FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2012-02-10 Meddelad i Uppsala Mål nr 5782-11 E Enhet 2 Sida 1 (13) SÖKANDE Levad Fysiotherapi AB, 556599-7318 c/o Bi1ihe Vogelius Lundsuddevägen 6 640 45 Kvicksund Ombud: advokat Eva-Maj Muhlenbock Advokatfirman Lindahl KB Box 1065 101 39 Stockholm MOTPART Landstinget Västmanland 721 89 Västerås ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING Landstingets i Västmanland upphandling avseende legitimerade sjukgymnaster, dnr DU-lJPPl 1-016 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, förkortad LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Levad Fysiotherapi Aktiebolags ansökan om åt­ gärder enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling. Dok.Id 49811 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-16:30 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5782-11 !UPPSALA 2012-02-10 BAKGRUND Landstinget i Västmanland (landstinget) har genomfört en upphandling av ramavtal av behandlingar av helårsarbetande legitimerade sjukgymnaster. Den legitimerade sjukgymnasten ska genomföra behandlingar av patienter med funktionsstörningar, smärttillstånd i muskler och rörelseorgan samt oklara smärtor i nacke och rygg föranledd av skada eller sjukdom. Upp­ handlingskontraktet omfattar A-·mottagningar fördelade på orter inom Västmanland. Upphandlingen har genomförts genom ett förenklat förfa­ rande enligt LOU I tilldelningsbeslut den 1 november 2011 framgår bLa. att 25 anbud hade lämnats in, 20 anbudsgivare hade antagits till de olika avtalsområdena samt att anbud nr 23 från Levad Fysioterapi AB avseende legitimerade sjukgymnasten Iwona Perzyna inte hade gått vidare till utvär­ dering. YRKANDEN Levad Fysiotlhlernpi Levad Fysiotherapi AB (bolaget) yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen avseende avtalsområde Västerås ska göras om. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts, innebärande att bolagets anbud ska kvalificeras och utvärde­ ras samt tilldelas kontrakt avse.ende leveransort Västerås gällande legitime­ rad sjukgymnast Iwona Perzyna. Som grund för ansökan anför bolaget att landstingets krav avseende kompetens och erfarenhet strider mot proport­ ionalitetsprincipen, likabehandlingsprincipen samt principen om ömsesi­ digt erkännande. Till stöd för sin talan anför bolaget bLa.. följande. I kravspecifikationen under avsnitt 1.2 Kompentens och erfarenhet framgår bLa. följande "Landstingets övergripande ansvar för patientsäker vård och behandling och fungerande vårdk:edjor innebär att angiven legitimerad sjukgymnast ska vara väl förtrogen med svensk sjukvårdslagstiftning, sjukvårdsorganisation och sjukvård. Den legitimerade sjukgymnasten ska Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5782-11 2012-02-10 därför efter legitimation utfärdad av Socialstyrelsen ha erfarenhet motsva­ rande minst två års heltidsarbete som legitimerad sjukgymnast av sjuk­ gymnastbehandlingar under de senaste fem åren". I frågor och svar den 4 oktober 2011 förklarar landstinget syftet med kravet på följande sätt "Kravet enligt position 1.2 är inte felformulerat Kravet kvarståL Motiveringen till detta är att sjukgymnasterna ska vara väl för­ trogna med svensk sjukvårdslagstiftning, sjukvårdsorganisation och sjuk­ vård för att garantera landstingets övergripande ansvar för patientsäker vård och behandling samt föngerande vårdkedjor. Därav ska den legitime­ rade sjukgymnasten efter legitimation utfärdad av Socialstyrelsen ha erfa­ renhet motsvarande minst två års heltidsarbete som legitimerad sjukgymn­ ast av sjukgymnastbehandlingar under de senaste fem åren". Landstinget har vidare gjort gällande att endast svensk yrkeserfarenhet får tillgodoräk­ nas för att uppnå kravet Proportionalitetsprincipen innebär att upphandlande myndigheter inte får ställa större krav på leverantören eller leveransen än vad som behövs och vad som får anses ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Kraven ska således ha ett naturligt samband med och stå i proportion till det behov som ska täckas. EU-domstolen har i skilda sammanhang understrukit att reglerna ska