4. SEP. 2014 15:20 Forvaltningsratten GBG NR. 7248 Målm 7363-14 S. 2 Sida 1 (9) • � FÖl�.VALTNINGSRÄTTEN IGOTEBORG Avdelning 1 Enhet 11 SÖ:K'AND:E Ombud: Bolagsjurlsten Maria Forsgren Peab AB Box 808 MOTPART Falkenbergs kommun Ombud: Advokaten Per Vestman Foyen Advokatfinna AB Södergatan 28 21134 Malmö Dokld 285577 Postadress Box53197 400 15 Göteborg Besöksadrcss Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031- 732 70 00 031 • 7ll 78 5'9 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid 169 28 Solna DOM Peab Anläggning AB, 556568-6721 201/4 -09- 0 4 � Avd Dnr KSnr Aktbit 2014-09-04 Meddelad i Göteborg KONKURRENSVERKET SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU noMSLut Förvaltningsrätten avslår ansökan. måndag-fredag 08:00-16:00 4, SEP. 20 14 15:20 Forva1tningsratten GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM NR. 7248 S. 3Sida2 7363-14 lGÖTEBORG BAKGRUND Falkenbergs kommun (konuno.nen) har genomfört en upphandling av Drift och undethftll av gator och vdgar m. rn. samt beläggningsarbeten inom Falkenbergs kommun, dnr TKN 2014-11. Av tilldeloingsbeslut daterat den 22 maj 2014 framgår att Peab Anläggning AB vunnit upphandlingen. Av nytt tilldelningsbeslut daterat den 2juli 2014 framgår att annan anbudsgi­ vare äu Peab Anläggning AB vunnit upphandlingen. Av utvärderingspro­ tokoll daterat samma dag framgår att anbudet från Peab Anläggn.i,l.g AB har förkastats eftersom anbudet inte lämnats i enlighet med förfrågnings­ underlaget, YRKANDEN M.M. Peab Anläggning AB (Peab eller bolaget) ansöker om öve;rprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så vis att bolagets anbud tas upp till utvärdering och därefter antas då det är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Peab anför i huvudsak foljande, Bland de handlingar som tillhandahölls tillsammans ;med förfrågningsun" derlaget fanns en handling benämnd "6.1 Särskilda ersättnings- och mät� ningsbestämmelser''. Denna handling finns inte uppräknad bland de hand­ lingar som anges gälla för entreprenaden. Handlingen innehåller begräns­ ningar i rätten till ersättning i förhållande till de ersättningsbestämmelser MER 2007 som i förfrågningsunderlagets punkt AFB.22 angivits som kon­ traktshandling. Eftersom handlingen 1'6. l Särskilda ersättnings- och mät­ ningsbestämlnelset" inte upptagits som gällande f'dr entreprenaden beak­ lau� :Pci11L i.uk; Ji:;1w1::1. lw.uilli.ug V id 'Ul',l:,JJ.�tta.o.d.o li"? an.bud utan utgick frm Att ersättning skulle utgå enligt MER 2007. 4.SEP.2014 15:20 Forvallningsratten GBG NR. 7248 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM S. 4 lGÖT:E:QORG Sida3 7363-14 Genom tilldelningsbeslut daterat den 22 maj 2014 tilldelades Peab entre­ prenaden. Efter tilldehtlngsbeslutet ställde kommunen en fråga till bolaget med anledning av att kommunen var av den uppfattningen att de priser som Peab offererat var onormalt låga. Sedan Peab förklarat :för kommu.t1.en att bolaget inte räknat med att ersättning skulle berliko.as enligt handling "6.1 Särskilda ersättnings- och mätningsbestämtnelser'' fattade kommunen ett nytt tilldehlingsbeslut varvid Peabs anbud förkastades, Peabs anbud var det med det lägsta priset och bolaget hade vunnit upphandlingen om anbudet inte felaktigt hade förkastats. Bolaget har lidit eller kal1. kbmma att lida skada genom kommunens beslut. Peabs anbud uppfyller ställda kvalifi.ceringskrav. Kommunens agerande strider mot såväl LOU som de EU-rättsliga principerna om likabehandling och transparens. Kommunen anser att förvaltningsmtten ska avslå Peabs ansökan och anftir i huvudsak :filljande. Av förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter, AFB.22� framgår de handlingar som legat till grund för anbudsgi'Vllingen och som utgjort förfrågningsunderlaget för upphandlingen. Det är denna halldling rned den omfattning och de villkor som däri beskrivs som anbudsgivama har haft att lämna anbud på. För entreprenadens utftSrande gäller vidare standardavtalet AB 04. Peab har ifråga.satt om handlingen 1'6. l Särskilda ersättnings- och mätningsbestämmelser'' ska anses ingå i :förfrågningsenderlaget eller inte. Kom.munen är av den bestämda uppfattningen att den har ingått i förfråg­ ningsunderlaget. Det är ostridigt att Peab inte har beaktat handlingen i sitt anbud1 varför bolagets anbud ät orent. Av punkt 06 i förteckningen i AFB.22 framgår att ftirfrågningsWlderlaget'utgörs dels av "Särskilda mät­ och ersättningsregler\ dels av "MER 2007 xned ändringar och tillägg en� ligt AFC.61". Då det under punkten finns två meningar framgår det otve- 4.SEP.2014 15:21 Forvaltningsratten GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7363-14 IGÖTEBORG tydigt att det ät fråga om två dokument. MER Anläggning 07 är ett gene­ rellt regelverk med mät- och ersättningsregler för anläggningsarbeten som tillämpas ffir att kunna beskriva, prissätta och reglera anläggningsarbeten. Det är inte ovanligt att beställaren upprättar objektsspecifikaro.ät-- och er­ sättningsregler med avsteg från villko:ren i MER anläggning 07, Fö:r att sådana objektsspecifika mät� och ersättningsregler ska ha fijreträde framför reglerna i AMA Anläggning 07 måste de tas upp i de administrativa före­ skrlftema vilket kommunen har gjort genom hä,nvisningen under AFB.22 punkt 06. Det är uppenbarligen ostridigt att Peab som en del av :förfråg­ ningsundedaget har fått del av handlingen "6, l Säi:skilda ersättnings- och mätningsbestiim,m.elser' eftersom denna handling fanns med i det annonse-­ rade filrfrågningsunderlaget. Oaktat att lydelsen av det hänvisade doku­ mentet i AFB.22 punkt 06 (Sätsldlda mät- och ersättningsregler) inte ilr exakt densamma som beteckningen på den handling som ostridigt funnits med i förfrågn.ingsunderlaget kan en anbudsgivaxe ;rimligen inte ha missta­ gitsigpåatthandlingen''6.1 Särskildaersättnings�ochmätoingsbestäm� melser" var den som åsyftades i AFB.22 punkt 06. Av beteckningarna för respektive handling fran).gåJ.' att det är fråga om �'särskilda" bestämmel­ s er/regler. Det fram.går av ordalydelsen i båda beteckningarna att bestäm­ melsema/reglema avser "mätning" och "e,:sättning''. Begreppen nregler" och ''bestlimmelser" är synonyma. Vidare kan det noteras att handlingen '�Särskilda ersättnings- och mätningsbestämm.elser" har betecknats som "Handling 6.1 '', dvs. handlingen bär en numrering som, på samma sätt som övrigt fotfrågningsunderlag uppräknat i AFB.22� anknyter till dokumentets placering i listan i AFB.22. Mot denna bakgrund är det uppenbart att hand� tingen n6. 1 Särskilda ersättnings- och mätningsbestIDntn.elser1' har utgjort del av förfrågningsunderlaget. Avpunkt10.1 iAFB.221 1'Å-pdslistaförmängdreglerint'i framgårvidare följande. Å-prislistan, som ostridigt år en del a'V' forfrågningsunderlaget, är avsedd att förses med priser av anbudsgivaren och ska utgöra en del av NR.7248 S.5 Sida 4 4,SEP.2014 15:21 Forva1tningsrattenGBG NR.7248 8.6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG DOM Sida S 7363-14 anbudet. Prlslistan är avsedd för reglering av ersättning kopplat till de "Särskilda ersättnings- och mätningsbestämm.elser" som utgör en del av förfrågningsunderlaget. Rubriken på kolumnen där anbudsgivaren ska ange priser är "Å-pris vid regl enl handling 6. 