LÄNSRÄTTEN I VÄNERSBORG Sofia Ardeke SÖKANDE DOM Målm 2010-01-19 3238-09 E Meddelad i Vänersborg Sida 1 (8) Brandwork Design & Cornmunication Göteborg KB, 9697 ..1'.':'.5.1.6.1.,... Vallgatan 21 411 16 Göteborg MOTPART Lerums kommun 443 80 Lerum SAKEN Ll\.uL.c..,L""." , �OVi.: · ' 2010 -01- 2 0 Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökningen om åtgärder enligt LOU. Länsrätten upphäver rättens intermistiska beslut daterat den 4 december 2009 angående att upphandlingen inte får avslutas. Dok.Id 79593 Postadress Box 1060 462 28 Vänersborg Besöksadress Residensgatan 23 Telefon Telefax 0521-27 03 00 0521-27 03 80 E-post: lansrattenivanersborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2010-01-19 BAKGRUND M.M. Lerums kommun har genomfört en upphandling avseende ramavtal för grafisk formgivning och informationsproduktion. - Jfilldelningsbeslutet daterat den 25 november 2009 tillkännagav Lerums kommun att andra bolag än Brandwork Design & Communication Göte­ borg KB (nedan benämnt Brandwork) tilldelats avtalet. Av tilldelningsbe­ slutet framgår bl.a. följande. De anbud som har antagits var de mest eko­ nomiskt föredelaktiga enligt rangordning pris 60 procent och kvalitet 40 procent. Viktning av priskomponentema har gjorts enligt den utvärde­ ringsmodell som presenterats i anbudsunderlaget: analys, strategi och pla­ nering (20 procent), grafisk formgivning (40 procent), textproduktion (10 procent) samt orginalframställning (30 procent). Av poängsammanställ­ ningen avseende anbuden framgår bl.a. följande. Det anbud som hamnade på första placering blev tilldelad 10 av 10 möjliga poäng avseende delarna grafisk formgivning, textproduktion och orginalproduktion. De två andra anbud som erhöll placering två respektive tre fick 9,4 poäng respektive 8,9 poäng avseende alla anbudets delar. Vid upphandlingen har förenklat förfarande tillämpats. Länsrätten beslutade den 4 december 2009 att upphandlingen inte får av­ slutas till dess annat har beslutats. YRKANDEN M.M. Brandwork yrkar att upphandlingen ska rättas på så vis att alla anbud även bedöms ur kvalitetsperspektiv samt att kravet på att alla leverantörer ska kunna förse Lerums kommun med alla fyra kompetenser kvarstår och att den nya poängsammanställningen ligger till grund för ett nytt urval av le- Sida 2 3238-09 E LÄNSRÄTTENI DOM VÄNERSBORG 2010-01-19 verantörer som får ramavtal. Brandwork anför bl.a. följande. Den första invändningen är att i tilldelningsbeslutet och medföljande poängsamman­ ställning framgår att alla inkomna anbud fått kvalitetspoängen 10 av 10 möjliga. Detta resulterade i att det enda lcriteriet för urvalet som faktiskt beaktades var pris och inte kvalitet. Detta missgynnar flera leverantörer då Brandwork bedömer det som orimligt att kvaliteten i arbetsprover och refe­ renser skulle vara densamma för alla 29 anbud. Den andra invändningen avser att i dokumentet "Upphandling av ramavtal för grafisk formgivning och informationsproduktion för Lernms kommun" står följande. " Anbuds­ Sida 3 3238-09 E givaren ska erbjuda följande kompetenser: projektledning (minst tre års erfarenhet). Copywriting, art director och orginalframställning (minst två års erfarenhet)". En av de valda leverantörerna har inte lämnat pris på Ana­ lys, strategi och planering, dvs. en av de fyra kompetenser som lcrävdes i upphandlingen. Då detta dessutom är den kompetens som oftast betingar det högsta priset är det extra fördelaktigt för denna leverantör att stryka just den kompetensen. Lerums kommun yrkar att länsrätten ska lämna Brandworks' talan utan bifall och anför bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget anges att: • hela eller delar av de tjänster som efterfrågas ramavtal kan komma att tecknas med olika leverantörer och innehålla • en samlad kvalitetsbedömning görs av arbetsproverna utifrån