tolkas i "funktionella termer", det vill säga att det är den prak­ tiska tillämpningen och åtgärdens effekter vid den enskilda upphandlingen som ska bedömas. I nu aktuellt mål är det vare sig lämpligt, effektivt eller nödvändigt att ställa krav på två års arbetserfarenhet efter utfärdad legitimation från Soci­ alstyrelsen för att sjukgymnasten ska ha god kännedom om den svenska sjukvårdslagstiftningen, �jukvårdsorganisationen och sjukvården. Syftet med kravet uppnås redan genom legitimation utfärdad av Socialstyrelsen, I UPPSALA FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2012-02-10 Sida 4 5782-11 det vill säga kravet kan uppnås genom mindre ingripande åtgärder. Kravet är således högre än vad som behövs för att uppnå syftet med kravet Vidare gynnar kravet sjukgymnaster som arbetat i Sverige mot sjukgym­ naster som under samma tid arbetat inom EU Detta innebär att sjukgym­ naster med utländsk utbildning och erfarenhet inte ges möjlighet att eta­ blera sig i Sverige på samma villkor som sjukgymnaster med svensk ut­ bildning och erfarenhet. Kravet leder således till orimliga konsekvenser och gör oskälig skillnad på yrkeserfarenhet inom Sverige och ett annat EU­ land, Av den anledningen är kravet inte proportionellt För det fall förvalt.. ningsrätten anser att det är skäligt med någon form av yrkeserfarenhet för att uppnå landstingets krav är det i vart fall inte skäligt att kräva två års erfarenhet, särskilt eftersom sjukgymnastutbildningen är totalt tre år och inbegriper både teoretisk och praktisk utbildning Att förfördela sjukgymnaster med arbetslivserfarenhet från EU strider vi­ dare mot likabehandlingsprincipen, Kravet är dessutom i strid med princi­ pen om ömsesidigt erkännande vilken innebär att upphandlande myndig­ heter är skyldig att erkänna och acceptera handlingar, exempelvis intyg och examina som utfärdats av andra behöriga myndigheter i andra medlemssta­ ter inom unionen. Den aktuella kravställningen försvagar betydelsen av en utländsk: examen och motsvarande legitimation från ett annat land inom unionen. Landstingets brister i upphandlingen är därmed hänförliga till det konkurrensuppsökande skedet varför förvaltningsrätten måste besluta att upphandlingen ska göras om, Bolaget har lidit skada till följd av landsting­ ets lagstridiga handlande_ Hade landstinget handlat i enlighet med LOU och de unionsrättsliga principerna hade bolaget tilldelats kontrakt Landstinget i VästmanRand Landstinget bestrider bolagets yrkande om att upphandlingen ska göras om eller rättas och anföi- som skäl till detta bl.a, följande, Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM. 5782-11 I UPPSALA 2012-02-10 Landstinget har i egenskap av upphandlande myndighet fritt att bestämma över sitt kravställande inom ramen för gällande regelverk och har lagt stor vikt vid kompetens och erfarenhet. Detta eftersom landstinget har det övergripande ansvaret för patientsäker vård och behandling i en fungerande vårdkedja. Det är vidare landstinget och inte den upphandlande vårdgiva­ ren eller Socialstyrelsen som ansvarar för patientförsäkring enligt Lands­ tingens ömsesidiga försäkringsbolag, LÖF. Sjukgymnastikbehandlingar är en typ av vårdtjänst som i regel utförs av små aktörer, många gånger en­ mansföretag, varför krav på den enskilda sjukgymnastens kompetens och erfarenhet är en nödvändighet för att landstinget ska kunna tillgodose att vårdkvaliteten upprätthålls. Av kravet, position 1.2 i havspecifikationen bilaga 3 till landstingets ytt­ rande av den 23 november 2011, framgår att sjukgymnasten efter legiti­ mation utfärdad av Socialstyrelsen ska ha erfarenhet av motsvarande två års heltidsarbete som legitimerad sjukgymnast. Vidare har landstinget i svar på frågor under upphandlingen i fråga nr 1 angett att den legitimerade sjukgymnasten ska inneha minst två års yrkeserfarenhet av behandlingar i Sverige. Det innebär att en sjukgymnast som utbildat sig i Sverige men som efter examen och legitimation utfärdad av Socialstyrelsen valt att ar­ beta utomlands under två år, inte skulle anses ha uppfyllt kravet i position 1.2. Sjukgymnastens utbildningsland