1 ", Texten innebär att av anbuds­ givaren angivna il-priser i kolumnen ska avse reglering mot bakgnmd av de "Sätskilda ersättnings- och mämingsbestämmelse:r'' som framgår i "Hand­ ling6.1u, MotbakgrundavnämndprlsUstakandetsåledesinteftirståspå annat sätt än att handling "6.1 Särskilda ersättnings- och mätuingsbestäm­ melset'' ska tillämpas för de å-priser som anges i ;prislistart. Även mot bak­ grund av detta är det uppenbart att handlingen utgfort en del av förfråg� ningsunderlaget. Eftersom Peab inte har beaktat de handlingar som enligt ovan utgör del av forftågningsunderlaget har kom.tnunen� mot bakgrund av såväl de admi­ nistrativa föreskriftetna som. de grundläggande gemenskapsrättsliga prlnci� perna, dragit slutsatsen att Peabs anbud var.It begränsat i förhållande till föremålet för upphandlingen och således orent eftersom det inte baserats på fö,.-f,;ågningsunderlaget i dess helhet. Peabhariyttrandetilläggsvisanfö1tihuvudsakföljartde.UnderAFB.22� ffäteckning över förfrågningsundedag, anges under punl.d:en 06 ��sätsldlda mät� och ersättningsregler. MER 2007 med ändringar och tillägg e.nligt AFC.61,�. Det framg-.EftersomhandlingeninteförtecknatsundetAFB,22harbe­ stämmelserna inte utgjort del av f5r:frågningsunderlaget. Några an.dringar avreglernaiMER2007finnsintehellerupptagnawiderAFC.61.Detkan vidare noteras att handlingen på dess filrsta sida har beteckningen 6 . 1 . Nå­ gon handling med den beteckningen finns inte upptagen und� punkten 06 i AFB.22.Omavsiktenvaritatthandlingenskulleutgöradelavförfråg­ ningsunderlaget hal' det ålegat kommunen att ta upp <;len som en under­ punktEftersomhandlingen"6.1 Särskildaersättnings-ochmätningsbe­ stämm.elser" inte upptagits som. gällande för entreprenaden beaktade Peab inte denna hatldling vid upprättande av anbud utan utgick från att ersätt­ ning skulle utgå enligt MER 2007. När det gället hänvisning till �'Särskilda ersättnings- och mätningsbestämmelser" i å:-prislistan bestrids att hand� lingen genom denna hänvisning utgör en del av förfrågningsunderlaget, Skulle så anses vara fallet gäller ändå MER 2007 eftersom denna handling, som finns på position 6, med tillämpning av rango,:drungsregeln i 1 kap. 3 § AB 04 har b.ögre dignitet och ska gälla före en handling som ä:I: uppta­ gen under position 10. Peabs anbud har givits in i enlighet med förfråg­ ningsunderlåget och kommunen har därför inte haft fog föx att förkasta NR.7248 S.7 Sida 6 bolagets anbud. 4.SEP.2014 15:22 Forvaltningsratten GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM NR,7248 S,8 I GÖTEBORG DOMSKÄL Sida 7 736.3-14 Tilllimpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av16 kap. 6 § LOUframgårattom denupphandlandetnyndighetenhar brotit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har med.fort a:tt leverantören har lidit eller kan komm.a att lida skadat ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utrednitigen Av förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter kM. annat utläsas bl.a. ftiljande. AFB.22 Förteckning över färfrågnings....._.del'lag *) = bifogas ej. Det :forutslitts att anbudslämnare är innehavare av dessa dokument sedan tidigare. Aktuell version av nedanstående dokument} vid datumet för denna AF, utgör gällande revision� där inget annat ange.s. 02 Ändringar i AB 04 som är upptagna i sammanställnlng i administrativa föreskrifter. 03*)AB04 06*) Särskilda mät- och ersättningsregler. MER 2007 med ändringar och tilläggenligtAFC.61. 