läsbarhet, typografi, rnbriksättning, bildhantering, formgivning och grafiska lös­ ningar anbud som omfattar del av underlaget kommer att utvärderas enbart på den delen • Lerums kommun kommer att anta det anbud som är mest ekonomiskt fördelaktigt med hänsyn tagen till samtliga omständigheter enligt föl­ jande rangordning: pris 60 procent samt kvalitet på inlämnade beskriv­ ningar, foton och referenser 40 procent. • LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2010-01-19 Lerums kommun anför vidare bl.a. följande. Samtliga anbud har utvärde­ rats både vad gäller pris och kvalitet i enlighet med beskrivningen i an­ budsunderlaget. Man bedömer att samtliga anbud håller en hög och fullt jämförbar kvalitet. I den totala sammanvägningen är priset värderat till 60 procent. Det innebär att lägsta pris i praktiken varit avgörande eftersom kvaliteten har bedömts likvärdig i de inlämnade anbuden. Förfrågningsun­ derlaget anger att anbudsgivare som lämnar offert på del av underlaget kommer att utvärderas enbart på den delen. I tilldelningsbeslutet framgår klart att ett av de vinnande anbuden enbart antagits som leverantör på de delar där anbud har lämnats. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser m.m. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 5 kap. 6 § LOU stadgas bl.a. att kontrakt ska tilldelas den leverantör som har lämnat det bästa anbudet på grundval av de villkor som angetts i ram­ avtalet. Sida 4 3238-09 E Enligt 15 kap. 16 § LOU ska en upphandlande myndighet antigen anta 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. I 12 kap. 1 § andra stycket LOU stadgas följande. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myndigheten ta LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2010-01-19 hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet så­ som pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenska­ per, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndighet ska i annonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. Sida 5 3238-09 E I 16 kap. 1 § LOU stadgas att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvalt­ ningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Vid direktupp­ handling får en ansökan enligt första stycket inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett avtal om upphandlingen. Vid tillämpning av ett annat förfa­ rande än som avses i andra stycket får en ansökan inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett kontrakt. Den får dock prövas till dess att tio dagar gått från det att 1. den upphandlande myndigheten lämnat unden-ättelse enligt 9 kap. 9 § till anbudssökandena eller anbudsgivama, eller 2. rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet. Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten får omedel­ bart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har be­ slutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara stön-e än skadan för leverantören. Utredning Av förfrågningsunderlaget under rubriken "Omfattning" framgår bl.a. föl­ jande. Ramavtal kan komma att tecknas med olika leverantörer och inne- LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2010-01-19 hålla hela eller delar av de tjänster som efterfrågas. Större projekt kan komma att upphandlas separat. Av förfrågningsunderlaget under rubriken "Kravspecifikation" framgår bl.a. följande. Pris ska anges per konsulttimma inom följande områden: Analys, strategi och planering. Grafisk formgivning. Textproduktion. Or­ ginalframställning. Om timpris inte är ifyllt för någon eller några av områ­ dena, förutsätter vi att. ert högsta ifyllda pris gäller. Av förfrågningsunderlaget under rubriken "Prövning av anbud" framgår bl.a. följande. Anbudsvärderingen innefattar följande moment: 1. Kvalifi­ cering, som är en prövning om anbudsgivaren är kvalificerad för ett upp­ drag av detta slag. 2. Utvärdering, där en