saknar betydelse. Sjukgymnasten har, vilket framgår av position 1.3 i kravspecifikationen, getts möjlighet att tillgodoräkna sig utländsk erfarenhet såsom utvärderingskriterium och inte inom ramen för det obligatoriska kravet. Utvärderingen av den sjukgymn­ ast som bolagets anbud avser uppfyller inte kravet i position 1.2 i kravspe­ cifikationen varför sjukgymnasten på den grunden inte kan anses kvalifice­ rad. Landstingets krav på två års erfarenhet efter legitimation syftar till att sä­ kerställa att samtliga sjukgymnaster är väl fö1irogna med svensk sjukvårds- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2012-02-10 Sida 6 5782-11 lagstiftning, sjukvårdsorganisation och sjukvård. Det tar syfte på att sjuk­ gymnasterna har tillräcklig erfarenhet av att praktiskt tillämpa sin kompen­ tens för att landstinget i förlängningen ska kunna säkerställa sitt övergri­ pande ansvar för sjukgymnastens verksamhet som vårdgivare. En sjuk­ gymnast med erfarenhet av två års heltidsarbete kan exempelvis förutsättas ha erfarenhet av dokumentation och journalföring i enlighet med gällande lagstiftning, av kliniska bedömningar avseende när en patient ska hänvisas vidare i vårdkedjan samt gränsdragningen mellan vad som utgör sjukvår­ dande behandlingar och de behandlingar som faller utom ramen för lands­ tingets ersättning för sjukvård. Tidigare låg ansvaret för rehabiliteringsinsatser på primärvårdsnivå. Den 1 januari 2008 lyftes rehabilitering utförda av sjukgymnaster ut ur familje­ läkarverksamheten samtidigt som remissfrihet för sjukgymnastikbehand­ lingar infördes. Detta innebär att sjukgymnastens ansvar inom sin del av vårdkedjan har ökat markant. Att sjukgymnastikbehandlingar nu är remiss­ fria ställer mycket höga krav på att den enskilde sjukgymnasten är väl för­ trogen med sjukvårdsorganisationen i alla dess delar. Landstingets krav att säkerställa fungerande vårdkedjor, vårdplanering och kontaktvägar har därmed ökat i samma omfattning. Inom hälso- och sjukvårdens område är det vidare praxis att ställa sådana hav inom de yrken där Socialstyrelsen utfärdar legitimation. Kravet på två års erfarenhet av arbete inom ramen för svensk sjukvårdslagstiftning, sjukvårdsorganisation och sjukvård efter legi­ timation utfärdad av Socialstyrelsen är därför propo1tionerligt. Detta krävs för att säkerställa att sjukgymnasten getts tillfälle att förvärva nödvändig praktiskt erfarenhet genom att tillämpa de färdigheter som måste uppfyllas för att få erhålla legitimation. Det saknas därför möjlighet att, som bolaget gör gällande, uppnå kravets syfte med mindre ingripande åtgärder. Vad avser ovan nämnda kravs förhållande till likabehandlingsprincipen gäller kraven för samtliga sjukgymnaster oavsett examensår och utbild- Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOl\1 5782-11 2012-02-10 ningsland. Landstinget har inte godtagit att sjukgymnasterna tillgodoräknar sig arbetslivserfarenhet förvärvad innan legitimationen utfärdats av Social­ styrelsen eftersom landstinget bedömer att denna erfarenhet inte säkerstäl­ ler att �jukgymnasten förvärvat nödvändig praktisk erfarenhet. Sjukgym­ nasten har dock ratt tillgodoräkna sig erfarenhet förvärvad efter erhållande av examensbevis/ legitimation/certifikat/diplom i EU/EES-land motsva­ rande legitimation utfärdad av Socialstyrelsen såsom utvärderingskrite­ rium. Enligt landstingets förmenande är kraven utformade i enlighet med likabehandlingsprincipen. Mot bakgrund av landstingets ansvar att i vård­ kedjans alla delar kunna säkerställa patientsäker vård och behandling är kravet om minst två års erfarenhet efter utfärdandet av legitimation av Socialstyrelsen, sakligt grundat. Vad slutligen avser principen om ömsesidigt erkännande har landstinget inte invänt mot några intyg eller examina utfärdade inom EU utan sjuk­ gymnaster har ratt tillgodoräkna sig sådan kompetens i enlighet med gäl­ lande regelverk och inom ramen för ställda krav avseende kompetens. Att ställa krav på legitimation utfärdad av Socialstyrelsen är i enlighet med praxis på hälso- och sjukvårdsområdet och kan inte heller anses bryta mot principen om