FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE DOM 2011--03-14 Meddelad i Linköping Mål nr 1142-11 Enhet 2 Sida 1 (3) Swecon Anläggningsmaskiner AB, 556575-1137 Box55 631 02 Eskilstuna MOTPART SEVAB Strängnäs Energi AB, 556527-5764 Box32 645 21 Strängnäs SAKEN Avd Dnr Doss Aktbil " KONKURRENSVERKET 2011 -03- 1 5 ---- Dok.Id 40512 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefax 013--25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ansökan avslås. Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Expeditionstid 013-25 10 00 måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1142-11 I LINKÖPING YRKANDEN M.M. SEVAB Strängnäs Energi AB genomför en upphandling avseende en ny hjullastare till återvinningsenheten. Vid upphandlingen används öppet för­ farande. Det för SEVAB ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska antas, med beaktande av dels pris (70 procent), dels garantier och efterrnarknad (30 procent). Enligt tilldelningsbeslut den 17 februari 2011 antog SEVAB anbud som lämnats av annan än Swecon Anläggningsmaskiner AB. Swecon ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvalt­ ningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Till stöd för ansö­ kan anförs bl.a. följande. Av det vinnande anbudets tekniska specifikation framgår att det inte uppfyller alla skall-krav. Det var glädjande att SEVAB föredömligt ställde krav på en modern maskin med minsta möjliga miljö­ påverkan genom att efterfråga den absolut senaste tekniken och miljöstan­ darden, "Avgasrening Steg 3B/Tier4 Interim eller motsvarande". Det vin­ nande anbudet har endast Steg 3, en emissionsstandard som gäller sedan 2007. Den släpper ut flera gånger mer skadliga partiklar och farliga ämnen och kan omöjligt anses motsvara Steg 3B. -Att en maskin på 20,4 ton kan anses väga "ca 23 ton" känns tveksamt. Skall-kravet på däck i storlek "26.5RJ25" som inte heller uppfylls, pekar på att det antagna anbudet avser en maskin i mindre storleksklass än förfrågningsunderlaget avser. I denna storleksklass hade Swecon också kunnat lämna ett mycket konkurrenskraf­ tigt anbud. - "Klimatanläggning ACC" är ett skall-krav. Vinnande anbud har endast "luftkonditionering" vilket brukar innebära "AC-på/av" och inte klimatkontroll med inställbar temperatur. Skillnaden är stor. - "Eljusterba­ ra backspeglar" och "Hjullastarvåg" finns med bland skall-kraven men saknas i det vinnande anbudets specifikation. SEVAB har förelagts att yttra sig i målet men inte gjort det. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1142-11 I LINKÖPING SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke--diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 5 § samma lag besluta att upphandlingen ska göras om eller att den rar avslutas först sedan rättelse har gjorts. I avsnitt 3 i förfrågningsunderlaget, Kravspecifikation för l\jullastaren, re­ dovisas krav i de hänseenden Swecon uppehållit sig vid i sin ansökan om överprövning. Avsnittet inleds med följande text: Nedan redovisas kravspecifikationen för hjullastare till SEVAB Återvinning Strängnäs. Anbudsgivare har rätt att föreslå bättre utformning, egna tekniska lösningar och alternati­ va funktioner. Pris ska anges utifrån ställda krav och anbudsgivarens alternativa för­ slag/lösningar ska särredovisas som plus- och minusposter. Beställaren ska ha rätt att anta eller förkasta erbjudanden utöver ställda minimikrav. Då maskinen kommer att gå i en dammig och smutsig mi\jö ska maskinen anpassas efter detta i så stor utsträckning detta är möjligt. Förvaltningsrätten finner att ifrågavarande krav har formulerats på ett så­ dant sätt att de medger att SEVAB antar ett anbud avseende en hjullastare som inte helt motsvarar angivna specifikationer. Mot den bakgrunden kan vad Swecon anfört inte anses medföra att SEVAB brutit mot de grundläg­ gande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Förutsättningar för åtgärd enligt lagens 16 kap. 5 § saknas därmed. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 D LOU). I" ,·\P_r, _L..,,lI· � Helena Sohl Rådman Föredragande har varit Magnus Wickström. 1, __)'--L.�-<..---� . SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överp.rövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphanclling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU