Dok.Id 253509 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 036-15 66 55 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2018-04-23 Mål nr 454-18 KONKURRENSVERKET ,..,t'� ..,,..,.. -·" L.�,v .....�· 2'} Avd Dnr KSnr SÖKANDE Hykab Industries AB, 556144-4323 Trävägen 1 432 78 Tvååker MOTPART Jönköpings kommun Stadskontoret 551 89 Jönköping SAKEN Aktbil Meddelad i Jönköping Överprövning av upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND Jönköpings kommun (kommunen) har inlett ett förenklat upphandlingsförfa­ rande som benämns Städvagnar 2017 (17/106). Genom tilldelningsbeslut har annan leverantör än Hykab Industries AB (Hykab) tilldelats upphand­ lingen. Hykabs anbud förkastades på grund av bristande uppfyllelse av ska­ kraven. YRKANDE M.M. Hykab ansöker om överprövning. Kommunen anser att ansökan om överprövning ska avslås. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 454-18 I JÖNKÖPING VAD PARTERNA ANFÖR Hykab Referensprover på städvagnar skickades in enligt beskrivning i upphand­ lingsdokument. Proverna följer specifikationerna. Det som ingår i vagnen var med på proverna. De tvättsäckar som vagnarna är anpassade till var inte medskickade bland proverna, då de inte ingår i grundutförandet. Kommunen anser att tvättsäckar ska vara med på vagnarna för att få vara med i utvärde­ ringen. Detta är otydligt skrivet i upphandlingsdokumenten. Om tvättsäckar skall med, framgår heller inte hur många tvättsäckar som ska lämnas in för att vagnen skall få vara med i utvärderingen. Hykab kontaktade kommunen vid två tillfällen för att följa upp. Ingenting nämndes vid dessa kontakter om att någonting skulle saknas. Om tvättsäckar var ett måste är det uppenbart att detta är ett misstag från leverantören och ska därmed påvisas. Hykabs produkter har inte blivit korrekt utvärderade. Det finns en risk att den för kommunen bäst lämpade vagnen ur ett ekonomiskt och funktionellt perspek­ tiv inte är vald. Kommunen Av förfrågningsunderlaget framgår tydligt de krav som ska uppfyllas för att städvagnen ska godkännas, däribland tvättsäckar samt att vagnen ska vara färdigmonterad. Trots att dessa ska-krav tydligt framgår av förfrågningsun­ derlaget har bolaget ändå underlåtit att inkomma med dessa. Bolaget upp­ fyller härigenom inte de av kommunen ställda kraven i förfrågningsunderla­ get, varför bolagets anbud rätteligen inte utvärderats. Kommunen vill även understryka att det inte åligger kommunen att tillse att anbudslämnare upp­ fyller kraven i förfrågningsunderlaget. Det ansvaret åligger anbudslämnare. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 454-18 I JÖNKÖPING SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler Enligt 4 kap. I § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 20 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. I § eller någon annan be­ stämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Hykab och kommunen har olika uppfattningar i frågan om det uppställts något obligatoriskt krav avseende att städvagnen skulle innehålla tvättsäck­ ar. Enligt Hykab skulle upphandlingen inte uppfylla kravet på transparens om kommunens tolkning av upphandlingsdokumenten vore riktig. Förvaltningsrätten konstaterar att det framgår av punkt 3.3 i upphandlings­ dokumenten att provexemplar av erbjudna städvagnar ska levereras till be­ ställaren efter anbudstidens utgång för bedömning och utvärdering. Av punkterna 3.5 respektive 3.6 framgår vidare att det uppställts kravspecifikat­ ioner avseende mellanstor respektive stor städvagn som ska uppfyllas för att städvagnarna ska godkännas. Bl.a. har det uppställts krav på att vagnarna ska ha tvättbara tvättsäckar och att vagnarna ska levereras färdigmonterade. Enligt förvaltningsrättens mening framgår det klart och tydligt av förfråg­ ningsunderlaget att provexemplaren av städvagnarna ska vara utrustade med tvättsäckar för att godkännas vid utvärderingen. Att det inte angetts exakt 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 454-18 I JÖNKÖPING hur många tvättsäckar som vagnen ska innehålla innebär inte att kravspeci­ fikationen är så pass otydlig att bolaget inte har kunnat lämna ett fullgott anbud. Det är ostridigt i målet att bolagets provexemplar inte var utrustade med några tvättsäckar. Kommunen har därmed haft fog för att förkasta bolagets anbud. Det saknas därmed skäl för ingripande mot upphandlingen med stöd av LOU. Ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/1 D LOU). Sofia Blomkvist Rådmannen Sofia Blomkvist har avgjort målet. Föredragande jurist har varit Nina Melander. ,Il dl:t www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga I ,, Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, www.domstoLse e.J 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. ;) 0 \V\V\v.domstol.se