ömsesidigt erkännande. Mot bakgrund av samtliga omstän­ digheter, samt att bolaget inte kan anses ha lidit skada, saknas skäl att vidta åtgärder enligt LOU varför bolagets ansökan om överprövning ska avslås. DOMSKÄL LOU har ändrats genom SFS 2010:571. Förändringen trädde i kraft den 15 juli 2010, varvid bl.a. 16 kap. har utgått och ett nytt 16 kap. införts. Enligt övergångsbestämmelserna gäller äldre bestämmelser för upphandlingar som påbörjats före ikraftträdandet. Av förarbetena till de nya reglerna (prop. 2009/10:180 s. 310 och 374 och där gjord hänvisning) framgår bl.a. följande. En upphandling anses påbörjad när den upphandlande myndig­ heten beslutat om vilket upphandlingsförfarande som ska tillämpas eller I UPPSALA FÖRVALTNINGSRÄTTEN }[UPPSALA DOM 2012-02-10 senast när myndigheten genom annons eller på annat sätt beslutat att be­ gära in anbud. Av handlingarna i målet framgår att Landstinget i Västmanlands län beslu­ tade vilket upphandlingsförfarande som sln1lle användas under 2011. LOU i dess lydelse efter den 15 juli 2010 är därför tillämplig. 16 kap. har i vä­ sentliga delar åter ändrats den 1 november 2011. Av övergångsbestämmel­ serna framgår att äldre bestämmelser ska gälla för upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet. Tmämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 1 § LOU (tillämplig lydelse) anges att en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärd enligt 5 eller 15 § (ansökan om överprövning). I 16 kap. 5 § LOU (tillämplig lydelse) anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. FörvaltningsräHens bedömning Under rubriken "1.2 Kompentens och erfarenhet" i förfrågningsunderlaget anges följande. "Landstingets övergripande ansvar för patientsäker vård och behandling och fungerande vårdkedjor innebär att angiven legitimerad sjukgymnast ska vara väl förtrogen med svensk sjukvårdslagstiftning, sjukvårdsorganisation och sjukvård. Den legitimerade sjukgymnasten ska därför efter legitimation utfärdad av Socialstyrelsen ha erfarenhet motsva­ rande minst två års heltidsarbete som legitimerad sjukgymnast av sjuk- Sida 8 5782-11 Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTJE',N DOM 5782-11 I U:IP'PSALA 2012-02-10 gymnastbehandlingar under de senaste fem åren". Av landstingets tillägg från frågor och svar under upphandlingen framgår vidare att det endast är svensk arbetslivserfarenhet som kan tillgodoräknas efter det att Socialsty­ relsen har utfärdat sjukgymnastens legitimation. Bolaget har i sin ansökan om överprövning enligt LOU anfört att lands­ tingets krav avseende kompetens och erfarenhet strider mot prop011ional­ itetsprincipen, likabehandlingsprincipen samt principen om ömsesidigt erkännande. Bolagets anbud omfattar bLa. en sjukgymnast med utländsk sjukgymnastutbildning och ett år och elva månaders yrkeserfarenhet i Sve­ rige som �jukgymnast. Bolagets anbud har därför inte gått vidare till utvär­ dering i upphandlingen då den legitimerade sjukgymnasten inte har två års arbetslivserfarenhet från Sverige. Förvaltningsrätten konstaterar att LOU inte innehåller någon reglering av nivån på de krav som får ställas på leverantörernas förmåga eller vilka krav som får ställas på tjänsten. Vilken kravnivå som är tillåten i en enskild upphandling får istället avgöras med tillämpning av de grundläggande ge­ menskapsrättsliga principerna om propo11ionalitet, transparens, likabe­ handling och principen om ömsesidigt erkännande i 1 kap. 9 § LOU Propo11ionalitetsprincipen innebär att alla åtgärder som vidtas ska vara såväl nödvändiga och som lämpliga med hänsyn till det syfte som efter­ strävas. I valet mellan olika åtgärder ska en medlemsstat välja den som leder till minsta möjliga störning för den ekonomiska verksamheten. Av EG-domstolens praxis rörande proportionalitetsprincipen framgår att be­ dömningen skall genomföras som en "strukturerad avvägning" mellan motstående intressen. Sida 10 FÖRVALTNINGSJRÄTTEN DOM 5 782-11 2012-02-10 Förvaltningsrätten konstaterar att EG-domstolen vid sin prövning inte utför proportionalitetsbedömningen på samma sätt i alla situationer. Det före­ kommer