FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2017-11-13 Meddelad i Linköping SÖKANDE Två kockar en spis i Gävle AB, 556655-7681 Nedre Åkargatan 67 802 51 Gävle MOTPART Mi ationsverket, 202100-2163 Mål nr 6794-17 XO�JK�_RRENS�E�KEl l .I ..,..1,,,,�_,_,n-,.-,:� ..,,1.,..,.-...,, . .....,_,��•---•� _.,,_,.,.,.,...,r,.- • gr J(Snr P,tth!I r Rättsenheten 601 70 Norrköping SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upp­ handling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och beslutar att upphandlingen Catering ankomstboende i Gävle (dnr 3.2.1-2017-86034) får avslutas först sedan rättelse vidtagits på så sätt att Migrationsverket genomför en ny prövning varvid Två kockar en spis i Gävle AB ska anses uppfylla kravet på beskriv­ ning hur personalens kompetens upprätthålles enligt punkten 1.5.4 andra stycket i upphandlingsdokumentet. Dnr .; t --�U':� F"-_,"('"l'U-;·�i1t; :.;-;i Dok.Id 304699 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6794-17 I LINKÖPING ANSÖKAN M.M. Migrationsverket genomför upphandlingen Catering ankomstboende i Gävle (dnr 3.2.1-2017-86034), genom öppet förfarande enligt LOU. Två kockar en spis i Gävle AB (Bolaget) har lämnat anbud i upphandlingen. Bolagets an­ bud har förkastats med hänvisning till att kvalitetssäkring avseende hur per­ sonalens kompetens upprätthålles saknas. Bolaget ansöker nu om överprövning av upphandlingen. Migrationsverket motsätter sig bifall till ansökan. VAD PARTERNA I HUVUDSAK ANFÖR Bolaget Bolagets kockar har genomgått, eller ska genomgå, hygienutbildning. Alla anställda utför egenkontroll i köket och kvalitetskontroll vid mottagande av varor, varvid kunskaperna upprätthålls dagligen. Bolaget anser därför att det fullgjort det obligatoriska kravet. Migrationsverket Migrationsverket kan inte anses ha brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU. Det saknas därmed förutsättningar för att be­ sluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Bolaget har bifogat en kvalitetsrapport och egenkontroll. I rapporten finns ingen beskrivning av hur personalens kompetens ska upp­ rätthållas under avtalstiden. Det enda som anges i denna del är att vissa an­ ställda har genomgått Disktekniks hygienutbildning. Kravet i punkten 1.5.4 i förfrågningsunderlaget är därmed inte uppfyllt. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6794-17 I LINKÖPING SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Rättslig reglering Av 4 kap. 1 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt ge­ nomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genom­ föras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet. Av 20 kap. 6 § samma lag framgår följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. I en överprövningsprocess gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig, på ett klart sätt ska ange vilka om­ ständigheter talan grundas på. Domstolens prövning är begränsad till de omständigheter som parten har åberopat (ifr RÅ 2009 ref. 69). Upphandlingsdokumenten Av upphandlingsdokumenten framgår i relevanta delar följande. 1.5.4 Kvalitetssäkring Anbudsgivaren ska tillämpa dokumenterade kvalitetssäkringsfrämjande rutiner som säker­ ställer att utfört uppdrag sker på ett sådant sätt att överenskommen omfattning och kvalitet uppnås och upprätthålls. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6794-17 Kvalitetsplanen ska innehålla en beskrivning av de metoder som leverantören använder för att säkra kvaliteten samt, om upphandlingen omfattar tjänster, beskrivning av hur persona­ lens kompetens upprätthålles. Som bevis på att kravet uppfylls ska anbudsgivaren under fritextsvar bifoga de delar av kvalitetsplanen som efterfrågas, alternativ bifoga delar av kvalitetsplanen som bilaga till anbud. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten uppfattar att Migrationsverket valt att förkasta Bolagets anbud på den grunden att anbudet inte innehåller krävd beskrivning av hur personalens kompetens upprätthålles. Kravet som sådant är framåtsyftande i så måtto att anbudsgivaren ska beskriva de aktiviteter som är planerade för att kompetensen ska upprätthållas. Krävd beskrivning innehåller inte några specifika krav på viss omfattning eller kvalitet ifråga om sådana planerade insatser. Bolaget har i sitt anbud under rubriken Utbildning i kvalite och livsmedels­ hygien angett bl.a. följande. Verksamhetsansvarig handleder extrapersonal löpande samt ansvarar för att anställda i kök har genomgått erforderlig hy­ gienutbildning. Vidare beskrivs i anbudet att den anställde Kent Samuelsson ska genomgå Disktekniks hygienutbildning under maj 2018. Genom det ovanstående får Bolaget anses ha ingett en beskrivning som om­ fattar aktiviteter avseende planerade kompetensinsatser bland personalen. Vad sedan gäller det tillkommande kravet att beskrivningen ska inkludera hur kompetensen upprätthålles innefattar inte detta, som ovan framhållits, något konkretiserat krav på att beskrivningen vara av en viss omfattning I LINKÖPING 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6794-17 I LINKÖPING eller nå upp till en preciserad kvalitetsnivå. Den beskrivning som Bolaget givit i sitt anbud får således anses uppfylla aktuellt krav såsom det är utfor­ mat. Av det ovan följer att Migrationsverket inte haft fog för att förkasta bolagets anbud på angiven grund. Eftersom två anbud ingivits i upphandlingen riske­ rar Bolaget att lida skada till föijd av att dess anbud felaktigt förkastats på aktuell grund. Skäl för ingripande mot upphandlingen enligt 20 kap. 6 § LOU föreligger därmed. Ingripandet ska ske i form av rättelse genom att Migrationsverket genomför en ny prövning varvid Bolaget ska anses upp­ fylla kravet på beskrivning hur personalens kompetens upprätthålles enligt punkten 1.5.4 andra stycket i upphandlingsdokumentet. HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). Tomas Kjellgren Rådman Föredragande har varit Julia Hansson. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, Bilaga 1 www.domstol.se x c'- I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom www.domstol.se