FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ 2017-06-01 Meddelad i Malmö Mål m 2799-17 Sida 1 (5) Avdelning 1 SÖKANDE ZG17 -06- 0 1 KSnr Aktbll KONKURRENSVERKET Sydsverige Entreprenad AB, 556709-4155 Sporregatan 17 213 77 Malmö MOTPART Region Skåne 291 89 Kristianstad SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Sydsverige Entreprenad AB:s ansökan. Avd Dnr Dok.Id 370624 Postadress Box4522 203 20Mahnö Expeditionstid 040-35 35 00 040-97 24 90 måndag-fredag Besöksadress Telefon Telefax Kalendegatan 6 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se 08:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 2799-17 IMALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Region Skåne genomfor en upphandling av ramavtal för mindre entreprena­ der, dnr 1603713. Upphandlingen är indelad i åtta kategorier, däribland byggservice, inom vilka det finns fyra geografiska områden. Va1je kategori med geografiskt område utvärderas var för sig och ramavtal kommer att teclmas med flera entreprenörer inom va1je kategori och geografiskt område. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). I anbudsutvärderingen anges att Sydsverige Entreprenad AB har lämnat in ett referensuppdrag som inte är avslutat och att bolaget därför blev diskvalificerat i kategorin byggservice. YRKANDEN OCH INSTÅLLNING Sydsverige EntreprenadAB (bolaget) Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen såvitt avser kategorin byggservice i de geografiska områdena Kristianstad, Lund, Malmö och Helsingborg. Bolaget yrkar att rättelse ska ske på så sätt att bolagets anbud i dessa delar ska utvärderas. Till grund för ansökan anför bolaget följande. Bolaget har blivit diskvalificerat i kategorin byggservice. Det aktuella upp­ draget som Region Skåne inte anser vara avslutat är indelat i olika etapper som påbörjades2014 med sluttid för uppdraget sommaren2017. Referensen gäller arbeten som var avslutade i det pågående uppdraget. Bolaget kan inte utläsa i förfrågningsunderlaget att arbetena ska vara avslutade. Region Skåne Region Skåne anser att ansökan ska avslås och anför följande. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 2799-17 IMALMÖ Avdelning 1 Bolaget uppfyllde inte kvalificeringskraven avseende referensuppdrag i kategorin byggservice. I enlighet med den information som alla anbudsgivare har fått var det ett krav att referensuppdragen skulle vara avslutade och att ramavtal i sig inte accepterades som referensuppdrag utan det skulle i så fall vara ett specifikt uppdrag under ramavtalet. Det framgår av bolagets referensuppdragsblankett att uppdraget inte är avslutat (uppdraget sträcker sig över tiden 2014-löpande). Förfrågningsunderlaget är tydligt, transparent och gel' anbudsgivare tillräcklig info1mation om förutsättningar för utvärdering och bedömning av anbuden. Kriterier och bedömningsgiunder fu• uppenbart tydliga och ger riktlinger för objektiv bedömning. Det finns ingående anvisningar vilka krav som gäller för att uppnå kraven avseende referensuppdrag och dessa krav har ytterligare förtydligats och precicerats för samtliga anbudsgivare i Frågor och Svar. Upphandlingen står inte i strid med LOU eller mot någon av de grnndläggande EU-rättsliga principerna, bl.a. om likabehandling, transparens och proportionalitet. Region Skåne har gjort en korrekt utvärde­ ring av anbuden i enlighet med för:frågningsunderlaget. Bolaget har således inte visat att tilldelningsbeslutet är fattat på felaktiga grunder och vad bolaget anför till stöd för sin talan visar därmed inte att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU föreligger inte. SKÅLEN FÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvfu·digt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse- Sida 4 FÖRVALT NINGSRÅTTEN DOM 2799-17 I MALMÖ Avdelning 1 sidigt erkännande och p1'oportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förfrågningsunderlaget i relevanta delar Enligt AFB.53 Prövning av anbud under rnbriken Referensuppdrag gällde bl.a följande förutsättning. "Anbudsgivaren ska bifoga tre referensuppdrag per kategori som Anbudsgivaren avser lägga anbud på. Samma referens gäller för alla offererade geografiska oml'åden inom kategorin." Region Skåne har den 1 december 2016 i Frågol' och Svar i Tendsign på fråga om referensuppdragen måste vara avslutade svarat ja. Vidare har Region Skåne här fö1tydligat att ramavtal i sig inte kan utgöra ett uppdrag, men avslutade uppdrag under ramavtalets gång kan användas som referensuppdrag. Förvaltningsrättens bedömning Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Bolaget har gjort gällande att Region Skåne brntit mot LOU genom att inte utvärdera bolagets anbud. Härigenom har Region Skåne enligt bolaget brntit mot principen om transparens i förfarandet. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 2799-17 !MALMÖ Avdelning 1 För att konkmrnns ska kunna ske på lika villkor krävs ett klart och tyligt förfrågningsunderlag. Av för:fi·ågningsunderlaget ska det framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Sådana krav måste upprätthållas och ett anbud som inte tillgodoser dessa krav får inte antas. I upphandlingen har det uppställts ett obligatoriskt krav med innebörden att anbudsgivaren skall bifoga tre referensuppdrag per kategori som anbuds­ givaren avser lägga anbud på. Vidare ska referensuppdragen vara avslutade. Förvaltningsrätten anser att det av bolagets referensuppdragsblankett tydligt framgår att att det angivna uppdraget inte är avslutat (uppdraget sträcker sig över tiden 2014- löpande). Bolaget har dä1med inte uppfyllt ett av de uppställda kraven i förfrågningsunderlaget och Region Skåne har därmed haft rätt att förkasta bolagets anbud. Det som bolaget anfört visar inte att Region Skåne i upphandlings­ förfarandet tagit ovidkommande hänsyn, avvikit från förfrågningsunderlaget eller på annat sätt agerat i strid med LOD eller de principer som bär upp lagen på ett sådant sätt att bolaget har lidit skada eller riskerat att lida skada. Grund för ingripande mot upphandlingen föreligger därmed inte och bolagets ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOD) · · · · ···· ·· �' � aS �• Astrid Lindeskog har föredragit målet. / · · � .-· .. ..-· ... Bilaga 1 .. · ·.SVERIGES DOMSTOLAR · · · ,>:;:;'"·HUR,,MAhtÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ·,·;•, �i·,B·u Den-som,villöv,;t;�daga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen 'ska.�2f.k:skickas eller lämnas till för- ,._..· valtningsrijtt�ri. • Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ ldagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överldagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas, Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltnings rätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överldagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överldagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon, Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där ldaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överldagas med upp­ gift om fö1valtningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Nivända Er till förvaltningsrätten, www domstol se