att proportionalitetsbedömningen sker i tre steg. EG-domstolen gör dock vanligtvis en samlad bedömning och i praktiken är den avgörande frågan oftast om den nationella åtgärden går längre än vad som är nödvän­ digt för att uppnå syftet (imf Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 4283-08 och Hettne, Jörgen, Otken Eriksson, Ida (red.), EU-rättslig metod, 2005, s. 156). I detta fall väljer förvaltningsrätten att göra prop01iional­ itetsbedömningen med tillämpning av en sådan "trestegsbedömning" som beskrivs av bLa. Craig och De Burca (EU Law, Text, Cases and Materials, 2008, s. 545). I det första steget görs en bedömning av om åtgärden är en lämplig och effektiv åtgärd för att uppnå det eftersträvade syftet Landstinget har anfört att syftet med havet på två års erfarenhet av sjukgymnastbehandlingar som legitimerad sjukgymnast i Sverige beror på att landstinget behöver säker­ ställa att samtliga sjukgymnaster är väl förtrogna med svensk sjukvårdslag­ stiftning, sjukvårdsorganisation och sjukvård. Sjukgymnasterna behöver, enligt landstinget, ha tillräcklig erfarenhet av att praktiskt tillämpa sin kompentens för att landstinget ska kunna säkerställa sitt övergripande an­ svaret för sjukgymnasternas verksamhet som vårdgivare. Bolaget har an­ fört att syftet med kravet uppnås genom att sjukgymnasten får sin legiti­ mation av Socialstyrelsen. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av handlingarna i målet fram­ går att sjukgymnastikbehandlingar är en typ av vårdtjänst som ofta utförs av mindre aktörer med bara några få anställda och i många fall enbart ge­ nom enmansföretag. Rehabilitering genom sjukgymnaster har sedan 2008 lyfts ur familjeläkarverksamheten samtidigt som remissfrihet för sjukgym­ nastik.behandlingar infördes. Detta innebär att legitimerade sjukgymnaster har fått en betydligt självständigare roll i förhållande till med situationen ][ UPPSALA Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5782-11 I UPPSALA 2012-02-10 innan förändringen samtidigt som de har fått ett stöITe ansvar för sin del av vårdkedjan. Förändringen innebär att det ställs stöITe krav på kunskaper om hur sjukvården och sjukvårdsorganisationen fungerac Förvaltningsrät­ ten anser mot denna bakgrund att landstingets krav på arbetslivserfarenhet av sjukgymnastbehandlingar som legitimerad sjukgymnast i Sverige fram­ står som en både nödvändig som lämplig och effektiv åtgärd i förevarande falL I det andra steget görs en bedömning av om åtgärden är nödvändig för att uppnå det eftersträvade syftet, såtillvida att det inte finns något mindre ingripande alternativ. Bolaget har anfört att det räcker med den legitimat­ ion som Socialstyrelsen utfärdar, men att om det skulle anses skäligt med yrkeserfarenhet för att uppnå landstingets hav så är det alltför mycket att kräva två års erfarenhet. Landstinget har anfört att en sjukgymnast med erfarenhet av två års heltidsarbete kan förutsättas ha erfarenhet av dolrn­ mentation och journalföring i enlighet med gällande lagstiftning. En sådan sjukgymnast har även erfarenhet av kliniska bedömningar avseende när en patient ska hänvisas vidare i vårdkedjan samt av gränsdragningen mellan vad som utgör sjukvårdande behandlingar och de behandlingar som faller utom ramen för landstingets ersättning för sjukvård. Förvaltningsrätten gör i denna del följande bedömning. Av utredningen i målet framgår att sjukgymnastutbildningar både i Sverige och utomlands innehåller praktik under utbildningen. Trots detta är det, enligt förvalt­ ningsrättens mening, inte någon obetydlig skillnad mellan att utöva ett yrke självständigt med legitimation och den praktik som studenter har under utbildningen under handledning av legitimerade sjukgymnaster. Såväl pati­ enter som landstinget får anses ha ett intresse av att den legitimerade sjuk­ gymnast som de möter i landstingets tjänst har fått tillfälle att förvärva nödvändig praktisk erfarenhet. Patienterna har ett särskilt st01i intresse av att den legitimerade sjukgymnasten vet vad denne ska och får göra i be- Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5 782-11 2012-02-10 