FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2019-08-20 Mål nr 1964-19 Sida 1 (5) SÖKANDE LIP AB, 556596-3542 Maskonvägen 7 694 60 Åsbro Ombud: GustafWånggren Waanggren AB Strandgatan 5 633 43 Eskilstuna KONf<:URRENSVERKET J0/9-/J2�c2O Meddelad i Karlstad - I· -· · Dnr KSnr ...-..,···-··- ...... MOTPART Örebro kommun, Upphandlingsenheten Box 300 00 701 35 Örebro SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Aktbil Dok.Id 23 4657 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-148500 054-14 8530 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se WvV\V. forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår LIP AB:s ansökan om överprövning. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1964-19 I KARLSTAD BAKGRUND Örebro kommun har genomfört en upphandling (ramavtal) av gatu-, park­ och VA-arbeten. (dnr. Ks 1393/2018). Anbud ingavs av bland annat LIP AB (LIP). Örebro kommun beslutade emellertid att teckna avtal med fyra andra anbudsgivare. PARTERNAS TALAN LIP ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den rättas genom att en ny utvärdering görs i vilken anbudet från LIP ska beaktas. LIP anför följande. Örebro kommun anmärker på följande i LIP:s anbud, - Handling 10.12 saknar text under kod DEC. l - Handling 10.11 saknar pris i flik del A Parterna har diskuterat saken på LIP:s begäran. Kommunen meddelade per telefon att LIP:s anbud ej var felaktigt avseende handling 10.11 men vidhöll att handling 10.12 innehöIl brister. LIP medger att texten inte finns utskri­ ven i den inlämnade prisbilagan, men ej att texten för den delen saknas. Ifrågavarande text gäller viss kvalitetsangivelse för kantsten som upptas under kod DEC. l i aktuell bilaga. LIP är bunden av texten i och med kom­ munens KFU 2.2. Örebro kommun motsätter sig bifall till LIP:s ansökan och anför följande. Av upphandlingens administrativa föreskrifter framgår under avsnitt AFB.31 att prissatta mängdförteckningar i excellformat ska bifogas anbudet, däribland "A-prislista, Trafik- och skyddsanordningar och TA-plan" samt "Mängdförteckning med teknisk beskrivning". Anbud ska vara komplett och innehålla samtliga begärda uppgifter i föreskriven form. Anbud ska lämnas elektroniskt via TendSign, vilket innebär att anbud inte kan lämnas i pap­ persformat, via fax eller e-post. Anbud ska vara uppställt och innehålla samtliga uppgifter som efterfrågas i anbudsformulär i TendSign. Anbuds- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1964-19 summan består av totalsumman av prissatta a-prislistor och mängdförteck­ ning, vilket ska utgöra en korrekt summering av samtliga priser, dvs: 1. A-prislista, Trafik- o skyddsanordningar och TA-plan 2. Mängdförteckning med teknisk beskrivning 3. A-prislista, Övrigt Anbud som innehåller reservationer eller i övrigt avviker från förfrågnings­ underlaget, kommer inte att upptas till prövning. LIP har inte använt sig av den ej prissatta mängdförteckningen som benämns "Mängdförteckning med teknisk beskrivning" i excelformat daterad den 13 mars 2019 som publice­ rats tillsammans med kommunens beskrivning av ändringen av förfråg­ ningsunderlaget. LIP har istället använt sig av den tidigare versionen daterad den 1 mars 2019, där den kompletterande tekniska beskrivningen av kant­ sten under kod DEC.l i excelfilen inte finns med. Den kompletterande tex­ ten under kod DEC.l "Kantsten ljusgrå med minsta böjdragshållfasthet 16 mpa"' som beskriver stenkvaliten är av stor betydelse för kommunen. Det är inte självklart att LIP är bunden av texten när den inte inkluderats i LIP:s anbud som föreskrivet. Eftersom LIP inte har bifogat den kompletta pris­ satta mängdförteckningen till sitt anbud har LIP inte uppfyllt ska-kravet gällande anbudets form och innehåll. Vidare har inte LIP i den anvisade ej prissatta filen i excelformat som benämns "A-prislista, Trafik- och skydds­ anordningar och TA-plan" fyllt i pris under den flik i excellfilen som be­ nämns "del A". Kommunen har inte medgett att LIP:s anbud är fullständigt i detta avseende. Eftersom LIP inte har bifogat den kompletta prissatta mängdförteckningen har LIP inte uppfyllt ska-kravet gällande anbudets form och innehåll enligt AFB.31. LIP tillägger följande. LIP har svarat på samtliga efterfrågade prisuppgifter som omfattas av förfrågan. I den ena bilagan saknas en textrad och i den andra har LIP svarat med ett nollpris. I de administrativa föreskrifterna un­ der "AFC.11 Kontraktshandlingar" har kommunen definierat handlingars rangordning och betydelse för ett kommande kontrakt. Kompletterande fö- I KARLSTAD Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1964-19 I KARLSTAD reskrifter för entreprenaden har prioriteringsordning 6 och anbud 11, vilket ska förstås som att entreprenörens anbud rangordnas under beställarens fö­ reskrifter. En anbudsgivare är i den aktuella upphandlingen således bunden före eventuella motstridiga uppgifter i ett anbud. Kommunen har tidigare godtagit LIP:s skrivsätt för nollpriser och LIP borde kunna förvänta sig denna tolkning även nu. LIP har alltså haft anledning att utelämna tecken i A-prisrutan för de fall LIP avsett att lämna nollpris då kommunen accepterat detta tidigare. SKÄL FÖR AVGÖRANDET Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 4 kap. 1 § lagen om offentlig upphandling (2016:1145; LOU) eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 20 kap. 6 § besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet. Förvaltningsrättens bedömning Anbudet från LIP har uteslutits från utvärderingen med hänvisning till att vissa ska-krav inte uppfyllt. Som ska-krav har ställts att prissatta mängdför­ teckningar i excellformat ska bifogas anbudet (punkten AFB.31). Prislis­ torna utgörs av bland annat "A-prislista, trafik och skyddsanordningar och TA-plan" samt "Mängdförteckning med teknisk beskrivning". Enligt vad Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1964-19 I KARLSTAD kommunen anfört har LIP inte använt sig av det excelformat som beskrivits i ,ändringen av förfrågningsunderlaget utan en tidigare version, vilken saknar den tekniska beskrivningen av "Kantsten ljusgrå med minsta böjdragshåll­ fasthet 16 mpa". Det saknas vidare prisuppgift i A-prislistan. Det framgår klart och tydligt av förfrågningsunderlaget att samtliga uppgifter i A­ prislistorna och mängdföreteckningen ska anges och i vilken form. Att kommunen i tidigare upphandling accepterat ett tomt fällt som ett angivande av nollpris saknar betydelse för nu aktuell upphandling. Det framgår vidare att anbud som avviker från förfrågningsunderlaget inte kommer att prövas. Att anbudsgivaren skulle vara bunden av uppgifter före eventuella motstri­ diga uppgifter i ett anbud innebär inte att det går att bortse från de ska-krav som uppställs i upphandlingen. LIP har i sitt anbud inte uppfyllt samtliga ställda ska-krav i upphandlingen. Det har därför varit befogat och förenligt med LOU att förkasta anbudet. Om kommunen trots detta hade beaktat LIP:s anbud skulle det inneburit ett avsteg från likabehandlingsprincipen. LIP har därmed inte visat att det finns grund för ingripande enligt LOU. Ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. För information om hur man överklagar, se bilaga (FR-05). Hans-Erik Jonasson f.d. lagman Föredragande: Lars Överström u., t!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se