LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN SÖKANDE DOM 2009-07-23 Meddelad i Stockholm Sida 1 (4) . WV\711 111•. � 2009 -07- 2 4 KlM Human Organisation AB, 556684-3776 Genvägen 3 865 31 Alnö MOTPART Norrtälje kommun Box 800 761 28 Norrtälje SAKEN Målm 14512--09 Rotel 223 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår KIM Human Organisation AB:s ansökan om åtgärder enligt LOU. Dok.Id 447379 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 0 J E-post: Jansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 'IN•IIIIIIIM!IIIII 11 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND DOM Sida2 14512-09 · i ,Norrtälje kommun genomför en upphandling avseende konsulttjänster i1;-6m rekrytering, konflikthantering och utveckling m.m. (upphandlingen). Anbud skulle vara Norrtälje kommun tillhanda senast den 14 juli2009. YRKANDEN M.M. KIM Human Organisation AB (KIM) ansöker hos länsrätten om över­ prövning enligt LOU och yrkar att det skallkrav som Norrtälje kommun ställt upp avseende årlig omsättning ska ändras. Som grund för sin talan anför KIM bl.a. följande. Grupputveckling och mentorprograrn tillhör företagets spetskompetens. De skulle gärna lägga ett anbud men kan inte eftersom de inte lever upp till skallkravet avseende årlig omsättning. De är en licenspartnerorganisation, en typ av nätverksföretag som är vanligt i deras bransch. Med Norrtälje kommuns krav kan de emellertid inte kon­ kurrera trots hög och relevant kompetens i övrigt. Det ställda kravet står inte i proportion till det som upphandlas. Kravet verkar diskriminerande på ett sätt som strider mot LOU. Årsomsättning är inte ett direkt mått på ett företags leveranskapacitet. Stabil ekonomi kan t.ex. visas genom UC-intyg. Krav på leveranskapacitet borde anges i ett skallkrav som avser leverans­ kapacitet. Norrtälje kommun bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. De har inte, i samband med den nu aktuella upphandlingen, brutit mot LOU eller någon av principerna som gäller vid upphandling. De har ställt krav på att anbudsgivama ska ha en stabil ekonomisk förmåga. Det strider inte mot LOU att ställa krav på viss omsättning. Det är av stor vikt att de företag som Norrtälje kommun tecknar avtal med faktiskt kan utföra kon­ sulttjänster då behov uppstår. Mot den bakgrunden står kravet på viss om­ sättning i rimlig proportion till föremålet för upphandlingen. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser DOM Sida 3 14512-09 I 1 kap 2 § första stycket LOU anges att lagen gäller för offentlig upp­ handling av byggentreprenader, varor och �jänster samt av byggkoncessio­ ner. Lagen gäller även när upphandlande myndigheter anordnai· projekt­ tävlingar. Vad som avses med offentlig upphandling och upphandlande myndighet anges i 2 kap. 13 § respektive 19 §. Av andra stycket följer att endast 15 och 16 kap. tillämpas i fråga om offentlig upphandling som 1. avser tjänster enligt bilaga 3 (B-tjänster), 2. avser andra kontrakt, vars värde understiger de tröskelvärden som anges i lagen, 3. görs på försvarsområdet och som avser varor eller �jänster som omfattas av artikel 296 i EG-fördraget, eller, 4. omfattas av sekretess eller andra särskilda begränsningar med hänsyn till rikets säkerhet. I 15 kap. 2 § första stycket LOU anges följande. Vid offentlig upphandling enligt detta kapitel tillämpas även 1 kap., 2 kap., 5 kap., 11 kap. 6 §, 13 kap. och 16 kap. I 15 kap. 3 § första stycket anges att en offentlig upphandling enligt detta kapitel skall göras genom förenklat förfarande eller urvalsförfarande. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestänunelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget för upphandlingen anges att upphandlingen genomförs genom förenklat förfarande enligt LOU. Vidare anges bl.a. att anbudsgivare kommer att uteslutas under kvalificeringsfasen om deras ekonomiska förmåga inte bedöms tillräcklig för att genomföra uppdraget. Anbudsgivaren ska under de senaste två åren ha haft en omsättning relate­ rad till uppdrag på minst sju miljoner kronor per åL Sida4 LÄNSRÄTTEN I DOM 14512-09 STOCKHOLMS LÄN Länsrättens bedömning I målet har inte framkommit skäl att ifrågasätta att det nu rör sig om en upphandling som genomförs genom ett s.k. förenklat förfarande. Endast 15 och 16 kap. LOU är därmed tillämpliga. Av 15 kap.2 § LOU framgår emellertid att de allmänna principer som gäller för upphandling även ska tillämpas vid sådana upphandlingar som det nu är fråga om. Detta innebär bl.a. att upphandlande myndighet ska iaktta affärsmässighet och propmtio­ nalitet samt behandla leverantörer på ett likvärdigt och ickediskrimi­ nerande sätt. Frågan i målet är vid detta förhållande om det av Nontälje kommun uppställda skallkravet avseende årsomsättning strider mot LOU eller någon av de allmänna principer som gäller för upphandling. Årsomsättning är ett vedertaget mått på ett företags ekonomiska förmåga. Att objektivt använda sig av ekonomiska urvalskriterier som exempelvis omsättning kan enligt länsrättens mening inte anses strida mot LOU eller någon av de grundläggande principerna för upphandling. I målet har inte framkommit att Norrtälje kommun, genom sin användning av det nu aktu­ ella kravet, skulle ha brntit mot LOU. Enligt länsrätten är det heller inte visat att kravet är oproportionerligt i förhållande till det uppdrag som upp­ handlingen avser eller att det i övrigt strider mot någon av principerna för upphandling. Vid denna bedömning ska ansökan om överprövning avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la) SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnurruner, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. 0\.< r­o0N www.domstol.se