handlingen. Landstingets intresse är en följd av ansvaret för den enskilda sjukgymnastens verksamhet. Två års erfarenhet efter utbildning i ett legi­ timationsyrke framstår inte, enligt förvaltningsrättens mening, som en sär­ skilt lång arbetslivserfarenhet i detta sammanhang. Det har i målet inte visats att det finns något mindre ingripande alternativ för att uppnå lands­ tingets syfte med en patientsäker vård. Förvaltningsrätten anser att två års arbetslivserfarenhet som legitimerad sjukgymnast av sjukgymnastbehand­ lingar är ett rimligt krav för att uppnå det eftersträvande syftet. I det tredje steget ska bedömas om den negativa effekten som åtgärden får på det intresse eller den rättighet som åtgärden inskränker, är oproport­ ionerlig eller överdriven jämfört med det eftersträvade syftet. Den negativa effekten av kravet på arbetslivserfarenhet som legitimerad sjukgymnast i Sverige skulle kunna vara, såsom sökanden har anfört, att kravet stänger ute sjukgymnaster som har utländsk arbetslivserfarenhet som sjukgymnast efter utfärdad legitimation från Socialstyrelsen. Det skulle också kunna stänga ute sjukgymnaster som har arbetslivserfarenhet från Sverige eller EU som sjukgymnast, men för tid innan de fått sin legitimation av Social­ styrelsen. Landstinget har i korthet anfört att arbetslivserfarenhet förvärvad innan legitimation utfärdats av Socialstyrelsen inte säkerställer att sjuk­ gymnasten förvärvat nödvändig praktisk erfarenhet Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Landstingets krav på erfaren­ het är ställt på ett sådant sätt att det endast är praktiska meriter, som sjuk­ gymnast i Sverige efter utfärdad legitimation av Socialstyrelsen, som kan vägas in. Förvaltningsrätten konstaterar att det är en ingripande åtgärd. Av utredningen i målet framgår att det inte är möjligt att väga in andra prak­ tiska eller teoretiska meriter som utvärderingskriterium. Förvaltningsrätten anser att den begränsning av anbudsgivare som landstingets krav medför, inte är oproportionerlig jämfört med det eftersträvade syftet som lands­ tinget har med sitt krav och med hänsyn till patientsäkerheten. Förvalt- ! UPPSALA FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2012-02-10 Sida 13 5782-11 ningsrätten finner således med hänsyn till det ovanstående att landstinget har visat att åtgärden är nödvändig för att uppnå det eftersträvade syftet, såtillvida att det inte finns något mindre ingripande alternativ. Åtgärden är därmed förenlig med proportionalitetsprincipen. Förvaltningsrätten anser det ifrågasatta villkoret inte innebär något åsido­ sättande av likabehandlingsprincipen då det inte har framkommit att lands­ tinget skulle ha utvärderat ett anbud med en legitimerad sjukgymnast som inte har två års arbetslivserfarenhet av sjukgymnastbehandlingar i Sverige efter utfärdad legitimation av Socialstyrelsen. Det har inte framkommit annat än att utvärderingen av anbuden har skett under lika förutsättningar. Bolaget har enligt förvaltningsrättens mening inte visat på vilket vis bola­ get har särbehandlats eller lidit skada av landstingets krav. Inte heller vad bolaget i övrigt anfö1i visar att landstingets handläggning av upphandling­ en av legitimerade sjukgymnaster strider mot LOU. Bolagets ansökan om åtgärder enligt LOU ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Klas Innerstedt rådman Målet har handlagts av Ulrika de la Iglesia. SVERIGES OMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den son1. vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockhohn. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvahningsrätten. Överklagandet ska ha kornniit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överldagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överldagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsornmarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överldagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledriing av rättstillämpningen att överldagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill ffavaltningsrätten komniit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överl