FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ Föredragande: C. Andersson SÖKANDE Mål nr 656-12 E D5 l"""'r l(On""h".URi· nf"\:1.Ji\�!.)'0',.i.:.,-L-,i,, ,...-�"' ,..,:-\ r-n : ' , -- '- J i c=�j -Avd D=D�..�::s-=.�--- -A.\t-t�bcl Dok.Id 30026 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 1. EFG Kontorsmöbler AB, 556279-4403 Box49048 100 28 Stockholm 2. Input interiör Nord AB, 556504-9060 Ombud för 2: Advokat Jesper Sundström Wistrand Advokatbyrå Box11920 404 39 Göteborg MOTPART Norrbottens läns landsting 971 89 Luleå SAKEN ,., r. ·r � DOM 2012-08-27 Meddelad i Luleå Sida 1 (13) Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om allmän upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökningarna om överprövning. l - FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ BAKGRUND DOM 2012-08-27 Sida 2 656-12 E Landstinget har genom ett öppet förfarande genomfört upphandling gäl­ la_nde kontors- och inredningsmöbler. Upphandlingen är uppdelad i två olika delområden (grupper). Gällande gruppen kontors- och inrednings­ möbler, position 1-190, antas en leverantör för hela gruppen på lägsta pris. För gruppen kontors- och arbetsstolar, position 195-210 antas en leverantör per position på lägsta pris. Enligt tilldelningsbeskedet daterat den 20 mars 2012 har upphandlingen tilldelats Kinnarps AB som leverantör på position 195, 200 och 210 samt Malmstolen AB som leverantör på position 205. Gällande gruppen kontors- och inredningsmöbler beslutade Landstinget att övergå i förhandlat förfarande enligt 4 kap. 5 § LOU då ingen anbudsgi­ vare uppfyllde ska-kraven. Landstinget uppger att de efter dialog med Kin­ narps AB fattade ett nytt tilldelningsbeslut den 21 mars 2012 gällande denna grupp eftersom det då framkommit att Landstinget förbisett informa­ tion som visade att Kinnarps anbud uppfyllde ska-kravet. I det nya tilldel­ ningsbeslutet fattade Landstinget beslut om att anta Kinnarp AB som leve­ rantör för gruppen kontors- och inredningsmöbler då det anbudet var det enda som uppfyllde ställda ska-krav. Därmed genomfördes heller inte nå­ gon förhandling. Landstinget uppger att den därefter upptäckte att avtalsspärren var felaktigt angiven i det nya tilldelningsbeslutet varför rättelse av tilldelningsbeslutet gjordes den 3 april 2012. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 656-12 E I LULEÅ 2012-08-27 YRKANDENM.M. Sökande 1. EFG Kontorsmöbler AB (nedan EFG) EFGyrkar att upphandlingen görs om avseende anbudsområde kontors­ och konferensmöbler och har till stöd för sitt yrkande bland annat anfört följande. Landstinget har diskvalificerat två anbud, den ena EFG:s anbud, eftersom de inte ansågs uppfylla produktspecifika ska-krav. Landstinget har samti­ digt godtagit Kinnarps anbud trots att inte heller deras anbud uppfyllt samt­ liga produktspecifika ska-krav. Detta förfarande är ett uppenbart brott mot likabehandlings- och transparensprincipen enligt LOU. Anbudsgivarna har behandlats olika och har inte vetat vilka krav som skulle uppfyllas eller vilka krav Landstinget i efterhand skulle ändra. Kinnarps har vidare i strid med likabehandlingsprincipen fått komplettera sitt anbud. EFG har lidit skada eftersom även Kinnarps anbud borde ha diskvalifice­ rats och upphandlingen skulle rätteligen ha gjorts om. Sökande 2. lnput interiör Nord AB (nedan lnput) Input yrkar att upphandlingen avseende anbudsområde kontors- och in­ redningsmöbler ska göras om och har till stöd för sitt yrkande bland annat anfört följande. Landstingets beslut att anta Kinnarps anbud strider mot LOU och likabe­ handlingsprincipen. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida4 656-12 E I LULEÅ 2012-08-27 Anbudet från Kinnarp uppfyller inte ställda ska-krav avseende positionerna 110, 115, 125, 160, 165 och 170. På dessa positioner har Kinnarps offere­ rat produkter som inte uppfyller ställda ska-krav vad avser sitthöjd, rygg­ höjd, sittdjup och klädsel. Input instämmer även i vad EFG anfört till stöd för sitt yrkande att upp­ handlingen ska göras om. Landstinget har ansett att båda ansökningarna ska lämnas utan bifall och sammanfattningsvis anfört följande. Landstinget har prövat och utvärderat alla anbud i enlighet med LOU och därefter antagit Kinnarps anbud då det var det enda anbudet som uppfyllde samtliga ställda ska-krav. Alla anbud har prövats efter samma förutsättningar och mot samma ställda ska-krav. Något brott mot likabehandling- och ickediskrimineringsprinci­ pen har därmed inte gjorts. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER M.M. I 1 kap. 9 § LOU anges principerna för offentlig upphandling. Upphand­ lande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § LOU stadgas att om den upphandlande myndigheten har bru­ tit mot de grundlaggande principerna 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 656-12 E I LULEÅ 2012-08-27 SKÄLENFÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Allmänt Inledningsvis konstaterar förvaltningsrätten att i förfrågningsunderlaget ska en upphandlande myndighet beskriva föremålet för upphandlingen och de krav som myndigheten ställer. Förfrågningsunderlaget utformas därefter efter dessa krav. Kraven och villkoren måste dock vara förenliga med de grundläggande EU-rättsliga principerna om likabehandling, icke­ diskriminering, proportionalitet, transparens och ömsesidigt erkännande. Av likabehandlingsprincipen som uttrycks i 1 kap. 9 § LOD följer att en upphandlande enhet inte får efterge eller bortse från förfrågningsunderla­ gets obligatoriska krav - de så kallade ska-kraven. De krav den upphand­ lande enheten ställer i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande enheten ska utvärdera och pröva anbudet. Ska-krav EFGhar gjort gällande att Kinnarps anbud inte uppfyller uppställda krav i upphandlingen gällande positionerna 145 (soffbord runt), 150 (soffbord) och 155 (soffbord). De ställda kraven vad gäller måtten på möblerna stämmer inte överrens med de mått vilka är angiva i katalogen. Kravet på maximal måttavvikelse om+/- 5 % är därför inte uppfyllt. Även om Kin­ narp i sin bilaga produktspecifika krav har angivit de efterfrågade måtten så har man enligt kolumnen artikelnummer offererat produkter som inte uppfyller kraven. Detta styrks också av att de bruttopriser som är angivet i kolumn för bruttopris överensstämmer med de bruttopriser som anges i produktkatalogen. Kinnarps system för artikelnummer är uppbyggt så att en artikels mått alltid återfinns i artikelnumret, exempelvis har artikel 0110 cm en diameter om 110 cm osv. Det är därför uppenbart att Kinnarp Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN . DOM 656-12E I LULEÅ 2012-08-27 inte enbart har hänvisat till artiklarna i katalogen i syfte att illustrera de offererade produkterna utan man har även hänvisat och offererat de felak­ tiga måtten. Positionerna uppfyller således inte de uppställda kraven i upp­ handlingen. Input har gjort gällande att Kinnarps anbud inte uppfyller de ställda ska­ kraven i upphandlingen gällande positionerna 110 (klädgarderob), 115 (karmstol stapelbar), 125 (karmstol sitsunderklädsel i gummiväv), 160 och 165 (soffor) samt 170 (konferensstol). Position 110 uppfyller inte kravet om att den offererade produkten ska vara tillverkad i fanerad bok, ek eller björk. Den möbel Kinnarps offererat upp­ fyller inte detta krav då den är utförd i grå/björk - av den katalog Kinnarp hänvisat till anges tydligt i att "fast front alltid grå". För position 115 anges att karmstolen ska vara oklädd. I Landstingets pro­ duktbeskrivning för position 115 står det "karmstol stapelbar" och vid jäm­ förelse med position 125 där det efterfrågas "karmstol, sitsunderklädsel i gummiväv och avtagbar baskerklädsel". Vilken produkt som ska vara oklädd respektive klädd framgår med tydlighet. Kinnarp har offererat en stol som i sitt normalutförande har en sitthöjd på 45 cm och en totalhöjd inklusive rygghöjd om 43 cm. I Kinnarps anbud har stolen offererats med en lägre sitthöjd, 43 cm. Detta innebär att Kinnarps för att minska sitthöjden med två cm måste kapa stolens ben. Därigenom kommer även totalhöjden inklusive rygghöjd att minska med två centime­ ter. Den stol Kinnarps offererat kommer då att ha en rygghöjd på 85 cm istället för stolens normala höjd på 87 cm. Med detta blir stolen för låg. Landstinget accepterar stolar som är minst 90 cm+- 5 % - vilket är 85,5 cm i det undre spannet. För att uppfylla ska-kravet måste Kinnarps bygga f FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2012-08-27 på ryggstödet, vilket inte är möjligt på en stol där sits och rygg är integre­ rade i ett skal. Position 125 - Kinnarp har för positionen offererat en stol som enligt sto­ lens tillverkare är 87 cm hög (landstingets krav är en totalhöjd på 75 cm). Detta överstiger helt klart vad som är tillåtet under positionen. Enligt upp­ gift från tillverkaren av stolen är det inte möjligt att anpassa stolen på så sätt att högsta tillåtna totalhöjd ska kunna uppfyllas. Position 160, 165 och 170 - Kinnarp har i sitt anbud angett att möblerna i positionerna har efterfrågade mått men i prislista/katalog angett andra mått. Positionerna uppfyller därför inte ska-kraven. Sammanfattningsvis har Landstinget i frågor och svar avseende en situa­ tion då en offererad produkt inte finns med i prislistan just i det utförandet som offererats uttalat att "Om t.ex. en efterfrågad position är en ovanlig storlek så ska det lämnas ett pris på efterfrågad produkt. Om den ovanliga storleken inte finns med i katalogen så går det bra att hänvisa till den närmaste storleken som finns i katalogen för att illustrera hur produkten ser ut". Detta kan enligt Inputs mening inte tolkas på så sätt att uppgifter som lämnas av anbudsgivare i anbudet alltid har företräde framför uppgifter i prislista. Svaret på frågan ska rimligen uppfattas som en lättnad i vissa fall eftersom det inte ställs krav på att alla varianter av en produkt kan finnas med i en prislista. Däremot ska, om produkten finns i prislistan, uppgifter­ na i prislistan gälla. Om de uppgifter vilka anbudsgivarna lämnar i anbudet har företräde fram­ för uppgifter i prislista, skulle detta öppna för en fullständigt oförutsägbar utvärdering och lämna ett stort utrymme för Landstinget att godtyckligt anta vilket anbud man vill ha. Sida 7 656-12 E I LULEÅ (f