07 Kompletterande f?.Sreskrifter för entreprenaden lämnade före anbudets 4.SEP,2014 15:22 Forvaltningsratten GBG NR,7248 S.9 F ÖRV AL T NI N G S RÅ T T E N I GÖTEBORG e:vgi-vande. DOM Sida & 7 3 6 3 - 1 4 08*)Tekniskbeslcrivningväg/beläggningsarbeten (TBv/belRegväst2010) 09Administrativaf5reskrifter(AF). daterad2014-,02-03 10 Ej prissatt mängdffirteckning .1 Å-prislista for mängdreglering, daterad 20 14-02-03 AFC.612 Ersättning för reglerbara mängder Tillkommande/avgåendemängderkomme;rattreglerasenligtå-prislista, AFB.22 handling 10.1. Eftet uppmätning sker reglering av ersättning enligt AFB .22 handlingar 06 angivna ersättnings- och mätningsbestätrunelse,r, Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Det är ostridigt i målet att Peab vid inlämn.ande av sitt anbud inte har beak­ tat den handling som i upphandlingen benämns som 't6.1 Särskilda ersättu nings- och mätningsbestärnmelser" eftersom Peab inte anser att denna är en del a'\' fodrågningsunderlaget. I förfrågningsunderlagets administrativa :fflreskrifter finns i punkten AFB.22 en förteckning över vad som utgör fötf.rågningsundel'lag i aktuell upphandling. I punkten 06 anges ,,Särskilda mät- och ersättningsregler. MER2007medändringarochtiUäggenligtAFC.61.,, Enligtförvaltnings� rättensuppfattningframgåravpunktensutformningattdetärfrågaomtvå olika handlingar. Det är vidate ostridigt att kommunen tillsammans med 4.SEP.2014 15:23 Forvaltningsratten GBG NR. 7248 S. 9 Sida & 7363-14 FÖR.VAL'l'NINGSRÅTTEN I GÖTEBORG DOM avgivande. 08*)Tekniskbeskrivningväg/beläggningsarbeten(TBv/belRegväst2010) 09Administrativa.:föreskrifter(AF).daterad2014--02-03 lOEjprissattmängdförteckning .1 Å-prislista för mängdreglering, daterad 2014-02-03 AFC,612 Ersättning fiir reglerbara mängder Tillkommande/avgående mängder kommer att regleras enligt a-prlslista, AFB.22 handling 10.1. Efter uppmätning sker reglering av ersättning enligt AFB.22 handlingar 06 angivna ersättnings- och mätningsbestänUnelser, Förvaltningsrättens bedömning Föi:valtningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in.­ gripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Det är ostridigt i målet att Peab vid inla.mnande av sitt anbud inte har beak­ tat den handling som i upphandlingen benämnS som 'i6.1 Särskilda ersätt� nings- och mätningsbestämmelser" eftersom '.Peab inte anser att denna är en del a-v :fö:i:ftågningsunderlaget. I förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter finns i punkten AFB.22 en förteckning över vad som utgör födtågningsunderlag i aktuell upphandling. l punkten 06 anges "Särskilda mät- och ersättn.ingsregler. :MER2007medändringarochtilläggenligtAFC.61." Enligtförvaltnings� ,:ättensuppfattningframgåravpunktensutformningattdetärfrågaomtvå olika handlingar. Det ät vidare ostridigt att kommunen tillsammans med 4.SEP.2014 15:23 ForvaltningsrattenGBG NR.7248 S, 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG förfrägningswiderlagettillhandahållithandlingen"6.1 Särskildael'sätt­ nings- och mätningsbestänunelser" och att Peab tagit del av denna. Även i forfrågningsllllderlagets punkt AFC.612, som :reglerar ersättning för reglerbara mängder, hänvisat kommunen till AFB ,22 och handlingar an­ givna som ersättnings- och mätningsbestämmelser. Även om ordalydelsen i förteckningen i AFB.22 och benämningen på handlingen 6.1 inte riktigt stämmer överens med varandra anser f'örvaltningsrätten att det mot ovanstående bakgrund inte kan anses råda några tvivel om att det rör sig om samma handling och att handlingen "6.1 Särskilda ersättnings- och mätningsbestämmelser" därför utgör en del av forfrågningsu,nderlaget som anbudsgivru:na haft att ta i beaktande vid u.tfonn.ningen av sina anbud. Ef­ tersotn Peab ostridigt inte har beaktat den aktuella handlingen har bolaget därför inte heller tagit hänsyn till ffirfrågningsundedaget fullt ut Kornxnu� nen har mot denna bakgrund haft fog for att förkasta Peabs anbud. Det saknas dälmed förutsättningar för ett ingripande enligt LOU, varför Peabs ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3 1 09/1B LOU) Monika Knutsson Förvaltningsrättsfiskal Föredragande i målet har va,;it föredragandejwisten Markus Zander. Sida 9 7363-14 4.SEP, 2014 15:24 Forvaltningsrat\en GBG NR.7248 8. 