FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ DOM 2018-05-28 Meddelad i Luleå Mål nr 802-18 Sida1 (5) SÖKANDE KONKURRENSVERKET �r.th "·05- 2 ... v,v Bygg City Luleå AB, 556771-7615 Laboratoriegränd 11 977 53 Luleå MOTPART Bodens kommun 961 86 Boden SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd .i Dnr KSnr- J,, AktbH ' .-s.11ni�:,.-,.v.r.-'��� Dok.Id 99296 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår Bygg City Luleå AB:s ansökan. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 2 802-18 !LULEÅ 2018-05-28 BAKGRUND Bodens kommun (kommunen) har genom förenklat förfarande genomfört upphandling avseende Björknässkolan, Omläggning av yttertak m.m. Etapp 3 (dnr KS 2018/181). Tre anbud kom in, varav ett från Bygg City Luleå AB (Bygg City). Enligt tilldelningsbeslut den 20 mars 2018 antog kommunen HÖ Allbygg Aktiebolags (HÖ Allbygg) anbud. Anbudet från Bygg City kom på andra plats. PARTERNAS INSTÄLLNING Vad Bygg City framför Bygg City ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen inte får avslutas förrän den har rättats genom att en ny anbudsutvärdering görs utan beaktande av anbudet från HÖ Allbygg. Till stöd för sin talan framför Bygg City följande. På grund av en ofullstän­ dig styrelse har HÖ Allbygg sedan den 16 februari 2018 ingen rating hos kreditupplysningsföretaget Creditsafe i Sverige AB (Creditsafe). Bygg City är i stort behov av det aktuella kontraktet och har tagit fram en kalkyl för projektet. Bygg City kommer att lida ekonomisk skada om bola­ get går miste om kontraktet. Vad kommunen framför Kommunen motsätter sig bifall till ansökan och framför i huvudsak föl­ jande. Kommunen har rätteligen utvärderat HÖ Allbyggs anbud och tilldelat bolaget kontraktet. HÖ Allbygg uppfyller såväl kvalificeringskrav som obli­ gatoriska krav och har offererat det lägsta priset. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 802-18 ILULEÅ 2018-05-28 I upphandlingen finns inga krav på omsättning eller liknande utan rating är det enda kravet kommunen ställt för att anbudsgivare ska visa sin ekono­ miska stabilitet. Upphandlingen omfattar bl.a. ett garantiåtagande under ett minimum om tio år gällande taket som ska läggas om. Det innebär att entre­ prenören har ett betydande ekonomiskt ansvar under lång tid. Kommunen vill därför säkerställa att entreprenören har tillräcklig kapacitet genom att kravställa på viss rating. Rating innebär att en oberoende tredjepart gör en bedömning av ett företags eller en privatpersons ekonomi. Det finns ett flertal olika kreditupplysnings­ företag som bedriver sådan verksamhet utan att använda sig av exakt samma parametrar i sina bedömningar. Det innebär att det ibland kan skilja sig nå­ got hur pass kreditvärdigt ett företag bedöms vara beroende på vilket kredit­ upplysningsföretag som den upphandlande myndigheten använder. Därför har kommunen i sitt upphandlingsdokurnent uppgett att det är anbudsgiva­ ren själv som ska säkerställa att de uppnår den kravställda ratingen och att de, i fall de inte gör det, inkommer med en närmare redogörelse, intyg från ett annat kreditupplysningsföretag, en bank eller en revisor m.m. för att på­ visa att de har kravställd ekonomi. Kommunen har i upphandlingsdokumentets avsnitt AFB.52 på ett klart och transparent sätt kravställt om en viss ekonomisk stabilitet, Rating A enligt Bisnode eller motsvarande. Om anbudsgivaren enligt Bisnode når upp till den nivå som kravställts görs ingen ytterligare prövning och kravet anses vara uppfyllt. Kommunen är förhindrad att besluta att en anbudsgivare som uppfyller ratingkravet hos Bisnode ändock inte uppfyller kravet på grund av andra omständigheter som inte finns beskrivna i underlaget. Det skulle stå i strid med principerna om likabehandling och transparens. Därför är det är inte relevant vilken rating HÖ Allbygg har hos Creditsafe. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 802-18 2018-05-28 När kommunen genomförde kontrollen hade HÖ Allbygg ratingen "AAA" hos Bisnode vilket innebär den högsta kreditvärdigheten. Av det intyg som Bisnode utfärdat framgår att HÖ Allbyggs rating inte ändrats sedan den 21 maj 2014. Kommunen har med anledning av överprövningen haft en dialog med HÖ Allbygg gällande bedömningen från Creditsafe och fått reda på att anled­ ningen till att bolaget helt saknat rating hos detta kreditupplysningsföretag är att de haft en person för lite i bolagets styrelse jämfört med vad som finns angivet i bolagsordningen. Orsaken till detta är att en person i bolagets sty­ relse nyligen avlidit och styrelsen inte hunnit utse någon ny ledamot eller minska antalet ledamöter. Denna faktor är något som de facto inte påverkar HÖ Allbyggs ekonomiska stabilitet. Bygg Citys anbud har på ett korrekt sätt placerats som nummer två i upp­ handlingen och bolaget har därmed inte lidit någon skada. SKÄ LEN FÖR AVGÖRANDET Bygg City gör gällande att kommunen felaktigt utvärderat och antagit anbu­ det från HÖ Allbygg då bolaget helt saknar rating hos kreditupplysningsfö­ retaget Creditsafe. Kommunen anser att de har förfarit i enlighet med upp­ handlingsdokumentet och att det varit korrekt att tilldela HÖ Allbygg kon­ traktet i upphandlingen. Av upphandlingsdokumentets avsnitt AFB.52 framgår bl.a. följande. AFB.52 Prövning av anbudsgivares lämplighet Ekonomisk ochfinansiell ställning I LULEÅ • minst "A Kreditvärdig" enligt Bisnode eller motsvarande. Anbudsgivaren ska ha en stabil ekonomisk ställning motsvarande Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 802-18 2018-05-28 Upphandlande myndighet kommer att kontrollera ovan ställda krav på eko­ nomisk och finansiell ställning. Anbudsgivare bör i samband med anbudsgivning själv kontrollera sin aktu­ ella rating hos kreditupplysningsföretaget och för det fall den visar på bris­ ter i sitt anbud bifoga en godtagbar förklaring till detta, så att det är klarlagt att anbudsgivaren har en stabil ekonomisk ställning. En förklaring kan till exempel innehålla ett värderingsintyg från auktoriserad revisor, en kon­ cerngaranti eller en bankgaranti. Upphandlande myndighet kommer att göra en bedömning av den ekonomiska stabiliteten utifrån lämnad förkla­ ring. Enligt förvaltningsrättens bedömning framgår det klart och tydligt av upp­ handlingsdokumentet vilken ekonomisk och finansiell ställning som efter­ frågas samt hur kravuppfyllnad kommer att kontrolleras. Av utredningen i målet framgår att HÖ Allbygg vid kommunens kontroll av bolagets ekono­ misk och finansiell ställning hade den högsta kreditvärdigheten "AAA" hos kreditupplysningsföretaget Bisnode. Vidare framgår av utredningen att bo­ lagets höga rating hos Bisnode inte ändrats sedan den 21 maj 2014. Mot den bakgrunden och med beaktande av det aktuella kravets utformning finner förvaltningsrätten att kommunen inte brutit mot 4 kap. 1 § lagen (2016:1145) om offentlig upphandling ( LOU) eller någon annan bestäm­ melse i denna lag genom att utvärdera och anta anbudet från HÖ Allbygg. Att bolaget under en viss tidsperiod helt saknat rating hos ett annat kredit­ upplysningsföretag förändrar inte denna bedömning. Skäl för ingripande mot upphandlingen saknas därmed. Bygg Citys ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C LOU) MarikaPemu rådman Raili Funck har föredragit målet. I LULEÅ SVERIGES DOMSfOI.,AR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I