FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-03-13 Meddelad i Stockholm Mål nr 25844-11 Enhet 15 1 Securitas Sverige AB, 556108-6082 Box 12516 102 29 Stockholm Ombud: Advokat Carl Bokwall och Jur.kand. Lina Håkansson Advokatfirman Cederquist KB Box 1670 111 96 Stockholm MOTPART AB Storstockholms Lokaltrafik, 556013-0683 Lindhagensgatan 100 105 73 Stockholm Ombud: Advokat Joakim Laver Advokatbyrå Hannes Snellman AB Box 7801 103 96 Stockholm SAKEN KO���R:��S�E;KETI �� =j j Doss Aktbil I Avd Dnr Överprövning enligt lag (2007:1092) om upphandling inom områdena vat­ ten, energi, transporter och posttjänster - LUF DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Securitas Sverige AB:s ansökan. Dok.Id 217764 Postadress Besöksadress Telefon 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25844-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) genomför en upphandling av väk­ tartjänster för egendomsbevakning, SL-2011-04508. Av de fyra bolag som lämnade anbud var det enligt SL ingen som uppfyllde samtliga skall-krav avseende anbudsformalia, leverantörkvalificering samt upphandlingsföre­ mål. En förhandling skedde av den anledningen med varje anbudsgivare i syfte att anpassa anbuden efter de krav som uppställts i förfrågningsunder­ laget. I upphandlingsprotokoll den 16 december 2011 meddelades att efter genomförda förhandlingar och inkomna förtydliganden uppfyllde endast en anbudsgivare, Commuter Security Group AB (CSG), samtliga uppställ­ da skall-krav. SL beslutade att avtal ska ingås med CSG. YRKANDEN M.M. Securitas Sverige AB (Bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse vidtagits på så sätt att Securitas anbud ska tas upp till utvärdering och att en ny utvärdering därefter ska göras varvid Securi­ tas tredje referens ska beaktas. Alternativt yrkas att upphandlingen ska göras om. SL bestrider bifall till Bolagets yrkanden. GRUNDER OCH SAKOMSTÄNDIGHETER Bolaget anför till stöd för sin talan bl.a. följande. SL har diskvalificerat Bolagets anbud trots att anbudet uppfyllde alla skall-krav. Åtgärden samt SL:s sätt att genomföra förfarandet för att anpassa Bolagets anbud till kraven i förfrågningsunderlaget har skett i 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25844-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen strid med de grundläggande principerna om transparens och likabe­ handlingen enligt 1 kap. 24 § LUF. Utvärderingsmodellen har otillbörligen gynnat nuvarande leverantör och har utformats i strid med 1 kap. 24 § LUF eftersom det saknas en direkt koppling mellan de omständigheter som utvärderas genom refe­ renserna och upphandlingsföremålet i strid med 12. kap 1 § LUF. Bolagets, vars anbud rätteligen borde ha utvärderats, lider skada i den mening som avses i 16 kap. 1 § LUF av angivna upphandlingsfel. Godtyckligt och oförutsebart förfarande för att anpassa anbuden till för­ frågningsunderlaget Med anledning av att ingen anbudsgivare ansågs uppfylla alla skall­ krav avseende upphandlingsföremålet bokade SL möten med anbuds­ givarna för att anpassa anbuden till kraven i förfrågningsunderlaget. SL:s möte med Bolaget genomfördes den 12 december 2011. Mötet föregicks inte av någon information, varken muntlig eller skriftlig, av­ seende vilka anmärkningar eller frågor SL hade på anbudet. Vid mötet gick SL igenom Bolagets anbud bilaga för bilaga och framförde sina synpunkter och frågetecken. SL:s personal förde anteckningar men har inte upprättat eller i vart fall inte översänt något särskilt protokoll över mötet. Efter att SL mottagit förtydliganden och kompletteringar bedömde SL att Bolagets anbud inte uppfyllde följande skall-krav. 1. Under avtalstiden skall