Dok.Id 309888 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Smedsgränd 22 Telefon Telefax 018-431 63 00 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se \VWW. förvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2020-03-23 Sida 1 (4) Enhet 20 -03· 2 4 Dnr KSnr Enhet 1 SÖKANDE Säkerhet Ordningsbevakning SOB AB, 556347-1878 Box 169 194 23 Upplands Väsby MOTPART Uppsala Kommuns Fastighetsaktiebolag, 556099-5077 Ombud: Kommunjurist Malvina Grenberger Uppsala kommun Kommunledningskontoret 753 75 Uppsala SAKEN Aktbil :---- Meddelad i Uppsala Mål nr 328-20 E Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 328-20 I UPPSALA BAKGRUND OCH YRKANDEN Uppsala Kommuns Fastighetsaktiebolag (UKFAB) har genomfört en upp­ handling avseende Bevakningstjänster Gottsunda centrum, dnr 2019-0056. Tilldelningsbeslut fattades den 7 januari 2020 varvid Secure2safe Sverige AB (Secure2safe) antogs som leverantör i upphandlingen. Säkerhet Ordningsbevakning SOB AB (SOB) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering genomförs utan beaktande av anbudet från Secure2safe. Till stöd för ansö­ kan anförs i huvudsak följande. Det torde vara högst tveksamt att Secure2safe innehar tillräcklig teknisk och yrkesmässig kapacitet. Det torde vidare vara högst tveksamt att Secure2safe i sin kompletterande borgensbi­ laga åberopar "ett ekonomiskt ansvar samt ansvar för fullgörande av avtalet Bevakningstjänster i Gottsuncla Centrum". Borgenären i detta fall har inte auktorisation för bevakning och det är inte förenligt med LOU att åberopa ansvar för fullgörande av en part som inte äger rätt att bedriva elen upphand­ lade yrkesmässiga kapaciteten. Secure2safe:s främsta referens är underleve­ rantörsarbete för Estate Bevakning vid Gottsunda. Denna referens får inte åberopas då det enligt LOU samt enligt punkt 3.11 i upphancllingsclokumen­ tet inte är tillåtet att åberopa annans tekniska- och yrkesmässiga kapacitet el­ ler krav på erfarenhet och referenser om det företaget inte kommer att utföra elen tjänst som efterfrågas. Ingen av övriga referenser som anges uppfyller kvalificeringskravet som är ställt på erfarenhet och referenser. Secure2Safe har inte uppvisat tre liknande uppdrag under de tre senaste åren med be­ skrivning av innehåll, omfattning samt tidpunkt för utförande. Man har inte heller på annat vis visat hur man uppfyller kvalificeringskravet. 2019 års re­ sultat/omsättning är ännu inte offentligt men den totala summerade omsätt­ ningen för Secure2Safe för helåret 2018 samt helåret 2017 är 675 000 kr vil­ ket obestridligen påvisar att Secure2Safe:s anbud ska diskvalificeras. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 328-20 I UPPSALA UKFAB bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. UKFAB har bedömt att Secure2Safe, som är ett av Länsstyrelsen i Stockholm aukto­ riserat bevakningsbolag och som har redogjort för planerad bemanning och organisation, innehar tillräcklig teknisk och yrkesmässig kapacitet för att ut­ föra tjänster i den omfattning som efterfrågas. Vad gäller SOB:s synpunkter på borgensåtagandet vill UKFAB framhålla att borgen har ställts endast till styTkande av Secure2Safe:s ekonomiska och finansiella ställning, inte för att uppfylla kraven på teknisk- och yrkesmässig kapacitet eller på erfarenheter och referenser. Borgensmännens yrkesmässiga kapacitet har inte åberopats och är därför inte relevant i denna upphandling. Vad gäller kvalifice­ ringskravet avseende erfarenheter och referenser har Secure2Safe redogjort för sina erfarenheter av liknande leveranser samt angett referenser. UKFAB har utvärderat uppgifterna och bedömer att kravet på erfarenheter och refe­ renser som ställts i upphandlingen uppfylls av Secure2Safe. Den omständig­ het att visst arbete utförts av Secure2Safe som underleverantör innebär inte att ett annat företags kapacitet åberopas. Det är Secure2Safe och bolagets personal som har utfört arbetet. Det har inte uppställts krav på viss omsätt­ ning i upphandlingen. Då det gäller ekonomisk och finansiell ställning, har Secure2Safe bedömts uppfylla kravet i punkt 3.6, bl.a. genom ställd borgen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Frågan i målet är om det föreligger skäl för ingripande mot upphandlingen på de grunder SOB anfört. Om elen upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 20 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 328-20 I UPPSALA Upphandlande myndigheter ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. I mål om överprövning enligt lagen om offentlig upphandling gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar (jfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). SOB har anfört att anbudet från den antagna leverantören Secure2Safe inte uppfyller samtliga krav i upphandlingen. Förvaltningsrätten kan konstatera att SOB endast kortfattat redogjort för de omständigheter bolaget lägger till grund för sitt )Tkande om rättelse. SOB har inte heller gett in någon bevis­ ning till stöd för sin talan. UKFAB har i samtliga delar bemött vad SOB har anfört och SOB har inte invänt mot UKFAB:s uppgifter. Med detta som bakgrund anser förvaltningsrätten att SOB inte visat att UKFAB agerat i strid med någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller nå­ gon annan bestämmelse i elen lagen genom att utvärdera och anta anbudet från Secure2Safe. Förutsättningar för ingripande mot upphandlingen saknas därför. Ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Karin Åsberg rådman Målet har beretts av föredragande juristen Petra Heclin. tI!ll SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga /I FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. 00 i'1 Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först stiillning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om fön-altningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni intf får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med fön-altningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på ,vww.domstol.se. För fullständig information, se: • bg (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. �-······-------- ------------------- ------------------------- t Sida 2 av 2 www.domstol.se