! I ------------ l l FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2017-02-07 Målm 22559-16 Sida 1 (6) Avdelning 30 SÖKANDE Decerno AB, 556498-5025 Ombud: Advokat Kristian Pedersen Jurist Tahmina Sahibli Advokatfirman Kahn Pedersen Box 16119 103 23 Stockholm MOTPART Stockhohns läns landsting Box 22550 104 22 Stockhohn SAKEN Offentlig upphandling ,__, ........ Meddelad i Stockholm 7- '7 :-'; 7 Aktbil L..; •.i .·i-, ,-, Avd Dnr KSnr FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 802702 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt KONKURRENSVERKET r : --- T I I_ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. I , - - - _---_- 7 Sida 2 22559-16 Stockholms läns landsting (SLL) genomför en upphandling av IT­ Konsulttjänster 2016 (LS 2016-0131 SLL1670) som är indelad i två ramav­ talsområden varav ramavtalsområde 1 i sin tur är uppdelat i fem uppdrags­ områden. Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfarande enligt la­ gen (2007:1091) om offentligupphandling, �OU. Enligt tilldelningsbeslut meddelat den 11 oktober 2016 har SLL för uppdragsområde2 (Systemut­ veckling & Systemintegration) inom ramavtalsområde 1 beslutat att teclma avtal med andra leverantörer än Decemo AB (Decerno). Decerno yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen, såvitt avser uppdragsområde 2 inom ramavtalsområde 1, får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så vis att en ny utvärdering genomförs, utan beaktande av anbuden från HiQ Stockholm AB (HiQ), Infozone Sverige AB (Infozone) och Kentor IT AB (Kentor). Till stöd för sin ansökan anför Decemo bl.a. följande. SLL har brntit mot principema om likabehandling och transparens, och därmed mot 1 kap. 9 § LOU, genom att anta anbuden från HiQ, Infozone och Kentor trots att anbu­ den inte uppfyller samtliga obligatoriska lcrav som ställts i upphandlil;igen. Bolaget skulle, om det inte vore för SLL:.s överträdelser av LOU, ha placerat sig på plats sjutton i anbudsutvärderingen och därmed ha tilldela�s ramavtal i upphandlingen. Bolaget har således lidit, eller riskerar i vart fall att lida, sådan skada som avses i 16 kap 6 § LOU. Varken HiQ, lnfozone eller Kentor har fyllt i uppgifter om namn och orga­ nisationsnummer i samtliga bilagor trots att samtliga dokument tillhörande det uppdragsområde som anbudsgivaren avser att offereras ska besvaras enligt punkten 15 i förfrågningsunderlaget. Det bör framhållas att dessa bris­ ter i anbuden inte endast är mindre formaliabrister, utan är av stor vikt för Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22559-16 upphandlingen. SLL har haft ett mycket omfattande underlag att granska, varför det varit av yttersta vikt att SLL kunnat urskilja anbuden från HiQ, Infozone och Kentor och dessa anbuds samtliga bilagor från de övriga 57 anbud som inkommit i Upphandlingen och urskilja vilka anbud som bila­ gorna tillhör. Det föreligger _således en uppenbar risk för sammanblandning av handlingar och uppgifterna är följaktligen nödvändiga för att undvika en sådan sammanblandning. Detta får också antas vara skälet till att SLL ställt de aktuella obligatoriska kraven. SLL:sunderlåtelse att förkasta anbuden. strider således mot likabehandlings- och transparensprinciperna i 1 kap 9 § LOU, varför förvaltningsrätten ska förordna om rättelse. SLLyrkar att förvaltningsrätten avslår Decemos ansökan om överprövning och anför_ bl.a. följande. Det obligatoriska laavet att samtliga dokument ska besvaras anger inte i vilken omfattning som dokumenten måste fyllas i för att anses besvarade. Det är SLL:s uppfattning att bolagen i tillräcklig ut­ sträckning har besvarat samtliga dokument för att syftet med dem helt klart ska vara uppfyllt. Det är inte ett ska-krav att ange företagsnamn och organi­ sationsnummer i bilagorna. Uppgifterna är inte av väsentl�g betydelse. An­ budshandlingama hanteras elektroniskt och separat, anbudsgivare fö:r an­ budsgivare och risk för papperssammanblandning är således obefintlig. Det vore ·därmed oproportionerligt att förkasta anbud på den angivna grunden. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vidupphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder I STOCKHOLM II I i -------�-- -r1 II Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22559-16 som anges i 16 kap. 6 § LOV.Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU Gfr RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa a:tt han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Rätten kan då endast be­ sluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förfrågningsunderlaget I punkt 15 i anbudsinbjudan anges bl.a. följande. "Samtliga dokument tillhö­ rande det uppdragsområde som anbudsgivaren avser att offereras (förutom Ramavtalet och Bilagan Krav & omfattning Uppdragskonsulttjänster) ska besvaras." Bland dessa dokument som anbudsgivare ska besvara återfinns dels Prisbilaga, UO 2 (prisbilagan), dels Redovisning leveranskapacitet, Uppdragskonsulttjänster (bilagan om leveranskapacitet). I punkt 6.1 och 8. 4 i anbudsinbjudan uppställs ytterligare obligatoriska krav som rör priser och leveranskapacitet. I prisbilagen anges vidare att "Tak-timpris ska anges" samt att "Anbudspris ska anges som heltal i svenska lG'onor, exklusive moms." Prisbilagan inleds med följande formulering. "Ange anbudsgivarens namn och organisationsnummer:" Forumleringen följs av gula fält som är avsett för dessa uppgifter. I bilagan om leveranskapacitet anges följande. "Uppgifter ska endast lämnas i gula celler." och "Konsult ska endast anges en (1) gång oavsett kompetensroll och kompetensnivå." I b�lagan om le­ veranskapacitet finns gula fält avsedda bl.a. för anbudssökandens organisat­ ionsnamn och organisationsnummer. I STOCKHOLM -I I ;- ----I FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Förvaltningsrättens bedömning Det är i målet ostridigt att varken HiQ, lnfozone eller Kentor har fyllt i upp­ gifter om namn och organisationsnummer i prisbilagan samt att HiQ inte fyllt i dessa uppgifter i bilagan om leveranskapacitet. Sida 5 22559-16 i- Principen om öppenhet eller transparens innebär bl.a. att samtliga villlmr och bestämmelser i förfrågningsunderlaget ska vara formulerade på ett klart, precist och entydigt sätt för att alla rimligt informerade och normalt om­ sorgsfulla anbudsgivare ska kunna förstå den exakta innebörden av dessa och tolka dem på samma sätt. Likabehandlingsprincipen och kravet på öp� penhet hindrar att en ekonomisk aktör utesluts från ett förfarande för offent­ lig upphandling till följd av att denne inte uppfyller krav som inte uttryckli­ gen följer av upphandlingsdokument eller av lagstiftning, utan som följer av en tolkning av nämnda lagstiftning och dokument samt av en mekanism som består i att nationella myndigheter eller förvaltningsdomstolar fyller ut luck­ or i nämnda dokument. Gfr C-27/15, Pizzo, punkt 36 och punkt 51). Förvaltningsrätten konstaterar att det inte någonstans i förfrågningsunderla­ get uttrycldigen har angetts att uppgift om namn och organisationsnurnmer ska anges i de bilagor som är obligatoriska att fylla i. Även om en rimlig tolkning är att samtliga uppgifter ska anges i samtliga bilagor så kan således inte anbuden från HiQ, Infozone eller Kentor uteslutas på denna grund. SLL llar således inte gjort något fel som har utvärderat anbuden från HiQ, Infozone och Kentor·. Därmed saknas skäl för domstolen vidta någon åtgärd enligt 16 kap. 6 § LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. ---- T r: Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 22559-16 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). /lll&ttl!;�. Ulrika Melin Chefsrådman Johannes Dahlman har föredragit målet. II II II I;?,,,.§.••. fft;fiJlir HUR MAN ÖVERKLAGAR M PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överkla.ga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kamtruu:rätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till föt­ valt:ningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till fötvalt­ ningsrätten inom tte veckor från den dag då klaganden :fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet .infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövni.ngstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillätnpning­ en att överklagandet prövas av högre tätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammattätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska Innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnumm.er, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress dru: klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter hat lämnats ti.digru:e i målet - och om de fortfru:ande är aktuella - behöver de· .inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets na.tlll!, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarriit­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om ptövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens · dotn/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut hat löpt ut Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal hat slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagat kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se