå hur anbuden skulle komma att bedömas. Vid genomgång av kriterium 1 har VA­ ingenjörer/specialister (utvärderingsgruppen) på ett strukturerat sätt gjort en bedömning som till alla delar speglar det som angetts i kriterium 1. För att underlätta och kvalitetssäkra bedömningsarbetet i utvärderingsgruppen har begreppet "kompetens och resurser främst med avseende på framta­ gande av VA-plan" förfinats där utvärderingsgruppen har tittat på alla de delar i anbudet som berör utvärderingskriteriet. Detta har kommunen också tydligt redovisat i Utvärderingsrapporten med bilagda noteringar. Detta strukturerade arbetssätt som har syftat till att uppnå maximal objektivitet, innebär inte på något sätt att det angivna utvärderingskriteriet nr 1 har frångåtts. Exempelvis innebär "Projektplanen. Hur det är beskrivet vad de ska göra" att utvärderingsgruppen har fäst avseende vid just framtagning av VA-planen. Benämningen "takpris" innebär inte att upphandlaren tagit hänsyn till priset i sig utan utvärderingsgruppen har bedömt anbudets upp­ lägg beträffande resurser och omfattning. Benämningen "inventering" är också kopplad till kriterium 1 beträffande resurser och omfattning av VA­ plan. Punkten "Åtgärdsplaner drift, römät, modellering" ingår i begreppet "framtagande av VA-plan". Slutligen har "Rätt personer med rätt utbild­ ning och kompetens- rätt sammansatt organisation" bäring på kompetens SÖDERMANLANDSLÄN Sida 3 LÄNSRÄTTENI DOM 620-09 och resurser i enlighet med "Kompetens" i kriterium 1. Utvärderingskrite­ rium m 2 som gäller referenser och erfarenhet från liknande projekt och utvärderingskriteriet m 3 som gäller timpris på projektledare har tydligt angivits i Utvärderingsrapporten med bilagor. DOMSKÄL Lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster enligt 1 kap. 2 § gäller för upphandling av byggentreprenader, varor och tjänster för verksamhet inom områdena vatten, energi, transpor­ ter och posttjänster enligt 4- 10 §§. Av 7 § 2 framgår att lagen gäller även för upphandling som görs och pro­ jekttävlingar som anordnas av en upphandlande enhet som bedriver verk­ samhet som avser dricksvatten enligt 4 §, om upphandlingen eller projekt­ tävlingen har anknytning till 1. vattenbyggnadsprojekt, konstbevattning eller dränering och den vo­ lym vatten som används för dricksvattenförsörjningen utgör mer än 20 procent av den totala volym vatten som tillhandahålls genom dessa projekt eller konstbevattnings- och dräneringsanläggningar, eller 2. bortföring eller rening av avloppsvatten. Talan om överprövning regleras i 16 kap. 1 - 2 §§. Enligt 1 § första stycket får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 2 § första stycket framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i I kap. 24 § eller någon annan bestämmelse i SÖDE RMANLANDSLÄN LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDSLÄN DOM denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Av 1 kap. 24 § framgår följande. Upphandlande enheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Det framgår av förarbetena till lagen (prop. 2006/07: 128 s. 155-156) att likabehandling och icke-diskriminering förutsätter att anbudssökande och anbudsgivare behandlas lika i alla skeden av anbudsförfarandet, oberoende av sådana faktorer som inte hänför sig till genomförandet av upphandling­ en. Principen om öppenhet förutsätter t.ex. att uppgifter som gäller upp­ handlingsförfarandet inte hemlighålls, att de som deltagit i ett anbudsförfa­ rande informeras om resultatet av upphandlingen och att upphandlings­ handlingarna i princip är offentliga. Regeringsrätten har i avgörande RÅ 2002 ref. 50 uttalat att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfråg­ ningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemen­ skapsrätten inte träds för när. Av domen följer också att kraven för att anse ett upphandlingsförfarande strida mot dessa principer numera måste ställas relativt högt. Av utredningen i övrigt framgår bl.a. följande. Av förfrågningsunderlaget framgår under rubriken "Anbudsutvärdering" att det ekonomiskt mest för­ delaktiga anbudet kommer att antas med hänsyn till samtliga omständighe­ ter enligt följande viktning. Sida 4 620-09 LÄNSRÄTTEN I DOM plan 2. Referenser och erfarenhet från liknande projekt 3. Timpris Sida 5 620-09 SÖDERMANLANDSLÄN I . Kompetens och resurser, främst med avseende på framtagande av VA- Kompetens och resurser främst med avseende på framtagande av VA-plan Bedöms i en skala från 0-100 poäng. Därefter viktas poängen till 40 %. Max 40 poäng. Referenser och erfarenhet från liknande projekt. Anbudsgivaren ska ange minst tre referenser från liknande uppdrag. Bedöms i en skala från 0-100 poäng. Därefter viktas poängen till 30 %. Max 30 poäng. Timpris Det mest fördelaktiga timpriset på projektledare. Här ger lägsta pris 100 poäng. Övriga anbudspris sätts i relation till det anbud vars pris är lägst. Därefter viktas poängen till 30 %. Max 30 poäng. Av utvärderingen framgår att bedömningskriteriema vid utvärderingen har varit 1. Projektplanen. Hur det är beskrivet vad de ska göra, takpris, inven­ tering, åtgärdsplaner; drift, römät och modellering, rätt personer med rätt utbildning och kompetens, rätt samansatt organisation. 2. Referenser från liknande projekt. Vad de har gjort, storlek, inrikt­ 3. Timpris projektledare. 40% 3 0% 30% ning, omfattning. Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 620-09 SÖDERMANLANDSLÄN Grontmijs anbud har av kommunen i anbudsutvärderingen fått 0 poäng vad gäller takpris med motiveringen att det inte överensstämmer med uppdra­ get för VA-planen, 50 poäng vad gäller inventering och åtgärdsplan efter­ som kommunen anser att beskrivningen varit ok men att det saknats struk­ tur för uppdraget på båda delarna. Angående person/organisation har bola­ get fått 40 poäng och för referenser för liknande arbete har bolaget fått 20 poäng eftersom bolaget inte tidigare gjort VA-planer eller liknande arbe­ ten. Länsrätten gör följande bedömning. Det föreligger ingen avgörande skillnad i sak mellan de kriterier som har angetts i förfrågningsunderlaget och de kriterier som har redovisats vid utvärderingen. Upphandlaren kan inte heller på annan grund anses vid ut­ värderingen av något anbud ha tillämpat de i förfrågningsunderlaget redo­ visade kriterierna på annat än objektivt och enhetligt sätt. Grund för att vidta åtgärder med stöd av lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster föreligger därmed inte. Ansökan härom ska därmed avslås. DOMSLUT Länsrätten avslår Grontmijs AB:s ansökan om ingripande enligt lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3 109/1a) _:Il,·'il"'', SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. CX)0 0N www.domstol.se