FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 2017-01-31 Meddelad i Göteborg Mål nr 9994-16, 10919-16, 10922-16 och 10923- 10925-16 överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förko11ad LOU FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. l Avd.3 SÖKANDE 01 .. Aksab Kemi Sverige AB, 556731-6772 Tumbavägen 38 14743 Tumba MOTPARTER 1. Säffle kommun (mål nr 9994-16) 661 80 Säffle 2. Färgelanda kommun (mål nr 10919-16) 458 80 Färgelanda 3. Bengtsfors kommun (mål nr 10922-16) Box 14 666 21 Bengtsfors 4. Melleruds kommun (mål nr 10923-16) 464 80 Mellerud 5. Åmåls kommun (mål nr 10924-16) Box62 66222Åmål 6. Dals-Eds kommun (mål nr 10925-16) Box31 668 21 Ed SAKEN LV il Dnr KSnr 1,.:,_ Aktbil Avd �;, Dok.Id 440866 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadi•ess Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.dom:stol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET ')(;�rv .._.(i/._., Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9994-16 m. fl. I GÖTEBORG 2017-01-31 BAKGRUND Säffle, Färgelanda, Bengtsfors, Melleruds, Åmåls och Dals-Eds kommuner genomfor en upphandling av diskrumsprodukter, dnr UH-2016-7. Anbud har lämnats av Aksab Kemi Sverige AB och Reka! Svenska AB. Kontrakt har tilldelats Reka!. YRKANDEN M.M. Aksab Kemi Sverige AB yrkar att förvaltningsrätten ska ingripa mot upp­ handlingen. Aksab, som anser att upphandlingen ska rättas på så sätt att Rekals anbud förkastas och Aksab tilldelas avuilet, anför bl.a. följande. Det vinnande anbudet innehåller en offererad produkt som inte uppfyller ställda krav. På position 2 efterfrågas ett flytande maskindiskmedel med automatisk dosering för ett slutet system. Den av Reka! offererade produkten "Pollux 08" 10 liter är inte en produkt med ett slutet system och därför ska inte Rekals anbud accepteras. Rekal har fått en konkurrensfördel gentemot övriga artbudsgivare eftersom de kunnat offerera en enklare och billigare produkt och därmed ett lägre pris än om de offererat en produkt som upp­ fyllt kravet. Aksab har lämnat det näst lägsta anbudet och bör således vinna upphandlingen. Kommunerna anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Det är skillnad mellan ett ''slutet system" och ett ''slutet säk:erh�tssystem". Ett slutet system innebär att produkten är förpackad i plastdunk med skruv­ kork. Vid användning avlägsl).as skruvkorken och produktrör appliceras i dunken. Produkten pumpas genom elektroniskt styrd pump i diskmaskinens disktank. Ett slutet säk:erhetssystem innebär en helt sluten förpackning. Transportförpackning och innerförpackning inklusive säkerhetsventil är testade och godkända för farligt gods av ackrediterat provningsinstitut. Vid Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9994-16 m. fl. I GÖTEBORG 2017-01-31 användning apteras kapseln i lodrät ställning med säkerhetsventilen nedåt utan risk for stänk och spill. Produkten pumpas genom elektronisk styrd pump in i diskmaskinens disktank. Avseende position 2 har ett flytande maskindiskmedel för automatisk dose­ ring i slutet system i förpackningsstorlek 3-10 liter efterfrågats. Rekal har på den aktuella positionen offererat det flytande maskindiskmedlet "Pollux 08" i förpackningen 10 liter avsedd for automatisk dosering i et. t slutet system. Detta uppfyller kraven på produkten, Aksab har på den aktuella positionen offererat produkten "Flytande maskindisk Safety System" 5 liter avsedd för automatisk dosering i ett slutet säkerhetssystem. Rekal har upp­ fyllt de uppställda kraven till lägst pris. SKÅLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande. sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § .LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den far avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Förvaltningsrättens bedömning Aksab har gjort gällande att Rekals anbud inte borde.ha antagits eftersom Rekal offererat en produkt avseende position 2 som inte motsvarar det som FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-01-31 Sida4 9994-16 m. fl. efterfrågats enligt förfrågningsunderlaget, dvs. dosering för slutet system. Till stöd för detta åberopar Aksab bl.a. det anbud som Rekal har lämnat. I det formulär som anbudet lämnats i anges följande beträffande position 2. "Maskindiskmedel aut. dosering för slutet system. Flytande." Kommunerna har en annan uppfattning än Aksab i fråga om innebörden av det som anges i positionen och menar att det inte ska tolkas på det sätt som Aksab gjort. Enligt kommunerna är det skillnad mellan "slutet system" och ''slutet säker­ hetssystem". Kommunerna har inte efterfrågat det som Aksab menar följer av specifikationen och som Aksab också lämnat anbud på, dvs. dos�ring för slutet säkerhetssystem. Aksab har som sökande att göra sannolikt att kommunerna brutit mot LOU. Med hänsyn till hur parterna bestämt sin talan blir det därvid av avgörande betydelse hur begreppet "slutet system" ska tolkas. Som framgått har par­ terna olika uppfattning om betydelsen av begreppet. Inte någon av parterna har åberopat någon utredning till stöd för den ena eller andra tolkningen. Vid sådana förhållanden finns det inget stöd för att ge den ena tolkningen företräde fram.rör den andra. Det är vidare ostridigt att Rekals anbud - Pollux 8 - motsvarar det som efterfrågats på position 2 enligt den betydelse begreppet "slutet system" har enligt konununemas uppfattning. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att Aksab inte har gjort sannolikt att kommunema brutit mot LOU. Sammanfattningsvis anser forvaltningsrätten att Aksab inte har gjort sanno­ likt att kommunerna brutitmot LOU. Det finns dänör inte skäl att ingripa mot upphandlingen. Ansökan ska därmed avslås. FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-01-31 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga l (DV 3109/1 B LOU) Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Ingeli Lindell. Sida S 9994-16 m. fl. HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND · Den som vill överklaga förvaltrtingsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skdvelsen ska dock sldckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tte veckor frå.n den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddela.des. 'Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnutnmer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa Uf>pgifter har lämnats tidigare i m:Uet - och oro de fortfarande är aktuella - behöver de .inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadtess, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kaQllllarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, måb:11.unmer samt dagen för beslutet, Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kotnmetinnästavardag, begäranomprövningstillstånd, För att ett. överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte uta.n att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en 4. den ändring av förvaltnJngsrättens dom/beslut sorn klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltnirtgsrätten framgår av domen/beslutet I mål otn överprövning enligt lagen {2007: 1 091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omddena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden föt överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får l!-vtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till fötvaltningsrätten. 4. det annars finns synnerli överklagandet, skäl att pröva Om prövningstillstånd inte meddelas ståt förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framg� av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas, Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer ga wwwdorosrol "C