det finnas en av leverantören utsedd driftchef som arbetar heltid i SL-uppdraget (8.4) 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25844-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen 2. Under alla arbetspass, hela avtalstiden, ska det finnas en av le­ verantören utsedd yttre arbetsledare for de tjänstgörande väk­ tarna (8.5) 3. Väktare skall drogtestas avseende alkohol (9.6) 4. Slumpmässiga drogtester skall göras på minst 10 procent av väktarna varje år (9.6) 5. Introduktionen skall minst omfatta kännedom om arbetssätt (10.9) Punkt 1 - 3 är nya jämfört med de åtta tidigare markeringarna. Det är oklart om SL ansett att det rör sig om ursprungliga brister eller om SL ansett bristerna uppkomma på grund av vad som diskuterades på mötet alternativt Bolagets kompletteringar. Oavsett vilket har Bolaget inte beretts tillfälle att bemöta anmärkningarna på samma sätt som de andra anmärkningar SL haft på Bolagets anbud. Bolagets anbud är dock inte bristfälligt utan uppfyller samtliga krav. Bristen på skriftlig dokumentation medför att det inte är möjligt att kontrollera att alla anbudsgivare har haft likvärdig information. SL har därmed inte säkerställt att alla anbudsgivare har haft samma förutsätt­ ningar och möjligheter att anpassa sitt anbud till kraven i förfrågnings­ underlaget. De skall-kravsbrister som enligt SL:s upphandlingsprotokoll uppkom efter mötet den 12 december 2011 gällde kraven på driftchef och yttre arbetsledare (avsnitt 8.4 respektive 8.5 i förfrågningsunderlaget) samt kravet på att väktare ska dragtestas avseende alkohol (avsnitt 9.6). Om detta utgör skall-kravsbrister, vilket bestrids, är det fråga om ursprung­ liga brister som fanns redan i Bolagets ursprungliga anbud. Om en upphandlande myndighet/enhet inom ramen för ett förhandlat förfaran­ de genomför en kompletteringsrunda eller så kallad nollställning i syfte 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25844-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen att anpassa anbuden till upphandlingskraven, ska myndigheten/enheten givetvis ta upp samtliga de förhållanden av materiell karaktär som man upptäcker. Det kan inte anses förenligt med kraven på ett öppet och förutsebart förfarande att i ett sådant läge hålla tyst om skall­ kravsbrister och sen åberopa dem mot anbudsgivaren. Felaktig bedömning av skall-krav avseende upphandlingsföremålet Bolagets anbud uppfyller alla skall-krav avseende upphandlingsföremålet. Avseende kraven på driftchef och yttre arbetsledare (punkt 1 och 2) förelåg inga krav på att bifoga ytterligare information utan dessa krav skulle endast bekräftas i kryssrutan. Av översikten av den operativa ansvarsfördelningen i Bolagets kompletterande bilaga 2 framgår att Bolaget i SL-uppdraget kommer att ha en avdelningschef, vilket motsvarar driftchefen, samt en gruppledare, vilken motsvarar den yttre arbetsledaren. Kraven diskuterades på mötet med SL och Bolaget förklarade att positionerna var inkluderade i Bolagets organisationsschema, men under andra beteckningar. SL var in­ förstådda med detta och hade inga invändningar eller ytterligare frågor. Angående kraven om drogtester anges i avsnitt 9.6 i förfrågningsunderlaget att anbudsgivaren, förutom att bekräfta i kryssrutan, även skulle bifoga en redovisning av rutiner, utförandeföretag och planeringen för drogtesterna. I bilaga 5 till Bolagets anbud anges att "Securitas kommerfölja SL:s krav på drogtester både med slumpmässiga tester löpande under uppdragets utfö­ rande, v;d nyrekrytering och vi särskilda händelser där arbetsledning eller Trygghetscentralen bedömer att det är viktigt attfastställa om väktaren är alkohol- eller drogpåverka