11 Bilaga 1 ' I" S VE RI G E S D O M STO LAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND :Oen. som vill överklaga föto'lllffiings.titttel3s beslut ska. skriva till Ta< rnmar.tiitte.o i Götebotg, Sla:ivels'en ska doclt skicku ene, �a" d1t fö�ä.tten. Ö�det sh ha kommit in till fömilt:rungsritten inom tce vecko,: från den dag diklagandenfickdd.avbeslutet. O:tri.beslutet hum.eddel.atsin.denmuntlig!ömuidllng.dkr detvid en dd1.n fö:rhaadling ba.t aogettli ;11lit besluwt kommer attmeddelas, ska dock ÖV�hako=:ti.i.tininom:b:eveckor fcln den. dag domstolens beslut tncddtladcs. Tidenförövexklagandetfo:offentligpa.ctriiknll!J f.do. den dag beslutet mcddc:ladcs. Omsistadagenförövel:kla.gandetin&.lle.i:pi lördag,sö:o.d�ellei:):,,elgda&midsommamftol¾ julaftonelletnyårsaftontaekerdetattskrivelsen koram� io. nästa �. Fötattettöverklagandeskakunna.ta$uppi lrnromarrlittcn fotdrn a.tt p.tövningstWswnd mcddda.s. � � prövnmgstillstbd 0tn. 1. detfinnsanledningattbetm'la riktighetena,vdetslutsoJD. fömlt:aingsrlittcn bar kommit till, 2, detinteutanattsådantcillstAJ:l.d meddelas går att bedöom rlk:t:lghcten a'tf det ,;lut som föcruttiingsritten hat kornroit till, 3. detäravviktfödedninga.v rä.ttstillämpaiogen att över�dr:.t prövas av ho�e rätt, clk.r 4. detattnll!:sfinnssynnerliga.skälattptöva. ö'\tedclagandet. Oxn pi:övahigsrillstbld u,,te meddw ståt förqa11nin.gmttem beslut fast. Det ä:r dmdz: vfktigt:attdetkia.r:tochtydligtfcamghe.v övexklagmdet till katntu:m:itten -vatiö: mao. a.use,: a.tt piövnin�tillsclnd böi: uieddelas. Skrivelsen med överklasande ska innehålla 1. Klagandens person-/o:cgacisa.tiotl$o.1llIIIIU!I) posta�s, e-postadress oeh telefoim.1.UW1J.er tillbostaden och mobiltelefOll. Abs och telefo'1Jl.WJ.IP'.l.!!ll till klagand.e:ns arbetsphts s'ka, ocla! anges I\UO.t eventuell amJ.IUl acb:e.ss du kbgandcn kå.u nås föt delgim.ing. 'Om. dessauppgiftetha.e}iit0,1;111,ts�e.i.mAlet­ ochomdefortfanodeiIaktu,ella.-behöve:r de illtc uppges igen. Om klagmdeo IUllitm:: ombud, ska ombudets namn, postadtess, e-, poshldress1 tcl.efonn.ummer till arbet.splatsen och mobil.telefot:ID.\ltlm:let qes, Q,:Q ��n persoo- dk:t: ac:b:essuppgift ändras, ska änd.cingeD.u�&öjsmål�still kawmamtten, 2. den dom/bedut som överklagas med uppgift om fö:mltwngsnttcJls namn, dlnw:n:tner samt dagen foI bcslu�t, 3. deskiilsomkhigandca.angcttlllstödfö:ren bcgämn om ptÖVJ).i.agstl.Ustånd, 4. deniind:tingfffö.cvaltningsnttetts dom/beslut so,m., klag,uiden vill få till stånd, 5. debevksotnkhgmdefl.villlbe.i:opaoehvad m.n/ho11.vills�ka:medvatjesm:skiltbevis. A.dtessentillförvaltoiogsri.t=.�av domea/beslutm.. l mn om ö-rupi:övning enligt lagco. (2007:1091) om o.ffentlig upphw.dliog eller lapi. (2007:1092) otn-upphandlingmomområde:o.avatten, ene[gi, t:wlsp� och posttj.änster fu a.vtal sluw itu:J.an tiden f&: övt:rkla.gaade 11-v �:tt:ens dom eller beslut hu löpt ut. I di!: ilesta. f.tll. fh avtal slut1S' �'tioda@llhatgåttum-detitt3ttet1. avgjo.rt målet eller upphävt ettfuterimist'åkt-beslut. I v.issa. fall Ber avtal slutas o:tnedclbart. Ett ovci:kisgamlt; a.V' .dttens avgömlde flt: ki,te ptövas s� avtal har slutits, Fullständig iafo.c:natloo finns i 16 kapitlet i de OVJ.Q 111J.gmia lagarna. Behöver Ni fl,e,; upplysningar oin hur man öveålagarkanNivändaEt c1l förv,altnillgsri�. zww,dc,mttdJo