prövning görs om anbudet upp­ fyller ställda skall-krav. Därefter görs en utvärdering enligt rangordningen pris 60 procent samt kvalitet och referenser 40 procent. Av förfrågningsunderlaget under rubriken "Utvärdering" framgår bl.a. föl­ jande. Lerums kornmun kommer att anta det anbud som är mest ekono­ miskt fördelaktigt med hänsyn tagen till samtliga omständigheter enligt följande rangordning: Pris 60 procent. Kvalitet på inlämnade beskrivning­ ar, foton, samt egna och andras referenser; 40 procent. Vid utvärdering av priset används följande fördelning av priskomponenterna: analys, strategi och planering 20 procent, grafisk formgivning 40 procent, textproduktion 10 procent, originalframställning 30 procent. En samlad kvalitetsbedöm­ ning görs av arbetsproverna utifrån läsbarhet, typografi, rubriksättning, bildhantering, formgivning och grafiska lösningar. Sida 6 3238-09 E Länsrätten görföljande bedömning En upphandlande enhet är fri att välja vilka kriterier som ska ingå i an­ budsvärderingen under förutsättning att dessa inte strider mot LOU eller de gemenskapsrättsliga principer som bär upp lagen. LÄNSRÄTTEN I VÄNERSBORG DOM 2010-01-19 Sida 7 3238-09 E Vidare gäller att förfrågningsunderlag som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när. En av huvudprinci­ perna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller förfrågningsunderlagets obligatoriska krav inte ska beaktas vid utvärderingen. Brandwork har gjort gällande att Lerums kommun valt en leverantör som inte lämnat pris på "Analys, strategi och planering" dvs. en av de fyra kompetenser som krävdes, vilket medfört fördel för denna leverantör, samt att kommunen inte bedömt anbuden utefter dess kvalitet utan endast be­ dömt erbjudet pris. Frågorna behandlas nedan var för sig. Utebliven prisuppgift Länsrätten konstaterar att det av förfrågningsunderlaget dels framgår att ramavtal kan komma att tecknas med olika leverantörer och innehålla hela eller delar av de tjänster som efterfrågas samt dels; att för det fall timpris inte är ifyllt för någon eller några av efterfrågade områden förutsätter Le­ rums kommun att offererande leverantörs högsta ifyllda pris gäller. Förfrågningsunderlagets utformning ger således den offererande leverantö­ ren möjlighet att välja för vilka delar man vill lämna anbud. Mot bakgrund av detta är det inget skall-krav att faktiskt lämna prisuppgift för alla delar i upphandlingen. Det finns därför inte förutsättningar för åtgärder med stöd av 16 kap. 2 § LOU med hänsyn till denna invändning. Kvalitet Brandwork har gjort gällande att eftersom alla inkomna anbud fått kvali­ tetspoängen 10 av 10 möjliga har detta resulterat i att det enda kriteriet för LÄNSRÄTTEN I DOM VÄNERSBORG 2010-01-19 urvalet som beaktats var pris, vilket missgynnat flera leverantörer. Lerums kommun har svarat att man har utvärderat samtliga anbud både vad gäller pris och kvalitet i enlighet med beskrivningen i anbudsunderlaget men att man bedömt att samtliga anbud håller en hög och fullt jämförbar kvalitet. Av handlingarna i målet framgår det inte att kvaliteten avseende de olika anbuden har skiljt sig åt. Brandwork har inte visat att det föreligger en diskrepans avseende anbudens kvalitet som borde ha beaktats av Lerums kommun i enlighet med förfrågningsunderlaget. Det finns således inte hel­ ler med beaktande av denna invändning förutsättningar för åtgärder med stöd av 16 kap. 2 § LOU. Det som Brandwork anfört visar inte att man lidit skada eller kan komma att lida skada genom kommunens förfarande i upp­ handlingen. Brandworks framställan om åtgärder enligt LOU ska därför avslås. Det intermistiska beslutet gällde således inte längre. Länsrätten erimar om att en ny tiodagarsfrist börjar löpa, från dagen för dem1a dom, innan kontrakt kan tecknas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (3109/lB) Sida 8 3238-09 E